justerbart styr.
Fra : Armand

Dato : 31-05-10 16:06

Til trods for mulighederne for at justere de stedse forekommende
clip-on's, er styrets lave position og tankens bredde skyld i at de
fleste clip-on styr på moderne motorcykler er fixerede så der undgåes
buler i tanken hhv. karambolage med kåben.
Bedste, og i mine øjne mest primitive, eksempel herpå er det nærmest
indstøbte(?) styr på (bl.a.) BMW K1300S, der grundet BMW's DUO-lever
forgaffel ikke har mulighed for traditionel clip-on på teleskopets
inderrør ved øvre bro:
<http://www.gratisupload.dk/download/44760/>

I weekenden opdagde jeg så hvilket multi-justerbart styr at den aldrende
K1200RS til forskel er monteret med:
<http://cgi.ebay.de/BMW-Lenker-rechts-K1200-K-1200-RS-GT-/200465546315?cmd=ViewItem&pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2eacad7c4b>
Det er en voldsom forskel i holdningen til styrjustering der er sket hos
BMW på 10 år

Anyhov, et sådant originalt justerbart styr må jo være til at komme til
for penge på Ebay (hvilket så ihvertfald ikke er tilfældet på BMW's
hjemmebane-Ebay), men under min søgen er det gået op for mig at BMWs
gamle sports-tourer klump blot bruger 35mm inderrør i teleskopet - En
dimension jeg krun troede forbeholdt Honda CB450S og lignende modeler
fra den lille mellemklasse

En granskning omkring forholdet viste sig hurtigt at årsagen ligger i
BMW's Tele-lever forgaffel:
<http://www.bmw-motorrad.dk/dk/da/technology_new/media/vis_item_telelever.jpg>
hvorpå inderrøret dels kun har et kort udstik og at nedre part i
systemet dels støtter på yderrøret hvorved at der ikke er behov for
samme styrke af inderrøret!

Det var bare lige det jeg ville sige (i frustration over ikke at have
fundet en smutvej til justerbare styr) - Hej!

PS:
For CB450S (m.fl.) -ejere er det jo et udemærket alternativ!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 31-05-10 10:01

On 31 Maj, 17:06, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
<snip>
> For CB450S (m.fl.) -ejere er det jo et udemærket alternativ!

Tak, ja men kønt er det jo ikke, vel, tydligvis skabt til at sidde
skjult, se alternativt Tomaselli m.fl.:
http://www.angelfire.com/biz/laverda/itcatalog/h1.htm eller

Da "m.fl." bl.a. indbefatter GB250/400/500- og XBR500-ejere samt ikke
mindst MZ Scorpion-ditto, vil jeg blot supplere med, at sidstnævntes 3-
leddede Tomasselli-styr er 'sehr heiz begehrt' blandt mange (tyske)
førstnævnte. Alt. bruger vi 35mm clip-on'er fra typisk 1st gen
CB750/900 Bol d'Or, VT/VTF/VTR250, CBR250, VFR400R eller CBX400/550,
der alle er højere, men faste. Til gengæld koster de almindeligvis
mindre end de viste K1200RS

Iøvrigt, til at finde udvalg af mc'er med 35mm inderrør er
sammenligningstabeller med pakdåser glimrende. Blot skal man huste at
frasortere mc'er med upside-down forgaffel

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 31-05-10 21:16

Richard skrev:
> <snip>
>
> Tak, ja men kønt er det jo ikke, vel, tydligvis skabt til at sidde
> skjult, se alternativt Tomaselli m.fl.:
> http://www.angelfire.com/biz/laverda/itcatalog/h1.htm eller

"Eller"!??

Men læg lige mærke til at Bimsens styr(især) er højde justerbart.
Jeg er ikke sikker på om styrenden kan justeres á vrides på 'holderen'
eller om den er fixeret af matchende tværgående riller som på 'rampen' -
Det må jeg lige forske i ved nærmere lejlighed på Pouls blå 280kg's
køleskab!

> Iøvrigt, til at finde udvalg af mc'er med 35mm inderrør er
> sammenligningstabeller med pakdåser glimrende.

Jup!
'MC-Nøglen' ny eller gammel er guld i den forbindelse!

> Blot skal man huste at
> frasortere mc'er med upside-down forgaffel

Jeg tror ikke at der er USD'ere med så magre inderrør :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-05-10 22:02

On Mon, 31 May 2010 17:06:10 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Det var bare lige det jeg ville sige (i frustration over ikke at have
>fundet en smutvej til justerbare styr) - Hej!

Jeg har stået med problemet da jeg monterede Avon kåben på min
Velocette.
De clip-on styr der passer til gaflen sidder for lavt og for langt
fremme til mine korte arme - Vægten (ingen kommentarer - Please) kom
så langt frem på forhjulet at cyklen blev ustabil.
Jeg rodede lidt rundt i vennernes skuffer og fandt en samling
Tomaselli styr der kan justeres i et knækled og fandt en kombination
der går an - Både som passer i kåbeudskæringen og til min rækkevidde
uden at det går på hverken tanken eller kåben.
Jeg skal lægge et par billeder på min hjemmeside en af dagene.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 31-05-10 15:53

On May 31, 11:01 pm, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> uden at det går på hverken tanken eller kåben.
> Jeg skal lægge et par billeder på min hjemmeside en af dagene.

???????? ... hvordan kan du have problemer med vægten på armene????

http://mykingdom.dk/blog/wp-content/hjemmeside-05811.jpg

P.S
Jeg tror alligevel ikke at jeg kommer på torsdag!

--

/Hekto

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-05-10 23:17

On Mon, 31 May 2010 14:52:46 -0700 (PDT), Hekto <hektoblast@gmail.com>
wrote:

Hej Hekto.

>P.S
> Jeg tror alligevel ikke at jeg kommer på torsdag!

Intet problem - Blot du husker at have en bog mellem bukserne og bagen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 01-06-10 13:22

Hekto skrev:

> ???????? ... hvordan kan du have problemer med vægten på armene????
>
> http://mykingdom.dk/blog/wp-content/hjemmeside-05811.jpg

*LOL*

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 01-06-10 13:22

Fra : Cykellapper

Dato : 01-06-10 16:11

Armand wrote:
> [...]
> fleste clip-on styr på moderne motorcykler er fixerede så der undgåes
> buler i tanken hhv. karambolage med kåben.

På min R1200ST er det lavet således:
http://gratisupload.dk/download/44818/
http://gratisupload.dk/download/44817/

Det er muligt at justere indenfor et område på 25mm.
Gaffelbenene er ø41mm.
Der er indhak i tanken, der giver plads.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Richard

Dato : 04-06-10 13:46

On 31 Maj, 22:15, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Jeg tror ikke at der er USD'ere med s magre inderr r :-/

Tjah, andre *kunne* vaere ude efter tilsvarende med stoerre diameter :-
(
- som fx moi-selber efter alt. 41mm gaffelben med flere
daempemuligheder til en VF1100S

Sigh...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK