Defintions-ændring?
Fra : Armand

Dato : 04-06-10 09:25

Som en anden engelsk gentleman læser jeg min avis i min klub - 'Avisen'
er MOTORRAD og klubben den lokale motorcykelklub

Under gårsdagens læsning af seneste udgave slog et begreb mig:
Grossroller-treffen!
Tyskerne bruger ikke fremmedordet 'scooter' men derimod 'motor-roller'
eller blot 'roller' og har tilsyneladende udviklet ordet, hvorved at man
opnår at distancere scootere af motorcykel-størrelse fra knallert-gruppen.

Herhjemme har mængden af scootere i knallert-størrelse forvirret
begrebet 'scooter' i en grad så nogle trafikanter overhovedet ikke
fatter at der findes scootere med motorcykel-nummerplade der således MÅ
køre ligeså hurtigt som den øvrige trafik, og dét til trods for at man i
dag kan få scootere med motorer der er næsten 7 gange større end den
klassiske 125'er Vespa.
Syd for grænsen er problemet det samme, men tilsyneladende har tyskerne
taget tyren ved hornene i et forsøg på at definere forskellen og derved
imødekomme misforståelser blandt borgerskabet, såvel som motorcyklister
og kalder derfor "motorcykel-scootere" for 'grossrollern'!
En direkte dansk oversættelse af 'gross-roller' må være 'storscooter',
som i mine ører samtidig fænger godt (måske p.g.a. bogstavs-rimet á
s'erne) og tilsyneladende bruges ordet også allerede hinsides Øresund.
Googler man ordet er der blot fire forekomster, hvoraf størstedelen
måske kan tilskrives en og samme sælger af en 400-kubikker (som måske
endda har fejl-husket 'maxi-scooter'!?)

For de igennem de senere år fremkomne scootere fra 400ccm og op
eksisterer der netop allerede et alternativt scooter-begreb: 'maxi
scooter'. Men begrebet er en salgs-term der er skabt for at distancere
køretøjet fra scootere af 'almindelig Vespa-størrelse', hvor jeg ser et
større behov for at distancere motorcykel-scootere fra knallerter og
ØV'erter.

Var det en ide at implementere 'storscooter' i den folkelige danske
automotive ordbog?
Hvis man synes om ideen og sørger for udbredelsen af begrebet, vil man,
i tilfælde succes, senere kunne erklære sig at have været 'med-opfinder
på motorcykel-nyhedsgruppen'

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-06-10 10:51

> [...]
> der netop allerede et alternativt scooter-begreb: 'maxi scooter'.
> Var det en ide at implementere 'storscooter' i den folkelige danske

Jeg har i mere end 10år brugt maxi-scooter eller mc-scooter om
scooterlignende køretøjer på mc plader. Scooterlignende ret frit fortolket
men noget med at kunne køre med knæene samlet og fødderne foran bagdelen.

Men såden noget som honda cub eller suzuki fl150
(http://suzuki-mc.dk/composite-23.htm?ProductID=70&PageID=51&CategoryChooserID=5)
vil jeg nok kalde en mc selvom man kan holde knæene samlet da den har
fodgear. Traidtionelt har de fleste scootere haft håndgear (og i nyere tid
automatik)

Synes ikke "stor-scooter" fænger på dansk

Mhs til det tyske sprog har jeg en aprilia leonardo reklame fra 1996
liggende. Deri bruger de blot roller. Den tilsvarende danske brochure (ca
1998) undgår næsten problematikken. På en side om tilbehør har ordet
"scooter" sneget sig ind

Men enig i at ordet scooter ikke kan stå alene længere aftersom de store
lømler idag ikke kører knallert men scooter.

Kunne også hive wikipedia ind:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scooter_(motorcycle)
"A maxi-scooter or touring scooter is a large scooter, with engines ranging
in size from 250 cc ...."

Ud fra det var min gamle 150ccm blot en scooter, mens den tilsvarende med
250 motor var en maxi-scooter.

Men den lovmæssige adskillige af knallert/mc ved 50ccm går jo en del for den
danske forståelse ...

/A

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-06-10 15:04

On Fri, 4 Jun 2010 11:50:59 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

Hej Anders.

> [...]
>vil jeg nok kalde en mc selvom man kan holde knæene samlet da den har
>fodgear. Traidtionelt har de fleste scootere haft håndgear (og i nyere tid

De små scootere Vespa, Puch, Heinkel og Lambretta havde håndgear, men
datidens store scootere, Adler, Diana, Maico, NSU, Velocette, Zündapp
havde alle fodgear.
Så det med "den overvejende del" er vist en sandhed med modifikationer

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 04-06-10 15:54

Anders Majland skrev:

> [...]
> vil jeg nok kalde en mc selvom man kan holde knæene samlet da den har
> fodgear. Traidtionelt har de fleste scootere haft håndgear (og i nyere

Ikke alt er sort/hvid.
Denneher hybrid, der angiveligt er en 50-kubikker, men fås helt op på
180ccm, er også svær at skulle definere:
<http://wallpaper-s.org/27_~_Gilera_DNA_50%2C_2005.htm>

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-10 20:51

> Ikke alt er sort/hvid.
> Denneher hybrid, der angiveligt er en 50-kubikker, men fås helt op på
> 180ccm, er også svær at skulle definere:
> <http://wallpaper-s.org/27_~_Gilera_DNA_50%2C_2005.htm>

Den ville jeg kalde mc - trods den scootertypiske kilrems transmission ...

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-10 20:55

> Den ville jeg kalde mc - trods den scootertypiske kilrems transmission ...

Altså hvis den er indregistret som mc - ellers er det en knallert

Fra : Richard

Dato : 04-06-10 13:38

Min scooter/begrebsverden er paa linie med den citerede Wikipedia og
formet af min barndom i '50'60erne, hvor scootere som Lambretta, Maico
og Vespa var 100-200-250cc med pendanter i knallerttklassen som Puch
Mini-scooter og Vespa 50cc. Mine definitioner er derfor:

-> 50cc: Knallert-scooter (30km/t) hhv. Scooter 45 (45km/t)
51-250cc: Scooter
251-> Maxi-scooter

Logisk for mig, saa hvor svaert kan det vaere

'Stor-scooter' eller 'Kaempe-scooter''for den sags skyld funker ikke
rigtig, 'Mega-scooter'er unoedvendig, 'Maxi-scooter' passer til store
scootere IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-06-10 21:27

On Fri, 4 Jun 2010 12:37:51 -0700 (PDT), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

Hej Richard.

>-> 50cc: Knallert-scooter (30km/t) hhv. Scooter 45 (45km/t)
>51-250cc: Scooter
>251-> Maxi-scooter
>
>Logisk for mig, saa hvor svaert kan det vaere

Jeg kan nu godt se nytten af en mere klar definition af scooter
begrebet.
Efter at "scooter" er tilføjet knallert størrelsen, er det for de
fleste helt uklart hvad der menes.
Og efter at 45 knallerten, som også kaldes scooter, er kommet til, og
også de store scootere (over 250cc), er forvirringen total.
Der ER tale om tre forskellige typer køretøjer selv om de på afstand
ligner hinanden.

>'Stor-scooter' eller 'Kaempe-scooter''for den sags skyld funker ikke
>rigtig, 'Mega-scooter'er unoedvendig, 'Maxi-scooter' passer til store
>scootere IMHO

Indrømmet - Ingen af definitionerne er særlig gode, men det må da for
søren være muligt at finde noget der entydigt beskriver hvad det er
for en "knallert" vi taler om?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-06-10 07:09

Den 04-06-2010 22:26, Steen Gruby skrev:
> [...]
>
> Indrømmet - Ingen af definitionerne er særlig gode, men det må da for
> søren være muligt at finde noget der entydigt beskriver hvad det er

hmm
Det er vel løsbart

scooter (30)
Midi scooter (45)
maxi scooter (+45)

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Thomas

Dato : 05-06-10 08:15

> hmm
> Det er vel løsbart
>
> scooter (30)
> Midi scooter (45)
> maxi scooter (+45)

Så er alle scootere maxi scootere

/Ths

Fra : Armand

Dato : 05-06-10 11:49

Thomas skrev:

> Så er alle scootere maxi scootere

Dén holder ikke eftersom at producenterne i forvejen bruger begrebet om
de stor komfort-scootere fra 400 (Burgman!?) og op!

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 05-06-10 13:08

Den 05/06/10 12.48, Armand skrev:

> Dén holder ikke eftersom at producenterne i forvejen bruger begrebet om
> de stor komfort-scootere fra 400 (Burgman!?) og op!

Det var nu møntet på dine hastighedsangivelser - jeg ser ikke mange
scootere, der ikke kører +45 km/t. Derfor en smily.

/Ths.

Fra : Armand

Dato : 05-06-10 20:29

Thomas skrev:

> Det var nu møntet på dine hastighedsangivelser - jeg ser ikke mange
> scootere, der ikke kører +45 km/t. Derfor en smily.

Ak! selv den skønneste ironi er ganske spildt på folk med solstik

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-06-10 15:37

Den 05-06-2010 09:15, Thomas skrev:

> Så er alle scootere maxi scootere

jo jo, men til at adskille modellerne/størrelserne - ikke hvad de reelt
kan køre efter en fingerfærdig mekaniker har pillet (ja de unge
mennesker kan jo ikke nedlede sig til selv at skrue... :-\ )

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-06-10 08:25

J.C.Kløve skrev den 05 jun 2010 i

> hmm
> Det er vel løsbart
>
> scooter (30)
> Midi scooter (45)
> maxi scooter (+45)

Interessant diskussion
Hva´så med de der motorcykelignende knallerter (er det 30ére / 45ére?)
som jeg oven i købet næsten er kommet til at hilse på, det er da ikke
motorcykler, det er da stadig knallerter ?

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Kjeld Holm

Dato : 10-06-10 06:08

I lovens forstand er der kommet nye definationer efter at knallerter også
skal have nummerplader. Her hedder det en lille knallert (30'eren) og en
stor knallert (45'eren). Hvis vi bruger samme defination, kan scooteren og
maxi-scooteren få lov at beholde deres navne

/Kjeld

Fra : Armand

Dato : 10-06-10 10:24

Kjeld Holm skrev:
> [...]
> stor knallert (45'eren). Hvis vi bruger samme defination, kan scooteren og
> maxi-scooteren få lov at beholde deres navne

Hvis dét holder, så var der jo ingen grund til at skære ud i pap for
mængden af bilister at der findes scootere der MÅ køre ligeså hurtigt
som dém.

Mængden af scooter-typer blandt både 30'erne og 45'erne har med tiden
gjort en Scooter til en knallert-ting i folkemunde, hvorfor jeg finder
at der kunne være behov for en ny definition for motorcykel-scooterne op
til Maxi-scooterne der i størelse og design skiller sig så markant ud at
dé så at sige klarer sig selv.

Jeg har ikke selv scooter-erfaring, men mindes da bl.a. at Majland har
beretttet om misopfattelse i trafikken når han bevægede sig rundt på sin
150-kubikker. Ligesom at inspirationen kommer fra tildragelsen af at
tyskerne tilsyneladende har været gennem samme proces og derfor har
skabt et nyt begreb!

Men måske at problematikken ikke kan fænge blandt gruppens
ærke-motorcyklister :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-06-10 11:13

Armand wrote:

> [...]
> 150-kubikker. Ligesom at inspirationen kommer fra tildragelsen af at
> tyskerne tilsyneladende har været gennem samme proces og derfor har

Jeg tror bare jeg kalder dem MC-scootere. At opfinde og gennemtvinge nye
begreber er nærmest umuligt - folkeviddet vil i alle tilfælde vælge det
der er mest mundret når behovet opstår.

--
vh
Torben