Bibliotekernes PC'er understøtter ikke Qui~
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-06-10 15:10

Jeg var på det lokale bibliotek for at bedømme, hvordan mine film ser
ud på en windåse, men det kunne slet ikke lade sig gøre, bibliotekets
PC'er understøttede ikke QuickTime, jeg brokkede mig naturligvis over
denne mangel. Og jeg vil opfordre Jer andre til, at tjekke om Jeres
bibliotek er kompatibel med QuickTime, og klage hvis det ikke er
tilfældet...
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-10 16:13

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> denne mangel. Og jeg vil opfordre Jer andre til, at tjekke om Jeres
> bibliotek er kompatibel med QuickTime, og klage hvis det ikke er

QuickTime er da et unødvendigt stykke software til en Windowsmaskine.

Hvis du gerne vil have at alle kan se dine film, så læg dem på YouTUbe.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-06-10 17:24

> QuickTime er da et unødvendigt stykke software til en Windowsmaskine.
>
> Hvis du gerne vil have at alle kan se dine film, så læg dem på YouTUbe.

Åhh...vi har misforstået Hæ, hæ...

Niels laver sine film i formatet .mov, og de ligger på internettet på
Niels´ egen server, hvor alle kan tilgå dem.

Pånær på folkebiblioteket, hvor der bruges Windows _uden_ en QuickTime
plug-in til Windows.

Så QuickTime til Windows _er_ et nødvendigt stykke software. Specielt på
offentligt tilgængelige computere.

Lidt ligesom at vi andre har Flip4Mac for at kunne se de dersens
wm...(?)ting, ikke sandt?

M., der iøvrigt ikke bryder sig om YouTube: Det/den er grim!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-10 18:04

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> [...]
> plug-in til Windows.
>
> Så QuickTime til Windows _er_ et nødvendigt stykke software. Specielt på

Så må Niels også eksportere til AVI format til softwaremæssigt
udfordrede Windowsbrugere.

> Lidt ligesom at vi andre har Flip4Mac for at kunne se de dersens
> wm...(?)ting, ikke sandt?

Flip4Mac er et plageprodukt og yderst irriterende, men Microsoft har set
rigtigt, fordi de har licencieret en kommerciel version og derved dækket
behovet for 99% af brugerne, så der ikke er nogen der er nok irriterede
til at lave en _ORDENLIG_ plugin der kører VLC nedenunder.

Trist. Jeg ville eksportere en AVI film til iMovie, og der kom et fedt
"DEMO"-stempel på. VIl jeg af med det må jeg give dem penge. Det var
jeg ikke helt tilfreds med.

> M., der iøvrigt ikke bryder sig om YouTube: Det/den er grim!

Den er fin på en iPhone :)

Fra : Morten Lind

Dato : 02-06-10 18:43

> Den er fin på en iPhone :)

Hæ, ja - det er faktisk rigtigt! Jeg har set en del Beatlesfilm på den

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-10 19:15

> Hæ, ja - det er faktisk rigtigt! Jeg har set en del Beatlesfilm på den

Kan man egentligt sætte den til fjernsynet når den spiller YouTube film?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-06-10 19:52

> Kan man egentligt sætte den til fjernsynet når den spiller YouTube film?

Mit TV kan afspille YouTube film direkte.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-10 20:39

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Mit TV kan afspille YouTube film direkte.

Joh, men jeg vil godt vædde på at sådant et fjernsyn har Morten ikke
(det kører jo ikke PowerPC :) )

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-06-10 18:07

On 2010-06-02 18:24:07 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> M., der iøvrigt ikke bryder sig om YouTube: Det/den er grim!

100% enig YouTube er Flash og noget skod...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-10 19:08

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> 100% enig YouTube er Flash og noget skod...

YouTube er ved at migrere til h264 (alt HD'en) og de har godt gang i en
HTML5 udgave af deres afspiller.

Google er nok lige så stille og roligt ved at rulle de nye standarder de
selv kan lide på plads.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-06-10 17:40

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> mangel. Og jeg vil opfordre Jer andre til, at tjekke om Jeres bibliotek
> er kompatibel med QuickTime, og klage hvis det ikke er tilfældet...

Undskyld, men jeg vil hellere at mit bibliotek bruger deres tid på noget
vigtigt. Det er langt vigtigere der er bøger på hylderne, adgang til
tidskrifter og ikke mindst at bibliotekarerne har tid til og hjælpe dem
der søger information.

Den dag mov-formatet er blevet det mest udbredete, eller bare i
nærheden, kan det være et emne for biblioteker. Indtil da så er der
andet og bedre de kan bruge deres tid på.

Mvh
Bruno

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-06-10 18:06

On 2010-06-02 18:39:30 +0200, "Bruno, Copenhagen - Denmark"
<dont_use_this@adress_ever.invalid> said:

> [...]
> nærheden, kan det være et emne for biblioteker. Indtil da så er der
> andet og bedre de kan bruge deres tid på.

Sludder og vrøvl, bibliotekerne skal ikke diskriminere og fravælge
bestemte formater på www.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-10 19:07

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Sludder og vrøvl, bibliotekerne skal ikke diskriminere og fravælge
> bestemte formater på www.

Jeg synes det er en absolut rimelig beslutning at sige at man stiller
Windows maskiner til rådighed med standardprogrammellet og ikke andet.

At du siger "JEG VIL HAVE MIT APPLEFORMAT PÅ WINDOWS" betyder ikke at
det bliver et rimeligt krav.

Hvis du gerne vil have et format som kan afspilles i de fleste nyere
maskiner, så overvej h.264.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-06-10 20:15

On 2010-06-02 20:06:39 +0200, nospam0002@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Hvis du gerne vil have et format som kan afspilles i de fleste nyere
> maskiner, så overvej h.264.

Jeg har prøvet med mpeg4, det er jo en container for h.264 og dem kan
bibliotekets windåser heller ikke afspille.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-06-10 19:33

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Sludder og vrøvl, bibliotekerne skal ikke diskriminere og fravælge
> bestemte formater på www.

Det er jo absurd!

For det første kan man ikke diskrimere i mod et filformat, men mere
relevant har du så tænkt din holding helt igennem. Det du siger er at
bibliotekerne skal understøtte et hvilket som helst format, eller måske
du mener bibliotekerne skal understøtte de filformater der bruges på Mac?

På nettet finder du tusindevis af mere, eller mindre, obskure
filformater, så skal det lokale bibliotek skal understøtte dem alle?

Hvad med dokumenter skrevet på skriftssprog hvis tegnsæt ikke er
tilgængelige på en standard Windows, skal computerne udrustes med alle
verdens tegnsæt?

Mvh
Bruno

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-06-10 20:13

On 2010-06-02 20:32:57 +0200, "Bruno, Copenhagen - Denmark"
<dont_use_this@adress_ever.invalid> said:

> På nettet finder du tusindevis af mere, eller mindre, obskure
> filformater, så skal det lokale bibliotek skal understøtte dem alle?

Sludder og vrøvl, der findes kun et overskueligt antal fil- og
medie-formater på www, og der er gratis plug-in til dem alle sammen, og
når en biblioteks PC'er kan understøtte Flash, så bør den også
understøtte .mov

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 20:19

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> medie-formater på www, og der er gratis plug-in til dem alle sammen, og
> når en biblioteks PC'er kan understøtte Flash, så bør den også

jeg tror du undervurdrer opgaven med at holde et større antal PC'er, som
står til offentlig afbenyttelse, kørende uden alt for meget bøvl. For
hver plugin, program etc. du installerer øger du "bøvlet" exponentielt.

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-06-10 20:25

On 2010-06-02 21:18:37 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> jeg tror du undervurdrer opgaven med at holde et større antal PC'er, som
> står til offentlig afbenyttelse, kørende uden alt for meget bøvl. For
> hver plugin, program etc. du installerer øger du "bøvlet" exponentielt.

Og du mener det er for meget at forlange, at bibliotekets
EDB-ansvarlige skal lave noget for sin løn.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 20:44

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og du mener det er for meget at forlange, at bibliotekets
> EDB-ansvarlige skal lave noget for sin løn.

I forhold til hvormange bibliotekts brugere der har brug for et obskurt
plugin til et niche format ?

Jeg tror de har bedre ting at tage sig til ..

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-06-10 21:02

On 2010-06-02 21:44:19 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> I forhold til hvormange bibliotekts brugere der har brug for et obskurt
> plugin til et niche format ?
>
> Jeg tror de har bedre ting at tage sig til ..

Så længe det ikke er pornografi, så skal biblioteket ikke beslutte
eller blande sig i, hvad jeg ønsker at se på www.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 21:17

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Så længe det ikke er pornografi, så skal biblioteket ikke beslutte
> eller blande sig i, hvad jeg ønsker at se på www.

du misser min pointe ... og dine udtalelser viser at du ikke har meget
begreb om hvilke udfordringer et bibliotek står over for, især hvis man
tænker på at de opererer på et smalt budget..

/thomas

/thomas

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-06-10 20:13

Efter mange tanker skrev Niels Riis Ebbesen:

> Så længe det ikke er pornografi, så skal biblioteket ikke beslutte eller
> blande sig i, hvad jeg ønsker at se på www.

Så køb din egen maskine og gør hvad du vil med den... maskinen der står
på biblioteket, er der til gratis brug, MEN det er helt frivilligt om
du vil bruge deres skrammel

Vidste i øvrigt ikke at bibliotekerne, kunne beslutte eller bestemme
hvad du gør med din hjemmeoptagelser... men det ved du åbenbart :/

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-06-10 21:15

> I forhold til hvormange bibliotekts brugere der har brug for et obskurt
> plugin til et niche format ?
>
> Jeg tror de har bedre ting at tage sig til ..

Vedkommende kan jo lave et image, som indeholder alle de gængse til og
så rulle det ud på samtlige maskiner - mere indviklet er det da ikke!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-10 21:18

> Vedkommende kan jo lave et image, som indeholder alle de gængse til og
> så rulle det ud på samtlige maskiner - mere indviklet er det da ikke!

jojo .. det er ikke raket videnskab at rulle ud .. men det skal også
opdateres, man skal holde øje med evt. sikkerhedsproblemer, der kan være
konflikter etc. etc. På "public facing machines" vil jeg personligt
holde det så simpelt som overhovedet muligt ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-06-10 21:46

> [...]
> konflikter etc. etc. På "public facing machines" vil jeg personligt
> holde det så simpelt som overhovedet muligt ...

Men det er jo simpelt hvis deres IT mand laver et image af en fuld
version med alle opdateringer, QuickTime, iTunes, Skype, VLC, Firefox og
deslige.......

Så skal han bare have een maskine stående som er masteren og skulle
Niels Riis Ebbesen komme med et ønske om fx. muligheden for at afspille
..mov filer, så smider han bare det ind på masteren og laver et nyt
image, som så ryger på ved først givne lejlighed.

Det må være ret enkelt?!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-06-10 21:52

> [...]
> Riis Ebbesen komme med et ønske om fx. muligheden for at afspille .mov
> filer, så smider han bare det ind på masteren og laver et nyt image, som

jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre ... men jeg kan nemt
forestille mig hvordan en IT afdeling på et bibliotek tænker .. hvilket
sådan set bare var min pointe ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-06-10 22:23

> jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre ... men jeg kan nemt
> forestille mig hvordan en IT afdeling på et bibliotek tænker .. hvilket
> sådan set bare var min pointe ...
>
> /thomas

Måske er det netop hele problemet?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-06-10 22:25

> Måske er det netop hele problemet?

Det er en god coctail af økonomi, stive IT afdelinger, og et
marginaliseret codec

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-10 07:20

> Måske er det netop hele problemet?

Så kommer det gode spørgsmål: Hvad siger hans chefer at der skal ske?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-06-10 13:04

> Så kommer det gode spørgsmål: Hvad siger hans chefer at der skal ske?

Nu er det jo tilladt at tænke selv og jeg formoder da at et bibliotek
råder over et image, som kan rulles ud på nye maskiner samt maskiner som
er gået i spunk.

Hvis biblioteket gentagne gange oplever at brugerne ikke kan bruge
computerne, så må man som IT ansvarlig jo overveje om det kan gøre
bedre.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-10 13:19

> Nu er det jo tilladt at tænke selv og jeg formoder da at et bibliotek
> råder over et image, som kan rulles ud på nye maskiner samt maskiner som
> er gået i spunk.

Det ændrer ikke på at der formentlig er en politik på området.

Hvordan de enkelte maskiner så faktisk vedligholdes, er en anden sag.
Til browsermaskiner ville jeg personligt foreslå en Ubuntu Linux - den
kan det den skal, og man kan fjernstyre hele baladen. De kan så bare
PXE boote om morgenen.

> Hvis biblioteket gentagne gange oplever at brugerne ikke kan bruge
> computerne, så må man som IT ansvarlig jo overveje om det kan gøre
> bedre.

"Jeg kan ikke se den film på den her private hjemmeside"...

Nej, jeg tror ikke den holder. Det var noget andet hvis man ikke kunne
gå på YouTube og andre essentielle biblioteksting.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-10 17:29

> Hvis biblioteket gentagne gange oplever at brugerne ikke kan bruge
> computerne, så må man som IT ansvarlig jo overveje om det kan gøre
> bedre.

Sådan LEANagtigt?...

M.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-10 06:45

On 2010-06-04 22:52:05 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre ... men jeg kan nemt
> forestille mig hvordan en IT afdeling på et bibliotek tænker .. hvilket
> sådan set bare var min pointe ...

Bibliotektets IT-afd. skal ikke tænke over hvad jeg skal og ikke skal
have mulighed for at se, li'som en bibliotekar heller ikke skal vurdere
om det er rimeligt eller for bsværligt, at jeg beder ham om at hjemtage
en bog om andalusiske smørblomster...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-10 09:48

> [...]

> have mulighed for at se, li'som en bibliotekar heller ikke skal vurdere
> om det er rimeligt eller for bsværligt, at jeg beder ham om at hjemtage

jeg er ked af det ... men det kan ikke sammenlignes ... hvis det skulle
passe så skulle al verdens programmer være installeret på bibliotekets
maskiner ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-10 10:45

> jeg er ked af det ... men det kan ikke sammenlignes ... hvis det skulle
> passe så skulle al verdens programmer være installeret på bibliotekets
> maskiner ...

Jeg forstår stadig ikke hvordan konklusionen kan blive "alle biblioteker
skal have installeret det her ikke-standard software" i stedet for "jeg
må lave mine film så det kan ses af målgruppen uden særlige sværdslag".

Naturligvis kan man definere målgruppen så den ikke indeholder
biblioteksbrugere. Det er måske endda det nemmeste?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-10 11:36

> Jeg forstår stadig ikke hvordan konklusionen kan blive "alle biblioteker
> skal have installeret det her ikke-standard software" i stedet for "jeg
> må lave mine film så det kan ses af målgruppen uden særlige sværdslag".

det var sådan set også min pointe ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-06-10 13:04

> det var sådan set også min pointe ...

Enig i at Niels bør overveje om .mov er vejen frem.

Imidlertid er det jo ikke rocket science at installere diverse plugs ins
som skidtet spiller.

Jeg har sådan en håndfuld små programmer, plug ins og deslige, som jeg
altid lige tjekker om er installeret på en Mac.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-10 19:49

On 2010-06-05 14:03:46 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Enig i at Niels bør overveje om .mov er vejen frem.

Jeg har også prøvet mpeg4, det kan bibliotekerne heller ikke vise, men
de kan godt vise wmv og flash.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-10 20:00

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har også prøvet mpeg4, det kan bibliotekerne heller ikke vise, men
> de kan godt vise wmv og flash.

så er det vel det man gør ? Som udbyder af medier laver men det i det
format som flest folk kan se ..

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-06-10 11:55

> så er det vel det man gør ? Som udbyder af medier laver men det i det
> format som flest folk kan se ..
>

> /thomas

Thomas det er simpelthen noget sludder.

Steve Jobs er netop blevet citeret for at man nogle gange bør "tvinge"
folk til at bruge en teknologi, som er bedre og smartere. Flash
debatten.

Min MacBook har en opløsning på 1280 x 800 og lange de færreste websites
udnytter denne opløsning, som man endda måske kan sige er noget af det
laveste i 2010. Hvorfor ikke begynde at designe til 1024 i bredden?

Ligegyldigt hvordan vi vender og drejer det, så må et bibliotek komme
ind i kampen og være med på beatet i forbindelse med programmer, plug
ins og deslige.

Man skal passe på at det ikke altid er laveste fællesnævner, som skal
være løsningen for så kommer vi aldrig nogen steder.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-10 16:01

> [...]
> vise wmv og flash. > > så er det vel det man gør ? Som udbyder af medier
> laver men det i det > format som flest folk kan se .. > > > /thomas

ikke helt. Jeg sidder og udvilker ting som flest muligt mennesker skal
kunne se. Hvis det betyder at jeg serverer video som både Flash og html5
<video> så er det det man gør.

> [...]
> udnytter denne opløsning, som man endda måske kan sige er noget af det
> laveste i 2010. Hvorfor ikke begynde at designe til 1024 i bredden?

det kommer an på målgruppen ... hvis der er en chance for at f.eks. 30%
af dine besøgende har for "smal" en skærm så laver du dit site så det
passer ...

> [...]
>
> Man skal passe på at det ikke altid er laveste fællesnævner, som skal være
> løsningen for så kommer vi aldrig nogen steder.

det er en balancegang ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-06-10 21:13

> [...]
>
> det kommer an på målgruppen ... hvis der er en chance for at f.eks. 30%
> af dine besøgende har for "smal" en skærm så laver du dit site så det

Der er jeg så ikke helt enig.

Det svarer til at du siger; 30% af vores målgruppe bruger et
diskettedrev, så derfor smider vi et diskettedrev i vores computere.

Jeg siger; i dag kan langt, langt de fleste downloade hvad der kan være
på en floppy disk på under 1 minut - derfor dropper vi diskettedrevet og
tvinger vores brugere til at gå nye veje selvom 30% bruger en gammeldags
teknologi.

Hvis man ikke introducerer ny teknologi/ideer, så sker der ikke noget
som helst i udviklingen.

Havde du spurgt folk for 5 år siden om de havde brug for en mobil med
touch skærm, så havde langt de fleste sikkert sagt; nej min knaptelefon
er fin. Vi ved godt hvordan mobilmarkedet ser ud om max 2 år!!

Nu kommer jeg med en forudsigelse; om 5 år har alle bærbare et tastatur,
som en en kombi af det nuværende og det som er på iPaden. Taster, som er
gennemsigtige og bogstaverne kommer via lys - på den måde skal Apple kun
producere eet tastatur fremover og du skifter bare layout på det i
softwaren.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-10 21:25

Hej,

> Der er jeg så ikke helt enig.
> Det svarer til at du siger; 30% af vores målgruppe bruger et

I snakker for mig at se forbi hinanden.

Thomas taler ud fra et kommercielt perspektiv. Du taler ud fra et
generelt perspekt.

> Hvis man ikke introducerer ny teknologi/ideer, så sker der ikke noget
> som helst i udviklingen.

Det er ikke alles menneskers/organisationers ønske eller mål at
introducere nye teknologier og ideer og fremme en sådan udvikling.

Skærmproducenter kan have en interesse i at der designes meget brede
websites, så de kan få skærme i bredformat udbredt.

En webbutik med børnetøj er typisk flintrende ligeglade med om brugeren
har en bred skærm, en smal skærm eller en skærm af plys. De vil bare
sikre at flest muligt set i forhold til omkostningerne kan se og bruge
deres webbutik.

> Nu kommer jeg med en forudsigelse; om 5 år har alle bærbare et tastatur,
> som en en kombi af det nuværende og det som er på iPaden. Taster, som er
> gennemsigtige og bogstaverne kommer via lys

Ja, det er jo en gammel og yderst veldiskuteret idé på blogospheren. Det
er bare desværre svært at spå - især om fremtiden.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-10 21:36

> Der er jeg så ikke helt enig.
>
> Det svarer til at du siger; 30% af vores målgruppe bruger et
> diskettedrev, så derfor smider vi et diskettedrev i vores computere.

Der er forskel på en som mig som er "content creator" og så f.eks. Apple
som leverer enten hardware eller software. F.eks. så understøtter Safari
jo så småt de fleste HTML5 / CSS3 features, men hvis jeg laver et site
som ikke har "fallback" til de browsere som _ikke_ understøtter det
endnu så bliver hhv. annoncører og brugerne sure.

Selvfølgelig skal du jo skære på et eller andet tidspunkt .. f.eks. så
dropper vi nu at lave optimering til IE 6 ... men det er en meget
glidende process ...

> [...]
> gennemsigtige og bogstaverne kommer via lys - på den måde skal Apple kun
> producere eet tastatur fremover og du skifter bare layout på det i

ah, lidt a la "Optimus" keyboardet ? ... ja, det vil være fantastisk ..
også til f.eks. program specikikke layouts (aperture, final cut,
photoshop etc.)

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-06-10 21:56

> [...]
>
> ah, lidt a la "Optimus" keyboardet ? ... ja, det vil være fantastisk ..
> også til f.eks. program specikikke layouts (aperture, final cut,

Exactly!

Fra : Morten Lind

Dato : 06-06-10 14:22

said:

> så er det vel det man gør ? Som udbyder af medier laver men det i det
> format som flest folk kan se ..
>

> /thomas

Og QuickTime Pro eksporterer fint til .wmv

M., der snart ikke gider sige det mere

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-10 14:37

> Og QuickTime Pro eksporterer fint til .wmv

229 kroner på Apple Store og kræver 10.4. Kører Niels ikke 10.3 (eller
husker jeg forkert).

> M., der snart ikke gider sige det mere

Du må komme forbi med din Mac Pro og konvertere hele dynen...

Fra : Morten Lind

Dato : 06-06-10 15:09

> 229 kroner på Apple Store og kræver 10.4. Kører Niels ikke 10.3 (eller
> husker jeg forkert).

Jeg har haft QT Pro siden midt i de glade halvfemsere, og der er ikke
nogle krav om styresystemsversion....jeg gav i sin tid 29$, og har
efterfølgende betalt yderligere to gange 29$ ved
versionsopgradering.....altså ialt små 100$ for et program, der kan det
hele......og har kunnet det i femten år.

> Du må komme forbi med din Mac Pro og konvertere hele dynen...

Desværre stadig en PowerMac, men...

.....OK....., men hvorfor kan I(Niels) ikke selv finde ud af
det?....er det virkelig så svært?

M.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 05-06-10 09:45

Niels Riis Ebbesen frembragte:

> Bibliotektets IT-afd. skal ikke tænke over hvad jeg skal og ikke skal have
> mulighed for at se

Det gør de så lige præcis heller IKKE

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-06-10 22:21

On 2010-06-03 22:15:15 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Vedkommende kan jo lave et image, som indeholder alle de gængse til og
> så rulle det ud på samtlige maskiner - mere indviklet er det da ikke!

Netop, og så vidt jeg kan se, så ligger der slet ikke noget på
biblioteks maskinernes harddiske, system og software hentes helt frisk
fra en server, når maskinen startes op...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-10 20:40

> [...]
> medie-formater på www, og der er gratis plug-in til dem alle sammen,
> og når en biblioteks PC'er kan understøtte Flash, så bør den også

Du _kunne_ jo også bare lave dine film i flere forskellige versioner
tilpasset de gængse platforme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 20:46

> Du _kunne_ jo også bare lave dine film i flere forskellige versioner
> tilpasset de gængse platforme.

og hvis du ikke kan li' Youtube kan du prøve f.eks. Vimeo

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-06-10 21:03

On 2010-06-02 21:45:39 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> og hvis du ikke kan li' Youtube kan du prøve f.eks. Vimeo

De er begge to nogle skod-services...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 21:17

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> De er begge to nogle skod-services...

ok .. jeg synes faktisk begge opfylder et behov og gør det ganske
udemærket ... ikke mindst at kunne vise noget video uden at du behøver
at bekymre dig om hosting og båndbredde omkostninger ..

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-06-10 21:24

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> medie-formater på www, og der er gratis plug-in til dem alle sammen, og
> når en biblioteks PC'er kan understøtte Flash, så bør den også

Flash er langt mere udbredt end .mov og i øvrigt undervuderer du
antallet af filformater. Plus du ignorerede det jeg nævnte om skrifttegn.

Jeg kan sagtens komme i tanke om de første 20 tekst fil formater, og
hvad med filformater der bruges af præsentationsprogrammer,
CAD-programmer, GIS, filkomprimering...?

Hvad med billeder i høj opløsning. Jeg er sikker på biblioteket ikke har
skærme der viser billeder i 6 MP, eller mere, korrekt og hvad med farve
gengivelsen? Og hvad med lyd, eksempelvis er der sikkert musik hvis dybe
toner ikke bliver gengivet af højtalerne på biblioteket? Og hvad med de
sites I udlandet der ikke vil vise data til danske brugere, skal
biblioteket sørge for en proxy så de data bliver tilgængelige....?

Jeg synes du skal glæde dig over der er en computer til afbenyttelse på
biblioteket fremfor at være sur over verden ikke er 100% efter din opskrift.

Mvh
Bruno

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-06-10 23:09

On 2010-06-02 22:23:59 +0200, "Bruno, Copenhagen - Denmark"
> [...]

> Jeg synes du skal glæde dig over der er en computer til afbenyttelse på
> biblioteket fremfor at være sur over verden ikke er 100% efter din

Du er dum at høre på, der bruges kun to formater til tekst på
internettet, og det er html og pdf, til billeder bruges der jpg, gif og
png, til videoer bruges der avi, wmv, mov og flash, og så er der lyd
her er mp3 stort set enerådende.

Hvis disse ti fil-formater understøttes, så er der jo ikke noget at
komme efter, og du er jo både du og usaglig, når du argumenterer for,
at et af formaterne skal excluderes, når nu bibliotekerne godt kan
finde ud af at understøtte de 9 andre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 23:13

> [...]

> komme efter, og du er jo både du og usaglig, når du argumenterer for,
> at et af formaterne skal excluderes, når nu bibliotekerne godt kan

de 9 andre er understøttet med de stumper der følger med styresystemet
..... og .mov er der stort set ingen der bruger mere ... det er enten
Flash video (.flv i en .swf container) eller måske hvis man er meget
moderne .mp4/h.264 i en <video> kapabel browser ..

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-06-10 23:54

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> internettet, og det er html og pdf, til billeder bruges der jpg, gif og
> png, til videoer bruges der avi, wmv, mov og flash, og så er der lyd her

Du kan selv være dum at høre på!

Når du kræver et så lille format som .mov skal understøttes hvordan kan
du mene der er så få formater der skal understøttes.

> [...]
> komme efter, og du er jo både du og usaglig, når du argumenterer for, at
> et af formaterne skal excluderes, når nu bibliotekerne godt kan finde ud

Jeg har ikke argumenteret for at nogen formater skal ekskluderes, men
for at det er meningsløst og kræve bibliotekerne skal understøtte .mov.
Hvorfor er understøttelsen af .mov vigtigere end mange af de andre små
formater? Den problematik har du totalt ignoreret fordi du kun kan se
verden fra dit eget sysnpunkt.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-06-10 20:15

Den mentalt forvirrede Niels Riis Ebbesen skrev:
> Du er dum at høre på

Søg læge, du skriver til dig selv...

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 19:59

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Sludder og vrøvl, bibliotekerne skal ikke diskriminere og fravælge
> bestemte formater på www.

hvor trækker du så grænsen ? ... .mov er efterhånden ligeså obskurt som
alt muligt andet. Hvis de understøtter Flash video, windows media og
h.264 så dækker du nok 90-95% af online video.

Hvad med .mkv og de 4 milliard .avi codecs ? (DivX, Xvid evt.)

/thomas