Extern harddisk både for Mac og PC.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-06-10 07:46

Hejsa.

Hvordan er det nu lige at man sikre, at en extern HD kan læses/bruges
både af en Mac og en PC.

Hvis den på forhånd er

MS-DOS (FAT32)

Mac OS - udvidet eller

Mac OS - udvidet (Journaled)

kan PCen da læse uden problemer

På forhånd tak.

Michael C.

Fra : Steen

Dato : 10-06-10 08:23

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Hejsa.
>
> Hvordan er det nu lige at man sikre, at en extern HD kan læses/bruges
> både af en Mac og en PC.
>
> Hvis den på forhånd er
>
> MS-DOS (FAT32)

Ja - og nej til resten

--
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-10 10:45

Hej,

> Hvordan er det nu lige at man sikre, at en extern HD kan læses/bruges
> både af en Mac og en PC.
> Hvis den på forhånd er

Jeg ville undgå alle de nævnte filsystemer og istedet formattere
harddisken med NTFS og huske at installere NTFS-3G på din Mac.

Du kan hente NTFS-3G her:

http://macntfs-3g.blogspot.com/

Se efter downloadlinket "NTFS-3G for Mac OS X 2010.1.16". Bemærk at
Tuxera NTFS for Mac på siden er en betalingsversion af samme system.

Fordelene ved NTFS er blandt andet at du kan gemme store filer på disken.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-10 08:01

> [...]

> Hejsa.
>
> Hvordan er det nu lige at man sikre, at en extern HD kan læses/bruges

FAT32 ... bare husk at der er begræsninger mht. filstørrelse

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 10-06-10 11:56

> FAT32 ... bare husk at der er begræsninger mht. filstørrelse

Hvori består dette - alene størrelse eller andet.

Michael C.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-10 23:55

Michael Corfitsen wrote:
> Hvordan er det nu lige at man sikre, at en extern HD kan læses/bruges
> både af en Mac og en PC.
>
> Hvis den på forhånd er
>
> MS-DOS (FAT32)
>
> Mac OS - udvidet eller
>
> Mac OS - udvidet (Journaled)
>
> kan PCen da læse uden problemer

Du har reelt 3 muligheder...

- Den ene, - som Thomas skriver, - FAT32 med begrænsning i filstr..

- Nr. 2 er at formattere den (via Diskværktøjs 'Partition') i NTFS.
Bruger du XPPro, Vista eller Win7*), vil den umiddelbart kunne
læse/skrifve til/fra en NTFS formatteret disk, men det kan Mac'en ikke
rigtig, så her skal du have enten 'Paragon NTFS 8.0' (fuld 10.6
kompatibel) eller 'NTFS-3G 2010.1.16'. Så får du fuld læse/skrive på
både Mac og Windows. - Jeg bruger selv Paragon, og det virker perfekt.

NTFS-3G 2010.1.16 (freeware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10913782
Paragon NTFS 8.0 (shareware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/34187

*) Har fået at vide, at der kan være visse problemer med at skrive til
en NTFS disk i Windows XP Home, men ikke i XPPro.

- 3. mulighed er, hvis du har den eksterne disk kørende fast på din Mac,
og Mac'en er i netværk med PC'en. I så fald kan du blot tilføje den
eksterne disk som 'shared disk' i Windows (XP, XPPro, Vista, Win7). I
det tilfælde behøver du ikke at formattere disken i FAT32 eller NTFS,
men kan lade den være formatteret som HFS+/HFS+(journalized. Og de
nævnte Windows systemer kan både læse og skrive til/fra disken.

Pt. har jeg i alt 8 eksterne Firewire enheder kørende i Windows XPPro
som 'shared disks' med fuld adgang til både at læse og skrive til/fra
alle enheder. Det fungerer ganske fint og smertefrit. Jeg véd ikke, om
det vil være det samme, hvis den eksterne disk er med UsB istedet for
Firewire.

Hvis du rent fysisk skal flytte rundt med disken, vil jeg nok anbefale
en af de to første metoder.

mvh. Erik Richard