CB500
Fra : KWR

Dato : 07-06-10 07:14

Nu har jeg haft min CB500 i et år.
Kan konstatere at den minder meget om de totaktere, jeg havde som ung, -
køkørsel er ikke livretten, og den har klonk ved op og nedgearing i 1. og 2.
gear. Jaja, man kan jo ikke få alt med en 500 kubik. til gengæld er den
ganske rigtigt driftsikker, og det hjælper med tillid til mekanikeren,-:
Agusta Claus.
Nu har den bare fået en tendens til at gå ud, f. eks. før en rundkørsel, (en
virkelig irriterende billig løsning).
Og ja, nu kommer spørgsmålet, jeg har forgæves søgt efter tomgangsskruen,
den er ikke, hvor den ifølge manualen skulle være ??? Jeg kan faktisk ikke
finde den.
Og er det overhovedet den, jeg skal have fat i, eller skal jeg hellere
overlade den til Claus i et par dage?
Jeg vil nødig undvære damen, idet bananrepublikken her har sørget for, at
S-togs driften til nordsjælland er håbløs her i sommer, pudsigt nok efter
flere år med forsinkelser med skinnereparationer.

Hilsner til alle i dette udmærkede forum

KWR

Fra : Armand

Dato : 07-06-10 08:24

KWR skrev:
> [...]
> køkørsel er ikke livretten, og den har klonk ved op og nedgearing i 1. og 2.
> gear. Jaja, man kan jo ikke få alt med en 500 kubik. ......

Hondas gearkasser har, om nogen, et ganske godt ry, så jeg tror der er
misjustering inde i billedet hér!

Selvom du mener at kæden er justeret efter forskrifterne, så prøv
alligevel at løsn den én hel omgang på juster-skruerne (husk at løsne
akslen; sparke dækket frem til kontakt med det nye juster-punkt og
endelig at spænde akslen igen) og hvis dét ikke gør en positiv forskel
så giv den endnu en omgang løsnen!
Siden '77, hvor orings-kæden introduceredes, har det ikke været
nødvendigt at justere kæden mellem bagdæks-skiftene og du kan tænkes at
have kommet til at ende i den stramme ende ud fra en vane med at 'spænde
kæde' (fra pre-'77 totaggerne?) :-/

Uanset fabriksopgivelserne, og måske især opfattelsen af disse, så er en
kæde korrelt justeret når den under jævn kørsel i højgear hænger slapt
nedad i én lang bue! Slanger den sig er den for slap og nærmest sitrer
den er den for stram.
Få familie/kammerater til at kontrollere hvorledes at din arter sig ved
lejlighed og find dig siden dit eget 'hemmelige' mål for den rette
justering til senere brug.

Derudover er der et ganske nyttigt trick i at ændre
gearskifte-procedure: Indælgget fra Bo Nielsen, der er dateret lige
efter dit indlæg hører til i en længere debat om dé, så prøv at 'spol
tilbage' og læs den tråd og udvid dine horisonter!

> [...]
> finde den.
> Og er det overhovedet den, jeg skal have fat i, eller skal jeg hellere

Den burde ikke gå ud fordi man trækker koblingen og triller i tomgang,
men eftersom at det er forkert opførsel at 'trille udkoblet i tomgang',
især op til rundkørsler, er det en skønhedsfejl der sikkert er
forårsaget af forbrugs-optimerede karburatorer og som du aldrig vil
opdage når(!) du vænner dig til at baghjulet altid skal have kontakt til
krumtappen under kørsel!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-06-10 12:25

Armand wrote:
> [...]

Det har alle motorcykler uanset størrelse, i mere eller mindre grad.
Forventningsafstemning?

> Den burde ikke gå ud fordi man trækker koblingen og triller i tomgang,

Korrekt.

> men eftersom at det er forkert opførsel at 'trille udkoblet i
> tomgang', især op til rundkørsler, er det en skønhedsfejl

A'HvaBa !!!

Det er en fejl, og det skal rettes. Den skal aldrig gå ud i tomgang når den
er driftsvarm.
Forbrugs-optimerede karburatorer eller ej. Måske slipper chokeren ikke helt?

/jim

Fra : Armand

Dato : 17-06-10 20:42

Jim Andersen skrev:
> Armand wrote:

HOV!
Hermed lige en eftersendelse af et indlæg der var endt i kladde-boxen:

> Det har alle motorcykler uanset størrelse, i mere eller mindre grad.
> Forventningsafstemning?

Springet mellem gearene blive mindre og mindre jo højere gear man
bevæger sig imellem, så især springet mellem 1. og 2. gear er markant
større end det mellem de højere gear.
'springet' er skabt ud fra erkendelse af at drejningsmomentet på
baghjulet bliver svagere ved højere gearing og derfor ikke kan slæbe sig
igennem et omdrejningsfald på samme måde som det lader sig gøre i lavere
gear.
Jeg regnede engang på det for min GPZ900R's vedkommende og tallene er:
1. - 2. gear: 28,5% omdrejningsfald.
2. - 3. gear: 20,5% omdrejningsfald.
3. - 4. gear: 16,2% omdrejningsfald.
4. - 5. gear: 13,5% omdrejningsfald.
5. - 6. gear: 10,3% omdrejningsfald.
Det er tydeligt at springet mellem de to laveste gear er rundt regnet
tre gange så stort som mellem de to højeste gear!

At gearkassen mekanisk er udlagt med en fysisk længere bevægelse for at
gøre plads til frigearet forværrer *klonk*-tendensen!

> [...]
> er driftsvarm.
> Forbrugs-optimerede karburatorer eller ej. Måske slipper chokeren ikke helt?

Hvis den ikke går ud ved lyskryds og deslige, ville man aldrig opfatte
den 'fejl', så det ér blot en skønhedsfejl hvis man ellers kører
'korrekt'. Og fænomænet er måske endda tilfældet for mange motorcykler
blandt gruppens ejere - Uden at de nogensinde har bemærket det!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-10 22:02

On Thu, 17 Jun 2010 21:42:27 +0200, Armand wrote:

> [...]
> Det er tydeligt at springet mellem de to laveste gear er rundt regnet
> tre gange så stort som mellem de to højeste gear!

Grafisk illustreret her: http://www.tfv-org.dk/general/accel/index.html

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-10 17:34

> [...]
> forbrugs-optimerede karburatorer og som du aldrig vil opdage når(!) du
> vænner dig til at baghjulet altid skal have kontakt til krumtappen under

Som sadvanlig en god formulering fra dig Armand
Har altid prædiket for de verse hundkønsvæsner i/på mine køretøjer at en
kobling KUN bruges/berøres ved op/ned gearringer og absolut stilstand.
Resten af tiden er der enten motorbremse eller træk på BAG hjul(ene)
Så har man altid føling med om det er det rigtige gear der er lagt ind, er
klar til at snuppe et hul i trafikken eller komme væk. Undgår at den går i
stå/blokere hjulet, eller skriger for en for lav gear.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5182 (20100608) __________

http://www.eset.com

Fra : Armand

Dato : 08-06-10 18:47

Ove skrev:

> Som sadvanlig en god formulering fra dig Armand

Tak :*-) [rødme-smiley]

> [...]
> er klar til at snuppe et hul i trafikken eller komme væk. Undgår at den
> går i stå/blokere hjulet, eller skriger for en for lav gear.

Jeg har i efterhånden mange år haft min gang ved det lokale komunale
RR-projekt og det er en kamp at få knægtene til at 'køre og ikke trille
løbehjul'.
Man de lærer det efterhånden som jag tager dem i at forsøge at starte i
alt for højt gear for næsen af mig - fordi de jo glemmer at komme ned i
1. når der kører ind i pitområdet med koblingen trukket!

Under gennemkørsel af rundkørsler kan man dumme sig på to måder:
- Man kan overbremse
- Man kan give for hård/pludeselig gas!

Hvis man triller med trukket kobling kan der yderligere ske det at man:
- Kobler for hårdt til med for mange omdrejninger!
- Kobler for hårdt til i for lavt gear!
- Befinder sig i overraskende højt gear (á ingen træk) når man vil
accelerere ud af sidste hjørne!

Med andre ord øger man risikoen for kørefejl med 150%

Endelig er der den konstantering at brug af gearkassen ikke foregår
særligt godt og lydefrit fra 'friløbskørsel' og under indflyvning til en
rundkørsel hár man brug for at geare ned p.g.a. den faldende hastighed :-|

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 07-06-10 18:02

"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i meddelelsen
> Nu har jeg haft min CB500 i et år.

> Nu har den bare fået en tendens til at gå ud, f. eks. før en rundkørsel,
> (en virkelig irriterende billig løsning).

Prøv lige at tøm svømmerhusene ved hjælp af aftapningsskruerne - hvis de er
halvfyldt med vand, kan det være vandet der - ved opbremsning - skaber
problemet.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84