at afmontere baghjul uden centerstøttefod?
Fra : Thomas Andersen

Dato : 07-06-10 15:51

Hvordan gør man det smartest?

--
Hilsen Thomas Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-06-10 15:52

Thomas Andersen <thomas@andersen.invalid> writes:

> Hvordan gør man det smartest?

Bruger en baghjulsløfter.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Fra : Jan A Jensen

Dato : 08-06-10 08:17

"Thomas Andersen" <thomas@andersen.invalid> skrev i meddelelsen
news:1dsz9rnvho1jl$.dlg@giganews.com...
> Hvordan gør man det smartest?
>
> --
> Hilsen Thomas Andersen

jeg har set et værksted sætte en donkraft ind under motoren og løfte således
at motorcyklen faktisk står på forhjul samt sidestøtteben og så på den måde
kunne få baghjulet af..

dette var på en custom mc med kardan.!

Vh. Jan

Fra : Armand

Dato : 08-06-10 09:04

Jan A Jensen skrev:
> [...]
> således
> at motorcyklen faktisk står på forhjul samt sidestøtteben og så på den

Det kan være bøvlet nok at få gelejdet baghjulet på plads når man har et
central-støtteben og med motorcyklen på skrå på dén måde er det nærmest
umuligt hvis man er alene om jobbet!

Hvis man er i færd med at spare penge ved selv at købe, så lad en
300,-kr's mer-udgift til en baghjulsløfter være en del af (total)regnskabet!
Det er en skøn ting at have stående - også ved kædesmøring og hjul-vask!
Når det så bliver fordækkets tid til at skulle skiftes kan man gøre
ligeså med et mellemstykke til at stikke under-op i kronrøret!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 15:06

On Tue, 08 Jun 2010 10:03:47 +0200, Armand wrote:

> Det kan være bøvlet nok at få gelejdet baghjulet på plads når man har et
> central-støtteben og med motorcyklen på skrå på dén måde er det nærmest
> umuligt hvis man er alene om jobbet!

Huh ? Det har jeg da gjort adskillige gange på "fie" uden at gå i arrig
mode. Kun højre sides "kædestrammer" kunne drille lidt, men der ville der
under alle omstændigheder være tale om for få hænder. Her hjælper
midlertidig fiksering af strammer med gaffa en del.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Armand

Dato : 09-06-10 15:33

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> under alle omstændigheder være tale om for få hænder. Her hjælper
> midlertidig fiksering af strammer med gaffa en del.

Jeg synes at det altid er et bøvl at kunne holde afstandsbøsningerne på
plads og med motorcyklen på skrå vil man langt lettere komme til at
støtte på den ene sides (á den venstre, når sidestøtte bruges) og derved
alt for let 'krølle' dén :-/

Første gang jeg skiftede på GPZ900'eren tænkte jeg at det var smart og
praktisk med excenter-opspændingen, som kunne afmonteres og gøre det
lettere at placere hjul med aksel indenfor excenterens 'øje' - men nej,
dét var omend endnu mere bøvlet og krævede en grundig opretning af
sporingen oveni p.g.a. dårlige markeringer

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 08-06-10 05:58

On 8 Jun., 10:03, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Det kan v re b vlet nok at f gelejdet baghjulet p plads n r man har et
> central-st tteben og med motorcyklen p skr p d n m de er det n rmest
> umuligt hvis man er alene om jobbet!
>
> Hvis man er i f rd med at spare penge ved selv at k be, s lad en
> 300,-kr's mer-udgift til en baghjulsl fter v re en del af (total)regnskabet!
> Det er en sk n ting at have st ende - ogs ved k desm ring og hjul-vask!
> N r det s bliver ford kkets tid til at skulle skiftes kan man g re
> liges med et mellemstykke til at stikke under-op i kronr ret!

> [...]

En bag- og forhjulsløfter er en god investering - helt uden tvivl!

I en snæver vending kan man bruge dunkraften eller sidestøttebenet til
at få den ene elelr bedre, begge fodhvilere op på et par bil-bukke.

Hvis ikke den står stabilt, så risikerer man den vælter ... og så
græder man! (mere end for de 300,- baghkulsløfteren koster)

--

/Hekto

Fra : Anders Majland

Dato : 08-06-10 14:52

> Hvis ikke den står stabilt, så risikerer man den vælter ... og så
> græder man! (mere end for de 300,- baghkulsløfteren koster)

Og den improviserede
http://tenere.dk/2009/fyn_er_fin/billeder/m_Billede%209.JPG

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-06-10 19:56

Den 08-06-2010 13:57, Hekto skrev:

> [...]
>
> Hvis ikke den står stabilt, så risikerer man den vælter ... og så
> græder man! (mere end for de 300,- baghkulsløfteren koster)

Fuldstændig enig med de herre

Det er uden sammenligning en af de bedste investeringer man kan foretage

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : N/A

Dato : 08-06-10 19:56

Fra : Thomas Andersen

Dato : 09-06-10 09:00

On Tue, 8 Jun 2010 09:16:44 +0200, Jan A Jensen wrote:

> jeg har set et værksted sætte en donkraft ind under motoren og løfte således
> at motorcyklen faktisk står på forhjul samt sidestøtteben og så på den måde
> kunne få baghjulet af..

Jeg har løftet med donkraften + en gummuklods imellem, direkte på
monoaffjedringens trekantede spids som sidder ca 15 cm længere bagud end
der der hvor monteringsbolten til centerfoden går gennem stellet.
Det fungerede perfekt på min mc og hjulet var nemt at få af.

--
Hilsen Thomas Andersen

Fra : Armand

Dato : 09-06-10 10:35

Thomas Andersen skrev:

> [...]
> der der hvor monteringsbolten til centerfoden går gennem stellet.
> Det fungerede perfekt på min mc og hjulet var nemt at få af.

- - - Og på igen?

--
Armand.

Fra : Thomas Andersen

Dato : 09-06-10 19:54

On Wed, 09 Jun 2010 11:34:55 +0200, Armand wrote:

> - - - Og på igen?

Ja

--
Hilsen Thomas Andersen