Rengøring af TFT-skærm
Fra : Fly Christensen

Dato : 31-05-10 16:42

Hejsa!

Jeg har en TFT-skærm som har fået nogle fedtfingre på. Hvodan slipper
jeg bedst af med dem? Jeg har prøvet forskellige "bløde"
rengøringsmidler.

Hvad er det kraftigste, som jeg må bruge? Jeg går ud fra at
skure-pulver/creme er udelukket?

Fly

Fra : Max

Dato : 31-05-10 17:53

Hej

> Jeg har en TFT-skærm som har fået nogle fedtfingre på. Hvodan slipper
> jeg bedst af med dem? Jeg har prøvet forskellige "bløde"
> rengøringsmidler.

AJAX vinduesrens.

Max

Fra : Ken

Dato : 31-05-10 20:21

http://sv.wikipedia.org/wiki/Yes_%28diskmedel%29

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-05-10 20:30

> Hvad er det kraftigste, som jeg må bruge?

Sulfo (opvaskemiddel).

Hold dig laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt væk fra spejlpuds og andet smart..
du ødelægger din skærm på sigt.

Du kan også købe speciel rens, men en hårdt opvreden klud i rent vand
burde være nok?

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 31-05-10 21:05

Hej!

Martin [6000] wrote:
> Hold dig laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt væk fra spejlpuds og andet smart..
> du ødelægger din skærm på sigt.

Har ikke noget på sig. Man kan trygt bruge helt almindelig vinduesrens
(f.eks. Glassex) og et viskestykke til at rense fladskærme.

Men bevares, hvis du vil investere en masse kroner i specielt
fladskærmsrens, som indeholder ca. det samme, så værsgo.

Har renset fjernsyn i glasrens (faktisk hele apparater) i over 10 år som
tv-tekniker, og det kan klart anbefales. Billigt og effektivt. Og ja,
både fladskærme og billedrørstv.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Armand

Dato : 31-05-10 22:02

Kim Voss Schrader skrev:
> Hej!

> Har ikke noget på sig. Man kan trygt bruge helt almindelig vinduesrens
> (f.eks. Glassex) og et viskestykke til at rense fladskærme.

Salmiak kan er hård mod klare plasttyper, der kan blive mælke-hvide med
tiden. Derfor bør produkter med salmiak absolut undgåes til vask af
fladskærme!

--
Armand.

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-05-10 23:09

Armand skrev:

> Salmiak kan er hård mod klare plasttyper, der kan
> blive mælke-hvide med tiden. Derfor bør produkter
> med salmiak absolut undgåes til vask af
> fladskærme!

Det har jeg også hørt, men aldrig oplevet. Jeg har
brugt Glassex (nu Triple Action) gennem 10 år, og
har aldrig oplevet problemer.

Jo, de første fladskærme der kom på markedet,
kunne sikkert ikke med salmiak, men de er vist
uddøde nu.

Jeg bruger Glassex på værkstedet hver dag, og
kunderne klager kun over at billedet er blevet meget
skarpere

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Armand

Dato : 01-06-10 13:43

Allan Vebel skrev:

> [...]
> uddøde nu.
>
> Jeg bruger Glassex på værkstedet hver dag, og
> kunderne klager kun over at billedet er blevet meget

Jamen - Er der da salmiak i Glasex?

--
Armand.

Fra : Hauge

Dato : 01-06-10 13:44

Armand skrev:
> Jamen - Er der da salmiak i Glasex?

At dømme udfra Martins erfaring, så må det i hvert fald være meget slemt.

/Hauge

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-06-10 04:46

> Jeg bruger Glassex på værkstedet hver dag, og kunderne klager kun over
> at billedet er blevet meget skarpere

Bortset fra det nok aldrig bliver aktuelt, hvor er det så lige at jeg
_ikke_ skal sende mine computere hen?

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-06-10 13:42

> Du lever godt nok ikke i virkligheden, hva'?

Jo da.

> Jeg har også brugt det vinduesrens der lige lå først for, og har aldrig
> oplevet problemer med det. Men ok, har også kun haft fladskærme i
> omkring 10 år, så du ved sikkert bedst.

Det er ikke sikkert jeg ved bedst, men jeg har dog haft fladskærme i
længere tid hvis det er på det vi skal måle pikkens, undskyld,
erfaringens størrelse.

Fakta er, at alm. vinduepuds med al sansynlighed over tid kan/vil
ødelægge anti-glare coatingen der er på rigtig mange skærme.

At det ikke er sket for dig er ikke det samme som at det ikke sker for
Fly!

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-06-10 13:46

> Er det sket for dig? Er det sket for nogle du kender? Eller er det bare
> ammestuehistorier (igen)?

Ammestuehistorierne må være på din regning.

Har du noget seriøst at sige eller skal vi blot kaste med mudder (igen) ?

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-06-10 13:47

> At dømme udfra Martins erfaring, så må det i hvert fald være meget
> slemt.

Eller at dømme ud fra Hauges erfaring så skader det ikke.

Brug bare løs - Hauge har talt, Hauge ved bedst og Hauge har altid ret.

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-06-10 14:01

> Du kan jo tydeligvis IGEN ikke svare på selv simple ting. Utroligt, men
> ofte.

Sagde Hauge altså?? hehe...

> Hvad er du kommet med af seriøst i denne tråd? INTET,

Så svar mig på noget andet... du har brugt vinduesrens altid på dine
skærme - de har ikke taget skade siger du (tror dig gerne).

Gør det dig til ekspert på området?

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-06-10 14:01

> Næeh, Hauge har ikke altid ret,

Min fejl.

Hauge har nemlig LANGT FRA altid ret, men Hauge VIL ALTID have ret.

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-06-10 14:15

> Ja, som det jo plejer at være.

Bortset fra du er rimeligt unfair (som altid) så gider jeg ikke diskutere
mere med dig.

Fortsat god dag, trods alt :-/

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-06-10 04:43

> Til Faaborg

For langt alligevel :)

> Jo, man kan købe speciel fladskærmsrens til 400 kroner pr liter - det er
> der mange der tjener tykt på, men er det nødvendigt?

Nej! Vand er længe rigeligt... som regel :)

Fra : Dan Andersen

Dato : 02-06-10 12:08

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> rengøringsmidler.
>
> Hvad er det kraftigste, som jeg må bruge? Jeg går ud fra at

Brug sprinklervæske - det er meget blligere end Glassex og hvad de ellers
hedder - også til al anden rengøring på tv-slærme, borde, vindueskarme mm.

Fra : Fly Christensen

Dato : 02-06-10 13:26

On Wed, 2 Jun 2010 13:08:03 +0200, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
wrote:

>Brug sprinklervæske - det er meget blligere end Glassex og hvad de ellers
>hedder - også til al anden rengøring på tv-slærme, borde, vindueskarme mm.

OK. Så bygger jeg sgu også lige et sprinkleranlæg og et par viskere med
det samme.

Fly

Fra : Mikael Schøler

Dato : 03-06-10 06:07

On 02-06-2010 14:26, Fly Christensen wrote:

> OK. Så bygger jeg sgu også lige et sprinkleranlæg og et par viskere med
> det samme.
>
> Fly
Come on. Det skal jo ikke være så besværligt. En dunk sprinklervæske og
så en klud.

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-06-10 12:02

On Thu, 03 Jun 2010 07:07:13 +0200, Mikael Schøler <mik_s@tdcadsl.dk>
wrote:

>Come on. Det skal jo ikke være så besværligt. En dunk sprinklervæske og
>så en klud.

Det kunne da se blæret ud med en visker arm, der lige kører langs kanten
på skærmen.

Fly