Printerdriver til OS9 og OS10
Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-06-10 21:08

Mon der er en måde til at få dette til at lykkes?

HP LaserJet P2015 (med dn til efternavn, men det er vist ikke så
vigtigt) har kun driver til OS10.
Min G4 har en OS9 harddisk og en OS10 harddisk. Bruger mest OS9'eren.

En smart måde at få den til at virke fra OS9?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-10 21:39

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> [...]
> Min G4 har en OS9 harddisk og en OS10 harddisk. Bruger mest OS9'eren.
>
> En smart måde at få den til at virke fra OS9?

velkommen til fremtiden .. OS 9 er efterhånden 8-9 år gammel og de
færreste nye printere vil få drivere til så gammelt et system

Men hvis din printer kører postscript kan du prøve at printe til den som
en "generic" postscript printer.

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-06-10 21:50

> velkommen til fremtiden .. OS 9 er efterhånden 8-9 år gammel og de
> færreste nye printere vil få drivere til så gammelt et system

Jeg ved det. Men af flere grunde beholder jeg min G4 (og OS9). Den har
SCSI og det skal min ældre imacon/Haselblad scanner bruge. De der
100.000+ til en ny scanner har jeg ikke lige.
Har også en stationæt iMac. Så jeg har nærmet mig fremtiden.

> Men hvis din printer kører postscript kan du prøve at printe til den som
> en "generic" postscript printer.

Jeg troede det var en PostScript printer, men...
Hvor vælger jeg generic PostScript printer som printer?
Jeg ser kun min gamle LaserJet 4 og Virtual Printer som valgmuligheder.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-10 22:01

> [...]
> 100.000+ til en ny scanner har jeg ikke lige.
> Har også en stationæt iMac. Så jeg har nærmet mig fremtiden.

kan du ikke nøjes med at printe fra din nye maskine ? ... jeg vil nok
ikke bruge så meget tid på at få det til at virke hvis der er lettere
alternativer ..

> Jeg troede det var en PostScript printer, men...
> Hvor vælger jeg generic PostScript printer som printer?
> Jeg ser kun min gamle LaserJet 4 og Virtual Printer som valgmuligheder.

fisk .. jeg har fortrængt det meste jeg har lært om OS 9 for meget længe
siden ...

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-06-10 22:34

> kan du ikke nøjes med at printe fra din nye maskine ? ... jeg vil nok
> ikke bruge så meget tid på at få det til at virke hvis der er lettere
> alternativer ..

Jeg vil så gerne bruge min G4 - med OS9 - og de programmer der ligger på
den.
Når jeg fortæller min kone at jeg så gerne vil beholde det gamle
outdatede skrammel, siger hun at sådan har hun det også. Det er da
derfor vi stadig er gift, min søde!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-10 02:06

Jørgen Angel wrote:

> Jeg vil så gerne bruge min G4 - med OS9 - og de programmer der ligger på
> den.

Du kan hente drivere til OS X - også 10.6 på HPs hjemmeside...

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?prodNameId=1845561&lang=en&cc=us&prodTypeId=18972&prodSeriesId=1845551&taskId=135

Men P2015 serien har ikke drivere til OS 9.x.

Din eneste chance er at prøve at bruge 'Apple Laserwriter 8' i OS 9 og
så bruge en generic PCL/PS driver. - Svjh. ligger der omkring 50
forskellige HP drivere/PPD i OS 9.2.x - både generiske og mere
specifikke. Men opsætning af Laserwriter 8 softwaren kan godt være lidt
bøvlet, så du må nok eksperimentere dig lidt frem. - Husk for alt i
verden at få indtastet printerens IP nummer helt præcist. - Det er ikke
sikkert OS 9/LW8 selv kan finde det, så du må kigge under bunden/bagpå
printeren for at lokalisere IP-nummeret derfra.

> Når jeg fortæller min kone at jeg så gerne vil beholde det gamle
> outdatede skrammel, siger hun at sådan har hun det også. Det er da
> derfor vi stadig er gift, min søde!

1-0! - til hende altså.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-06-10 12:24

> Men P2015 serien har ikke drivere til OS 9.x.
Det er jeg med på.

> [...]
> sikkert OS 9/LW8 selv kan finde det, så du må kigge under bunden/bagpå
> printeren for at lokalisere IP-nummeret derfra.

Hold da op. Det lyder kompliceret.
Det gør måske ikke sagen bedre, at kablet til printeren kommer via min
Netgear-router?
Har hver printer sit eget IP-nummer??

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 12:46

> Det er jeg med på.

> Hold da op. Det lyder kompliceret.
> Det gør måske ikke sagen bedre, at kablet til printeren kommer via min
> Netgear-router?
> Har hver printer sit eget IP-nummer??

Ja, den får tildelt et IP nummer fra netværket .. det står _ikke_ på
printeren. Hvis den har en default IP adresse fra fabrikken står det et
sted i manualen.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-10 16:15

Thomas von Hassel wrote:

> Ja, den får tildelt et IP nummer fra netværket .. det står _ikke_ på
> printeren. Hvis den har en default IP adresse fra fabrikken står det et
> sted i manualen.

Og når det er en HP, _skal_ man bruge det IP-nummer, der følger med
maskinen, når det drejer sig om OS 9.x. - OS X er ikke så 'ømfindelig',
hvad det angår...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 16:28

> Og når det er en HP, _skal_ man bruge det IP-nummer, der følger med
> maskinen, når det drejer sig om OS 9.x. - OS X er ikke så 'ømfindelig',
> hvad det angår...

sikke noget sludder .. hvis dit netværk kører 10.106.x.x og printeren
kommer med 192.168.1.100 så har du jo et problem .. ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-10 16:13

Jørgen Angel wrote:

> Det er jeg med på.

> Hold da op. Det lyder kompliceret.
> Det gør måske ikke sagen bedre, at kablet til printeren kommer via min
> Netgear-router?

Det burde ikke gøre noget, om det er en router eller switch.

> Har hver printer sit eget IP-nummer??

Ja, og de er faste for hver enkelt maskine - ihvertfald på HP, - og ikke
bare for hver model. - Det burde kunne lade sig gøre. - Jeg har været
med til at sætte en Minolta printer op, hvor der heller ikke er
drivere/PPd til OS 9.x, og den virker fint med LW8 softwaren...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 16:28

> [...]
> med til at sætte en Minolta printer op, hvor der heller ikke er
> drivere/PPd til OS 9.x, og den virker fint med LW8 softwaren...

stop stop stop med at komme med råd om noget du ikke _ved_ noget om ....
!

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 09:48

> [...]
> med til at sætte en Minolta printer op, hvor der heller ikke er
> drivere/PPd til OS 9.x, og den virker fint med LW8 softwaren...

Der er intet IP-nummer bag på eller i bunden.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 13:32

Jørgen Angel wrote:

> Der er intet IP-nummer bag på eller i bunden.

Hm, så står den indeni maskinen et eller andet sted - formentlig i
nærheden af netkortet/RJ-45 stikket...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 13:42

> Hm, så står den indeni maskinen et eller andet sted - formentlig i
> nærheden af netkortet/RJ-45 stikket...

stop nu ..... det er pinligt

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 16:15

Thomas von Hassel wrote:

> stop nu ..... det er pinligt

Gider du selv snart holde op? - Jeg har *ALDRIG* set en HP
netværksprinter, hvor der ikke har stået et IP nummer på. - Og jeg har
set en del - også af de nye!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 16:38

> Gider du selv snart holde op? - Jeg har *ALDRIG* set en HP
> netværksprinter, hvor der ikke har stået et IP nummer på. - Og jeg har
> set en del - også af de nye!

<http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=
bpj02326>

"If the printer, such as the HP LaserJet 2200 or the HP Color LaserJet
2500, does not have a front-control panel, the HP Jetdirect can be
configured using it's embedded web server. Print a Configuration page to
find the IP address, then type the IP address in a web browser as you
would a URL."

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-10 17:15

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> 2500, does not have a front-control panel, the HP Jetdirect can be
> configured using it's embedded web server. Print a Configuration page to
> find the IP address, then type the IP address in a web browser as you

Iøvrigt en god måde at få ip-nummeret at vide på.

Bortset fra det, annoncerer en HP 2420 sig selv via Bonjour. Det gør
den dejligt nem at finde.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 17:18

> [...]
> configured using it's embedded web server. Print a Configuration page to
> find the IP address, then type the IP address in a web browser as you

Øhh, er det en del af jeres dikussion - eller noget du opfordrer mig til
at prøve? For jeg er altså ikke med på hvad det betyder...
Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 17:25

> Øhh, er det en del af jeres dikussion - eller noget du opfordrer mig til
> at prøve? For jeg er altså ikke med på hvad det betyder...
> Jørgen

nej, jeg prøver bare endnu engang at forklare Erik at han ikke ved ret
meget om netværk og printere ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 19:44

Thomas von Hassel wrote:

> nej, jeg prøver bare endnu engang at forklare Erik at han ikke ved ret
> meget om netværk og printere ...

Og uanset det Thomas, så står IP nummeret et eller andet sted enten
udenpå eller indeni!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 19:47

> Og uanset det Thomas, så står IP nummeret et eller andet sted enten
> udenpå eller indeni!

fint .. be that way ... må jeg gætte på du ikke har læst det link til
HP's dokumentatione hvor de beskriver hvordan du finder IP nummeret på
en printer ?

Og ... hvorfor skulle IP nummeret stå fysisk på printern ?! ... har du
hørt om DHCP ? .. Bonjour ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 20:20

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> en printer ?
>
> Og ... hvorfor skulle IP nummeret stå fysisk på printern ?! ... har du

Jo, jeg har læst det, og jo, jeg har hørt om både DHCP og Bonjour, men
jeg har aldrig nogensinde hverken hør, læst om eller været i stand til
at bruge Bonjour på OS 9.x. - Det var med i 'Mac OS 9.5 Phaqpsody', som
Steve Jobs slagtede efter sin tilbagerobring af Apple. - Og desuden
hjælper det jo ikke en hujende dyt at bruge DHCP på OS 9.x, når
printeren kun har en fast IP adresse.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 20:27

> [...]
> Steve Jobs slagtede efter sin tilbagerobring af Apple. - Og desuden
> hjælper det jo ikke en hujende dyt at bruge DHCP på OS 9.x, når

*ggrblllbbb*

Printeren har jo _ikke_ en fast IP adresse ... den kommer med en
prekonfigureret adresse til netværk uden DHCP server, men tager en DHCP
tildelt adresse hvis der er en tilgængelig ....

Den adresse kan du få oplyst på den config side du kan få skrevet ud ved
at holde en eller to knapper nede på printeren.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-10 21:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Og uanset det Thomas, så står IP nummeret et eller andet sted enten
> udenpå eller indeni!

Nej.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-10 17:01

Hej,

> Gider du selv snart holde op? - Jeg har *ALDRIG* set en HP
> netværksprinter, hvor der ikke har stået et IP nummer på. - Og jeg har
> set en del - også af de nye!

Der står ikke et IP-nummer på min HP netværksprinter.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 09:48

> Det burde ikke gøre noget, om det er en router eller switch.

Den printer fint når jeg starter fra den hard disk med OS 10

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 13:30

Jørgen Angel wrote:

> Den printer fint når jeg starter fra den hard disk med OS 10

Hm, har du mulighed for at starte OS 9.x op som 'classic envirement' i
OS X? (max. 10.4.11). - Hvis ja, prøv så det og åbn et dokument i et
program, du véd, kun vil åbne i OS 9.x og se, om du via OS X kan
udskrive fra OS 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 06-06-10 22:01

> [...]

> 100.000+ til en ny scanner har jeg ikke lige.
> Har også en stationæt iMac. Så jeg har nærmet mig fremtiden.

Jeg vet lite om dette, men ser av et google-søk at det visstnok finnes
programvare der ute fra Hasselblad som støtter deres SCSI scannere på
Mac OS X opp til 10.5:
<http://www.hasselblad.dk/service--support/technical-support/software-do
wnloads.aspx>, bla ned til FlexColor 4.0.4 Mac.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-06-10 22:34

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> <http://www.hasselblad.dk/service--support/technical-support/software-do
> wnloads.aspx>, bla ned til FlexColor 4.0.4 Mac.

Der er problemer med converter SCSI/FireWire.
Og jeg vil så gerne beholde min G4 med OS9 - af mange grunde.
Men tak alligevel.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-06-10 10:18

> [...]
> 100.000+ til en ny scanner har jeg ikke lige.
> Har også en stationæt iMac. Så jeg har nærmet mig fremtiden.

Hvis du har en iMac med Snow Leopard, så brug din G4 til at scanne med
og læg så scan direkte over på iMac'en - så er du ude over alt det bavl
og samtidig kan du stadig bruge din dyre og gode scanner.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-06-10 12:24

> Hvis du har en iMac med Snow Leopard, så brug din G4 til at scanne med
> og læg så scan direkte over på iMac'en - så er du ude over alt det bavl
> og samtidig kan du stadig bruge din dyre og gode scanner.

Jeg vil bare så gerne blive ved at kunne bruge OS9 på min G4 - også
printe.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-06-10 12:50

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Jeg vil bare så gerne blive ved at kunne bruge OS9 på min G4 - også
> printe.

.....har nogen foreslået at printe til den virtuelle PDFprinter?

Men jeg har det ligesom Thomas - det er s´gu´ for lang tid siden

M.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 09:48

> ....har nogen foreslået at printe til den virtuelle PDFprinter?

nej, men det vil jeg prøve.
Tak

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 17:18

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> nej, men det vil jeg prøve.
> Tak

Jeg har Virtuel Printer som mulighed (ikke noget med PDFprinter). Når
jeg prøver den, slutter programmet med en fejl.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 18:47

Jørgen Angel wrote:

> Jeg har Virtuel Printer som mulighed (ikke noget med PDFprinter). Når
> jeg prøver den, slutter programmet med en fejl.

Prøv at tildele VirtualPrinter noget mere RAM. Afslut programmet, marker
det og brug 'Vis info'. I menuens popup-menu vælger du 'Hukommelse'. Sæt
'Min. str.' til det dobbelte af, hvad den står til nu og 'Ønsket str.'
til det tredobbelte af, hvad den står til nu. Luk infovinduet igen. Gør
det samme med 'Laserwriter 8' kontrolpanelet. Det plejer at hjælpe....

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 19:44

> Prøv at tildele VirtualPrinter noget mere RAM. Afslut programmet,

Undskyld, er Virtual Printer et program?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 20:04

Jørgen Angel wrote:

> Undskyld, er Virtual Printer et program?

Såvidt jeg husker, er det en udvidelse - eller rettere en kombination af
en udvidelse, kontrolpanel og program 'extension/INIT'. Mange af dem kan
tildeles mere RAM ligesom den alm. 'Apple Skrivestyring', der også er en
'extension/INIT'.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 19:44

> Prøv at tildele VirtualPrinter noget mere RAM. Afslut programmet,

Når du siger programmet, er det så de ikoner der på skrivebordet? De
stod til 250 og 350 i hukommelse. Gav dem alle 1205 og 1350. Nu slutter
de ikke, men det går alligevel ikke.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 20:06

Jørgen Angel wrote:

> Når du siger programmet, er det så de ikoner der på skrivebordet? De
> stod til 250 og 350 i hukommelse. Gav dem alle 1205 og 1350. Nu slutter
> de ikke, men det går alligevel ikke.

Ja, det er den. - Men det hjalp så åbenbart ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 19:48

> Prøv at tildele VirtualPrinter noget mere RAM.

Den ene sætning forklarer hvorfor OS 9 var noget skrammel ... brugeren
skal da ikke have behov for at tænke på hvor meget ram et program får
tildelt !

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 19:53

> Den ene sætning forklarer hvorfor OS 9 var noget skrammel ... brugeren
> skal da ikke have behov for at tænke på hvor meget ram et program får
> tildelt !
>
> /thomas

Måske noget skrammel, men mit kære skrammel.
Som araberne sagde efter den første Golf-krig:
He is a son of a bitch. But he is our son of a bitch.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 20:00

> Måske noget skrammel, men mit kære skrammel.
> Som araberne sagde efter den første Golf-krig:
> He is a son of a bitch. But he is our son of a bitch.

Altså om Sadam.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-06-10 12:57

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Jeg vil bare så gerne blive ved at kunne bruge OS9 på min G4 - også
> printe.

Hvorfor ikke bare printe fra din iMac?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 13:02

> Hvorfor ikke bare printe fra din iMac?

jeg tror de fleste af os her ikke kan forstå at der er nogen der helt
uden tvang foretrækker at arbejde i OS 9 .....

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-06-10 13:30

> jeg tror de fleste af os her ikke kan forstå at der er nogen der helt
> uden tvang foretrækker at arbejde i OS 9 .....

Det kan jeg godt forstå med den scanner Jørgen har.

Men hvorfor har ikke bare laver en scanner G4 ud af den og så flytter
alt over på en iMac med Snow Leopard også en gåde for mig?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 13:46

> Det kan jeg godt forstå med den scanner Jørgen har.
>
> Men hvorfor har ikke bare laver en scanner G4 ud af den og så flytter alt
> over på en iMac med Snow Leopard også en gåde for mig?

Fordi han vil arbejde i OS 9, også når han ikke scanner ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-06-10 14:33

> Fordi han vil arbejde i OS 9, også når han ikke scanner ...

OK det havde jeg ikke fanget. Jeg troede at han følte sig stuck med OS 9
og ikke havde set muligheden for at arbejde i OS X og blot scanne i 9!

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 09:48

> Fordi han vil arbejde i OS 9, også når han ikke scanner ...

Nemlig, tak.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 09:48

> jeg tror de fleste af os her ikke kan forstå at der er nogen der helt
> uden tvang foretrækker at arbejde i OS 9 .....

Jeg føler mig også ret alene

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 12:49

Jørgen Angel wrote:

> Jeg føler mig også ret alene

"Du er ikke alene"... - Vi er flere, der stadig holder ved OS 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 12:54

> "Du er ikke alene"... - Vi er flere, der stadig holder ved OS 9.x.

Dig og stemmerne i dit hovede er ikke "flere"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-10 17:13

angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel) writes:

> From: angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel)
> Subject: Re: Printerdriver til OS9 og OS10
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Date: Tue, 8 Jun 2010 10:47:52 +0200

> Jeg føler mig også ret alene

Det skal siges at jeg synes OS X kører ret trægt på en iMac G3. Hvis OS
9 kører som lyn og torden (kan jeg ikke vurdere) kan jeg godt forstå dem
der foretrækker at arbejde der.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-10 16:22

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvorfor ikke bare printe fra din iMac?

Hvis jeg husker ret, kan Jørgens scanner printe direkte ud fra
'pre-scan'. - Det kan godt være en fordel...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-06-10 19:53

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Hvis du har en iMac med Snow Leopard, så brug din G4 til at scanne med
> og læg så scan direkte over på iMac'en - så er du ude over alt det bavl
> og samtidig kan du stadig bruge din dyre og gode scanner.

Kan man egentligt ikke få 10.6 til at lege printserver for OS 9

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 19:54

> Kan man egentligt ikke få 10.6 til at lege printserver for OS 9

jo, men du skal stadig have driveren på OS 9

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 19:58

> jo, men du skal stadig have driveren på OS 9

med mindre du laver noget "hotfolder" hejs

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-06-10 12:52

On 2010-06-06 22:50:23 +0200, Jørgen Angel said:

> Jeg troede det var en PostScript printer, men...
> Hvor vælger jeg generic PostScript printer som printer?
> Jeg ser kun min gamle LaserJet 4 og Virtual Printer som valgmuligheder.

Hvis printeren er intelligent, kan den selv "mærke" om printjobbet er
postscript.
Så prøv at vælge LaserJet 4 og se om der kommer noget ud.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-10 16:19

Kurt Brixen wrote:

> Hvis printeren er intelligent, kan den selv "mærke" om printjobbet er
> postscript.
> Så prøv at vælge LaserJet 4 og se om der kommer noget ud.

Jeg tror nærmere, LJ 2005, 2010 eller 2014 kunne være en mulighed så...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-06-10 17:36

On 2010-06-07 17:18:44 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> Jeg tror nærmere, LJ 2005, 2010 eller 2014 kunne være en mulighed så...
>
> mvh. Erik Richard

- og har de printere drivere til OS 9 og LaserWriter 8?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-10 17:45

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> - og har de printere drivere til OS 9 og LaserWriter 8?

Den eneste printer som eksiterer i virkeligheder er LaserJet 2014... og
den har kun OS X drivere.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-10 18:53

Kurt Brixen wrote:

> - og har de printere drivere til OS 9 og LaserWriter 8?

Ups.! Ikke LJ 2005, men 1505, 1514 og 1515.

På den CD, jeg så, var det samme software til de tre modeller til hhv.
OS 9.2.x og OS X. (10.2.x-10.3.x) - Det var bl.a. derfor, jeg selv
overveejde en 1505, men valgte så i en periode, hvor jeg ikke udskrev
ret meget, istedet at købe en DJ-5740 (fandt den til halv pris i
ComputerCity), som også kunne køre på både OS 9.x og OS X. - Jeg kender
ihvertfald 2, der bruger en 1505 og 1515 på OS 9.2.2/US via LW8, så hvis
ellers PPD'en er den samme type, burde det virke...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 09:48

> [...]
> ihvertfald 2, der bruger en 1505 og 1515 på OS 9.2.2/US via LW8, så hvis
> ellers PPD'en er den samme type, burde det virke...

Forstår ikke alt hvad du skriver. Men problemet er, når jeg lægger HP's
CD i mens jeg er i OS 9, kan Mac'en slet ikke bruge / starte
installationsprogrammet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 09:58

> Forstår ikke alt hvad du skriver.

Du er ikke den eneste der har det problem ..

> Men problemet er, når jeg lægger HP's
> CD i mens jeg er i OS 9, kan Mac'en slet ikke bruge / starte
> installationsprogrammet.

Det er fordi installationsprogrammet ligesom driveren er skrevet
udelukkende til OS X ...

*thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 17:18

> Det er fordi installationsprogrammet ligesom driveren er skrevet
> udelukkende til OS X ...

Det var også det jeg regnede med. Og så håbede på en måde at snyde i
OS9.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 12:58

Jørgen Angel wrote:

> Forstår ikke alt hvad du skriver. Men problemet er, når jeg lægger HP's
> CD i mens jeg er i OS 9, kan Mac'en slet ikke bruge / starte
> installationsprogrammet.

Jeg vil egentlig bare sige, at det er samme softwarepakke, der bruges
til flere forskellige printere, så det kan jo være, der er en
softwarepakke hos HP, der også vil kunne bruges med din printer.

Grunden til, du ikke kan starte installeren i OS 9.x, er, at det kun er
software til OS X... Kan du sige, hvilken version af softwaren, det er
på CD'en - fx. 6.8.2, 7.2.1, 7.3.0 osv....? - Jeg har nogle HP CD'ere
liggende, hvor der er software til både LaserJet, Color LaserJet og til
nogle af deres PSC multifunktionsmaskiner - vel at mærke _samme_
softwarepakke, der kan bruges på flere. Så hvis du kan se, hvilken
softwareversion, skal jeg gerne kigge dem igennem og se, om der skulle
være noget, der kan bruges.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 17:18

> [...]
> softwarepakke, der kan bruges på flere. Så hvis du kan se, hvilken
> softwareversion, skal jeg gerne kigge dem igennem og se, om der skulle

PÅ CD'en står der:
HP LaserJet P2015
series

Under stregkoden står der
CB366 - 60106 V.2.0

Da jeg installerede på OS 10 disken stod der i installationsvinduet:
v6 1.0.213

Hjalp det?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 19:18

Jørgen Angel wrote:

> PÅ CD'en står der:
> HP LaserJet P2015
> series
>
> Under stregkoden står der
> CB366 - 60106 V.2.0
>
> Da jeg installerede på OS 10 disken stod der i installationsvinduet:
> v6 1.0.213
>
> Hjalp det?

Jep. Det betyder desværre også, at softwaren til den er unikt, og at
andre softwarepakker ikke kan bruges på OS 9.x.

Du kan forsøge med denne. Godt nok et helt andet softwarenr., men det er
software, der bruges på mange af HPs laserprintere. Linket er til OS 9.x
software.
LaserJet 3000dn
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=500086&prodTypeId=18972&prodSeriesId=500083&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=13

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 09:48

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Hvis printeren er intelligent, kan den selv "mærke" om printjobbet er
> postscript.
> Så prøv at vælge LaserJet 4 og se om der kommer noget ud.

Har prøvet. Får en meddelelse om, at den ikke kan finde LaserJet 4

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-06-10 11:26

On 2010-06-08 10:47:53 +0200, Jørgen Angel said:

> Har prøvet. Får en meddelelse om, at den ikke kan finde LaserJet 4

OK. Så misforstod jeg.
Det jeg mente, var at du kunne vælge at printeren er en LaserJet 4. Men
hvis den slet ikke findes af Laserwriter så gi'r jeg op. Det er for
længe siden jeg har rodet med det.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 18:42

> [...]

> Min G4 har en OS9 harddisk og en OS10 harddisk. Bruger mest OS9'eren.
>
> En smart måde at få den til at virke fra OS9?

Det er sikkert et spørgsmål helt ude i hampen, men skal AppleTalk være
aktiv eller inaktiv? Den har altid stået til Aktiv.

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 19:51

Jørgen Angel wrote:

> Det er sikkert et spørgsmål helt ude i hampen, men skal AppleTalk være
> aktiv eller inaktiv? Den har altid stået til Aktiv.

Ikke hvis den skal (kan) køre som netværksprinter på OS 9.x, så skal
AppleTalk være passiv. - AT kan være lidt drilsk på OS 9.x, så sæt den
til 'Kun Remote'.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 19:59

> Ikke hvis den skal (kan) køre som netværksprinter på OS 9.x, så skal
> AppleTalk være passiv. - AT kan være lidt drilsk på OS 9.x, så sæt den
> til 'Kun Remote'.
>
> mvh. Erik Richard

AppleTalk kan kun være Active eller Inactive.
Jeg vil prøve Inactive i morgen (turde ikke lige prøve, for der kom et
varsel om AppleTalk is in use by File Sharing Extension, sæt nu det
ødelagde noget jeg ikke kunne hitte ud af at fikse igen).
Vil også prøve det link du sendte til hp.

Tak
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 20:26

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> ødelagde noget jeg ikke kunne hitte ud af at fikse igen).
> Vil også prøve det link du sendte til hp.

Du skal åbne AppleTalk kontrolpanelet fra 'Kontrolpaneler' i æble-menuen
og i popup menuen øverst vælge 'Kun Remote', før du deaktiverer
AppleTalk, så er du sikker på, den ikke aktiverer sig selv igen, hvilket
den godt kan finde på. Det er en rimelig kendt fejl i non-US versioner
af OS 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 18:46

> [...]

> Min G4 har en OS9 harddisk og en OS10 harddisk. Bruger mest OS9'eren.
>
> En smart måde at få den til at virke fra OS9?

I Chooser har jeg disse muligheder:
AdobePS (den jeg brugte til min trofaste LaserJet4)
HP LaserJet
LaserWriter 8 (to &-tegn på "papiret" der kommer ud af printeren (på
symbolet, altså)).

Har prøvet dem alle tre, no luck. Men kan de bruges til noget? Med lidt
"tuning", måske?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 18:55

> [...]

> symbolet, altså)).
>
> Har prøvet dem alle tre, no luck. Men kan de bruges til noget? Med lidt

måske .. men hvor meget tid og bøvl vil du bruge på at få noget til at
virke som ikke er meningen skal virke sammen ?

engang imellem er det bedre for ens helbred at acceptere når noget bare
ikke vil komme til at virke ordentligt.

Det eneste man kan prøve er at bruge Adobe PS og give den PPD'en ...

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 08-06-10 19:50

> måske .. men hvor meget tid og bøvl vil du bruge på at få noget til at
> virke som ikke er meningen skal virke sammen ?

Så længe I søde mennesker gider prøve at hjælpe. Det er bøvlet at skulle
genstarte fra OS 10 disken hver gang man skal printe.

> engang imellem er det bedre for ens helbred at acceptere når noget bare
> ikke vil komme til at virke ordentligt.

I know, sådan har jeg det også med mit helbred. Accepterer at ikke alt
virker ordentligt...

> Det eneste man kan prøve er at bruge Adobe PS og give den PPD'en ...

Det sidste, det med PPD'en har jeg ikke prøvet. Aner ikke hvad der menes
og hvad jeg skal gøre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-10 20:04

> Så længe I søde mennesker gider prøve at hjælpe.

jeg stopper nu ;)

> Det sidste, det med PPD'en har jeg ikke prøvet. Aner ikke hvad der menes
> og hvad jeg skal gøre.

Finde og installere PPD'en fra f.eks. OS X i OS 9 og se om den vil
kendes ved den ... (mit gæt er at den ikke vil)

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 09-06-10 14:59

> jeg stopper nu ;)

Jeg har, efter fattig evne, forsøgt at følge jeres forskellige råd.
Intet ser ud til at virke.
Så jeg siger tusind tak for jeres forsøg på hjælp og for jeres tid.
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-10 19:59

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> symbolet, altså)).
>
> Har prøvet dem alle tre, no luck. Men kan de bruges til noget? Med lidt

Jeg vil mene, det kun er Laserwriter 8, du evt. vil kunne komme til at
bruge, men ordet 'tuning' fik mig til at tænke på andre printerproblemer
med bl.a. HP og Lexmark på OS 9... Det kan muligvis være, at du vil
kunne bruge 'AFPL GhostScript 8.5.4' sammen med din printer.

Her er link til både program og ekstra plugins. Begge er nu freeware.
Program
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/13456
Plugins
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/14228