MS Windows
briani 27239
Install af XP via usb nøgle
Fra : Hagar

Dato : 06-06-10 14:21

Hej i gruppen

Hvis overskriften tegner på jeg er havnet forkert, så giv mig venligst
besked, eller spring skidtet over

Jeg sidder her med en Asus Eee, en lille or forkrympet bærbar. Den er lille
i det hele, også harddisken. Da jeg satte den til nettet, så var der
opdateringer klar, og dem hentede jeg og installerede, næsten alt, for lige
med et fik jeg en besked om at HDD var fyldt, og jeg kunne ikke fortsætte.

Jeg går ud fra at install filerne til XP ligger på denne lille 2Gb harddisk,
og dem vil jeg gerne af med, og så lave en ny install af XP. Nu er der jo
ikke nogle drev i den, ud over harddisken, og jeg har ikke tilgang til andet
end en usb nøgle. Kan jeg "brænde" et image på sådan en USB nøgle, og
installere der fra. Der er en mulighed for at boote på "removable device",
er det løsningen?

Graver

Fra : Ole C

Dato : 06-06-10 15:16

Hagar skrev blandt andet:

> [...]
> image på sådan en USB nøgle, og installere der fra. Der er en
> mulighed for at boote på "removable device", er det løsningen?

Du kan lægge XP på en USB-nøgle med dette:
http://wintoflash.com/home/en/

Måske det kunne være en idé, at investere i et eksternt drev:
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=ekstern&s=popularity&cpath=1-2-10&qt=Fql&nf=specifictaxonomy%3a%5eHardware%7c2%2fDiskdrev%7c10%24
- og en større harddisk, for med 2 Gb er der dårligt plads til andet end
styresystemet....

--
vh
Ole C

Fra : JBJ

Dato : 07-06-10 13:52

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> - og en større harddisk, for med 2 Gb er der dårligt plads til andet end

Kunne du ikke lige skrive hvilken model det er? Der er nemlig nogen af dem
som man ikke kan skifte HDD på, da de udelukkende kører med flash drev.

Som Ole skrev er der et program der kan gøre det - wintoflash

og her er en video der viser dig hvordan:)

http://www.youtube.com/watch?v=_SwZDboRv6U&feature=related

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Ole C

Dato : 07-06-10 14:57

JBJ skrev blandt andet:

> Der er nemlig nogen
> af dem som man ikke kan skifte HDD på, da de udelukkende kører med
> flash drev.

Mener du ikke SSD-disk?
Og kan man ikke sætte en større SSD-disk i sådan én?

--
vh
Ole C

Fra : JBJ

Dato : 09-06-10 01:06

> Mener du ikke SSD-disk?
> Og kan man ikke sætte en større SSD-disk i sådan én?
>
> --
> vh
> Ole C

Nej jeg mente nu nand flash:)

Fra : Hagar

Dato : 08-06-10 15:14

> [...]
>
> Som Ole skrev er der et program der kan gøre det - wintoflash
>
> og her er en video der viser dig hvordan:)

Der står det er en Asus Eee PC 2G Surf

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4209

Og så i mint grøn ! ! !

Graver

Fra : JBJ

Dato : 09-06-10 02:28

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Der står det er en Asus Eee PC 2G Surf
>
> http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4209
>
> Og så i mint grøn ! ! !
>
> Graver

Da det er en af dem du ikke kan skifte HDD på og max. ram er 512MB ville
jeg holde mig til linux hvis jeg var dig:) Evt. Puppy Linux der kun fylder
ca 120MB på HDD fuldt installeret med alle tænkelige programmer samt nogle
office programmer.

http://puppylinux.org/main/index.php?file=Overview%20and%20Getting%20Started.htm

http://maketecheasier.com/how-to-install-puppy-linux-on-a-usb-flash-drive/2008/06/27

http://www.ehow.com/how_5023800_install-explanation-windows-xp-users.html

http://wiki.eeeuser.com/howto:installpuppylinux

http://www.brighthub.com/computing/linux/articles/20504.aspx og
http://www.brighthub.com/computing/linux/articles/20504.aspx?p=2

Når du kommer til GRUB config så installer IKKE til MBR, men vælg istedet
"install to the superblock of the Linux partition". Grunden er at hvis du
vælger at installere til MBR så kan du have et problem senere med at få
fjernet Grub igen og en normal formatering vil ikke hjælpe. Men hvis du
følger mit råd, kan du slette GRUB senere ved at slette partionen.

Af alle de rigtigt mange Linux versioner der er ude på markedet, finder jeg
Puppy lettest at bruge når man kommer fra windows.

Fra : Hagar

Dato : 06-06-10 22:11

> [...]
> - og en større harddisk, for med 2 Gb er der dårligt plads til andet end

Tak for hjælpen, og links, det vil jeg straks kigge på.

Graver

Fra : Mcwm

Dato : 09-06-10 19:34

Den 06-06-2010 15:20, Hagar skrev:
> [...]
> tilgang til andet end en usb nøgle. Kan jeg "brænde" et image på sådan
> en USB nøgle, og installere der fra. Der er en mulighed for at boote på

Har sendt dig en mail

Venligst
Mcwm