Dokumentation for betalt Moms
Fra : Olga

Dato : 01-06-10 00:14

Hejsa
Hvordan skaffer man som privatperson dokumentation for betalt moms af
en båd man har ejet i flere år og som i tidernes morgen er købt af
anden privat person her i kongeriget ?
Var der ikke tidligere noget der hed en "Toldseddel" eller lignende -
men den dokumeterde vel egentlig kun tilhørsforhold og ikke moms ?

MSH Sven

Fra : HKN

Dato : 01-06-10 08:27

"Olga" <svennielsen@email.dk> wrote in message
> Hejsa
> Hvordan skaffer man som privatperson dokumentation for betalt moms af
> en båd man har ejet i flere år og som i tidernes morgen er købt af
> anden privat person her i kongeriget ?

Det er typisk værftet, som udsteder den formular, som bekræfter at der er
betalt moms. Prøv at kontakte dem, hvis de stadig eksisterer?

Jeg har ihvertfald modtaget en kopi af sådan en formular, de par gange jeg
har handlet (brugt) båd.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-10 13:14

Hej.

Det er noget af et detektivarbejde, at fremskaffe en sådan.-((

Toldvæsenet kan/vil ikke hjælpe med sådant.

Underligt, al den stund, dansk lovgivning forlanger dokumentation for både,
bygget efter et bestemt årstal.
(men denne "forglemmelse" kan jo skaffe extra penge i statskassen)

Værftet - tidligere ejere - kan muligvis hjælpe.

MVH
Egon

*********************

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-06-10 06:58

Hej Sven,

Ved udstedelse af toldsedlen skulle købskontrakt og dermed bevis for
betalt moms fremvises.
Du må gennem den tidligere ejer eller fra værftet fremskaffe den
oprindelige købskontrakt.

Det har en rimelig stor vigtighed til enhver tid at have sine
bådpapirer i orden. Se dette link fra DS:

http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20udlandet/Sejlads%20i%20Balticum.aspx

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 01-06-10 22:27

Hvad gør man nå den tidligere ejer og den tidligere igen
ingen moms kviterring har og værftet er gået konkurs for
mange år siden.??
Skal man ved salg af en vare (skib, bil el.l.) som privat person
opkræve moms,? har aldrig hørt om det.
Tolddokument var i gamle dage noget Toldvæsnet udstedte
som garanti for lovligheden af det købte, og som skulle fremvises
ved ankomst til modtagerstedet, en havn, by eller lignende.
Det var før momsens tid. I dag er der sikkert nogle helt andre
papirer.

Mvh/Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-10 17:23

Hej Torben.
At skaffe dokumentation for betalt moms er i nogle tilfælde umuligt.
Så vidt jeg ved, er eneste muligheder i sådanne tilfælde:
1:Lad som ingenting, og håb, du aldrig bliver afkrævet dokumentation.
2: Betal momsen af købsprisen.

Lyder vanvittigt, men er realistisk.
Og en følge af, at de danske politikere IKKE sørger for at gennemfører
følgelovgivninger af EU krav.

Exemplet med momscirkuset er ikke enestående.
Der kan sagtens findes tilfælde, hvor man som dansk statsborger er ladt
aldeles i stikken.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-06-10 04:41

Man kan søge rådgivning hos:

Advokat Anders Stig Vestergaard rådgiver om de juridiske forhold
omkring sejlerlivet: køb og salg af lystfartøjer, mangelsforhold,
erstatning m.v.

Mvh/Harding