Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kort junglen, og et super hurtigt kort til~
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 04-06-10 01:24

Hej

Jeg har pt. et Sandisk Extreme III (30MB/s edition) SDHC kort i min
Nikon D90. Jeg kunne godt tænke mig et hurtigere, hvis det giver
mening i en D90.
Jeg tar normalt fuldoplæsning + RAW, og der går D90 i stå i skrivning
efter 4 billeder. Jeg ved godt at jeg bare kan sætte de krav ned, men
hvorfor nøjes hvis man kan udnytte noget der er hurtigere
Så giver det mening at købe et hurtigere kort, og i såfald hvilket, så
den hurtigere kan tømme bufferen over på kortet?

mvh Lars

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-06-10 08:59

"Lars Rasmussen" <lars0504@googlemail.com> wrote in message

> Så giver det mening at købe et hurtigere kort, og i såfald hvilket, så
> den hurtigere kan tømme bufferen over på kortet?

Ifølge
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9597
er svaret nej.
Ydelsen passer meget godt med den generation kameraer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-06-10 09:15

On 04-06-2010 09:24, Lars Rasmussen wrote:
> [...]
> Så giver det mening at købe et hurtigere kort, og i såfald hvilket, så
> den hurtigere kan tømme bufferen over på kortet?

Du kan nok opnå lidt, hvis du ladervære med at gemme jpg billedet (jeg
går ud fra det er det, de mener med "fuldoplæsning")

Men jeg undrer at den går i stå efter 4 billeder. Du bør kunne tage en
burst på 11 billeder, INDEN kortets hastighed begynder at få indflydelse.

Prøv at kigge lidt i manualen og evt her:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/page14.asp

Bo //

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 04-06-10 04:28

On Jun 4, 10:15 am, Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote:

> Du kan nok opn lidt, hvis du laderv re med at gemme jpg billedet (jeg
> g r ud fra det er det, de mener med "fuldopl sning")
>
> Men jeg undrer at den g r i st efter 4 billeder. Du b r kunne tage en
> burst p 11 billeder, INDEN kortets hastighed begynder at f indflydelse.

Ok, den mulighed havde jeg lige glemt. Med RAW som det eneste er jeg
oppe på 11 billeder. Der hvor jeg har brug for det (sport) er det da
en oplagt mulighed, og ikke noget problem at batch konvertere
bagefter,
Hmm... ved ikke lige hvorfor den går så meget ned, når jeg har FINE
slået til også. Det er dog et par gange nu lykkedes mig at komme op på
6 billeder.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-06-10 16:04

On 04-06-2010 12:28, Lars Rasmussen wrote:

> [...]
> Hmm... ved ikke lige hvorfor den går så meget ned, når jeg har FINE
> slået til også. Det er dog et par gange nu lykkedes mig at komme op på

Uden at jeg kender D90 kunne jeg gætte på manglende regnekraft til at
farvekonvertere, rette hvidbalance, skarphedsforøge etc, og endelig
komprimere, samtidigt med at en raw fil skal overføres. Jeg gætter på at
hvis du vælger ENTEN raw ELLER fine (jpg), så er du fri for problemet.

-det er nok typisk den slags beegrænsninger, der ikke er omtalt i en
test som den på dpreview, men det bør fremgå af manualen. Her plejer
Nikon at være ret ærlige.

Bo //

Fra : N/A

Dato : 04-06-10 16:04