Ny blæser til Macbook?
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-06-10 12:30

Min blæser er gået helt amok og lyder som skiftevis en traktor og en arrig
bi. Mine omgivelser er ved at få spat...
Hør selv:
http://www.kern.dk/files/macbook_fan.mp3

Hvor køber jeg nemmest en ny blæser?
Det er en Macbook fra 2006:
Model Name: MacBook
Model Identifier: MacBook2,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 1,83 GHz

Det ville være rart, hvis den ku leve et halvt år mere.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-06-10 13:21

http://www.ifixit.com/Mac-Parts

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-10 13:58

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> [...]
> Processor Name: Intel Core 2 Duo
> Processor Speed: 1,83 GHz
>
> Det ville være rart, hvis den ku leve et halvt år mere.

Uak! - Det lyder som om, der er ved at gå et leje. Afmonter blæseren og
tag det med ned til Lavpris Elektronik i Vesterbrogade, så skal han nok
finde en erstatning.

Der findes flere, der kan bruges, men gå efter en "Papst" fra deres
'Ultra Low Noise' serie. - Det er blæsere, der kun støjer ca. 10-12db -
altså næsten lydløse selv ved fulde omdrejninger....

En af mine venner har lige skiftet blæseren på en CPU i en G4 til en
sådan Papst, - den gamle lød præcis på samme måde... Svjh. kostede den
lige omk. 75kr....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-10 18:22

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:

> Min blæser er gået helt amok og lyder som skiftevis en traktor og en arrig
> bi. Mine omgivelser er ved at få spat...

Det spændende er hvorfor. Hvad siger Aktivitetsovervågning at maskinen
går og laver?

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-06-10 19:49

> Det spændende er hvorfor. Hvad siger Aktivitetsovervågning at maskinen
> går og laver?

Den laver ikke noget. CPU ca. 5-8%. Blæseren er bare blevet for gammel. Den
larmer mere ved 2-2500 rpm nu end ved 6200 rpm inden den blev syg.

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-10 21:00

> Den laver ikke noget. CPU ca. 5-8%. Blæseren er bare blevet for gammel. Den
> larmer mere ved 2-2500 rpm nu end ved 6200 rpm inden den blev syg.

Tjah, så er det frem med skruetrækker, vinkelsliber og loddekolbe og få
den skiftet. Så kan du også se hvor fin den er indeni :)