Bageevne?
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 09-06-10 19:25

Er der forskel på hvedemels og rugmels bageevne? Jeg ved ikke om
ordet 'bageevne' er korrekt, så hermed en forklaring:

Jeg har en opskrift på rugbrød som virker rigtig godt. Dog er den med
halvt hvedemel og halvt rugmel, og jeg har i sidste omgang udskiftet
hvedemelet med rugmel. Smagen er meget bedre (efter min smag), men
det virker lidt halvbagt, fugtigt Skal jeg bare give brødet mere tid
i ovnen, eller er der andre ting at tage i betragtning?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-06-10 19:31

Lisbet Overvad Laursen wrote:
> [...]
> det virker lidt halvbagt, fugtigt Skal jeg bare give brødet mere tid
> i ovnen, eller er der andre ting at tage i betragtning?

Prøv at sammenligne med denne opskrift som giver gode rugbrød:

Rugbrød - 1 stk.

Lav en surdej:
l dl tykmælk
1,5 dl vand
l dl groft rugmel / skåret rug
1,5 dl rugmel
5 g gær
2 spsk salt

Rør alle ingredienserne sammen og lad det stå et døgn ved stuetemperatur
eller fem døgn i køleskab. Surdej kan holde sig en uge i køleskab og kan
tåle at blive frosset ned. Hvis surdejen ikke virker godt nok, kan dejen
tilsættes 10 g gær på anden-dagen.

Rugbrødsdej:
1 portion (ca. 0,5 l) surdej
1 liter vand evt. mørkt øl
1 spsk salt (ikke første gang surdejen bruges)
cirka 1,2 kg økologisk rugmel - til groft rugbrød skal halvdelen være
skåret rug
1 spsk. smør og 0,5 dl vand

Sådan gør du, når du har surdejen:
1. dag: blandes surdej med vand, salt og 750 g rugmel. Tag 0,5 l surdej
fra til næste gang, og stil den i køleskab. Lad rugbrødsdejen stå ude i
køkkenet til næste dag.
2. dag: bland resten af rugmelet i dejen, og kom den i en 2-liters form,
så den er to tredjedele fyldt op. Lad brødet efterhæve nogle timer, til
dejen når op til formens kant. Prik brødet med en stegegaffel, og pensl
brødet med smeltet smør og vand.

Bag det ved 175 grader i cirka to timer eller til kernetemperaturen er
98 grader - mål med et stegetermometer. Pensl brødet med resten af
smør-vand-blandingen, og vend det ud på en bagerist til afkøling.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 17-06-10 09:39

Erik Olsen wrote:
> Prøv at sammenligne med denne opskrift som giver gode rugbrød:

[snip opskrift]

Tak for opskriften!
Jeg har faktisk prøvet din opskrift, da du sendte den ved en
tidligere lejlighed, men løb lidt sur i surdejen, nok fordi jeg endnu
ikke har ret meget erfaring. Men jeg vil da prøve igen. Desværre kan
jeg ikke lige nu huske hvad det var der forvirrede mig, men et enkelt
spørgsmål kan jeg da stille til den:
Du skriver at surdejen kan holde sig en uge i køleskab. Men er det
ikke meningen at den skal fodres og således blive næsten udødelig?

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-06-10 18:27

Lisbet Overvad Laursen wrote:

> Tak for opskriften!

Selvtak.

> [...]
> Du skriver at surdejen kan holde sig en uge i køleskab. Men er det
> ikke meningen at den skal fodres og således blive næsten udødelig?

Surdejen skal ikke 'fodres'. En portion surdej indgår i den nye dej man
laver, og der tager man dej fra til den næste surdej som man putter i en
box og sætter i køleskabet. Hvis er omhyggelig, holder en surdej sagtens
3 uger i køleskab. Hvis den endelig 'går i stå', kan den genstartes ved
at tilsætte en lille smule gær (hvad der svarer til en knivspids).

Fra : troglodyt

Dato : 09-06-10 21:45

On Wed, 9 Jun 2010 20:24:48 +0200, "Lisbet Overvad Laursen"
<lisbet.ol@gmail.com> wrote:

>Er der forskel på hvedemels og rugmels bageevne?

Ja! Så vidt jeg ved afhænger bageevnen af indholdet af gluten.
Bageevnen er vist bare et udtryk for hvor godt melet 'klistrer'
hvilket igen afgør i hvilken grad brødet kan hæve.

Mon ikke en googling på 'bageevne' kan bringe dig svar på spørgsmålet?

troglodyt

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 17-06-10 09:40

troglodyt wrote:

> [...]
> hvilket igen afgør i hvilken grad brødet kan hæve.
>
> Mon ikke en googling på 'bageevne' kan bringe dig svar på

Jo tak!

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk