Torsdag 14 dage ...
Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-10 19:59

ja, så skulle vi kunne opgradere til iOS 4 på vore iPhones og iPads ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 20:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> ja, så skulle vi kunne opgradere til iOS 4 på vore iPhones og iPads ...

nej*

/thomas

* ikke på iPads ....

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-10 20:20

> nej*
>
> /thomas
>

> * ikke på iPads ....

OK ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 13:15

> nej*
>
> /thomas
>

> * ikke på iPads ....

dage« ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-06-10 21:19

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> ja, så skulle vi kunne opgradere til iOS 4 på vore iPhones og iPads ...

IOS har nu været ude i version 15 i adskillige måneder...

Du får måske lidt svært ved at køre det på din iPhone, dog...

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : N/A

Dato : 07-06-10 21:21

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 21:21

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> IOS har nu været ude i version 12 i adskillige år...
>
> Du får måske lidt svært ved at køre dem på din iPhone, dog...

jep ... gad vide om Cisco har fået en lille check forinden .. eller om
de skal igennem samme mølle som "iphone"

/thomas

Fra : Steen

Dato : 07-06-10 21:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> ja, så skulle vi kunne opgradere til iOS 4 på vore iPhones og iPads ...

Kun fuld funktionalitet på iPhone3S (og selvfølgeligt iPhone4), ikke?
--
*
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 21:37

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Kun fuld funktionalitet på iPhone3S (og selvfølgeligt iPhone4), ikke?

jo, men 3G mister "kun" multitasking og baggrundsbilleder på homescreen.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 07-06-10 23:50

> jo, men 3G mister "kun" multitasking og baggrundsbilleder på homescreen.

Hvad er highligts på OS4 ? Plejer den slags at koste penge og hvor meget
?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 07:51

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hvad er highligts på OS4 ? Plejer den slags at koste penge og hvor meget
> ?

Den er gratis .. ligesom før til iPhones men nu også gratis til iPod
Touch

Highlights ? multitasking, bedre mail (unified inbox, flere exchange
servere på samme tid) og folders til at organisere apps

Men de fleste forbedringer er ikke "user features" men derimod API'er
som udviklerne kan lave bedre App's op imod.

=thomas

Fra : jagge

Dato : 08-06-10 09:41

> [...]
>
> Men de fleste forbedringer er ikke "user features" men derimod API'er
> som udviklerne kan lave bedre App's op imod.

Ok det lyder dælme som en væssentlig opgradering. Det der med flere
exchange servere gælder det også på min stationære eller er det allerede
sådan ? Har ikke kunne få en exchange til at leve side om side med min
imap og samtidig holde fingrene fra adressebogen ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 09:58

> [...]
> sådan ? Har ikke kunne få en exchange til at leve side om side med min
> imap og samtidig holde fingrene fra adressebogen ?

Jeg har ikke prøvet på 10.6 med flere exhange konti ... så der er jeg
svar skyldig ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 10:06

> Men de fleste forbedringer er ikke "user features" men derimod API'er
> som udviklerne kan lave bedre App's op imod.

Bl.a. får udviklerne nu adgang til det indbyggede iCals data, og til at
sætte interne alarmer på iPhone. Og dén forbedring gælder også for 2.
generations iPhones som 3G.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 08-06-10 12:01

> Bl.a. får udviklerne nu adgang til det indbyggede iCals data, og til at
> sætte interne alarmer på iPhone. Og dén forbedring gælder også for 2.
> generations iPhones som 3G.

YEAHHHH så får vi måske endelige nogle Ical konkurrenter der rent
faktisk er funktionelle ??

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-10 05:06

> jo, men 3G mister "kun" multitasking og baggrundsbilleder på homescreen.

Ah, multitasking har 3G jo i forvejen. Det den mister er de udvidede
muligheder for at sætte 3. parts applikationer til at køre i baggrunden.

Her skal man stadig jailbreake enheden og installere Backgrounder. Ingen
større sag hvis man alligevel vil installere MyWi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 07:51

> Ah, multitasking har 3G jo i forvejen. Det den mister er de udvidede
> muligheder for at sætte 3. parts applikationer til at køre i baggrunden.

Det er det jeg mener ... det er Apple der kalder det de gør
"Multitasking" selvom de mere korrekt vil være at kalde det "concurrent
applications" men det er nok for bøvlet at forklare folk forskellen.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 08-06-10 09:43

> Det er det jeg mener ... det er Apple der kalder det de gør
> "Multitasking" selvom de mere korrekt vil være at kalde det "concurrent
> applications" men det er nok for bøvlet at forklare folk forskellen.

Bottomline, kan en bruger ringe mig op på skype på Iphone mens jeg
sidder og spiller et spil på denne ??

Ellers er der i mine øjne ikke multitasking.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 09:58

> Bottomline, kan en bruger ringe mig op på skype på Iphone mens jeg
> sidder og spiller et spil på denne ??
>
> Ellers er der i mine øjne ikke multitasking.

Ja. Du kan selv læse hvordan det er implementeret men kort fortalt er
der visse typer af processer som kan få lov at køre i baggrunden. Blandt
dem er: streaming (f.eks. pandora), VoIP, GPS (f.eks. navigation eller
en løbetracker)

/thomas

Fra : jagge

Dato : 08-06-10 12:01

> [...]
> der visse typer af processer som kan få lov at køre i baggrunden. Blandt
> dem er: streaming (f.eks. pandora), VoIP, GPS (f.eks. navigation eller

Ok det lyder jo ganske fornuftigt.

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 09-06-10 06:13

> [...]
> sidder og spiller et spil på denne ??
>
> Ellers er der i mine øjne ikke multitasking.

Altså, på min 3G(ikke sluppet ud af fængslet) kan jeg ringes op, mens
jeg f.eks. skriver en note eller SMS. Opkalderen beder om et
telefonnummer, som jeg finder i mine kontakter - sender et VCard til
opkalderen, der stadig er i røret - går tilbage til samtalen - afslutter
og vender tilbage til min note...er det multitasking...?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-10 07:39

> [...]
> opkalderen, der stadig er i røret - går tilbage til samtalen - afslutter
> og vender tilbage til min note...er det multitasking...?

Nej, det "multitasking" som dem som brokker sig vil have, er den hvor du
kan have programmer kørende i baggrunden uden at de bliver suspenderet.
Standard eksemplet er AIM eller en anden instant messaging klient ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-06-10 09:37

> [...]
> kan have programmer kørende i baggrunden uden at de bliver suspenderet.
> Standard eksemplet er AIM eller en anden instant messaging klient ...

Hmm..telefonen er åben - jeg aktiverer kontakter - jeg aktiverer Mail -
jeg vender tilbage til telefonen....det er da mere end tre ting, he, he

Nå, pyt - jeg går jo på arbejde, så der er ikke tid til IM/& spil-lir,
før jeg har fri....

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-10 09:44

> [...]
>

> Nå, pyt - jeg går jo på arbejde, så der er ikke tid til IM/& spil-lir, før

ja, men udover din telefonsamtale så bliver alt andet lukket inden du
åbner næste program

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-06-10 11:34

> ja, men udover din telefonsamtale så bliver alt andet lukket inden du
> åbner næste program

> /thomas

Nå ja )

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-06-10 17:27

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Hmm..telefonen er åben - jeg aktiverer kontakter - jeg aktiverer Mail -
> jeg vender tilbage til telefonen....det er da mere end tre ting, he, he

Nøp. De aktuelle programmer skal kunne LAVE noget når du ikke lige
kigger på dem.

Som det er nu, ryger de i frostboksen samme øjeblik du trykker på knappen.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-06-10 17:53

> Nøp. De aktuelle programmer skal kunne LAVE noget når du ikke lige
> kigger på dem.
>
> Som det er nu, ryger de i frostboksen samme øjeblik du trykker på knappen.

Ja, det fortalte Thomas for læææænge siden, men programmerne er jo
stadig aktive i sluttilstand, når jeg vender tilbage - altså min
SMS/note dukker op på samme sted, som da jeg forlod den, ikke sandt?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-06-10 19:31

> Ja, det fortalte Thomas for læææænge siden, men programmerne er jo
> stadig aktive i sluttilstand, når jeg vender tilbage - altså min
> SMS/note dukker op på samme sted, som da jeg forlod den, ikke sandt?

Jo, men - dyb indånding - det er ikke det multitaskning de efterlyser.

Vil du fx gerne have at vide at din kærste har skrevet dig en sød
MSN-besked når det sker, eller først når du skifter til dit MSN-program?

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-10 21:21

Jo netop: Samme sted. Programmet har ikke lavet noget, mens du har været
væk. Det har i princippet været lukket, men husker blot, hvor du kom
til.

> Jo, men - dyb indånding - det er ikke det multitaskning de efterlyser.
>
> Vil du fx gerne have at vide at din kærste har skrevet dig en sød
> MSN-besked når det sker, eller først når du skifter til dit MSN-program?

Mich. er af den gammeldags type ligesom mig. Vi forstår ikke behovet for
den slags. Til Mich.: Folk efterlyser, at chatprogrammet, Twitter,
Facebook og den slags kører i baggrunden og modtager meddelelser
løbende. Der er multitaskning. Når man så skifter til et af de
programmer, er de ikke blot der, hvor man efterlod dem. De har modtaget
beskeder eller lignende, som blot ligger og venter på en. Ligesom Mail
kan gøre nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-10 21:25

> [...]
> ikke blot der, hvor man efterlod dem. De har modtaget beskeder eller
> lignende, som blot ligger og venter på en. Ligesom Mail kan gøre nu.

Men det kan du jo simulere med push notifications ... der er faktisk
ingen reel grund til at de fleste programmer skal køre i baggrunden og
være aktive.*

/thomas

* bortset fra dem som Apple nu åbner op for ...

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-10 21:31

Jeg kom til at kalde Morten Lind for Mich. Det beklager jeg. Det må være
overskægget, der snød mig. Jeg havde lige kommenteret en anden tråd,
hvor Mich. var med.

> Men det kan du jo simulere med push notifications ... der er faktisk
> ingen reel grund til at de fleste programmer skal køre i baggrunden og
> være aktive.*
(...)
> * bortset fra dem som Apple nu åbner op for ...

Jeg ved det godt. Jeg prøvede bare at komme med en kort forklaring.
Apple åbner ikke for fuldstændig multitaskning, og strengt taget kan de
fleste af os klare os fint uden. Bare det at kunne skifte hurtigt mellem
programmer vil være et stort fremskridt. Visse programmer tager jo en
evighed om at åbne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-06-10 22:04

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Mich. er af den gammeldags type ligesom mig. Vi forstår ikke behovet for

Jow jow, men det var Morten der spurgte. Men han er nok også af den
gammeldags type.

> [...]
> programmer, er de ikke blot der, hvor man efterlod dem. De har modtaget
> beskeder eller lignende, som blot ligger og venter på en. Ligesom Mail

Nemlig. Sådan som det foregår på en voksen computer :)

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 18:27

Hej,

> Nøp. De aktuelle programmer skal kunne LAVE noget når du ikke lige
> kigger på dem.

> Som det er nu, ryger de i frostboksen samme øjeblik du trykker på knappen.

Det er faktisk ikke korrekt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-06-10 19:32

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Det er faktisk ikke korrekt.

Så ret mig gerne :)

Det var min opfattelse at programmerne fik lov at gemme deres tilstand
og så skal de lukke ned, når man trykker på knappen. Samme tilstand
indlæses så når programmet startes igen.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 20:19

Hej,

> Så ret mig gerne :)

Det var det, jeg gjorde

> Det var min opfattelse at programmerne fik lov at gemme deres tilstand
> og så skal de lukke ned, når man trykker på knappen. Samme tilstand
> indlæses så når programmet startes igen.

Ja, men sådan er det ikke for de nævnte programmer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-10 21:25

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det var det, jeg gjorde

> Ja, men sådan er det ikke for de nævnte programmer.

jeg tror du bliver nødt til at uddybe hvad du mener ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 22:06

Hej,

> jeg tror du bliver nødt til at uddybe hvad du mener ...

Sådan er det ikke. De omtalte programmer bliver ved med at køre videre.

Der er ikke så meget mere at fortælle?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-10 22:13

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Sådan er det ikke. De omtalte programmer bliver ved med at køre videre.
>
> Der er ikke så meget mere at fortælle?

at der er forskel på hvordan 3. parts programmer og Apple's
egneprogrammer opfører sig ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 22:09

Hej,

> at der er forskel på hvordan 3. parts programmer og Apple's
> egneprogrammer opfører sig ?

Ja, lige præcis.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-10 11:12

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Ja, lige præcis.

Så du taler altså om eksempelvis iCal i modsætning til et indkøbt
kalenderprogram. Eller Mail, Eller ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-10 11:10

Hej,

> Så du taler altså om eksempelvis iCal i modsætning til et indkøbt
> kalenderprogram. Eller Mail, Eller ...

Ikke iCal - jeg skrev om det, der blev specificeret i tråden. Morten
skrev jo specifikt om "at ringe", "at skrive sms" og "at aktivere Mail".
For disse programmer ville jeg så nævne at det ikke forholder sig sådan,
at de bliver lukket og en tilstand skrives til disk, når man trykker på
Home-knappen. Disse programmer bliver ved med at køre i baggrunden
selvom de ikke er den viste app.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-10 15:42

> [...]
> at de bliver lukket og en tilstand skrives til disk, når man trykker på
> Home-knappen. Disse programmer bliver ved med at køre i baggrunden

Netop; iPhone OS har hele tiden multitasket, men vil bare ikke give 3.
parts applikationer samme rettigheder som Apples egne.

Det ændrer sig så i et vist omfang med iOS 4.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-10 08:46

Hej,

> Netop; iPhone OS har hele tiden multitasket, men vil bare ikke give 3.
> parts applikationer samme rettigheder som Apples egne.

> Det ændrer sig så i et vist omfang med iOS 4.

Nej, det forbliver jo præcist det samme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-10 09:23

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Nej, det forbliver jo præcist det samme.

Eh .. det passer jo ikke ... en 3. parts App kan ikke idag køre i
baggrunden og streame lyd ?

Eller snakker vi fuldstændig forbi hinanden ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-10 09:56

Hej,

> Eh .. det passer jo ikke

Jo, en 3. parts applikation får ikke samme rettigheder som Apples egne.
Hverken i den gamle iOS eller i den nye iOS 4.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-10 10:07

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jo, en 3. parts applikation får ikke samme rettigheder som Apples egne.
> Hverken i den gamle iOS eller i den nye iOS 4.

nej, men de får _flere_ rettigheder ... under visse forhold ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-10 10:10

Hej,

> nej, men de får _flere_ rettigheder ... under visse forhold ..

Jaja, det har vi jo skrevet om i månedsvis nu. Men det er bare slet ikke
under samme system som Apples egne apps.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-10 18:42

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jo, en 3. parts applikation får ikke samme rettigheder som Apples egne.
> Hverken i den gamle iOS eller i den nye iOS 4.

Og det var nøjagtig af den grund jeg brugte vendingen »i et vist omfang«
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 09-06-10 19:47

> Nå, pyt - jeg går jo på arbejde, så der er ikke tid til IM/& spil-lir,
> før jeg har fri....

Hey

Nej som andre har skrevet er det ikek det det drejer sig om. Jeg har nu
testet med skype og problemet med det program er at når jeg hopper ud af
skype, bliver det lukket ned.

Derfor ingen multitasking. Når det kommer med OS4 så kommer skype
forhåbentlig til at understøtte dette.

Jeg glæder mig nu ligeså meget over bedre adressebogs integration og
adgang til alarmer for andre udviklere :0)

MVH

Jakob

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-06-10 13:52

On 08-06-2010 08:50, Thomas von Hassel wrote:

> Det er det jeg mener ... det er Apple der kalder det de gør
> "Multitasking" selvom de mere korrekt vil være at kalde det "concurrent
> applications" men det er nok for bøvlet at forklare folk forskellen.

Og i andre tilfælde blot forbedret task switching, bl.a. får
applikationerne tid til at notere aktuel status, inden de lukker,
hvilker giver bedre mulighed for at fortsætte samme sted.
Men en 3. parts applikation kan ikke køre i baggrunden.

Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-10 17:02

Hej,

> Og i andre tilfælde blot forbedret task switching, bl.a. får
> applikationerne tid til at notere aktuel status, inden de lukker,

Det havde de også før.

> Men en 3. parts applikation kan ikke køre i baggrunden.

Jo.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 10-06-10 12:54

On 08-06-2010 18:02, Jens Kristian Søgaard wrote:
> Hej,

> Det havde de også før.

Måske, men noget HAR de ændret, jeg kan bare ikke huske hvad ;)

> Jo.

Kun hvis den falder ind under de specielle områder eller telefonen
bliver hacket, det er ikke muligt på en std. iPhone.

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-10 13:07

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Måske, men noget HAR de ændret, jeg kan bare ikke huske hvad ;)

du har b.la. 10 minutter til "tasks" som skal have mere tid til at køre
færdige inden programmet slukker helt ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-10 13:24

Hej,

> Måske, men noget HAR de ændret, jeg kan bare ikke huske hvad ;)

Tjoh, de har jo indført hele det nye API for visse typer af services.

> Kun hvis den falder ind under de specielle områder eller telefonen
> bliver hacket, det er ikke muligt på en std. iPhone.

Det er jo selvmodsigende. Du skrev ret kategorisk at 3. parts
applikationer ikke kan køre i baggrunden - det kan de rent faktisk godt.
Det er korrekt at applikationer under "specielle områder" blandt
andet kan (her stred du mod det, du skrev før) - men de der "specielle
områder" er altså ret brede. I praksis kan alle applikationer køre i
baggrunden hvis de vil det. De er dog ikke garanteret til at kunne køre
"for evigt", men kun i begrænsede tidsrum eller så længe der er
hukommelse nok, osv.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-06-10 21:41

> jep ... gad vide om Cisco har fået en lille check forinden .. eller om
> de skal igennem samme mølle som "iphone"

Heh, tænkte faktisk også på IBM's OS/400, men fandt så ud af at det hed
i5/OS og nu hedder "IBM i".

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-06-10 21:47

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:

> Heh, tænkte faktisk også på IBM's OS/400, men fandt så ud af at det hed
> i5/OS og nu hedder "IBM i".

IBM marketingsafdeling kan ikke sælge guld til halv pris.

Hvem ellers kan finde på at omdøbe hele deres produktportefølje hvert
andet år, bare fordi de kan?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 22:22

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Heh, tænkte faktisk også på IBM's OS/400, men fandt så ud af at det hed
> i5/OS og nu hedder "IBM i".

that was fast:

<http://blogs.cisco.com/news/comments/cisco_and_apple_agreement_on_ios_t
rademark/>

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-06-10 21:42

> jo, men 3G mister "kun" multitasking og baggrundsbilleder på homescreen.

Facetime og gyroskopet virker vel af naturlige årsager også kun på
iPhone 4?

Er der nogle der har hørt rygter om en opgraderet iPod Touch?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 21:57

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Facetime og gyroskopet virker vel af naturlige årsager også kun på
> iPhone 4?
>
> Er der nogle der har hørt rygter om en opgraderet iPod Touch?

ja, den kommer til et "music" event i august/september så den er klar
til julehandel ... Apple er ved at være nemme at forudsige ..

/thomas