Mest anvendelige værkstedsbog?
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 30-05-10 15:38

Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren, og falder hos Louis over et
forlag "Bücheli". Gad vide om de er bedre end "Haynes" - anyone?
Sproget er ik´noget problem

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 30-05-10 15:56

Den 30-05-2010 16:38, Arne Lorenzen skrev:
> Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren, og falder hos Louis over et
> forlag "Bücheli". Gad vide om de er bedre end "Haynes" - anyone?
> Sproget er ik´noget problem

Til min tidligere motorcykel havde jeg en af hver og der var ikke nogen
videre forskel på dem.
Jeg tog dog som regel den fra Bücheli, da jeg er bedre til tysk.
Til min GS har jeg kun anskaffet en Haynes, da jeg lige fandt den på tilbud.
Hilsen Matthias

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-10 23:04

> [...]
> Jeg tog dog som regel den fra Bücheli, da jeg er bedre til tysk.
> Til min GS har jeg kun anskaffet en Haynes, da jeg lige fandt den på

Nu kan man også få Haynes på tysk ved Louis. Desværre forhandler de ikke
de engelske udgaver.

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 30-05-10 16:52

Arne Lorenzen skrev:
> Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren, og falder hos Louis over et
> forlag "Bücheli". Gad vide om de er bedre end "Haynes" - anyone?
> Sproget er ik´noget problem

Kort og godt: Nej!
De eksemplarer jég har haft i hånden (har bl.a. én til CB450 stående på
hylden) er lidt overfladiske og har store huller i proceduren

Der er også 'Clymers', men personligt synes jeg bedst om Haynes.

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 31-05-10 22:00

Armand skrev:

> Der er også 'Clymers', men personligt synes jeg bedst om Haynes.

Haynes har skuffet mig flere gange. Jeg synes ofte, at der hvor man
virkelig har brug for hjælp, er der igen at hente. Der kan fx blot
stå at en møtrik skal løsnes, selvom det er på en roterende del,
hvor man ikke umiddelbart har mulighed for at holde kontra. Hvis
man læser i producentens originale bog kan man se, at der skal
bruges et specialværktøj. Selvom man ikke har det, får man da en ide
om hvordan man kommer videre.

Jeg har også på fornærmelsen af at Hayens er skrevet over et næsten
fast
sæt overskrifter, der ikke tager hensyn til en models specielle
konstruktion. Fx skulle jeg en gang have gearkassen af en Volvo B20.
Haynes anbefalede, at man tog den ned sammen med hele koblingshuset,
på trods af at gearkasse kan afmonteres alene med 4 skruer. Haynes
har i bøgerne et afsnit om hvorledes man fjerner et forsæde, ved
at løsne skruerne i bundskinnerne, men ellers intet om sædets
anden mekanik.

Jeg foretrækker producentens egen manual (hvis man kan få den).
Den er ikke skrevet til hobbyfolk, men der er de oplysninger, man
skal bruge. Den Clymer jeg har, er med billeder fra producentens
eget materiale med en ny tekst.

Ivar Magnusson

Fra : Grunnet

Dato : 30-05-10 17:13

"Arne Lorenzen" <arne.lorenzen@fjerngmail.com> skrev i meddelelsen
> Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren, og falder hos Louis over et
> forlag "Bücheli". Gad vide om de er bedre end "Haynes" - anyone?
> [...]

Jeg vil syntes at Haynes og Büchlei supplerer hinanden godt.
Har begge til min gamle SilverWing og vil ikke undvære nogen af dem
Haynes går betydeligt mere i dybden (der er næsten dobbelt så mange sider
samtidig med, at den er skrevet med mindre teksttype), men de fotograferede
billeder virker skarpere i Büchlei.
Jeg syntes også Büchlei har flere detaljerede stregtegninger/splittegninger
end Haynes.
Fordelen ved at have begge er også, at er man i tvivl om det man læser på
det ene sprog, kan det være en fordel lige at læse det på det andet.
(Jeg er ikke stærk i hverken teknisk engelsk eller teknisk tysk)
Skulle jeg vælge og nøjes med den ene, ja så vinder Haynes .

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Grunnet

Dato : 30-05-10 18:17

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i meddelelsen

> "Arne Lorenzen" <arne.lorenzen@fjerngmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg vil syntes at Haynes og Büchlei supplerer hinanden godt.

Jeg må lige rette mig selv, det tyske forlag hedder Verlag Bucheli

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Ivar

Dato : 30-05-10 18:10

Arne Lorenzen skrev:

> Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren,

Hvilken GS?

Ivar Magnusson

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 30-05-10 19:18

Ivar skrev den 30 maj 2010 i

> Hvilken GS?
>
> Ivar Magnusson

BMW R1200GS 09, dog uden tracktioncontrol og dæktryksmåler

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Grunnet

Dato : 30-05-10 18:38

> [...]
> Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren, og falder hos Louis over et
> forlag "Bücheli". Gad vide om de er bedre end "Haynes" - anyone?

Forlaget har iøvrigt lavet en bog der alene omhandler den nye Boxermotor:

http://www.bucheli-verlag.de/index.php?aktion=ausgabe&saktion=detail&darst=d&az=&mp=&ump=1001.76&sa=RSA&saktion_begin=&lk=&bestnr=&autornr=&sustr=&grp=13&datsatz=0&detail=22796&sort=1001.76&saktion1=&id=xw99900ZfoSvI0HURKtLQLkgD20100530192145&navid

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 30-05-10 19:23

Arne Lorenzen skrev den 30 maj 2010 i

> Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren, og falder hos Louis
> over et forlag "Bücheli". Gad vide om de er bedre end "Haynes" -
> anyone? Sproget er ik´noget problem

Bukker og takker for input

--
Mvh - Arne Lorenzen, med et par kolde dage på Campén bag sig...
Godt offshoreslænget var der,ellers havde der godt nok været stille

Fra : Casper

Dato : 30-05-10 16:04

On May 30, 4:38 pm, Arne Lorenzen <arne.loren...@fjerngmail.com>
wrote:
> Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren, og falder hos Louis over et
> forlag "Bücheli". Gad vide om de er bedre end "Haynes"  - anyone?
> Sproget er ik´noget problem

Jeg købte en Haynes, som jeg ikke er speciel tilfreds med... sikkert
fordi den ikke er speciel brugbar, men tilgengæld har en jeg en RepRom
(BMW's officielle værkstedsbog), som enten kan findes hos den lokale
forhandler, eller hvis man ikke har lyst til at smide ca 750dkk ud af
vinduet, så kan den også findes på ebay.

Casper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-10 23:05

Arne Lorenzen wrote:
> Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren, og falder hos Louis over et
> forlag "Bücheli". Gad vide om de er bedre end "Haynes" - anyone?
> Sproget er ik´noget problem

Til min gamle XS400 havde jeg både Bücheli og en original Yamaha manual,
og originalmanualen var klart at foretrække, og ikke kun fordi jeg er
noget bedre til engelsk end tysk. Den var mere detaljeret og havde også
umiddelbart flere tegninger (og færre fotografier som jeg synes ofte er
svære at se noget på).
Generelt synes jeg dog også fint om Haynes, men den findes ikke til
XS400 så har ikke lige nogen direkte sammenligning.

Mvh. Martin

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-06-10 10:35

> [...]
> Har endnu ikke fået købt en bog om GSéren, og falder hos Louis over et
> forlag "Bücheli". Gad vide om de er bedre end "Haynes" - anyone?

Hej.

Hvorfor ikke købe en reperations CD gennem BMW ?, har en til 1150'en og det
er rart at kunne sidde ved computeren og gennemgå hvad man skal og så printe
de sider ud man skal bruge, jeg har endda lamineret dem jeg bruger mest, så
er olie fingre lige til at tørre af

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 01-06-10 12:23

Dennis Hellan Pedersen skrev den 01 jun 2010 i

> [...]
> hvad man skal og så printe de sider ud man skal bruge, jeg har
> endda lamineret dem jeg bruger mest, så er olie fingre lige til at

Jeg takker igen for gode råd og særligt Casper for tilsendt link
til reparations CD på E-bay, den er bestilt.

--
Mvh - Arne Lorenzen
BMW R1200GS - nu med Anakee 2, shit de er villige