sæbevand ætser alu
Fra : Thomas Andersen

Dato : 09-06-10 08:49

Flere har her tilkendegivet at de bruger sæbevand når de monterer nye dæk,
men dette må man absolut IKKE gøre, for det ætser en alufælg:

http://tinyurl.com/358qs2s

Man bør bruge specielt fedt til MC dæk og alufælge som dette:
http://www.bibup.com/

eller har I andre forslag?

Jeg har vasket min mc ca 10 gange i sæbevand og dette har desværre
efterladt skjult ætsning og korrotion på bolte, f.eks bolten gennem
baghjulet. MC-en er kun 1 år gammel og kører kun i tørvejr om sommeren, men
er altså blevet vasket grundigt i sæbevand, især sæbe til højtryksrensere.

Så NU er det slut med sæbevasken - men hvad bruger man så?

--
Hilsen Thomas Andersen

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-10 09:23

> Flere har her tilkendegivet at de bruger sæbevand når de monterer nye dæk,
> men dette må man absolut IKKE gøre, for det ætser en alufælg:

Fælgen burde være ordenligt lakeret så en smule sæbe ikke gør skade ...

For kan den ikke tåle lidt sæbe kan den da heller ikke tåle at komme ud i
den virkelige verden ...

> eller har I andre forslag?

Ganske ordinært dækfedt. Et kg koster en hund og der er til et livs forbrug
af dæk (ca)

Ikke så smart som en spray, men der virker ...

/A

Fra : Thomas Andersen

Dato : 09-06-10 10:18

On Wed, 9 Jun 2010 10:23:18 +0200, Anders Majland wrote:

> Ganske ordinært dækfedt.

Kan man bruge silicone?

--
Hilsen Thomas Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 09:46

On Wed, 9 Jun 2010 09:49:26 +0200, Thomas Andersen wrote:

> Flere har her tilkendegivet at de bruger sæbevand når de monterer nye dæk,
> men dette må man absolut IKKE gøre, for det ætser en alufælg:

Jeg kan med sikkerhed fortælle dig, at det ikke bliver et problem de første
25 år. Problemet med sæbe er kun at det klæber lidt mere end dækfedt den
dag dækket skal af igen.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Armand

Dato : 09-06-10 10:34

Thomas Andersen skrev:
> Flere har her tilkendegivet at de bruger sæbevand når de monterer nye dæk,
> men dette må man absolut IKKE gøre, for det ætser en alufælg:

Det er endnu ikke min erfaring og skifter man selv sine dæk er man jo
nærmest til at erfare om fælgen virker irret ved vulstkanten når det
gamle dæk er afmonteret - Først i tilfælde af en sådan egen-oplevelse
vil jeg advare imod brug af sæbe ( á normalt af mig anbefalet shampoo og
ikke ligefrem sæbevand)!

For mange moderne fælge er det endvidere tilfældet at de er lakerede i
alskens farver, hvilket under alle omstændigheder beskytter mod givne
påvirkinger og endvidere meget hurtigt vil afsløre givne områder med ir!

> http://tinyurl.com/358qs2s

Det var dog en irriterende oversættelse!
Kunne du ikke have linket til originalt sprog og ovarladt til de de
måtte have brug derfor at maskin-oversætte selv?

> [...]
> er altså blevet vasket grundigt i sæbevand, især sæbe til højtryksrensere.
>
> Så NU er det slut med sæbevasken - men hvad bruger man så?

Hæ!
Nu har jeg igennem omkring 35 år søgt undskyldninger for ikke at skulle
vaske motorcykel (jeg hader det job!), uden at have øjnet mulighederne i
en forklaring som denne

Det lyder som en kinøjser - Jeg tror at ingen andre motorcykler oplever
at ruste p.g.a. sæbevask :-|

--
Armand.

Fra : Thomas Andersen

Dato : 09-06-10 10:49

On Wed, 09 Jun 2010 11:34:03 +0200, Armand wrote:

> Det var dog en irriterende oversættelse!

Gør det ALDRIG mere

> Det lyder som en kinøjser

æhhh, så er det i hvert tilfælde en lynkinøjser

--
Hilsen Thomas Andersen

Fra : Pein

Dato : 09-06-10 06:13

On 9 Jun., 11:34, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Thomas Andersen skrev:
* snip *

> Det var dog en irriterende oversættelse!

Lige over.
Men det er bare at rette lidt i URL'en der kommer frem, så man får
dette:
http://www.motorcycleclassics.com/Blogs/Richard/An-Easy-Way-To-Ruin-Your-Tires.aspx
--
Mvh.
Niels

Fra : Armand

Dato : 09-06-10 15:03

Pein skrev:
> * snip *
>
> Lige over.
> Men det er bare at rette lidt i URL'en der kommer frem, så man får
> [...]
Nu hvor jeg åbnede linket igen for at se efter hvad du mener, så er der
et Google-translate -hoved øverst på sitet, hvorpå det er enkelt at
krydse af i 'original'!?

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-06-10 15:57

Den 09-06-2010 09:49, Thomas Andersen skrev:
> [...]
>
> http://tinyurl.com/358qs2s
>
> Man bør bruge specielt fedt til MC dæk og alufælge som dette:

Klipper lige lidt fra siden:

During my 43 years as a motorcycle technician, I've tried everything
from Vaseline, axle grease, rear end gear oil, motor oil, soapy water,
Crisco, Mazola oil, olive oil, 3-in-1 oil, WD-40, Lionel electric train
oil, cod liver oil, castor oil, and candle wax to Vicks Vapo-Rub. All of
these products had major drawbacks when it came to tire mounting
lubricant and sealant!

I guder. 43 år som mekaniker, og så aldrig tænkt på der ER noget der
hedder dækfedt. Mangen til amatør skal man lede længe efter.

Brug artiklen som lokumslæsning. Kort og godt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Thomas Andersen

Dato : 09-06-10 20:17

Jeg har nu brugt opvaskesæbe, så må tiden vise om dækket vil slippe fælgen
når det igen skal afmonteres.

Dækket var et rent helvede at få af fælgen uden dækmaskine. Alufælgen gav
for meget efter, når jeg brugte brækjern med gummimellemlæg, så jeg turde
ikke fortsætte af frygt for at fælgen blev skæv eller knækkede.

Første borede jeg huller i siden på dækket og stak en gevindstang igennem,
og et stykke fladjern på begge sider, og så ellers spænde sammen til den
slap fælgkanten. Herefter klippede jeg dækket væk med en pladesaks og em
boltsaks til stålet i fælgkanten. Så dækket kom af, uden at beskadige
fælgen.

Det nye dæk kunne jeg mase på med fødderne og helt uden dækjern

Og selvom det ikke blev afballanceret, så er der ikke kommet flere
rystelser, så den blyklods som sad på fælgen, var for fælgens skyld.

--
Hilsen Thomas Andersen