Er afbalancering nødvendigt?
Fra : Thomas Andersen

Dato : 06-06-10 19:18

Er et nyt kvalitetsdæk (bagdæk) i balance når det kommer fra fabrikken. Kan
man satse på at afbalanceringsklodsen på fælgen, er der fordi fælgen var
ude af balance og ikke dækket, således at man bare kan lade klodsen sidde
og sætte det nye dæk på manuelt gds

--
Hilsen Thomas Andersen

Fra : Hekto

Dato : 06-06-10 12:57

On 6 Jun., 20:17, Thomas Andersen <tho...@andersen.invalid> wrote:
> [...]
> ude af balance og ikke dækket, således at man bare kan lade klodsen sidde

Ja, afbalancering er oftest nødvendig. Hvis ikke det er nødvendigt er
det rent held!

--
/Hekto

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-10 20:31

On Sun, 6 Jun 2010 11:57:03 -0700 (PDT), Hekto wrote:

> Ja, afbalancering er oftest nødvendig. Hvis ikke det er nødvendigt er
> det rent held!

Så har jeg været heldig 5 gange i træk

Efter at have set dækmanden montere nøjagtig samme vægt, nøjagtigt samme
sted, på fælgene, er jeg ikke i tvivl om hvor hovedparten af ubalancen
findes. :-/

Dette for kvalitetsdæk af mærkerne Avon, Continental, og Michelin.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Fra : Flemming Disc

Dato : 07-06-10 13:24

meddelelse news:u6i6p7z28sbi.d2715iguhzqf.dlg@40tude.net...

> [...]
> findes. :-/
>
> Dette for kvalitetsdæk af mærkerne Avon, Continental, og Michelin.

Eller også find en ny dækmand, jeg syntes aldrig at den gamle vægt passer,
selvom stedet er næsten det samme.
Men hvis det er fælget der er mest ubalance, passer det jo også at stedet er
ca samme sted, men vægten ikke er ens

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-10 17:11

On Mon, 7 Jun 2010 14:24:08 +0200, Flemming Disc wrote:

> Eller også find en ny dækmand,

Det gjorde jeg jo så også

> jeg syntes aldrig at den gamle vægt passer,
> selvom stedet er næsten det samme.

Hvis at det er samme sted, så kan der kun være én årsag.

> Men hvis det er fælget der er mest ubalance, passer det jo også at stedet er
> ca samme sted, men vægten ikke er ens

Mjaeh, VTR'ens bagfælg var relativt meget ude af balance, mere end noget
dæk, der har været derpå.

Bimsen har aldrig haft "vægte" på baghjulet, og den lette fælg er måske
også lettere at fremstille i balance.

Fra : Hekto

Dato : 06-06-10 14:55

On 6 Jun., 21:30, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> findes. :-/
>
> Dette for kvalitetsdæk af mærkerne Avon, Continental, og Michelin.

Ja, så er jeg bare ramt af unøjagtigheder, afbalanceringssjusk og sort
uheld..

--

/Hekto

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-06-10 23:16

Hekto <hektoblast@gmail.com> writes:

> Ja, så er jeg bare ramt af unøjagtigheder, afbalanceringssjusk og sort
> uheld..

Min seneste erfaring er, at det ikke var nødvendigt at ændre på
afbalanceringen på baghjulet, mens det var nødvendigt på forhjulet.

Forhjulet er i øvrigt væsentligt mere følsomt for ukorrekt
afbalancering - blot 10g kan gøre en kæmpe forskel.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jan B

Dato : 06-06-10 23:12

Kører du med den foreskrevne dæk dimention? Et "fedt" bagdæk ændrer på
styregeometrien.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-06-10 18:49

Jan B <jan_buchwald@yahoo.dk> writes:

> Kører du med den foreskrevne dæk dimention? Et "fedt" bagdæk ændrer på
> styregeometrien.

Hvis det var mig du spurgte, så er svaret ja.

Kai

Fra : JE

Dato : 08-06-10 22:47

On 06-06-2010 20:17, Thomas Andersen wrote:
> [...]
> ude af balance og ikke dækket, således at man bare kan lade klodsen sidde

Mit nyligt monterede BT45 skulle have 60g på bagfælgen, hvilket jeg var
noget
overrasket over.