Oliesuger til skift af forgaffelolie.
Fra : Rene´

Dato : 09-06-10 09:17

Min ER5 har ikke skrue i benene, og ifølge Haynes skal benene
afmonteres og vendes på hovedet for at få olien skiftet.
Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-06-10 16:58

Rene´ <ren.sth@get2net.dk> writes:

> Min ER5 har ikke skrue i benene, og ifølge Haynes skal benene
> afmonteres og vendes på hovedet for at få olien skiftet.
> Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??

I princippet ja, men jeg vil ikke anbefale metoden. Problemet er at du
ikke får fjernet "slammet" som samler sig i bunden af gaffelbenet.

Smid en donkraft under forrørene og af med benene

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Flemming Disc

Dato : 09-06-10 17:00

<"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
<Min ER5 har ikke skrue i benene, og ifølge Haynes skal benene
<afmonteres og vendes på hovedet for at få olien skiftet.
<Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??

Der findes sikkert noget sådan, men tag ben af og tøm dem rigtigt, ved at
suge op får du kun det halve med.
Det er dårligt håndværk.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Per V. Misser

Dato : 09-06-10 18:17

Hej!

"Flemming Disc" skrev i en meddelelse
> <Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??
>
> Der findes sikkert noget sådan, men tag ben af og tøm dem rigtigt, ved at
> suge op får du kun det halve med.
> Det er dårligt håndværk.

Det var et rigtig godt argument.
Der er ikke noget bedre end følelsen ved at have lavet godt håndværk.
For at følge den op, burde man vel skylle de tømte ben med en sjat af den
nye olie for at få det sidste bundfældede slam med ud, hvorefter der
genfyldes med den rette mængde?
Det ville for mig være en del af godt håndværk.

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 18:29

On Wed, 9 Jun 2010 19:16:34 +0200, Per V. Misser wrote:

> For at følge den op, burde man vel skylle de tømte ben med en sjat af den
> nye olie for at få det sidste bundfældede slam med ud,

Lampeolie, og så pumpe gaffelbenet nogle gange. Det er ret spektakulært
hvor meget "grus", der gemmer sig i et gaffelben.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-06-10 12:06

Orla Pedersen wrote:
> Lampeolie, og så pumpe gaffelbenet nogle gange. Det er ret
> spektakulært hvor meget "grus", der gemmer sig i et gaffelben.

Det skal skiftes hvert andet år. Det lyder på mig ret usandsynligt at der
(på en ER-5) skulle være grus i de mængder du lægger op til.

/jim

Fra : Armand

Dato : 14-06-10 20:52

Jim Andersen skrev:

> Det skal skiftes hvert andet år. Det lyder på mig ret usandsynligt at der
> (på en ER-5) skulle være grus i de mængder du lægger op til.

Det burde(!) skiftes hvert andet år, men jeg har assisteret adskillige
der, bl.a. her på gruppen, har fået inspiration til at få det gjort på
deres brugt-købte motorcykel, og det har ofte været et fluidum med
forfærdelig rådden lugt der er blevet tappet af =

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-10 14:42

On Mon, 14 Jun 2010 13:06:19 +0200, Jim Andersen wrote:

> Det skal skiftes hvert andet år.

Det skulle det skam også på "fie" som jeg overtog 6 år gammel. Trods
fuldstemplet servicebog, så var olien sort som tjære, lugten frygtelig, og
"gruset" tilstede.

Det er antageligt kommet ind ved pakdåserne i form af meget fint støv, som
så i bunden af gaffelbenene samler sig i klumper. Jeg tror ikke "gruset"
som sådan flyder rundt som slibemasse i olien, men blandingen af råddent
olie/vand/støv befordrer ikke længere levetid for bøsningerne i
gaffelbenene.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-06-10 16:21

> Det skulle det skam også på "fie" som jeg overtog 6 år gammel. Trods
> fuldstemplet servicebog, så var olien sort som tjære, lugten frygtelig, og
> "gruset" tilstede.

Min CBF600 som nu er 4 år gammel har aldrig fået skiftet forgaffelolie,
og da jeg sendte den til service (når man bor i lejlighed er det
desværre svært selv at gøre det) for et par uger siden, der gjorde de
heller ikke noget ved det. Manualen foreskriver også bare at det skal
undersøges (inspect) og ikke nødvendigvis skiftes.

Skulle de have fulgt manualens foreskrifter slavisk, skulle de også have
tjekket ventiler og det tror jeg ikke de har gjort. Det skal gøres hver
2. år eller hver 24kkm, og da den endnu ikke har kørt 8kkm, så tvivler
jeg også på at der er noget at komme efter. Hvorfor skulle
ventilspillerummet vandre når motorcyklen står stille?

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 09-06-10 22:36

Flemming Disc skrev:
> [...]
> <Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??
>
> Der findes sikkert noget sådan, men tag ben af og tøm dem rigtigt, ved at

Jeg har altid syntes at 'bottoms-up' netop er ufuldstændigt derved at
der uværgeligt vil være en sjat olie der fanges mellem inder og yder
-rør hver gang man vender bunden i vejret.

Betragtet sammen med bøvlet ved at skulle have hele teleskopet af for at
kunne endevende det, er det en teknisk uvane blandt ingeniørerne at
bund-aftapnings-skruen efterhånden er forsvundet og mon ikke at man
opdager dét på et tidspunkt :-/

At udskrue bundskruen (der holder dæmperen og dermed teleskopet samlet)
efter at man alligevel har taget hjulet af er måske(*) ikke mere
besværligt i den sidste ende og derved får man alt vædske ud fra starten!

Specielt på ikke helt nye motorcykler kan det være nyttigt såvel at få
renset bunden af yder-røret grundigt op for det slam der har bundfældet
sig i tidens løb, som at se teleskopets glidebøsningers slidbillede med
egne øjen, hvorfor man på sådanne bør skille skidtet helt ad!

(*):
Eftersom at det kán kræve en stang med en 'unbrako-top' (á rundjern med
påsvejst møtrik?) at holde imod indvendigt for at kunne udskrue
bund/samle -skruen er det ikke nødvendigvis helt så ligetil at tappe dén
vej

--
Armand.

Fra : Rene´

Dato : 09-06-10 11:50

Ok, jeg dropper ideen og piller benene af. I bogen anbefaler de en 10w
olie. Er det efter jeres mening et godt valg ??

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-06-10 19:59

On Wed, 9 Jun 2010 10:50:20 -0700 (PDT), Rene´ <ren.sth@get2net.dk>
wrote:

Hej René.

>Ok, jeg dropper ideen og piller benene af. I bogen anbefaler de en 10w
>olie. Er det efter jeres mening et godt valg ??

Der er delte meninger om hvilken viskositet der er den rette -)
Jeg benytter ATF (Automatic Transmission Fluid) af samme type som jeg
har i bilens gearkasse - Det er en hydraulikolie der svarer til 10W.
Det virker fint.
Det fås i 1 liter bøtter på enhver tankstation

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Rene´

Dato : 09-06-10 13:58

On 9 Jun., 20:58, Steen Gruby wrote:
> [...]
> Jeg benytter ATF (Automatic Transmission Fluid) af samme type som jeg
> har i bilens gearkasse - Det er en hydraulikolie der svarer til 10W.

Så holder jeg mig til det.
Takker.