"Lærlingens tynde arm" - hvor finder jeg e~
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-06-10 23:24

Til opgaver hvor man skal have ekstra moment på en topnøgle, bruger
man ofte "Lærlingens tynde arm" - dvs en 50-60cm langt stang med en
1/2" adapter i den en ende og en alm håndtag i den anden ende.

Men hvor finder jeg det værktøj?

Kai (med tynde arme og fastspændte fortandhjulsmøtrikker)
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 01-06-10 23:36

Kai Harrekilde-Petersen skrev:
> [...]
>
> Men hvor finder jeg det værktøj?
>
> Kai (med tynde arme og fastspændte fortandhjulsmøtrikker)

Mit bud vil være i ethvert ½" # topnøglesæt :-/

Måske at problemet er locktite? => varme!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-06-10 19:58

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Mit bud vil være i ethvert ½" # topnøglesæt :-/

Nej, desværre.

> Måske at problemet er locktite? => varme!

Nej, problemt var "ikke moment nok" og "baghjul kan rotere" - jeg fik
løst problemet på Anderstorp, ved netop at låne en "tynd arm" og
blokkere baghjulet. Nu vil jeg gerne have en "tynd arm" så jeg kan
klare mig selv i fremtiden uden at skulle fise rundt og spørge i øst
og vest.

Kai

Fra : Dak

Dato : 02-06-10 06:07

> [...]
>
> Men hvor finder jeg det værktøj?
>
> Kai (med tynde arme og fastspændte fortandhjulsmøtrikker)

Du kan købe en momentnøgle på ca. 50-60 cm til billige penge så hvorfor
købe sådan en fætter? Hvis du ikke kan få den løsnet med sådan en så
skal den nærmest skæres af idet du bare kommer til at kværne den
istedet. men ellers bruger jeg bare et hult jernrør som kan købes i
de fleste byggemarkeder.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-10 08:24

> Du kan købe en momentnøgle på ca. 50-60 cm til billige penge så hvorfor
> købe sådan en fætter?

Den er da fin til at samle med - men man løsner IKKE fastgroede møtrikker
med en momentnøgle !

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 02-06-10 11:23

Dak skrev den 02 jun 2010 i

> kværne den istedet. men ellers bruger jeg bare et hult jernrør
> som kan købes i de fleste byggemarkeder.

Ja, for massive jernrør duer ik´til det job

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Dak

Dato : 02-06-10 15:46

> Ja, for massive jernrør duer ik´til det job

Hvordan får du et massiv jernrør på en momentnøgle? eller topnøgle.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Søren Larsen

Dato : 02-06-10 16:04

"Arne Lorenzen" <arne.lorenzen@fjerngmail.com> skrev i en meddelelse
> Dak skrev den 02 jun 2010 i

> Ja, for massive jernrør duer ik´til det job

Det er iøvrigt også ekstremt svært at få fat på

Fra : Ivar

Dato : 02-06-10 21:54

Søren Larsen skrev:

> Det er iøvrigt også ekstremt svært at få fat på

Jep, ofte er dem man får fat på, massive hele vejen igennem.

Ivar Magnusson

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-06-10 07:34

> [...]
> man ofte "Lærlingens tynde arm" - dvs en 50-60cm langt stang med en
> 1/2" adapter i den en ende og en alm håndtag i den anden ende.

Biltema har naturligvis sagerne:
varenummer 10986 1/2". Længde: 460 mm. pris:139,00

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-06-10 07:41

> Biltema har naturligvis sagerne:
> varenummer 10986 1/2". Længde: 460 mm. pris:139,00

Jeg har selv en og det er ok kvalitet. Jeg kan købe en til dig og tage
den med i klubben hvis der er.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-06-10 20:00

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> writes:

> Jeg har selv en og det er ok kvalitet. Jeg kan købe en til dig og tage
> den med i klubben hvis der er.

Tak, Jens. Jeg startede netop med at kigge på Biltema's gemmeside, men
når der ikke er billede på, ja, så er lidt svært.

Du må meget gerne købe en og smide den i klubben til mig.

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-10 08:03

On Wed, 02 Jun 2010 00:23:44 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Men hvor finder jeg det værktøj?

Som Bager skriver - Biltema (Glimrende kvalitet)
Jeg har en med 3/4" firkant og omsætter ned til 1/2".
Du ved hvor den er

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-10 08:14

On Wed, 02 Jun 2010 09:03:23 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

Hej Kai.

En luftnøgle er heller ikke ueffen til det job.
Den har flere kræfter end lærlingen med de tynde arme

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-06-10 20:01

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
>
> Hej Kai.
>
> En luftnøgle er heller ikke ueffen til det job.
> Den har flere kræfter end lærlingen med de tynde arme

Jo, men det kræver at luftnøglen ikke er fra Harald Skrald, så den
faktisk kan udnytte det lufttryk der er (indsæt lang forbandelse af
'Skralds ****).

Kai

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-10 22:11

> Jo, men det kræver at luftnøglen ikke er fra Harald Skrald, så den
> faktisk kan udnytte det lufttryk der er (indsæt lang forbandelse af
> 'Skralds ****).

Prøvet med en luftslange lidt tykkere end de billigste spiraler ?

/A - hvis HN slagnøgle har klaret det jeg har bedt den om, men en 10mm
slange og 2hks kompressor.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-06-10 22:16

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Prøvet med en luftslange lidt tykkere end de billigste spiraler ?

Åja, også dét. Den blev indkøbt samtidig med kompressoren, eftersom
jeg HAVDE oplevet problemet med manglede tryk på en spiralslange :-/

> /A - hvis HN slagnøgle har klaret det jeg har bedt den om, men en 10mm
> slange og 2hks kompressor.

Problemet er/var at værktøjet tilsyneladende smider en masse luft ud
til højre og venstre, som så ikke gør nytte til slag-funktionen

Ligesom en af de originalt-monterede studser på kompressoren lækker
luft konstant, blot fordi den er >1år gammel.

*GRRRRR*

Kai

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 02-06-10 19:48

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man ofte "Lærlingens tynde arm" - dvs en 50-60cm langt stang med en
> 1/2" adapter i den en ende og en alm håndtag i den anden ende.

Jeg har købt sådan en teleskopisk hjulnogle med ½" firkant på den lokale
tand til omkring en halvtredser - Det er faktisk en udmærket ting - også i
bilen.

--
Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha FZ6s2 - den er go'

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-06-10 20:02

"Ivan Nielsen" <Ivan@kloge.dk> writes:

> [...]
> tand til omkring en halvtredser - Det er faktisk en udmærket ting - også i

Hvad er "den lokale tand"?

Kai

Fra : Western

Dato : 02-06-10 20:49

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev

> Hvad er "den lokale tand"?

"den lokale tank", tror jeg.

--

Leif Westen

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 03-06-10 14:18

> Hvad er "den lokale tand"?

Jeg sga åsse se og få laved den sdavekåntrål