Dækskifte hjælpemiddel
Fra : Armand

Dato : 05-06-10 21:12

Det største problem ved selv at skifte sine dæk er ofte blot dét at få
dækkanten til at slippe fælgen. Således er der flere tråde gennem tiden
der har beskrevet virkningsfulde værktøjer til dette job.

Klubben har i vinters investeret i en håndbetjent dækmaskine til
lettelse af dæk-arbejdet samtidig med at spare fælgkanterne for dækjerns
påvirkninger.

Leverandøren af dækmaskinen har et for mig nyt, men efter sigende
virkningsfuldt, produkt på salgs-listen: En dæk-kant-løsne-spray

Ud fra formål og virkning kan man på samme måde vel give sin fælg-kant
en tur med WD40 (dagen (og mindst flere timer) før og efter at have
taget luften)!?
Det er et NO-GO at smøre fælg og vulstkant med olie for at hjælpe dækket
på plads ved monteringen; men efter afmontering kan man jo sagtens
aftørre fælgen for forekommende WD40 og selve dækket er alligevel på vej
i tønden. Vulst-lejet på fælgen bør man under alle omstændigheder
rengøre klinisk for at lette vulstens mulighed for at komme på plads, så
man udsætter sig ikke for mer-arbejde derved.

I erkendelse af mit eget kørsels-mønster bliver det ikke med det første
at jég kommer til at afprøve fidusen.
Måske at nogen allerede har prøvet det, eller i det mindste tænkt på
muligheden??

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 05-06-10 21:47

> Måske at nogen allerede har prøvet det, eller i det mindste tænkt på
> muligheden??

Jeg har købt sådan en: http://www.gp503.de/000001986709fa002/index.html

Så er det rent venstrehåndsarbejde at skifte dæk.

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 06-06-10 00:20

Knud Dam skrev:

> Jeg har købt sådan en: http://www.gp503.de/000001986709fa002/index.html
>
> Så er det rent venstrehåndsarbejde at skifte dæk.

Der er også en "afpresse-spade" på klubbens indkøbte, men den er lidt
svag. den holder dog fint hvis man husker at bruge 'løsne-vædsken'.
Så vædsken gør vitterligt en forskel - Og så var det at jeg betænkte om
der hér var endnu en alternativ brug af WD40.

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-10 02:49

Og når dækket nu skal på igen kan man bruge gas eller Væske

http://www.youtube.com/watch?v=TBmasN9Vsjg&feature=related

PE

Fra : Knud Dam

Dato : 06-06-10 08:56

"P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
> Og når dækket nu skal på igen kan man bruge gas eller Væske
>
> http://www.youtube.com/watch?v=TBmasN9Vsjg&feature=related

Smart !

; - )

KD

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-06-10 08:22

Den 06-06-2010 01:19, Armand skrev:

> Så vædsken gør vitterligt en forskel - Og så var det at jeg betænkte om
> der hér var endnu en alternativ brug af WD40.

Jamen det er der da. Endda to. Det ene hedder lidt brun sæbe opløst i
vand. Eller et par spiseskefulde opvaskemiddel i en blomsterforstøver.
Og så er det lige til at fjerne med haveslangen og børste.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Knud Dam

Dato : 06-06-10 08:55

> [...]
> Så vædsken gør vitterligt en forskel - Og så var det at jeg betænkte om
> der hér var endnu en alternativ brug af WD40.

Afpresseren på min type, kan eller ikke holde til blot at lægge hele vægten
på. Lært af erfaring - heldigvis på Pouls grej .
Hvis dækket sidder fast og er svært at få presset væk fra fælgkanten, så
prøver jeg nogle gange og drejer det lidt mellem hver gang, så slipper det
pludseligt.
Til montagen bruger jeg dækfedt, det gør det dels lettere at få dækket på,
det hjælper også, når dækket skal ud til kanten igen. Der er brun sæbe og
lign. sikkert lige så godt; men det er hurtigt og let at pensle dækfedt på
dæk og fælg.

Mvh.

KD

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-06-10 16:35

Den 06-06-2010 09:54, Knud Dam skrev:

> [...]
> lign. sikkert lige så godt; men det er hurtigt og let at pensle dækfedt på

Du har ret i dækfedt skal bruges ved montage. Men noget tyndt plask der
kan sive ned mellem dæk og fælg for at løsne det. Jeg har tidligere
brugt det ved afmontering af lavprofildæk på biler. Dækmaskinen kan
sagtens trykke det fri. Med et ordentligt brag. Og muligvis skader der
af. Bare et professionelt råd som jeg fik af en dækmand.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 06-06-10 08:27

Den 05-06-2010 22:47, Knud Dam skrev:

> Så er det rent venstrehåndsarbejde at skifte dæk.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S