Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bibble Labs version 5.1 er frigivet...
Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-06-10 17:58

.... hvis det skulle have nogens interesse

Bo //

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-06-10 18:27

Den Fri, 11 Jun 2010 18:58:27 +0200 skrev Bo Bjerre:

> ... hvis det skulle have nogens interesse

Selvfølgelig... satans du kom før mig - skulle lige til at oprette :D

Bortset fra lidt UI-uoverensstemmelser, så kører den splintrende godt,
lynhurtigt interface og fantastisk billedekvalitet. Sammen med Andrea kan
det meget vel være eneste program i konverteringskæden.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-06-10 19:27

On 11-06-2010 19:26, Martin [6000] wrote:

> Selvfølgelig... satans du kom før mig - skulle lige til at oprette :D

Ja, jeg lå på lur, og det var mig en sand fornøjelse

Efter at jeg hørte om Bibble, har jeg faktisk hentet en testversion, og
det ser helt godt ud. MEN: jeg hoppede på LightRoom, før det hed sådan,
og så er jeg fulgt med. Orker ikke at skifte,

God weekend,
Bo //

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-06-10 20:05

> Efter at jeg hørte om Bibble, har jeg faktisk hentet en testversion, og
> det ser helt godt ud. MEN: jeg hoppede på LightRoom, før det hed sådan,
> og så er jeg fulgt med. Orker ikke at skifte,

Når du allerede har Lightroom er der heller ikke den store fidus i, at
skifte, især ikke så længe du kører Windows (hvis du gør det).

I mit tilfælde har jeg ikke så meget valg, eller dvs. jeg kan da LR i
VirtualBox elle Wine, men det er ikke optimalt, så hellere en native app.

Det siges, at LR3 har en kraftigt forbedret konvertering? Jeg har kun
erfaring med 2'eren som ikke helt imponerede mig, som Bibble
efterfølgende gjorde (fik kendskab til Bibble efter jeg droppede
Windows). Det lyder til, rundt omkring, at LR i v.3 har fået den
billedekvalitet jeg gik og sukkede efter i 2'eren.

> God weekend,

Lige over, håber på godt vejr så det nye kamera kan blive luftet lidt

--
Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-06-10 14:01

Bo Bjerre skrev:
> ... hvis det skulle have nogens interesse
>
> Bo //

Interessen afhænger jo i høj grad af om Bibble gør det bedre
eller hurtigere end PS eller Lightroom. Har du links der
fortæller om det?

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-06-10 15:34

> Interessen afhænger jo i høj grad af om Bibble gør det bedre eller
> hurtigere end PS eller Lightroom.

Både bedre og hurtigere IMHO.

> Har du links der fortæller om det?

Du kan gratis downloade en trial, det giver dig det bedste indtryk.

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-06-10 16:48

Martin [6000] skrev:

> Både bedre og hurtigere IMHO.

> Du kan gratis downloade en trial, det giver dig det bedste indtryk.

Jo da - har downloaded....og havde linux været let at install/afinstall.
programmer på, havde jeg næppe W i dag, men...
Har prøvet dual boots med linux at par gange
http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Allan

Dato : 13-06-10 05:21

Den 12-06-2010 16:34, Martin [6000] skrev:

> Både bedre og hurtigere IMHO.

Jeg troede egentlig du havde droppet ved LR2, da du overgik til Linux.

Men hensyn til hurtigere, må spørgsmålet være hurtigere work-flow eller
processerbehandlingstid?
Det sidste er svært at afgøre med mindre ens maskinpark består af
maskiner optimeret til hvert enkelt styresystem.

Med hensyn til bedre, må spørgsmålet være bedre hvad eller til hvad?
En forudsætning for sammenligning må jo være i øvrigt ens parametre,
heriblandt samme profiler.inc.

Ikke at jeg falder på røven over noget som helst fra Adobe, og slet ikke
LR3, der dog har en bedre konverteringsrutine end LR2, men jeg har for
tiden noget besvær med at finde større billedmæssige forskelle mellem
Bibble og LR3.

Betjeningsmæssigt aner jeg en forskel til fordel til LR3, hvor jeg
finder eksterne editmuligheder, dels til PS (logisk nok) men også til
andre editmuligheder efter eget valg. Nemt og elegant.
Også direkte web udgivelser er det blevet til i LR3. Dels til Flickr
(flere delesider sandsynligvis er på vej), og dels egne sider i en godt
nok lidt tam førsteversionsudgave.
Med LR3 på en windows vista platform er det er knas med en short-cut,
der konflikter med en godt gemt "gentagelsesshort-cut" i windows. Men
det giver normalt ikke andledning til de helt vilde problemer, og kan
sandsynligvis slås fra i windows.
I LR3 er der en glimrende auto-hide panel funktion, den har jeg ikke
fundet i Bibble.

I Bibble kunne jeg godt tænke mig nogle flere højre-kliks muligheder.

Alt i alt finder jeg Bibble mere klodset at arbejde i end LR3.

Da begge programmer giver mulighed for rating i op til 5 stjerner er min
bedømmelse:

Bibble: 2
LR3: 4

Aben

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-06-10 10:32

On 2010-06-13 06:20:38 +0200, Allan <afuttb@mail.dk> said:
> [...]
>
> Alt i alt finder jeg Bibble mere klodset at arbejde i end LR3.
>
> Da begge programmer giver mulighed for rating i op til 5 stjerner er

Fin sammenligning og nogenlunde som jeg husker det.

For snart to år siden lavede jeg en sammenligning mellem Capture One
Pro (version 4), Bible Pro, DxO, Lightroom 2 og Canon DPP. Min
konklusion mht. detaljegenigvelse og visuel vurdering af 100%
beskæringer viste at Capture One og til en vis grad DPP LR 2 overlegen
og DxO og Bibble under LR 2. Måske skulle øvelsen gentages i dag med
LR3. LR3 gengiver dels detaljer mere finkornet og samtidig er farver og
højlys og anderledes og bedre gengivet (jeg har tidligere postet
sammenligninger med eksempler her i gruppen). Nogle billeder er der
stor forskel på og ses i webstørrelse, hvor andre giver næsten ingen
forskel. Sharpening og støjreduktion er væsentlig bedre end før. Jeg
har flere gange downloadet trial versioner og andre stykker software,
som f.eks. Aperture. Men da jeg stadig har en Windows desktop så er den
jo ikke gangbar hos mig. Bible har jeg set på, men ikke den seneste
version. Hver gang er det faldet ud til LR's fordel.

Men når vi taler og valgmuligheder, så er det jo lykkedes
leverandørerne at låse os temmelig godt inde i de enkelte værktøjer, da
der ikke findes nogen metadata standard, som gør det muligt at flytte
fra én til en anden. XMP sidecar filer er godt nok en beskrevet
standard, men Lightroom lægger jo lokale rettelser ned i XMP filer i et
format, som så vidt jeg ved ikke findes beskrevet (sammen med
algoritmer). Lightroom databasen er heller ikke åben, så alt hvad man
har lavet af virtual copies og collections forsvinder uden brug af LR
databasen. Så med andre ord skulle der særdeles tungtvejende grunde til
at skifte. Jeg husker stadig med gru, hvordan alle mine editeringer
forsvandt mellem Capture One Pro version 3 og version 4 (før jeg
skiftede til Adobe produkter LR+PS i 2006). Der var ikke nogen
opgradering af editeringer mellem de to versioner ovenikøbet fra samme
leverandør. Jeg ved godt der er nogen der vil indvende at de laver
billederne på en gang og aldrig vender tilbage, men sådan er det ikke
hos mig. En lille notits der er værd at lægge mærke til i LR 3 er
"enhanced SDK", som måske vil give tredje parts plugins til delvelop
modulet.

Der er dog stadig ting, der irriterer mig ved LR:

1) Der findes ikke en soft proofing funktion. Det burde være muligt at
lave en soft proofing, som er bedre en hvad man kan gøre manuelt i
Photoshop. Det kunne laves så enkelt som en virtual copy med en auto
funktion ift. en valgt ICC profil for papiret. Derfra kunne man så selv
finjustere. Compare funktionen findes allerede, så det ville være nemt
at bruge og uden at spendere en 100MB+ TIFF fil for at gemme en soft
proofet version af billedet.

2) Jeg kan ikke se, hvad et preset justerer på. Indirekte kan man se
det ved at lave en virtual copy og anvende et preset og så se hvilke
skydere, der flytter sig, men det er dog for klumpet.

3) LR har indtil nu kørt væsentlig mede stabil på Mac'en end på
Windows. Jeg mangler dog at køre LR3 endelig version på min Windows 7
desktop, da jeg stadig er ude og rejse.

4) Den lokale editerings pensel kunne godt indeholde flere muligheder.
F.eks. en tonecurve med et afskæringspunkt, så man f.eks. kunne justere
udelukkende highlights. Jeg savner også at kunne justere hvidbalance i
dele af billedet. De lokale justeringer er stadig noget primitive og
måske vil det udvidede SDK give nye muligheder via plugins.

5) Slideshow er efter min mening ubrugeligt, da det ikke viser billeder
i den skarphed, som hvis man eksporterer dem. Det gælder også selvom
1:1 previews er genereret.

Når det er sagt så synes jeg LR3 er en fantastisk opgradering...men jo
mere jeg laver i LR med lokale editeringer, som jeg efterhånden laver
næsten på hvert færdigt billede, så jeg har jeg låst mig godt og
grundigt fast med LR. Selvom det har irriteret mig at kameraproducenter
ikke har en fælles standard for objektivfatninger, så er denne låsning
dog mindre ;)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-06-10 20:22

> Jo da - har downloaded....og havde linux været let at install/afinstall.
> programmer på, havde jeg næppe W i dag, men... Har prøvet dual boots med
> linux at par gange

Det er lettere på Linux end på Windows - anderledes, men lettere. Forvent
ikke at kunne drage en konklusion på Linux "på et par gang".

Det er også svært at køre en bil med automatgear hvis man forventer at
den pedal til venstre skal kunne trædes helt i bund før man kan skifte
gear på den underlige tingest til højre for rattet..

Man hvad har det med Bibble at gøre i det hele taget? Bibble kører på
alle 3 platforme, Mac/Win/Lin.... So knock yourself loose som man siger.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-06-10 05:20

Martin [6000] skrev:

> [...]
>
> Man hvad har det med Bibble at gøre i det hele taget? Bibble kører på
> alle 3 platforme, Mac/Win/Lin.... So knock yourself loose som man siger.

Og det er ret fedt at køre med automatgear selvom man er vandt til
manuelt, så den sammenligning dur ikke.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-06-10 10:35

On 2010-06-13 06:20:03 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> said:

> Og det er ret fedt at køre med automatgear selvom man er vandt til
> manuelt, så den sammenligning dur ikke.

Helt enig. Første gang jeg lejede bil i USA var der nogen der måtte
bremse hårdt op bag mig, da jeg skulle til at skifte gear :) , men
siden er det gået fint og jeg elsker automatgear, men her i lille
Danmark gider jeg ikke betale for hvad det reelt koster. Men hvis jeg
var stenrig så kørte jeg rundt i en stor bimmer med automat gear ;)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-06-10 12:25

On 13-06-2010 11:35, Hans Kruse wrote:

> [...]
> gider jeg ikke betale for hvad det reelt koster. Men hvis jeg var
> stenrig så kørte jeg rundt i en stor bimmer med automat gear ;)

Jeg har haft 3 Mercedes med automatgear. Virkningen er den samme som at
sætte kameraet på automatik. Det er lettere, men den erfarne
billist/fotograf kan altid gøre det bedre manuelt.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-06-10 18:28

On 13-06-2010 13:24, Soeren Friberg wrote:

> Jeg har haft 3 Mercedes med automatgear. Virkningen er den samme som at
> sætte kameraet på automatik. Det er lettere, men den erfarne
> billist/fotograf kan altid gøre det bedre manuelt.

For at undgå en lang tråd må jeg hellere indskyde, at kun de 2 var med
automatgear, mens en fantastisk 190E var manuel. Nu har jeg nedgraderet
til mindre :)

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-06-10 08:26

> Jeg troede egentlig du havde droppet ved LR2, da du overgik til Linux.

Din tro er korrekt

> Men hensyn til hurtigere, må spørgsmålet være hurtigere work-flow eller
> processerbehandlingstid?

Yes. Begge dele er hurtigere synes jeg.

> Med hensyn til bedre, må spørgsmålet være bedre hvad eller til hvad?

Enig. Men det gælder jo også LR som en masse siger er bedst (uden
overhovedet at have prøvet noget andet........).

> Ikke at jeg falder på røven over noget som helst fra Adobe,

Godt - for det er der _mange_ der gør.

Det kan næsten sammenlignes med VW Ikke at der er noget i vejen med
VW (eller Adobe for den sags skyld), men der er mange andre der er lige
så gode og/eller bedre.

> Alt i alt finder jeg Bibble mere klodset at arbejde i end LR3.

Oki