bare spis fedt
Fra : smiley

Dato : 30-05-10 13:44

Fedt guruen Dr.Atkins var måske ikke så tosset endda.

Lader til Atkins havde ret i at, pasta, ris, kartofler,
og hvidt brød ikke er så sundt, og at fedt ikke er så usundt.

http://politikevern.dk/tjek/sundhedogmotion/article982967.ece

Fra : smiley

Dato : 30-05-10 13:47
Fra : smiley

Dato : 30-05-10 18:27

On 30-05-2010 19:46, smiley wrote:
> http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/article982967.ece

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/myten_om_det_usunde_fedt/

I forbindelse med Forårspakke 2.0 blev det mellem regeringen og Dansk
Folkeparti aftalt at indføre en afgift på mættet fedt. Indtagelse af
mættet fedt øger risikoen for hjertekarsygdomme mv. Derfor blev det
aftalt at indføre en afgift på mættet fedt i mejeriprodukter, madolie mv.

Kød var oprindelig ikke med i afgiftsgrundlaget, fordi afgiften ikke kan
differentieres efter den enkelte udskærings indhold af mættet fedt.
EU-Kommissionen har imidlertid fundet, at udeladelsen af kød ikke lever
op til EU’s statsstøtteregler.

For at høste de fulde sundhedsgevinster ved en fedtafgift og samtidig
sikre at afgiften er udformet i overensstemmelse med EU-reglerne,
inddrages kød i afgiftsgrundlaget. Afgiften på kød differentieres efter
det gennemsnitlige indhold af mættet fedt i de enkelte dyrearter. Dermed
tilskyndes forbrugerne til at købe mere magert kød. Inddragelsen af kød
i afgiftsgrundlaget medfører, at provenuet øges med 500 mio. kr. årligt.

For at opnå et yderligere finansieringsbidrag på 500 mio. kr. årligt
skal satsen udgøre 13-14 kr. per kg mættet fedt.

I nedenstående tabel angives priseksempler på en række varer. Der er
forudsat en sats på 13,50 kr. pr. kg.

http://www.skm.dk/publikationer/notater/afgiftpaamaettetfedtifoedevarer.html

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-05-10 13:51

smiley wrote:
> Fedt guruen Dr.Atkins var måske ikke så tosset endda.
>
> Lader til Atkins havde ret i at, pasta, ris, kartofler,
> og hvidt brød ikke er så sundt, og at fedt ikke er så usundt.

Hvem har nogen sinde påstået at hvidt brød er sundt?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-05-10 19:41

smiley <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4c025dac$0$274$14726298@news.sunsite.dk:

> Lader til Atkins havde ret i at, pasta, ris, kartofler,
> og hvidt brød ikke er så sundt, og at fedt ikke er så usundt.

Atkinst har vist kun udtalt sig om, at vi bliver federe af kulhydrater end
af fedt. Eller rettere - skal man tabe sig, er det smartest at holde igen
med kulhydraterne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : smiley

Dato : 31-05-10 06:53

On 31-05-2010 01:40, Jens Bruun wrote:
> [...]
> af fedt. Eller rettere - skal man tabe sig, er det smartest at holde igen

Du må finde en af hans bøger på loppemarked.
Han er faktisk inde på noget af det artiklen
omtaler, han skrev det bare for 40 år siden.
Atkins er bla. en slankekur, men han hiver
fat i kulhydraterne som roden til ALT ondt.
Stik modsat, spis paste, ris og kartofler
og spar på fedtet, som har været trenden.
Hans argument om at holde et mere konstant
blodsukker niveau, fungerer. Og jeg er ret
overbevist om at videre forskning vil fastslå
at den kunhydrat rige diæt de fleste lever
efter, vil vise at det er grunden til at
diabetis og andre blomstrende velfærds skavanker
får aktierne i Novo Nordisk oa. til fortsat at
stige.
De fleste forældre er helt på det rene med at
chips og snacks er usundt. Alligevel serverer
de fleste forældre en eller anden Kelloogs variant
for deres unger hver morgen, ingredienserne
er forbavsende ens. Det er imo ren gift, med et
par nødder og rosiner, blir det kaldt helsekost.
Mht. sukker, om det kommer fra en roe, et rør eller
saften fra et ahorn træ, det er stadig sukker og det
er ren gift. Du sparker blodsukkeret i vejret for en
kort periode og det styrtdykker kort efter, det er
vanedannende, som coffein, nikotin, kokain etc.
Og det er det vi propper i munden på vores unger,
hver fucking morgen. Æg er genialt, langsomt nedbrydeligt
stor mætheds fornemmelse, masser af goe mineraler
proteiner etc. Men i årevis har mainstream ment
det øgede kolosterol tallet og dermed medførte
hjertekar problemer, helt som med animalsk fedt
generelt.
Jeg er godt klar over at at hver xx år finder de
ud af at det modsatte er sundt, og så starter en
ny trend. Der er mange penge involveret og vi skal
ikke tro på alt der blir sagt skrevet og "bevist".
Men jeg læser ikke alt for damerne, helse, kondi og
hvad de hedder. Atkins har fungeret for mig, jeg kan
se logikken, jeg kan også se at folk i arktiske egne
lever fint på fisk og hvalspæk, ingen grøntsager og
ingen frugt, og folk i asien lever af ris og blade,
tørret fisk og frugt. D
Jeg er overbevist om at de behandlede fødevarer vi
vi propper i os er billige fordi de er vanedannende
og skadelige for vores helbred, og at nogle af os
køber dem fordi vi er dovne eller fordi de sunde
produkter er for dyre. Og så vil jeg lige slutte
af med at det er fanme mange år siden jeg har fået
en tomat der smagte som dem jeg fik som barn i Italien,
og dengang var jeg ikke engang vild med tomater.
-max-