Reduktion af vibrationer i CBF600
Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-06-10 13:39

Hej alle,

Jeg fik mig en CBF600SA for et par uger siden, en 4 år gammel sag med
6500 km på klokken. Jeg havde på det tidspunkt hørt at mange synes at
CBF600 har færre vibrationer end FZ6 (som var min tidligere MC). FZ6'en
havde godt nok nogle kraftige højfrekvente vibrationer ved nogle
specifikke omdrejningstal, men det var ikke så generende pga. at styret
var monteret i gummibøsninger, havde tunge styrender og gummibøsninger
på fodhviler-ophænget.

På CBF600 er der fra fabrikken monteret nogle 110g styrender, ellers kan
jeg ikke se at der er gjort noget for at dæmpe vibrationerne. Jeg har
bestilt nogle styrender på 350g for bedre dæmpning i styret, men er det
muligt at dæmpe vibrationerne i fodhvilerne?

Det vil også være fint hvis vibrationerne kunne dæmpes i sædet, men det
kan jeg ikke helt se hvordan det kan lade sig gøre. Sædet hviler i
forvejen på nogle gummiklodser.

De kedelige vibrationer gør sig netop gældende ved 120-130 km/t i
højeste gear og er stort set væk omkring 160 km/t, hvilket jo er et lidt
uheldigt område.

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-06-10 14:22

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> gear og er stort set væk omkring 160 km/t, hvilket jo er et lidt uheldigt

Tjek om kæden er for stram, det kan give ret kraftige vibrationer ....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-06-10 17:08

> Tjek om kæden er for stram, det kan give ret kraftige vibrationer ....

Også hvis det følger motoromdrejningerne? Hvis jeg gearer ned, så kan
jeg også dæmpe det, men det føles anstrengende at skulle køre ved så
høje omdrejninger når man kører konstant hastighed.

Umiddelbart ser kædeopstramningen fin ud. Der er det slup som manualen
skriver at der skal være. Det kan selvfølgeligt diskuteres om det stadig
er for stramt.

Mvh. Martin Sørensen

Fra : TWL

Dato : 06-06-10 15:15

Martin Sørensen wrote:
> [...]
>
> De kedelige vibrationer gør sig netop gældende ved 120-130 km/t i
> højeste gear og er stort set væk omkring 160 km/t, hvilket jo er et lidt

Tillykke med CBF'en. Jeg har selv en årgang 2007.
Jeg har også monteret tungere styrender som har fjernet vibrationerne.

Nu du nævner det kan jeg godt huske der var vibrationer i sædet. Det har
jeg sikkert vendet mig til for dem har jeg ikke mærket noget til det
sidste stykke tid.

Til gengæld har jeg stadig mange vibrationer i venstre fodhviler som jeg
aldrig har fået gjort noget ved.

Thomas

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-06-10 12:18

Martin Sørensen wrote:
> CBF600 har færre vibrationer end FZ6 (som var min tidligere MC).
> FZ6'en havde godt nok nogle kraftige højfrekvente vibrationer

Hvilken årgang FZ6?

/jim

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-06-10 16:57