Gratis musik
Fra : Steen

Dato : 10-06-10 20:51

Woohooo....gratis musik fra bibliotekerne, fra 1/7 2010 - og OGSÅ til
Mac....og fra oktober også til iPhone:
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/06/09/151809.htm

--
Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-06-10 21:26

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Woohooo....gratis musik fra bibliotekerne, fra 1/7 2010 - og OGSÅ til
> Mac....og fra oktober også til iPhone:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/06/09/151809.htm

Det forstår jeg slet ikke. Man kan bare høre al musik gratis? Og ifpi er
glade for det? Oveni betaler staten 15 millioner til det i 2010 og
fordobler budgettet i 2011. Er ifpi ikke bange for, at det går ud over
kunstnernes indtægter? Og er det rimeligt, at staten og dermed os
skatteborgere skal betale for at folk kan få gratis musik? Jeg er med
på, at man allerede nu kan låne musik på biblioteket, men der er et
begrænset antal cd'er og en begrænset låneperiode. Hvis alle bare kan
hente alt ubegrænset, så vil ingen da købe musik mere. Eller har jeg
misforstået det hele?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-10 21:58

> [...]
> begrænset antal cd'er og en begrænset låneperiode. Hvis alle bare kan
> hente alt ubegrænset, så vil ingen da købe musik mere. Eller har jeg

Det er vist stadig til låns .. dvs. det virker kun som streaming, eller
som en tidsbegrænset download .. alt andet vil være gak ...

Detaljerne er vist lidt sketchy stadigvæk .. jeg kan f.eks. ikke se
hvordan de vil styre "downlån" på mac'en ..

/thomas

/thomas

Fra : Steen

Dato : 09-07-10 17:57

In article <1jjw7n3.12bhdat1bb6jfmN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> Detaljerne er vist lidt sketchy stadigvæk .. jeg kan f.eks. ikke se
> hvordan de vil styre "downlån" på mac'en ..

Så kom sommerens skuffelse (udover landsholdet) i luften.
Sitet er åbent, men langt fra så godt som først reklameret med.
Download af musik virker ikke til Mac, så er der kun streaming tilbage.
Desværre er det ikke alle lokale biblioteker der er med i forsøget, og
dette kræves. Jeg skal fx logge på mit lokale bibliotek (Randers), for
at få lov til at streame. Randers' bibliotek er desværre ikke med i
ordningen, så streaming er desværre heller ikke muligt.

Hvad er så muligt på en Mac?
Ikke en disse, på bibzoom.dk som tjenesten pludseligt hedder.

Er det en ommer?
Det tror jeg nok det er

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 10:22

> [...]

> Hvad er så muligt på en Mac?
> Ikke en disse, på bibzoom.dk som tjenesten pludseligt hedder.

Jeg kan ikke se hvorfor nogen er overraskede ... download af musik er
behæftet med DRM af helt åbentlyse grunde ... streaming er da ok hvis
man bare skal inspireres ...

Mht. DRM så har de bare valgt den billigiste løsning som er udbredt og
tilgængelig host de fleste af brugerne. Ja, de kan da sikkert rulle
deres egen løsning, men jeg tror ikke du vil vide prisen på den slags

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 10:24

> [...]
> tilgængelig host de fleste af brugerne. Ja, de kan da sikkert rulle
> deres egen løsning, men jeg tror ikke du vil vide prisen på den slags

det mest morsomme (for mig) er at løsningen er bygget på WebObjects ...
:)

/thomas

Fra : Steen

Dato : 10-07-10 10:43

In article <1jlevfs.1q7w9z71vi5uwwN%thomas@elements.dk>,
> [...]

> Jeg kan ikke se hvorfor nogen er overraskede ... download af musik er
> behæftet med DRM af helt åbentlyse grunde ... streaming er da ok hvis

Jeg havde bare forventet mere, pga. pressemeddelelsen der blev udsendt
før lanceringen: Fra 1. juli bliver mere end 4,5 millioner musiknumre og
hundredvis af lydbøger mulige at downloade og streame helt gratis. Både
til din pc og Mac og fra oktober til iPhone og Android-telefoner.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 10:44

> [...]

> hundredvis af lydbøger mulige at downloade og streame helt gratis. Både
> til din pc og Mac og fra oktober til iPhone og Android-telefoner.

jammen .. du kan jo godt streame det meste på mac ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 10-07-10 11:58

In article <1jlewlc.vpggg11ljnt4aN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> jammen .. du kan jo godt streame det meste på mac ...
>
> /thomas

Det er åbenbart afhængigt af hvor man bor. Randers er ikke med i
ordningen. Det lokale bibliotek skal melde sig til, og det har man
tilsyneladende ikke ment, var noget brugerne i Randers var interesserede
i.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-10 12:07

> [...]

> ordningen. Det lokale bibliotek skal melde sig til, og det har man
> tilsyneladende ikke ment, var noget brugerne i Randers var interesserede

Det er nok ikke gratis at deltage og kommunerne fattes jo også penge for
tiden...

/thomas