Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Chip størrelser
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-06-10 04:06

Det er så dejligt når tingene bliver holdt i millimeter så er det nemt
at forstå hvad 15X15 mm. er. Men hvad er 1/2.3" når man taler om chip
størrelse ? Ja undskyld jeg fatter ikke tomme måle systemet, er det
enhalv komma 3 tommer eller .... ovenstående skulle være chip
størrelsen på Kodak easyshare, men så er der andre chip størrelser og
pludselig duer tomme systemet alligevel ikke og chippen angives
diagonalt i millimeter, men der er stadig 1/3" og andre mærkelige
mål, hvad er de omsat til millimeter så man kan fatte det ?

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 02-06-10 11:19

per.corell@privat.dk skrev:
> [...]
> diagonalt i millimeter, men der er stadig 1/3" og andre mærkelige
> mål, hvad er de omsat til millimeter så man kan fatte det ?

Jeg læser det som 1" x 2.3".

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Henry Vest

Dato : 03-06-10 12:22

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Jeg læser det som 1" x 2.3".

Det ville da være et underligt forrmat(?)

--
Henry Vest

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 03-06-10 12:40

Henry Vest skrev:

> Det ville da være et underligt forrmat(?)

Det er jo også forkert, men det er vel ikke mere underligt end 22,3 x
14,9 mm som er formatet på en billedsensor i canon EOS 500D

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Henry Vest

Dato : 03-06-10 14:20

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Det er jo også forkert, men det er vel ikke mere underligt end 22,3 x
> 14,9 mm som er formatet på en billedsensor i canon EOS 500D

Jo, det synes jeg unægtelig.

--
Henry Vest

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-06-10 11:20

<per.corell@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Men hvad er 1/2.3" når man taler om chip

Uden at være 100% sikker, så går jeg ud fra, at det er det samme som en
skærm ?

Der måles størrelsen i tommer - og det diagonalen fra hjørne til hjørne.

1 tomme er 25,4 mm

Så er det bare at gange med 1 og dividere med 2.3

Så har du diagonalen i mm

Jan

Fra : Michael N. Steen

Dato : 03-06-10 03:54

Den Wed, 02 Jun 2010 12:19:49 +0200 skrev Jan Vestergaard:

> [...]
>
> 1 tomme er 25,4 mm
>
> SÃ¥ er det bare at gange med 1 og dividere med 2.3

Det er ikke så simpelt endda. Se en grundigere forklaring på
http://www.dpreview.com/learn/?/key=Sensor_Sizes

Men en mærkelig måde at opgive størrelsen på i øvrigt.

Mvh
Michael Steen

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-06-10 05:21

On 03 Jun 2010 02:53:47 GMT, "Michael N. Steen" <mich@mirfak.dk>
wrote:

>Det er ikke så simpelt endda. Se en grundigere forklaring på
>http://www.dpreview.com/learn/?/key=Sensor_Sizes
>
>Men en mærkelig måde at opgive størrelsen på i øvrigt.

Jo - så er det jo som Jan skriver, diagonalen i tommer (1 / 2,3), helt
analog til skærmstørrelser.
Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 03-06-10 16:23

Den 03-06-2010 06:20, Henning Jensen skrev:

> Jo - så er det jo som Jan skriver, diagonalen i tommer (1 / 2,3), helt
> [...]

Og det er det så ikke helt - men ca. 2/3. D.v.s. at diagonalen er ca.
2/3 af dette mål.

mvh
Jørgen

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 04-06-10 18:21

Det store mysterie er løst, næsten sidst på denne side står opført de
mærkelige tomme mål og hvilken chip størrelse de refererer. Især synes
jeg 4/3 størrelsen er interesant, det er vist chip størrelsen på den
nye olympus pen og tilsvarende hybrid dsrl, en rimelig størrelse chip,
som nok vil blive ret populær fordi den sidder i en spændende type
"spejlrefleks" kamera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Charge-coupled_device

Fra : Karsten Jühne

Dato : 05-06-10 10:33

On Fri, 4 Jun 2010 17:21:00 -0700 (PDT), per.corell@privat.dk wrote:

>Det store mysterie er løst, næsten sidst på denne side står opført de
>mærkelige tomme mål og hvilken chip størrelse de refererer.

Dette link illustrerer sensorstørrelserne fint:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format

--
Mvh. Karsten
Andelsbolig: http://www.lysningen.dk

Fra : Jensb

Dato : 06-06-10 08:09

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at forstå hvad 15X15 mm. er. Men hvad er 1/2.3" når man taler om chip
> størrelse ? Ja undskyld jeg fatter ikke tomme måle systemet, er det

Du skal se det som en brøk, så det er 1 divideret med 2,3"

Så hvis du sammenligner f.eks. en censor på 1/2,3" med 1/1,8" så kunne man
jo umiddelbart tro at den på 1/2,3" var den største, men da det er en brøk,
så er det faktisk 1/1,8" censoren der er den største.

Jens

Fra : Brian Lund

Dato : 06-06-10 20:22

Den 02-06-2010 12:05, per.corell@privat.dk skrev:
> [...]
> diagonalt i millimeter, men der er stadig 1/3" og andre mærkelige
> mål, hvad er de omsat til millimeter så man kan fatte det ?

Slå specifikationerne op på www.dpreview.com der står størrelsen også
opgivet i metrisk!

F.eks.
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Kodak/kodak_m530.asp

Brian

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 26-06-10 08:00

On Jun 6, 9:21 pm, Brian Lund <br...@lundfoto.dk> wrote:

> Slå specifikationerne op påwww.dpreview.comder står størrelsen også
> opgivet i metrisk!
>
> F.eks.http://www.dpreview.com/reviews/specs/Kodak/kodak_m530.asp
>
> Brian

Undskyld, -- jeg glemte vist at sige tak for hjælpen til allesammen .