Safari 5 er ude
Fra : Steen

Dato : 08-06-10 09:03

Blandt andet skulle der være RSS-reader inkluderet - jeg kan nu ikke
umiddelbart se funktionen

--
<>
Steen

Fra : Steen

Dato : 08-06-10 09:29

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Blandt andet skulle der være RSS-reader inkluderet - jeg kan nu ikke
> umiddelbart se funktionen

AHA - min fejl. Den "reader" Safari 5 skulle indeholde, er ikke den
almindelige rss-reader, men en /reader/...
Hopper man fx ind på Ekstra Bladet, og vil læse om Morten Olsens sygdom,
kommer der et felt i adresselinien, kaldet "læser".
Klikker man på dette felt, fjernes alle de grimme reklamer mm på siden,
og man får en dejlig læsevenlig artikel i stedet.
Fandme smart, du
--

Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 09:39

> [...]

> Klikker man på dette felt, fjernes alle de grimme reklamer mm på siden,
> og man får en dejlig læsevenlig artikel i stedet.

Du ved godt "de grimme reklamer" gør at Ekstra Bladet's website er
gratis for dig at benytte ?

/thomas

Fra : Steen

Dato : 08-06-10 09:43

> Du ved godt "de grimme reklamer" gør at Ekstra Bladet's website er
> gratis for dig at benytte ?
>
> /thomas

Jow jow - som med reklamerne i TV....sidder du da og ser dem?
--

Steen

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 10:08

> Jow jow - som med reklamerne i TV....sidder du da og ser dem?

TV-reklamer? Så er det da tid til en lille tur på toilettet, eller lidt
kigning på tekst-tv ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-10 10:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> TV-reklamer? Så er det da tid til en lille tur på toilettet, eller lidt
> kigning på tekst-tv ...

Sjovt nok, så er det min erfaring, at reklamerne er meget fængslende.
Hvis de ikke var det, så havde reklamebureauerne jo gjort et dårligt
stykke arbejde. Tænk på, hvor mange slogans og udtryk fra reklamer, der
er blevet folkeeje. Bare vendingene: "Jamen, det er jo hele tre ting",
bliver brugt meget ofte.
Hvis man sidder nogen stykker og småsnakker, samtidig med at
fjernsynet kører. Det kan være sådan noget som "Vild med dans", eller
hvad det hedder, hvor man sagtens kan skifte mellem at tale lidt sammen
og at se fjernsyn. Når der så er reklamer, så forstummer snakken gerne,
for man skal lige se, hvad det nu er, der reklameres for. Reklamer kan
jo være ganske underholdende, og hvis man ikke kender en reklame, så
skal man lige se, hvad der reklameres for, og hvordan historien ender.
Hvis I ikke tror, der findes sjove reklamer, så prøv at se på
Youtube. Jeg har engang været i biografen i Paris. Der viste de en
Treo-reklame som underholdning før filmen, fordi den var så sjov. De
kender åbenbart ikke Treo i København. Sjovt nok havde jeg et rør Treo i
lommen, for jeg havde halsbetændelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 11:28

> Sjovt nok, så er det min erfaring, at reklamerne er meget fængslende.

Det synes jeg så ikke. Men det er da rigtigt at der er nogle der er mere
irriterende end andre, som den med tre fjollede mænd i næsten det bare
ingenting, der reklamerer for noget musik fra tdc.

Ikke just Henrich Schütz' juleoratorium ...

> [...]
> stykke arbejde. Tænk på, hvor mange slogans og udtryk fra reklamer, der
> er blevet folkeeje. Bare vendingene: "Jamen, det er jo hele tre ting",

Jeg har så aldrig høret vendingen ...

> [...]
> fjernsyn. Når der så er reklamer, så forstummer snakken gerne, for man
> skal lige se, hvad det nu er, der reklameres for.

Det har jeg så aldrig oplevet.

> Reklamer kan jo være ganske underholdende, og hvis man ikke kender en
> reklame, så skal man lige se, hvad der reklameres for, og hvordan
> historien ender.

Sådan har jeg aldrig reageret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 11:51

> [...]
> ingenting, der reklamerer for noget musik fra tdc.
>
> Ikke just Henrich Schütz' juleoratorium ...

"Kinder" æg ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 13:15

> "Kinder" æg ...

Måske skal man have børn for at have lagt mærke til sådant ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-10 17:10

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Måske skal man have børn for at have lagt mærke til sådant ...

Jeg tror ikke fabrikanten af Kinderæg betragter operaelskere som kernen
af deres målgruppe. Du vil formentligt alene derfor blive fri for den slags.

Fra : Steen

Dato : 08-06-10 12:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> TV-reklamer? Så er det da tid til en lille tur på toilettet, eller lidt
> kigning på tekst-tv ...

De få gange jeg bruger de kanaler med indlagte reklamer, optager jeg
dem. Så hopper jeg let og elefant henover reklamerne
--

Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 10:25

> Jow jow - som med reklamerne i TV....sidder du da og ser dem?

Pointen er at hvis flere og flere blocker reklamerne så bliver de
forskellige sites nødt til at finde på andre måder at tjene penge på.

Men for at være helt fair, så lader det til at Safari's "reader" kræver
at du loader hele siden først inden du kan gå i "reader" mode.

/thomas

Fra : Steen

Dato : 08-06-10 12:29

> [...]
>
> Men for at være helt fair, så lader det til at Safari's "reader" kræver
> at du loader hele siden først inden du kan gå i "reader" mode.

Dét gør den, og det er ikke lynhurtigt
--

Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 12:32

> Dét gør den, og det er ikke lynhurtigt

det kommer sku da an på hvilken side du er på ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 08-06-10 15:45

> det kommer sku da an på hvilken side du er på ...
>
> /thomas

Jeg var på EB da jeg skrev det
--
Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-10 17:11

> Pointen er at hvis flere og flere blocker reklamerne så bliver de
> forskellige sites nødt til at finde på andre måder at tjene penge på.

Psst. Har du hørt om Google og deres måde at lave reklamer på?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 17:25

> Psst. Har du hørt om Google og deres måde at lave reklamer på?

yep ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 18:26

> yep ..

Da jeg så en anmeldelse af DevonThink Pro Office kombineret med ScanSnap
S1300 og googlede efter den, var den første visning et dansk
postordreselskab der solgte netop den scanner med dokumentføder.

Så nu har jeg sådan en fiks lille ting:

<http://www.theapplepress.com/2010/05/04/the-mobile-mac-office-part-i-go
ing-paperless/>

<http://www.dustinhome.dk/pd_5010442214.aspx?Tab=1>

Så det kan de sikkert nok betale sig med den form for målrettet reklame.
Såvel for målgruppen [der slipper for uinteressante reklamer] og for
udbyderne [der kan nøjes med at henvende sig til de virkelig
interessante] ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-10 17:08

> Du ved godt "de grimme reklamer" gør at Ekstra Bladet's website er
> gratis for dig at benytte ?

Har du set Ekstra Bladets regnskab?

Slipper man for reklamer som betalende abbonement?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 17:25

> Har du set Ekstra Bladets regnskab?
>
> Slipper man for reklamer som betalende abbonement?

nej, men nu snakker du print ... de har vist ikke et abb. til web ?

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-06-10 20:07

> Du ved godt "de grimme reklamer" gør at Ekstra Bladet's website er
> gratis for dig at benytte ?

Jeg tror at Jobs/Apples tankegang er flg:

Den alm. gennemsnitlige reklame er ikke køn og er et forstyrrende
element når man skal læse længere tekster på nettet. Derfor er der
mange, der bruger en eller anden from for reklame-blokerings-plugin.

Apple ved at reklameindtægter er livsvigtig for mange websites.

Derfor laver de "læser" funktionen i Safari i håb om at brugeren så ikke
synes de har behov for at fjerne reklamerne vi plugins. Brugeren får
lige en hurtig gang reklame når de kommer ind på et site, men har
mulighed for, via læseren, at skabe læse-ro omkring det indhold som de
efterfølgende vælger.

--
Mvh Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 10:45

> [...]

> Klikker man på dette felt, fjernes alle de grimme reklamer mm på siden,
> og man får en dejlig læsevenlig artikel i stedet.

Hvor ser du det felt? Jeg ser blot det sædvanlige ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 11:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvor ser du det felt? Jeg ser blot det sædvanlige ...

sh-cmd-R.

Oversigt->Start læser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-10 21:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> sh-cmd-R.
>
> Oversigt->Start læser.

Der findes nu også en knap mærket "Læser" helt til højre i
adressefeltet. Jeg ved nu ikke, om den dukker op på alle hjemmesider
elelr blot på de egnede. Det ser ud til, at på nogen sider er det en
RSS-knap, og den har vist altid været der.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 21:45

> [...]
> elelr blot på de egnede. Det ser ud til, at på nogen sider er det en
> RSS-knap, og den har vist altid været der.

Den kan jeg så kun se /efter/ at jeg har trykket sh-cmd-R, eller rettere
F5, da jeg i QuicKeys nu har tildelt den knap den pågældende kommando, i
Safari. Det er lissom lidt lettere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-10 13:44

> Den kan jeg så kun se /efter/ at jeg har trykket sh-cmd-R, eller rettere
> F5, da jeg i QuicKeys nu har tildelt den knap den pågældende kommando, i
> Safari. Det er lissom lidt lettere.

Det er vist lidt uklart, hvilke sider det virker på, og hvilke det ikke
virker på. TidBITS har en udmærket artikel om Safari 5:

<http://db.tidbits.com/article/11331>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 22:07

> [...]
> elelr blot på de egnede. Det ser ud til, at på nogen sider er det en
> RSS-knap, og den har vist altid været der.

Det er ikke alle sider den kan "genkende" ... og jeg har ikke lige
luret hvorfor ... et par af "mine" sites kan den godt genkende, men
andre kan den ikke ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-06-10 15:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> sh-cmd-R.

> Oversigt->Start læser.

Er det åbenlyst, at "sh" betyder løft(shift)?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-10 16:08

> Er det åbenlyst, at "sh" betyder løft(shift)?

Jep .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-06-10 17:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jep .

Hvor kommer det åbenlyse ind? .....hos dataloger, ingeniører, nørder,
eller hos hvem?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-10 18:10

> Hvor kommer det åbenlyse ind? .....hos dataloger, ingeniører, nørder,
> eller hos hvem?

Det er lige så indlysende som at ^C betyder control-C ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-10 19:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er lige så indlysende som at ^C betyder control-C ...

"sh" for shift er ikke en alm. brug forkortelse ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-10 15:42

> "sh" for shift er ikke en alm. brug forkortelse ..

Jeg kender så ikke anden for sh[ift].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-10 16:09

> Det er lige så indlysende som at ^C betyder control-C ...

Det er ikke indlysende. Det er bare fordi du har set det lige siden de
glade CP/M-dage, og hvor man brugte det til at sige man havde skiftet
diskette.

Heldigvis har verden flyttet sig siden dengang :)

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-10 17:07

> Det er ikke indlysende. Det er bare fordi du har set det lige siden de
> glade CP/M-dage, og hvor man brugte det til at sige man havde skiftet
> diskette.

Skiftet diskette?

Kan du ikke huske gode gamle WordStar på din Amstrad med cp/m-80 2.2 ?

> Heldigvis har verden flyttet sig siden dengang :)

Ja, min iPhone 3G har nok større regnekraft end min gamle Amstrad CPC464
med kassettebånd i tastaturet, monokrom skærm og to løse diskettedrev

<http://www.helmutsworld.de/cpc464.jpg>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-10 18:15

> Skiftet diskette?

Ja, det skulle man gøre med Ctrl-C.

> Kan du ikke huske gode gamle WordStar på din Amstrad med cp/m-80 2.2 ?

Gammel, ja. God, mnjah, det er som altid en smagssag. Jeg foretrækker
egentligt at redigere tekst i noget andet end fastbredde - det er noget
andet med kode.

> Ja, min iPhone 3G har nok større regnekraft end min gamle Amstrad CPC464
> med kassettebånd i tastaturet, monokrom skærm og to løse diskettedrev

Men du har den endnu, sat til en KVM-switch

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-10 18:42

> Ja, det skulle man gøre med Ctrl-C.

Ikke på min; der trykkede man på en knap på det relevante diskettedrev.

> [...]
> andet med kode.

> Men du har den endnu, sat til en KVM-switch

Næh, jeg solgte den til en ung fyr [sammen med printer etc], som skulle
bruge den til gave til sin 14-årige lillebror. Jeg fik vist en tusse for
den, og det må have været omkring 1995.

Den ældste maskine jeg i dag har er min G4/867 fra 2001; dén er så sat i
en KVM-switch. Det seneste operativsystem den kan køre er nu Leopard.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-10 06:45

> Ikke på min; der trykkede man på en knap på det relevante
> diskettedrev.

Som udgangspunkt skulle man altid med CP/M-2.2 trykke Ctrl-C når man
havde skiftet en diskette for at fortælle operativsystemet at det var
sket, fordi drevet ikke selv kunne fortælle det (jeg kan ikke huske om
det var en mangel i BIOS generelt, eller fordi hardwaren ikke magtede
opgaven). Er du sikker på det ikke var CP/M-3 du kørte, eller du ikke
bare har glemt manøvren?

> Næh, jeg solgte den til en ung fyr [sammen med printer etc], som skulle
> bruge den til gave til sin 14-årige lillebror. Jeg fik vist en tusse for
> den, og det må have været omkring 1995.

Dejligt når gammelt grej kan bruges af unge og entusiaster.

> Den ældste maskine jeg i dag har er min G4/867 fra 2001; dén er så sat i
> en KVM-switch. Det seneste operativsystem den kan køre er nu Leopard.

Det er da vist også den mindste maskine overhovedet der kan det. Er
grænsen ikke netop 867 MHz?

Bruger du så Time Machine til din NAS?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-10 07:47

> [...]
> det var en mangel i BIOS generelt, eller fordi hardwaren ikke magtede
> opgaven). Er du sikker på det ikke var CP/M-3 du kørte, eller du ikke

Nej, det var cp/m 2.2; den Amstrad jeg havde, med kassettebånd i
tastaturet, kunne ganske simpelt ikke køre cp/m-3. Det kunne derimod
senere udgaver.

> Dejligt når gammelt grej kan bruges af unge og entusiaster.

> Det er da vist også den mindste maskine overhovedet der kan det. Er
> grænsen ikke netop 867 MHz?

Vistnok, men jeg har nu udskiftet cpu'en så der i dag sidder en
dobbeltprocessor i på 1,6 GHz ... og så med 1,5 GB RAM.

> Bruger du så Time Machine til din NAS?

Nej, til lokale, eksterne harddiske.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-10 11:59

> Nej, det var cp/m 2.2; den Amstrad jeg havde, med kassettebånd i
> tastaturet, kunne ganske simpelt ikke køre cp/m-3. Det kunne derimod
> senere udgaver.

Øh....er jeg meget ældre? Jeg mindes noget grej, jeg arbejdede med i
begyndelsen af firserne, der hed noget i retning af ZX 81, eller
Sinclair, bla, bla.....og den havde _ikke_ disketter - den var forbundet
til en transportabel kassettebåndoptager og et transportabelt sort/hvid
fjernsyn, sådan cirka 12/13/14 tommer.....manualen vejede næsten tre
kilogram, men måske var den og Amstrad og dén dér Commadore 64-ting
samtidige?

M.

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-10 12:16

Hej,

> Øh....er jeg meget ældre? Jeg mindes noget grej, jeg arbejdede med i
> begyndelsen af firserne, der hed noget i retning af ZX 81, eller

Det håber jeg da ikke du er - for jeg husker også ZX 81'eren.

> [...]
> fjernsyn, sådan cirka 12/13/14 tommer.....manualen vejede næsten tre
> kilogram, men måske var den og Amstrad og dén dér Commadore 64-ting

Det kommer lidt an på, hvordan man ser på det. Commodore 64 er et par år
ældre end Pers Amstrad som "model" at betragte - men det kan jo godt
tænkes at Per først har købt sin senere, da der vist gik et stykke tid
før de var til at få fat i i Danmark. Prismæssigt var Amstrad svjh noget
dyrere end C64 i farveversionen - men der var jo også den forskel at man
med C64 forventedes selv at komme med monitor/fjernsyn, hvorimod Amstrad
kom med monitoren. C64 var naturligvis den sjoveste maskine at have.

ZX81'eren som du nævner er den ældste af de tre. I øvrigt samme type CPU
(Z80) som Amstrad, men nogen helt andre (og væsentligt mindre) specs i
øvrigt. Selvfølgelig også langt, langt billigere, mindre og uden skærm
og vel oftest solgt som samlesæt... og folk byggede selv diverse små
udvidelser til den.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-10 13:00

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> øvrigt. Selvfølgelig også langt, langt billigere, mindre og uden skærm
> og vel oftest solgt som samlesæt... og folk byggede selv diverse små

Tak for opfriskelsen.....jeg var på daværende tidspunkt selvstændig
erhvervsdrivende(et par restaurationer, nogle cafë´er, tre biografer og
et par filmimport-/-eksportselskaber), og jeg havde brug for noget
regnskabsstyring....jeg droppede ZX´eren for Mac´en...man har s´gu´ ikke
tid til at sætte sig ind i programmering, når man skal servicere hele
København og opland.

Så selvom jeg byggede min egen basforstærker i 1974 har jeg ikke senere
haft incitament til selv at lodde, skifte og rode(men det er hyggeligt,
husker jeg)

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-10 22:51

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> [...]
> fjernsyn, sådan cirka 12/13/14 tommer.....manualen vejede næsten tre
> kilogram, men måske var den og Amstrad og dén dér Commadore 64-ting

Du er meget ældre

(og de kørte heller ikke PowerPC )

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 18:33

Hej Morten,

> Hvor kommer det åbenlyse ind? .....hos dataloger, ingeniører, nørder,
> eller hos hvem?

I de datalogkredse jeg kender forkorter man normalt shift med S, hvis
man overhovedet forkorter. Jeg ved ikke, hvor Per kender det andet fra.

Eksempelvis aktiveres undo i emacs med tastekombinationen: C-S-_

Dvs. control + shift + underscore.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-06-10 20:24

> [...]

> man overhovedet forkorter. Jeg ved ikke, hvor Per kender det andet fra.
>
> Eksempelvis aktiveres undo i emacs med tastekombinationen: C-S-_

Gisp tak for den sproglige beskrivelse.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-10 15:42

> [...]

> man overhovedet forkorter. Jeg ved ikke, hvor Per kender det andet fra.
>
> Eksempelvis aktiveres undo i emacs med tastekombinationen: C-S-_

Det er vist det forkortelsessystem der bruges i emacs-manualen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-06-10 19:29

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Hvor kommer det åbenlyse ind? .....hos dataloger, ingeniører, nørder,
> eller hos hvem?

Nu skal jeg lige høre, var det ikke dig der mente at "Løft" var en
indlysende betegnelse for skiftenøglen?

Fra : Morten Lind

Dato : 10-06-10 05:14

> Nu skal jeg lige høre, var det ikke dig der mente at "Løft" var en
> indlysende betegnelse for skiftenøglen?

Hæ, hæ...ka¨ du huske det? Billedet ad den gamle Olympus må ha´
brændt sig godt ind på nethinden

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-10 15:57

> Hæ, hæ...ka¨ du huske det? Billedet ad den gamle Olympus må ha´
> brændt sig godt ind på nethinden

Jow jow.

Men bare for en god ordens skyld - er "Løft" en åbenlys, indlysende
betegnelse for skiftenøglen på en skrivemaskine?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-06-10 13:53

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> AHA - min fejl. Den "reader" Safari 5 skulle indeholde, er ikke den
> almindelige rss-reader, men en /reader/...

findes osse 'i løs vægt' her:

http://lab.arc90.com/experiments/readability/

jeg har den som et klikbart link på safari's bookmark bar.

--
Ikke ham på Facebook.