Afbrændt HD i MB
Fra : Mich Ottosen

Dato : 13-06-10 20:24

Det ser ud til at HD'en i min MB er brudt sammen, kliklyse, ikke sandt.

Det er MB late 2006, den sorte, model MA701. Jvf. Apple.com har den en
SATA disk 5400 rpm på 120 GB. SKal nu naturligvis finde en anden. Husker
at ERS er varm fortaler for Seagate Barracuda.

Kan denne: SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1.5TB 7200RPM SATA/300 32MB

på: http://www.dustinhome.dk/pd_5010165830.aspx

bruges/anbefales? Den nedbrudte var en 5400 rpm, betyder det noget at
skifte til 7200 rpm? Fordelen er vel en hurtigere disk, men hvad med
bagdele (hvis nogen)? Kunne forestille mig noget med mere varme?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 13-06-10 20:28

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> skifte til 7200 rpm? Fordelen er vel en hurtigere disk, men hvad med
> bagdele (hvis nogen)? Kunne forestille mig noget med mere varme?

Eller skal jeg holde mig til den her 5900 rpm: SEAGATE BARRACUDA 5900.12
LP 1TB 5900RPM SATA/300 32MB?

Kan en lavprofil HD passe i min MB?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-10 20:41

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Eller skal jeg holde mig til den her 5900 rpm: SEAGATE BARRACUDA 5900.12
> LP 1TB 5900RPM SATA/300 32MB?
>
> Kan en lavprofil HD passe i min MB?

det _skal_ være en lav disk før den kan være der ..

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-06-10 20:59

> det _skal_ være en lav disk før den kan være der ..
>
> /thomas

Tak, Thomas, Jeg holder mig til den lave profil, den passer osse godt
til min naturlige beskedenhed

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-10 20:41

> [...]

> skifte til 7200 rpm? Fordelen er vel en hurtigere disk, men hvad med
> bagdele (hvis nogen)? Kunne forestille mig noget med mere varme?

varme og lidt mindre batteri tid .... kommer an på hvad du laver om den
lidt hurtigere disk er nok til at opveje de ulemper.

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-06-10 20:59

> varme og lidt mindre batteri tid .... kommer an på hvad du laver om den
> lidt hurtigere disk er nok til at opveje de ulemper.

Almindeligt arbejde, lidt billedbehandling i ny og næ, men ikke det
store udtræk med rendering af videoer (hedder det vistnok?).

Har i mellemtiden fundet en 5900 rpm Barracuda. Den kunne vel være et
kompromis?

Undskyld de manglende referencer, jeg har lige sparket kiv i den gamle
tiBook, det er lidt hyggeligt. Mærkeligt at høre en anden tastaturlyd

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-10 22:39

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> store udtræk med rendering af videoer (hedder det vistnok?).
>
> Har i mellemtiden fundet en 5900 rpm Barracuda. Den kunne vel være et

det vil helt sikkert være helt fint ...

/thomas

Fra : Mich Ottosen

Dato : 14-06-10 21:13

> det vil helt sikkert være helt fint ...

Det blev så den 1TB 5900 rpm. Den er bestilt i dag.

Men. men, når jeg har fået den sat i, hvad gør jeg så?

Skal jeg installere OSX fra installerings dvd'erne? Og derefter køre
Time Machine?

Eller kan jeg hente det hele over fra Time Machine?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-06-10 21:59

> Det blev så den 1TB 5900 rpm. Den er bestilt i dag.

Du er sikker på den er 2,5"? Den du først så på var 3,5".

Seagates 2,5" diske plejer at hedde Momentus.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-10 22:29

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Du er sikker på den er 2,5"? Den du først så på var 3,5".
>
> Seagates 2,5" diske plejer at hedde Momentus.

du har helt ret ... der sov jeg vist ... hvis OP kan nå at afbestille
så er det vist nu det skal gøres ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-10 22:40

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> du har helt ret ... der sov jeg vist ... hvis OP kan nå at afbestille
> så er det vist nu det skal gøres ..

Ellers en USB-dock til Time Machine til den, og så en disk mere :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-10 22:46

> Ellers en USB-dock til Time Machine til den, og så en disk mere :)

I må altså ikke drille Mich. og lokke ham til at købe en harddisk, der
er for stor. Så kommer han bare over til mig og vil have mig til at
skohorne den på plads i hans MacBook. Så er jeg nødt til at gå med på
spøgen og hente en hammer. Det ender i noget værre noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-06-10 22:51

> du har helt ret ... der sov jeg vist ... hvis OP kan nå at afbestille
> så er det vist nu det skal gøres ..
>
> /thomas

Nu bliver jeg pludselig i tvivl. Er det ikke en 3,5 tommers hd der skal
smides i en MacBook? Den står da under "interne" på Dustins hjemmeside.

Skal MBen have en 2,5 tommers HD?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-10 22:59

> Nu bliver jeg pludselig i tvivl. Er det ikke en 3,5 tommers hd der skal
> smides i en MacBook? Den står da under "interne" på Dustins hjemmeside.
>
> Skal MBen have en 2,5 tommers HD?

Ja, MacBook skal have en 2.5" HD ...

en 3.5" HD er stadig _intern_ ... bare lidt større :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-10 23:01

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Nu bliver jeg pludselig i tvivl. Er det ikke en 3,5 tommers hd der skal
> smides i en MacBook? Den står da under "interne" på Dustins hjemmeside.

Intern i en stationær computer.

> Skal MBen have en 2,5 tommers HD?

Jep. Helt generelt skal bærbare computere have 2,5" harddiske, og
stationære skal have 3,5" harddiske. Der er selvfølgelig undtagelser.
Jeg mener, Mac mini bruger 2,5" harddisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-06-10 00:35

> Jep. Helt generelt skal bærbare computere have 2,5" harddiske, og
> stationære skal have 3,5" harddiske. Der er selvfølgelig undtagelser.
> Jeg mener, Mac mini bruger 2,5" harddisk.

Tak skal du have. "Tak for kaffe" skulle jeg vel sige?

At min bærbare skal have en 2,5" har jeg ikke kunnet se nogen steder.
Hverken hos apple.com eller i systemprofilen, som naturligvis ikke
virker, når disken er død.

Når jeg kigger tråden igennem er der vel ikke nogen, der er i tvivl om,
at jeg skulle bruge en HD til en _bærbar_ MacBook. De er da vist
bærbare, de der modeller?

Jeg har svært ved at finde rundt i alt det der tekniske noget, når
størrelse ikke kun en indholdsrummelighed, men ligeledes er fysisk
størrelse.

Må jeg lige tillade mig at gentage min oprindelige medd.:

[...]

Jeg er da naturligvis glad for alle svarene i tråden. Men havde I fulgt
det link, der står ovenfor, ville I måske have set en konflikt mellem en
_bærbar_ MB og så en 3,5" HD?

Det er selvfølgelig ærgerligt, at jeg nu har bestilt en forkert disk,
atlså en der fysiske er for stor.

Men det er mere ærgerligt, at jeg nu skal på den igen - og vente på at
den rette FYSISKE størrelse kommer med posten. For den lille sorte
(MA701) _skal_ altså i gang igen.

Jeg er meget ked at, at vi (alle?) inde i denne tråd, har talt forbi
hinanden. Nogen har været for hurtige eller for slobby, nogen har måske
antaget, at det er da "grundviden", når man ejer en MB (MA701).

Det er lidt ØV, det hele.

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-06-10 05:10

> [...]

> hinanden. Nogen har været for hurtige eller for slobby, nogen har måske
> antaget, at det er da "grundviden", når man ejer en MB (MA701).

Det er jeg da ked af. Du har nok ret i din sidste antagelse, at alle har
opfattet det som en selvfølge. Når du talte om en harddisk til en
bærbar, så talte du naturligvis om en 2,5". En 3,5" er til en stationær
og en 1,8" er til en iPod og andre specielle formål. Jeg tænkte jo
heller ikke på det, da du ringede forleden. Størrelsen står faktisk ikke
i Systemprofil. Man kan højst læse det ud af modelnummeret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-10 23:16

cykelstativ@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Nu bliver jeg pludselig i tvivl. Er det ikke en 3,5 tommers hd der skal
> smides i en MacBook? Den står da under "interne" på Dustins hjemmeside.

Nøp. Internt er i en Mac Pro.

> Skal MBen have en 2,5 tommers HD?

Jøp, og den må ikke være for høj.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-06-10 19:34

> Jøp, og den må ikke være for høj.

Og hvor høj er så _for_ høj? Thomas skrev, at den skulle være lavprofil,
men det var da vi snakkede om 3,5"

Har fundet en 2,5", der er 9,5 mm i højden. Vil den passe i MB (model
MA701)?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-06-10 19:39

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> Har fundet en 2,5", der er 9,5 mm i højden. Vil den passe i MB (model
> MA701)?

Det vil jeg mene. Alternativet er at den er 12 mm høj svjh.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-10 22:00

> [...]

> Time Machine?
>
> Eller kan jeg hente det hele over fra Time Machine?

Hvis du gerne vil have en stort set identisk maskine, så booter du på
dvd'en og fortæller den når den spørger at du har en Time Machine disk.

Hvis den trængte til at blive nyinstalleret så installer fra dvd'en -
angiv en snydebruger som du kan slette igen - og når den er helt færdig
så start overførselsassistenten og træk brugeren ind fra Time Machine.
Du kan herefter tildele din gamle bruger de rettigheder du synes den
skal have, og så slette den midlertidige bruger du lavede ved
installationen.

Jeg vil foreslå du bare bruger den første.

Vær også opmærksom på at der godt kan risikere at skulle være plads til
en ny Time Machine backup på din eksterne disk. Det kan være et godt
tidspunkt at tage en ny ekstern disk i brug.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-10 21:16

> [...]
> Time Machine?
>
> Eller kan jeg hente det hele over fra Time Machine?

OS X fra installations medierne .. på et eller andet tidspunkt vil den
spørge om du vil restore fra timemachine ... følg anvisningerne ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-10 21:38

> [...]

> skifte til 7200 rpm? Fordelen er vel en hurtigere disk, men hvad med
> bagdele (hvis nogen)? Kunne forestille mig noget med mere varme?

Jeg mener at de i den norske mac-gruppe sagde man kunne få en 80 Gb
SSD-disk til 1500 kroner, som er hurtig og ikke KAN klikke.

Jeg har brug for mere plads end dét ellers var jeg fristet. Måske er
det noget for dig?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-10 22:39

> Jeg mener at de i den norske mac-gruppe sagde man kunne få en 80 Gb
> SSD-disk til 1500 kroner, som er hurtig og ikke KAN klikke.

nej, men den kan stadig "gå i stykker" ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-10 22:52

> nej, men den kan stadig "gå i stykker" ...

Intet er fejlfrit. Spørgsmålet er så hvad der kan udløse det sker.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-10 07:45

> Intet er fejlfrit. Spørgsmålet er så hvad der kan udløse det sker.

det er da rigtigt at du ikke kan tabe den og smadre den så nemt som med
en disk med roterende plader ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-10 16:14

> det er da rigtigt at du ikke kan tabe den og smadre den så nemt som med
> en disk med roterende plader ...

Ja? Den kan "gå i stykker" hvordan?

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-10 22:17

Hej,

> Ja? Den kan "gå i stykker" hvordan?

Du kan vride den i stykker, banke den i stykker, smelte den i stykker,
kortslutte den i stykker... der er mange muligheder?

De kan i øvrigt også gå i stykker ved normalt (langvarigt) brug.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-10 22:23

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Du kan vride den i stykker, banke den i stykker, smelte den i stykker,
> kortslutte den i stykker... der er mange muligheder?

Hvis vi nu går ud fra at den er permanent monteret indeni en MacBook,
kan vi så ikke udelukke bare NOGEN af ovenstående muligheder?

> De kan i øvrigt også gå i stykker ved normalt (langvarigt) brug.

Tjah, flash kan jo slides op. Er det det du tænker på?

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-10 22:23

Hej,

> Hvis vi nu går ud fra at den er permanent monteret indeni en MacBook,
> kan vi så ikke udelukke bare NOGEN af ovenstående muligheder?

Det kommer vel an på hvordan man behandler sin MacBook?

Du lød bare som om du var helt mistroisk overfor om man overhovedet
kunne få den til at gå i stykker.

> Tjah, flash kan jo slides op. Er det det du tænker på?

Ja, for eksempel. Og ja, jeg ved godt at det gennemsnitligt sker efter
længere tid end en bunke roterende rust.

Derudover er der altså (ligesom på harddiske) et vist antal af dem, som
bare står af af uforklarlige årsager efter kortere tid. Jeg har i
forbindelse med mit arbejde statistik over en del styk, hvor jeg kan se
at det forholder sig sådan.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-10 22:27

> Ja? Den kan "gå i stykker" hvordan?

Det er stadig en "fysisk" proces at vende bits'ene i en SSD ... bare i
meget mindre målestok ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-06-10 13:08

> [...]

> skifte til 7200 rpm? Fordelen er vel en hurtigere disk, men hvad med
> bagdele (hvis nogen)? Kunne forestille mig noget med mere varme?

Køb en med 7200 rpm - har du først haft sådan en i din Mac, så gider du
aldrig sidde med en 5400 disk igen.

Jeg har aldrig haft en langsom disk siden min Pismo fik en hurtig 100 GB
HD med 7200 rpm.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/