Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom og geotagging
Fra : Robert Piil

Dato : 13-06-10 19:26

For ca. et halvt år tid siden spurgte ojeg om råd her, og fik mange gode
svar om geotagging af billeder vha en ekstern enhed (i mit tilfælde en
androidtelefon). Jeg fik mange gode svar, men ingen af dem gav mit et
godt nok workflow til at jeg fik det brugt.

Jeg faldt dog for nylig over dette plugin til LR, og i dag fik jeg det
testet. Det kan alt det jeg ønsker det skal kunne (jeg er nøjsom, den
skal bare kunne tilføje geodata til EXIF i LR). Man markerer de billeder
man vil have geotagget, og linker dem til en GPX-fil, så går resten af
sig selv. Hvis man vil eksportere geodataene er der lidt flere
forhindring, men det kan i de fleste tilfælde lade sig gøre:

http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps
(Det er donationware, så det koster mellem 1 cent og en formue efter de
først 6 uger).

--
Robert Piil

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-10 20:46

On 13-06-2010 20:26, Robert Piil wrote:
> [...]
>
> http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps
> (Det er donationware, så det koster mellem 1 cent og en formue efter de

Skal lige spørge...

En del programmer lægger data ind i en sidecar-file, og andre vil kun
gøre det på en jpg. Er det sådan at dette program lægger GPS data ind i
raw-filen ?

Bo //

Fra : Robert Piil

Dato : 14-06-10 00:57

Bo Bjerre skrev:
> [...]

Som jeg forstår det, opbygger plugin'et en shadowdatabase, med
oplysningerne uafhængigt af LR databasen og evt. eksisterende GPS-data i
filen. Efterfølgende kan man ved eksport (vha. et andet plugin) i nogle
tilfælde lægge dataene ind i den eksporterede fil:

--
Robert Piil

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-06-10 09:36

On 14-06-2010 01:57, Robert Piil wrote:

> [...]
> filen. Efterfølgende kan man ved eksport (vha. et andet plugin) i nogle
> tilfælde lægge dataene ind i den eksporterede fil:

OK, min opfattelse er at GPS data hører hjemme i raw-filen. I de raw
formater, jeg har kendskab til, er der et "tag" til GPS. På de billeder,
hvor kameraet ikke selv har lagt data ind, er feltet tomt og kan lægges
ind senere. Det er den måde, jeg normalt gør det på, og så skal man ikke
tænke på flere databaser.

Bo //

Fra : Robert Piil

Dato : 14-06-10 12:00

Bo Bjerre skrev:

> [...]
> hvor kameraet ikke selv har lagt data ind, er feltet tomt og kan lægges
> ind senere. Det er den måde, jeg normalt gør det på, og så skal man ikke

Allernederst i det citerede står der faktisk (det havde jeg i første
omgang overset):

> As of version 20081102.9 the plugin allows you to write the shadow
> data into the original image files, which then can be read back into
> Lightroom as “real” GPS data that is understood everywhere.

Jeg har ikke selv prøvet (eller undersøgt hvordan man gør), men det
tyder da på at man kan det du gerne vil. Spørgsmål er blot om det er
noget man skal huske at gøre maunelt eller om det kan gøre automagisk.

For mig er det helt afgørende at jeg det passer ind i mit øvrigt
workflow. Skulle jeg først til at kopiere billeder ind i en mappe først,
derefter starte (endnu) et program på for at geoencode billederne inden
jeg kunne improtere til lightroom, var det simeplthen aldrig sket.

Nu kan jeg geoencode efter en tur, hvor jeg har hat GPS'en sat til at
tracke - når jeg har lyst - eller manuelt for et enkelt billede når det
er relevant - uden at skulle bokse med at hive det ud og ind a LR.

--
Robert Piil

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-06-10 19:35

On 14-06-2010 13:00, Robert Piil wrote:

> [...]
> derefter starte (endnu) et program på for at geoencode billederne inden
> jeg kunne improtere til lightroom, var det simeplthen aldrig sket.

Yes, der lever jeg med, at det er "lidt upraktisk". Når jeg har kopieret
rå-filer ind på serveren, starter jeg mit geo-program (RoboGeo), der
lægger data ind. Herefter importerer jeg i LR. Så det kræver lidt arbejde.

Jeg har af og til måttet importere til LR med det samme, bare for at få
nogle billeder ud af huset i en fart. Efterfølgende har jeg geotag'd
dem. Og så må jeg fortælle LR, at den skal opdatere metadata fra rå-filen.

Det elegante ville være at LR ordner det hele. Men stadig: jeg vil gerne
have GPS ind i rå-filen og ikke kun i LR databasen.

Jeg tror jeg skal kigge lidt nærmere på Jeffrey’s “GPS-Support”
Geoencoding Plugin for Lightroom når engang den er så stabil, at der er
flere uger mellem pådateringerne

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-06-10 10:28

On 2010-06-14 01:57:03 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> i filen. Efterfølgende kan man ved eksport (vha. et andet plugin) i
> nogle tilfælde lægge dataene ind i den eksporterede fil:

Det vil så også betyde, at man ikke fra Lightroom har den pil ud for
GPS data i EXIF, som gør at man kan få Google Maps op via click på
denne pil?

Jeg bruger ligesom Bo RoboGeo, som jeg kan leve med, da den lægger GPS
data ind i RAW filerne. Jeg bruger kun GPS data når jeg er ude og
opdyrke nye områder jeg ikke kender i forvejen. Men tak for linket til
dette GPS plugin, som ikke husker at have set før. Jeg tror dog ikke
det er et jeg vil kunne bruge.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Robert Piil

Dato : 16-06-10 11:26

Hans Kruse skrev:

> Det vil så også betyde, at man ikke fra Lightroom har den pil ud for GPS
> data i EXIF, som gør at man kan få Google Maps op via click på denne pil?

Nej - det er muligt at slå direkte op fra LR.

http://piil.org/billeder/LR-geo.jpg

> [...]
> opdyrke nye områder jeg ikke kender i forvejen. Men tak for linket til
> dette GPS plugin, som ikke husker at have set før. Jeg tror dog ikke det

Ja, for de fleste af os, vil geo-encoding nok mere være en gimmick end
et funktionelt og nødvendigt værktøj i vores fotoarbejde - langt det
meste af tiden.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-06-10 12:33

On 2010-06-16 12:26:16 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Nej - det er muligt at slå direkte op fra LR.

Tak, så var jeg fri for at lave en prøveinstallering.

Fra : Robert Piil

Dato : 16-06-10 21:14

Hans Kruse skrev:

> Tak, så var jeg fri for at lave en prøveinstallering.

Det er vist også muligt at få skrevet dataene ind i RAW-filerne, men det
er noget omstændigt.

http://piil.org/billeder/geo-to-raw.jpg

--
Robert Piil

Fra : Soeren Friberg

Dato : 16-06-10 23:02

On 16-06-2010 22:13, Robert Piil wrote:

> Det er vist også muligt at få skrevet dataene ind i RAW-filerne, men det
> er noget omstændigt.
>
> http://piil.org/billeder/geo-to-raw.jpg

Hmh, har glemt prisen, men SÅ dyr er den nu ikke den dims jeg har
siddende på kameraet og den skriver til raw-filen.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 16-06-10 23:46

Soeren Friberg skrev:

> Hmh, har glemt prisen, men SÅ dyr er den nu ikke den dims jeg har
> siddende på kameraet og den skriver til raw-filen.

Nej, hvis det virkelig var noget jeg skulle bruge, så ville jeg også
lede efter sådan en (GP-1 hedder den vist til Nikon og kan fåes fra ny
omkring 1500). Men nu har jeg i forvejen altid en telefon med der kan
tracke min rute, og så kunne det jo være rart om man kunne udnytte det
uden alt for meget besvær. Der er jo ingen ting til hinder for at det
blev implementeret elegant, hvis bare det blev prioriteret hos Adobe fx.
Det kan ikke være særlig svært at lave.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-06-10 07:33

On 2010-06-17 00:45:57 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> blev implementeret elegant, hvis bare det blev prioriteret hos Adobe
> fx. Det kan ikke være særlig svært at lave.

GPS skulle være bygget ind i kameraet. Nu bruger jeg trackloggen fra
min Garmin GPS enhed, når det er relevant. Jeg er også enig i, at det
kunne være en funktion i Lightroom selvom der er andre ting, jeg
prioriterer højere.