Rarbarbergrøden har ikke kogt længe nok...~
Fra : Jakob Griffel

Dato : 05-06-10 14:23

Hej med jer

Jeg har kogt noget rarbarber og har brugt rød Melatin + Nonoxal til at lave
grøden med. Nu, dagen efter, viser det sig, at jeg vist ikke har ladet
rarbarberen koge længe nok. Men grøden er jo stiv nu... Den smager fint, men
der er lidt rigeligt at tygge på...
Kan jeg bare koge den igen (og skal jeg så stive den igen?) eller hvad kan
jeg gøre?

Nogen redningsforslag...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Hauge

Dato : 05-06-10 14:27

Jakob Griffel skrev:
> Kan jeg bare koge den igen (og skal jeg så stive den igen?) eller hvad kan
> jeg gøre?

Kog igen, den bliver stiv igen.. Grøden altså ;)

Mvh Hauge

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 05-06-10 19:39

"Jakob Griffel" skrev i en meddelelse

> [...]
> fint, men der er lidt rigeligt at tygge på...
> Kan jeg bare koge den igen (og skal jeg så stive den igen?) eller >hvad

Som Huge skriver kog den igen, men nu blev jeg nysgerrig sier du aldrig
rabbarbergrød? Jeg sier den altid og smider kompotten ud.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-06-10 01:16

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:4c0a99b9$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Som Huge skriver kog den igen, men nu blev jeg nysgerrig sier du aldrig
> rabbarbergrød? Jeg sier den altid og smider kompotten ud.

Det er da helligbrøde at si rabarbergrød.
Gør det aldrig selv.
Prøv engang at lade være med at si den og se om du finder nye smagsnuancer

Den skal selvfølgelig koges til rabarberne er _helt_ kogt ud.

--
Uffe Bærentsen

Fra : AJ

Dato : 06-06-10 18:35

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er da helligbrøde at si rabarbergrød.
> Gør det aldrig selv.

Jeg sier den heller ikke. Jævner med kartoffelmel. Hvad gør Nonoxal godt
for?
--
Stor hilsen AJ

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-06-10 19:00

"AJ" <ajogkuglerne@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg sier den heller ikke. Jævner med kartoffelmel. Hvad gør Nonoxal godt
> [...]

Det opdager du, hvis du ikke kommer det i, for så føles det som om dine
tænder er blevet "lodne" når du rører dem med tungen. Det er det som nonoxal
fjerner.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-10 19:09

Tove Krieger skrev:

> Hvad gør Nonoxal godt for?
>
> Det opdager du, hvis du ikke kommer det i, for så føles det som om
> dine tænder er blevet "lodne" når du rører dem med tungen. Det er det
> som nonoxal fjerner.

Det neutraliserer rabarbernes meget høje indhold af oxalsyre, som
udover nævnte effekt(som netop skyldes reagens mellem oxalsyre og
calsium), også forhindrer optagelse af calsium.
Rabarber er altså ikke den optimale spise hvis man lider af kalkmangel.

finn

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-06-10 09:34

On 6 Jun., 19:59, "Tove Krieger" <missmini...@invalid.dk> wrote:

> Det opdager du, hvis du ikke kommer det i, for så føles det som om dine
> tænder er blevet "lodne" når du rører dem med tungen. Det er det som nonoxal
> fjerner.

Og samtidig fjerner væsentlige aspekter af rabarberens smag. Hvad skal
man med kalciumklorid, sier og alle mulige kemiske jævningsblandinger
i sine rabarber? Jeg koger rabarber uden vand med rørsukker til en
passende konsistens og spiser det til is eller med mælk eller fløde.
Nonoxal er hysteri (eller for folk, der spiser rabarbergrød hver dag).
Både rabarber og mennesker har bedst af, at man ikke plukker rabarber
efter sankthans, og det er mest i sensommeren, at indholdet af
oxalsyre bliver højt.

Jeg kan levende huske farmors siede, lyserøde (farvestoffer)
rabarbergrød helt uden syre og stiv som jeg ved ikke hvad. Fy for
pokker. Men farmors mor kunne lave mad - og da *hun* lærte at lave
mad, brugte man ikke kemiske blandinger fra Tørsleff i maden.

Lev livet farligt - for større velsmag.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-06-10 21:39

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fint, men der er lidt rigeligt at tygge på...
> Kan jeg bare koge den igen (og skal jeg så stive den igen?) eller hvad kan

Jeg ved godt nok ikke om det er heldigt at koge grøden op igen. Det er da
muligt at det kan lade sig gøre.

Jeg har altid kogt rabarberne til de er kogt ud, derefter lader jeg det gå
gennem en si, og så bruger jeg enten Tørsleffs idealjævning (rød) rørt ud i
lidt vand eller saft, og flydende nonoxal efter brugsanvisningen. Gryden
skal tages af ilden inden man rører jævningen i, ellers bliver grøden
"lang". Man kan starte med lidt af jævningen og derefter komme mere i
efterhånden indtil grøden har en passende konsistens.

Du skriver at du har brugt rød Melatin. Det bruger jeg altså kun til
marmeladekogning.