'Falder' ind i sving
Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-06-10 13:50

Hej alle,

Endnu en ting ang. min nye CBF600..

I sving kan den havde en tendens til at 'falde' lidt ind i svinget,
altså at den føles som om den vil længere ned når der først er lidt
nedlægning.

Da jeg prøvede den inden køb var der for lavt dæktryk på både for og
bag, og den føltes meget ubehagelig i sving, så turen blev startet med
at køre meget forsigtigt ind til den nærmeste tank for at få hældt lidt
luft i. Desværre virkede pumpen ikke ordentligt, men det lykkedes at få
dem pumpet næsten op på normalt tryk. Nu hvor jeg har købt den er der
selvfølgeligt blevet hældt fuldt tryk på både for og bag, men der var
stadig lidt tendens til at den ville falde ind i svingene. Da jeg havde
den til service i mandags sagde de at den var sænket 2 cm i forgaflen og
om de skulle lave den tilbage til normal. Det fik jeg dem til, og det
hjalp også lidt, men den har stadig en lille tendens til at falde ind i
svingene. Hvad kan det ellers være?

Jeg mistænker dækkene - de er en anelse fladslidte på midten, men det er
ikke så galt. Det er derimod de originale dæk fra 2006, så jeg skal nok
have dem skiftet snart pga. alderen. Værkstedet mente dog at de så fine
nok ud til at køre resten af sæsonen på.

Nogle kommentarer? Vi må jo hellere holde liv i gruppen. :)

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-06-10 14:21

--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-06-10 17:10

Jeg tror ikke forgaffelolien er blevet skiftet så det vil jeg nok gøre
når jeg holder sommerferie og får mulighed for det. Det er alligevel
mange andre ting jeg vil have ordnet på den til den tid.

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 06-06-10 17:46

Martin Sørensen skrev:

> I sving kan den havde en tendens til at 'falde' lidt ind i svinget, altså at
> den føles som om den vil længere ned når der først er lidt nedlægning.

Det kaldes at cyklen overstyrer. Hvis den gerne vil den modsatte vej,
altså, at det føles at den vil lave en større kurve, kaldes det at den
understyrer.

Ivar Magnusson

Fra : Hekto

Dato : 06-06-10 12:58

On 6 Jun., 14:49, Martin Sørensen <demolit...@laxity.dk.invalid>
wrote:
> [...]
> nok ud til at køre resten af sæsonen på.
>
> Nogle kommentarer? Vi må jo hellere holde liv i gruppen. :)

Start med at tjekke dæktrykket - og iøvrigt dækdimensionerne.

--

/Hekto

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-06-10 16:57

> Start med at tjekke dæktrykket - og iøvrigt dækdimensionerne.

Dæktrykket er som foreskrevet, dog synes jeg det er lidt underligt at de
opgiver samme dæktryk ved hhv. én fører og ved maksimal belastning.

Dækkene er stadig de originalmonterede fra fabrikken, hvilket er
120/70ZR17M/C Bridgestone BT57F foran og 160/60ZR17M/C Bridgestone BT57R
bagpå. Dækdimensionerne burde vel være velafbalancerede på de originale
(bortset fra slid som kunne have deformeret dem).

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-06-10 18:52

Martin Sørensen <demolition@laxity.dk.invalid> writes:

> Dæktrykket er som foreskrevet, dog synes jeg det er lidt underligt at
> de opgiver samme dæktryk ved hhv. én fører og ved maksimal belastning.

Det gør Yamaha også for min Retter. Kan ikke lige huske hvordan det er
med Rsex'eren, men dér bruger jeg heller ikke de anbefalede
landevejsdæktryk af naturlige årsager (hint: den er uden plader).

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 07-06-10 08:02

Martin Sørensen skrev:
> [...]
> nok ud til at køre resten af sæsonen på.
>
> Nogle kommentarer? Vi må jo hellere holde liv i gruppen. :)

Hæ, ja det er godt med ligt liv.

Som gammel Honda-hader er det jo svært at sige tillykke, men alligevel!

Udover at der jo kan være markante forskelle i køregenskaberne(*) så er
ellers sædvanligvis når man får friske dæk på at motorcyklen føles som
at den 'falder ind i svingene'.
Prøv at stryge med hånden langs med dæk-mønstrene og fornem om ikke at
profilen ligefrem er blevet spids, frem for flad - Dét plejer at være
følgen af lavt dæktryk og falder bedre sammen med at 'falde ind i svinget'!

(*):
Det kan jo godt være CBF'en der kører normalt og dén du har været vant
til der tér sig mere retnings-fastholdende, men dét lyder sq ikke
ligefrem som en Fazer

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-06-10 17:10

Armand wrote:
> Som gammel Honda-hader er det jo svært at sige tillykke, men alligevel!

Can't live with them, can't live without them.. Kører du ikke stadig
selv CBR600? :)

Jeg har endnu ikke rigtigt noget forhold til Honda, udover at jeg synes
godt om finishen på deres modeller. FZ6'en var også fin på det punkt,
lige bortset fra kåben som var lidt rigelig plastic-agtic.

> [...]
> profilen ligefrem er blevet spids, frem for flad - Dét plejer at være
> følgen af lavt dæktryk og falder bedre sammen med at 'falde ind i svinget'!

Jeg har kigget efter det, men umiddelbart ser profilen fin og rund ud,
og der er heller ingen spring fra et mønster til det næste. Dog kan man
godt se lidt ekstra slidmærker på siderne som jeg tror kommer fra at
have kørt med for lavt dæktryk.

> Det kan jo godt være CBF'en der kører normalt og dén du har været vant
> til der tér sig mere retnings-fastholdende, men dét lyder sq ikke
> ligefrem som en Fazer

Jeg tror dog heller ikke at man kan sammenligne styringen på FZS600 med
FZ6, så blot at bruge Fazer-navnet er nok lidt for bredt. Men generelt
virkede FZ6'en noget mere let i styringen - der skal bruges lidt flere
kræfter på at rive CBF'en rundt med kontrastyring, men den vejer jo så
også lige 15 kg ekstra. :)

FZ6'en var ret stabil i svingene synes jeg, og den holdte den nedlægning
man nu havde bestemt at den skulle have. Med lidt skub på styret kunne
man så korrigere denne nedlægning hvis det var nødvendigt. På CBF'en
skal jeg nærmest holde lidt igen hele tiden hvis jeg vil køre jævnt
rundt i et sving.

Jeg overvejede også om det kunne have noget at gøre med hvordan jeg
sidder på den. Sædet på CBF'en er ret bredt og det er et materiale der
holder rigtigt godt fast i mine MC-bukser. Jeg kan stort set ikke flytte
mig uden at løfte røven. Det kunne jeg godt på FZ6, og kan sådan en
lille 5 cm flytning til højre og venstre ikke betyde lidt mht. hvordan
den klarer sving?

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-06-10 21:43

> Prøv at stryge med hånden langs med dæk-mønstrene og fornem om ikke at
> profilen ligefrem er blevet spids, frem for flad - Dét plejer at være
> følgen af lavt dæktryk og falder bedre sammen med at 'falde ind i svinget'!

Tjekkede lige dæktrykket igen i dag. Nu var der ca. 4 psi for meget både
for og bag. Spørgsmålet er om det ikke kan tilskrives præcisionen på de
forskellige metre? Lufttemperaturen var ikke meget anderledes i dag end
da jeg sidst puttede luft i dem Jeg tog lidt luft ud så den passede med
det opgivne, og umiddelbart synes jeg det hjalp en smule på vej hjem fra
arbejde. Men det var jo kun bykørsel så det var svært at bedømme. Det
skal jeg lige ud af byen for at prøve.

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-06-10 16:26

> Prøv at stryge med hånden langs med dæk-mønstrene og fornem om ikke at
> profilen ligefrem er blevet spids, frem for flad - Dét plejer at være
> følgen af lavt dæktryk og falder bedre sammen med at 'falde ind i svinget'!

Jeg prøvede lige at kigge ekstra grundigt på begge dæk, og fordækket har
faktisk en forhøjning på højre side af dækket ifht. kørselsretningen.
Den er altså lidt spids, men det er ikke i midten af dækket, så det ser
lidt mystisk ud. Jeg kan ikke se noget lignende på venstre halvdel. Så
det kan muligvis være forklaringen.

Bagdækket er lidt fladslidt i en bane der er ca. 5-6cm bred, men ellers
ikke noget specielt.

Mvh. Martin

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-10 17:43

> I sving kan den havde en tendens til at 'falde' lidt ind i svinget, altså
> at den føles som om den vil længere ned når der først er lidt nedlægning.

Er det fordi du motorbremser?
Gí en nøj gas så skal den nok komme op. Lukker du for gassen "vælter den"
giver du gas "rejser den sig" det er dog meget forskellige fra mc til mc
hvor udtalt det er.
Min B6 med hævet bagende og sænket forende = kortere aksel afstand, og
bredere dæk i begge ender vælter ekstremt meget, hvorimod færgen (GSX1400)
kører meget mere neutralt.
Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5182 (20100608) __________

http://www.eset.com

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-06-10 21:39

> Er det fordi du motorbremser?

Nej, det er med jævnt træk på.

> Gí en nøj gas så skal den nok komme op. Lukker du for gassen "vælter
> den" giver du gas "rejser den sig" det er dog meget forskellige fra mc
> til mc hvor udtalt det er.

Ja, ud af svinget kan jeg give mere gas og så rejser den sig
selvfølgeligt op igen, men det kan mærkes hvis jeg kører med konstant
hastighed rundt i et sving.

Mvh. Martin Sørensen

Fra : JE

Dato : 08-06-10 22:45

On 08-06-2010 22:38, Martin Sørensen wrote:

> [...]
>
> Ja, ud af svinget kan jeg give mere gas og så rejser den sig
> selvfølgeligt op igen, men det kan mærkes hvis jeg kører med konstant

Jeg er netop sluppet af med præcis det samme problem på min. Det var kommet
lige så stille men var her til sidst meget udtalt. Løsningen var
udskiftning af det
relativt fladslidte bagdæk, som nok ikke skulle have kørt de sidst
5-6000 km.
Det var virkelig som at få en ny cykel med det nye bagdæk.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 15-06-10 17:18

> [...]

> nok ud til at køre resten af sæsonen på.
>
> Nogle kommentarer? Vi må jo hellere holde liv i gruppen. :)

Hej.

Ski' på hvad værkstedet siger, og smid et nyt sæt dæk på den......

Har selv handlet her flere gange, og det uden problemer overhovedet.....

http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/lang/dk/country/dk/mc_daek.html

De har en rubrik der hedder *special offers* men der er kun lige pt. fordæk
i din størrelse......

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-06-10 23:38

> Ski' på hvad værkstedet siger, og smid et nyt sæt dæk på den......

Jeps, jeg besluttede mig også for at bestille et par dæk tidligere i dag
ved reifenversand.com, et par Michelin Pilot Road 2 til 1800 kr. Men så
blev jeg desværre stoppet af den irriterende Verified By Visa-ting, så
det lykkedes mig ikke at købe noget. Jeg må finde et andet sted, der
ikke bruger det skrammel (det sker måske én gang om året at jeg køber
fra en side der bruger det system, og så kan jeg selvfølgeligt ikke
huske hvilket kodeord jeg brugte i sin tid).

> Har selv handlet her flere gange, og det uden problemer overhovedet.....
> http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/lang/dk/country/dk/mc_daek.html

Jeg vil prøve at kigge der.

Mvh. Martin

Fra : Armand

Dato : 16-06-10 12:19

Martin Sørensen skrev:

> [...]
> fra en side der bruger det system, og så kan jeg selvfølgeligt ikke
> huske hvilket kodeord jeg brugte i sin tid).

Som i alle andre tilfælde hvor man alligevel har opgivet en stump, er
der intet forkert i at gøre et forsøg med at slibe(!) givne van-profiler
ned!
Jeg har med mærkbar resultat gjort det med et næsten trekantet (á mgl.
dæktryk) fordæk:
- Værktøj: En vinkelsliber (gerne en med justerbart omdrejningstal hhv.
en lysdæmper til at sænke omdrejningerne så gummiet slibes og ikke
smeltes af(*)) med gummi-skive og en stak grove smergel-rondeller
(=billigere at skifte efterhånden som de måtte blive gummi-fyldt)!
- Arbejdsstilling: Løft forhjulet fra jorden v.h.a. en forhjuls-løfter
eller skraldestroppe fra garageloftet!
- Workout: Slib stile og roligt i 45° eller endnu mere på langs af
dækket - det er let at se hvor på slidbanen der arbejdes, så start med
at slibe dér hvor man med hånden på det roterende dæk kan føle at
profilen er ude af form.
Mærk jævnligt efter om der kan opfattes nogen forskel, og bred
bearbejdningsområdet ud efterhånden som den skarpeste misform er væk.

Husk endeligt kun at trykke let mod dækket og at at bruge en
sliberetning så hjulet roterer betragteligt, men ikke så det virker som
sliberen ikke 'bider'. Dét giver en tilpas jævn afslibning så hjulet
ikke ender som en oval eller 9-kant.

Prøv det bare!
Hvis du alligevel har opgivet dækket kan du kun vinde, og med de
forekommende dækpriser er der så rigeligt råd til at købe en 50kr's
vinkelsliber ved Jem & Fix for arbejdets udførelse!

Til skeptikerne:
Hvis man efterfølgende kun kan mærke forskel på styreegenskaberne og
ikke selv kan registrere en '9-kantethed' vil arbejdet kun være en
forbedring af dækket!
Arbejdet lægger mindre varme i dækket end en almindeligt forekommende
'brænder' med bagdækket og sådanne forhindrer ikke ejerne i
efterfølgende at køre videre!

(*):
Jeg har siden tænkt på om der vil være en virkning (á manglende
fastsmeltning af gummi i slibe-skiven) ved akkurat at lade hjulet hænge
ned i et fad med vand :-/
Hvis man vil forsøge dét skal man dog være opmærksom på at det nok vil
medføre en større vandpantomime

God arbejdslyst!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-06-10 17:05

> Som i alle andre tilfælde hvor man alligevel har opgivet en stump, er
> der intet forkert i at gøre et forsøg med at slibe(!) givne van-profiler
> ned!

Næh, det kunne der jo være noget om, men jeg prøvede i dag igen at
bestille ved reiferversand.com, og denne gang lykkedes det mig at
'gætte' mit kodeord fra dengang, så nu er der et sæt dæk på vej.

Hvis jeg nu skulle gå i gang med at slibe mine nuværende dæk, så skulle
det være for nysgerrighedens skyld, da jeg alligevel vil skifte dem
inden ret længe nu da der er nye på vej. Og selv om man sliber dem fine
igen, ændrer det jo ikke på at dækkene er fra oktober 2005 (iflg. dækkoden).

Dertil kommer at jeg ikke aner hvor jeg ville have mulighed for at slibe
dem. Det går nok ikke at sidde nede på parkeringspladsen med en
vinkelsliber (som så også skulle være batteridrevet pga. mangelen på
strømtilslutning). :)

Mvh. Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-06-10 21:57

> Ski' på hvad værkstedet siger, og smid et nyt sæt dæk på den......

Ville lige sige at jeg nu har kørt en uges tid og ca. 600 km på de nye
dæk, og det har stort set løst problemet at få dem skiftet. Det føles
slet ikke så drabeligt som før når man lægger den ned i sving. Så det
var simpelthen det der skulle til.

Nu skal jeg bare lige have kigget på kæden - jeg har en mistanke til at
den er blevet spændt lige i overkanten da de skiftede dækket. Og så
opdagede jeg også lige i dag at de har glemt at skrue ventilhætten på
bagdækket.. Hvor finder man sådan en? På jorden på tanken omkring hvor
man fylder luft på?

Mvh. Martin