Navigationsefterretninger bruges det mere ~
Fra : Per

Dato : 30-05-10 11:33

Hej Sejlere !

Jeg sad lige og lyttede på en scanner og den stoppede ved Lyngby Radio´s
Navigationsefterretninger.

Det slog mig, at meldingerne virkede temmelig gammeldags og et meget
gammeldags sprogbrug. Som vi var tilbage i 50´erne.

Bruger I overhovedet den slags meldinger til noget mere ? Jeg mener i en
moderne verden med al slags isenkræm ombord (GPS, sattelittelefoner,
plottere osv.) - sidder der virkelig nogen og lytter til bøje placeringer og
navigationsmærker hos Lyngby radio og bruger det seriøst ?

Er det ikke alt for gammeldags - jeg mener at Kalundborg Langbølge sender
blev lukket pga. manglene brug og moderne tider !?

Mvh. Per

Fra : Ole Pagh

Dato : 30-05-10 11:51

Per forklarede:
> [...]
>
> Er det ikke alt for gammeldags - jeg mener at Kalundborg Langbølge sender
> blev lukket pga. manglene brug og moderne tider !?

Du har ret, det virker mere som en 'pligt' at de skal udsende det igen
og igen iflg. et eller andet cirkulære og hvis man så f.eks. íkke har
set at den og den bøje er drevet (for måske 2 uger siden!) og der sker
et uheld, så kan myndighederne komme efter én og sige at man ikke havde
rettet sig efter de udsendte navigationsefterretninger.

Personligt hører jeg kun efter hvad de 'præker' med et 'halvt øre',
hvis VHF'en lige er åben på det tidspunkt.
De efterretninger der kommer kl 18:00, efter den lange vejrudsigt, kan
der godt være nogle interessante oplysninger i, da de typisk er mere
'dagsaktuelle'.

--
/ Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-05-10 05:17

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-05-10 05:39

Jo det virker lidt gammeldags; men ikke alle sejlere er endnu
opdaterede med PC og internet. Kommer du rundt i havnene, især i
sommerferien, hører man stadig radioens skrattende meldinger.
Der er fortsat sejlere for hvem det nymodens ikke er in og som synes
at det simple liv i en båd skal være som det altid har været.
Navigatøren skal altid anvende de til rådighed værende muligheder for
at indhente fornøden information og da man ikke over nat kan tvinge
alle til at elske det nymodens er myndighederne lidt sendrægtige i at
slette forbindelserne til fortidens kommunikationsformer.
Når dette er sagt så undrer det også mig at man ikke med kyshånd tager
i mod nutidens tilbud om information.
At sidde ved radioen med papir og blyant og danne sig et billede af
vejr og advarsler, når man med et par klik på en PC kan få det hele
serveret i tidens bedst mulige udgaver for letlæselighed, kan det
undre.
I efterhånden rigtig mange havne er der opsat NoPayNet, så heller ikke
priser/afgifter er problemet for en billig ferie hvor de grundlæggende
informationer for en tryg feriesejlads vil være til stede.

Er man tilsluttet på Farvandsvæsenets meddelser, og det kræver kun få
klik og indskrivning af egen e-mail adresse, så modtager man hver
fredag informationerne i sin mailbox, Her ligger de så til
afbenyttelse hvor og når man finder det rigtigst at læse dem. Evt.
overføres de til eget navigationsprogram.
På mange programmer kan informationerne indføres. nogle direkte og på
f.eks. DLS kan man oprette et tema og her lægge informationerne ind på
en sådan måde at de viol optræde på kortet når man bevæger sig ind i
det kortområde som GPS signalet dikterer, eller bare bruge
planlægningsmode.
På Danske Bådejeres hjemmeside ligger opskriften på hvordan man laver
temaer.
Er det temaer som har en sådan karakter at andre vil kunne drage
fordel heraf, kan temainformationerne indsendes til DS og så vil de
blive udgivet på Danske Bådejeres hjemmeside til download for hver
enkelt bruger4.,

Vi får med PC alle de informatiopner vi ønsker, og mere til, er bådens
størrelse således at PC´en ikke kan bringes med så kan informationerne
nedtages hjemme og evt. printes ud på papir der kan medbringes ombord.

Det er godt at se fremad; men altid bruge det der er til rådighed for
sikker navigation for den enkelte sejler.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 15:17

det var dog besynderligt, at læse dit indlæg---
"Gammeldags"?
""VI" får med pc alle oplysninger--"

Det er jo ikke sandt.
Med mindre, man ofrer betydelige summer på netopkoblinger og udstyr.
Hvem har ikke oplevet elendige "havneforbindelser", der ikke er vedligeholdt
så de fungerer?
Hvis de overhovedet er der---

Det No pay net du nævner, er jo desværre ikke særlig udbredt endnu, på trods
af overdanmarks påstande om en verdensklassenation udi det
kommunikationsmæssige.
Ikke sandt?

Rent sikkerhedsmæssigt kan man næppe undværer sin VHF eller radiomodtager.

Hvilket jo nok også er grunden til, at det ikke er lovligt for skibsfarten
uden videre at forlade sig på "moderne former for navigation".

Næ -

Jeg foretrækker indtil videre at udvise godt sømandsskab ved at anvende de
sikre metoder.

PCen er bekvemt legetøj, men et upålideligt sådant.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 15:06

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er det ikke alt for gammeldags - jeg mener at Kalundborg Langbølge sender
> blev lukket pga. manglene brug og moderne tider !?

Hej Per.

Jo da--
Sandelig bruger man da sådanne services.

Gammeldags?
Afhænger af øjnene, der ser.
Husk på, at ikke alle råder over diverse isenkram, men må "nøjes" med
mindre.

Sproget?
Sammenlign det med det japperi man oplever i TV og radio--
Sjusket udtale, og ovenikøbet ofte af fejlagtigt anvendte ord
Dårligt dansk, med sikkerhed for misforståelser.

Derfor er det da en glæde, at Lyngby Radio anvender et ordentligt og
forståeligt sprog.
Herved undgås misforståelser, der kunne vise sig at være farlige.

Ang. Kalundborg:
Typisk exempel på yngre udannede politikeres hærgen.
Langbølge var da betydeligt bedre end mellem, og burde have været den, der
overlevede.
Men som vanlig "sparede" man det forkerte sted

Det var ikke "manglende brug", der var årsagen, men regnedrenges gymnastiske
øvelser med talrækker, alene med det formål at "spare".

MVH
Egon

Fra : Per

Dato : 30-05-10 17:51

news tele dk wrote:
> [...]
>
> Det var ikke "manglende brug", der var årsagen, men regnedrenges
> gymnastiske øvelser med talrækker, alene med det formål at "spare".

Tak for svar til jer alle.

Interessant, at man stadigvæk bruger "gammeldags" teknologi

Mvh. Per

Fra : Christian Stidsen

Dato : 30-05-10 19:04

> Tak for svar til jer alle.
>
> Interessant, at man stadigvæk bruger "gammeldags" teknologi
>
> Mvh. Per

Det dejlige ved den "gemmeldags" teknologi er imo at den altid virker.
VHF / HF / MF virker så godt som altid hvorimod mobiltelefoni, sat-com
o.s.v. til tider fejler - men god gammeldags analog radio, det bliver ved at
virke så godt som upåklageligt.
Se f.eks. på Beredskabet der gerne vil indføre digitalt Tetra-system istedet
for analogt system - de har ikke andet end besvær.

M.v.h.

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-10 12:42

> Tak for svar til jer alle.
>
> Interessant, at man stadigvæk bruger "gammeldags" teknologi
>
> Mvh. Per

Selv tak

Nok gammeldags, men det virker

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-05-10 08:41

Som sædvanligt noget sludder du fremfører.

Der skal ikke ofres noget på netopkobling det er indbygget i bærbare PC
´er i dag. Når man er inden for nettets rækkevidde kommer
informationen automatisk op og man kan tilslutte sig.

Nettet er så udbredt p.t. i Danmark som dette kort viser.

http://www.danskebaadejere.dk/Havnelods.aspx

Tryk på ikon nr to fra venstre og alle havne med internet bliver
markeret med en grøn prik.

Dækningen er udmærket inden for havnenes område og vil man bruge det
udenfor køber man en aktiv-antenne. De fås med rækkevidder på op til
10 sm.

Selvfølgelig har handelsflåden moderne udstyr ombord og lystsejlere
har også i stor udstrækning udstyr til dette ombord, blot i en
simplere udgave,

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 16:46

Sludder, siger du?
Om nogen sludrer/vrøvler, er det da dig..!!
Udover at du, som vanlig, bliver grov og uforskammet.

Eller du tror måske, at netopkobling alene klares af den nærværende
computer?
Ikke noget med modemer - antenner - abo. og lignende?
Og du færdes åbenbart kun i visse havne?
Idet du åbenbart tror, at der er dækning overalt i havnene?

Det er der jo ikke.
Viser al erfaring.
Meget lader tilbage at ønskes.

Fra : HO

Dato : 30-05-10 17:30

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Igen utaler du dig som du har viden til - eller mangel på samme - der er
vist Kolding er dækket, men der er ikke dækning.
Se Fyn rundt - der er der kun få steder.
Du lever i en drømmeverden.
HO

Fra : Christian Stidsen

Dato : 30-05-10 19:01

Tjah, det med sludder kan jo gå begge veje! :)

"Selvfølgelig har handelsflåden moderne udstyr ombord" skriver du Harding.
Så vidt jeg ved har man i Maersk Lines containerskibe ikke uden videre
internet-adgang da installationen af dette blev udsat som følge af
spareplanerne der blev iværsat for et års tid eller to siden.
Så ja, handelsflåden har også moderne udstyr om bord, men det betyder ikke
nødvendigvis internet! :)

M.v.h.

Christian

Fra : Torben Henriksen

Dato : 31-05-10 00:27

Hej Harding

Jeg kommer altså til at korrigere dig vedr. de grønne prikker
hvor du postulere at alle havne der er på kortet har en grøn prik
har Internet. Det passer på ingen måde ikke.
Jeg er bekendt med, at følgende havne ikke har Internet,
min egen hjemhavn Langø, Nakskov Havn, Nakskov Sejlklub
Tårs Fiskeri og Lystbådehavn, Onsevig havn, Dybvig Fejø,
Femø, Bandholm, jeg kunne nævne mange flere her i lokalområdet
Og der er sikkert andre der kan gøre det samme.

Danske bådejerens havnelods skriver jo også, at oplysninger er
baseret på indberetning fra den enkelte havn. Skimmer man de
grønne prikker for alle havne o.l. er det tilsyneladende kun de
store havne der har Internet. Kan du forestille dig, en havn
som Ristinge havn på Langeland skulle investere i internt eller
hvad med Dagelykke havn, nej vel, men de har trods alt en grøn prik!!

I øvrigt syntes jeg at Danske Bådejere skulle skrotte denne site,
vi har jo Kort og Matrikelstyrrelsens autoriseret Havnelods.

Mvh/Torben H.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-05-10 12:08

Er det at skrive at det er noget sloudder uforskammet, måske burde
jeg hidkalde listen over dine artigheder.

Igen fører du dig frem blot at læse det du selv skriver inden du
trykker på send.

I de havne der er vist på kortet er der forbindelse, Jeg skriver
netop:
"Nettet er så udbredt p.t. i Danmark som dette kort viser"
Det burde ikke være til at misforstå?`.
Er en havn interesseret i at få oprettet et NoPayNet så henvender man
sig til firmaet og får det installeret. Der er et par muligheder for
financering, enten finder man lokalforretninger der vil sponsorere
eller også betaler havnen (´s brugere).
Bare se at få gjort noget ved det i Rødvig, så I ikke halter bagud.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-10 12:32

Du må jo være ********************

Endnu engang fordrejer du hvad man skriver.

Talen er om det åbenbart af dig opfattede gammeldags system med meddelelser
over dampradioer.

Noget som for mennesker med respekt for godt sømandsskab (inclusive
forsvarlig udkik) er uomgængeligt.

Dine påstande om "internet overalt" er jo forkerte.

Dine belæringer om, hvorledes havne "skal bærer sig ad" overflødige.

Ang. Rødvig havn:
Her er det betonliberalister, turistforeningen, der administrerer havnen.
Hvorfor der intet gøres, uden det skæpper i kassen.
Derfor betalingsnet.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-05-10 12:13

Omkring Fyn er der dækning i:;

Odense, Kerteminde Lohals, Vindeby, Gambøt, Fjællebroen, Fåborg
Avernake bådehavn, Lyø Assens og Strib.
Det er da en rimelig dækning, ellers tag initativ og få oprettet nogle
flere.

Hvorfor mener du at dækningen i Kolding ikke virker?

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 30-05-10 20:52

Hvorfor mener du at dækningen i Kolding ikke virker?

Det er for nemt bare at linke til et kort - det er havne som oplyser de har
internet, Kolding - ja men det er lokal til medlemmer af klubber i havnen.
Kræver spec. medlemslogin.
Man kan altså ikke bare æde alt råt, man lige falder over på nettet.
HO

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-05-10 12:30

Jeg har lige lavet et tema der hver fredag downloader nyhedsbrevet med
EfS.
Det tog under fem minutter at lave.
Nu bliver EfS oplysningerne lagt ind i DLS og man kan lave aktuelle
ikoner i kortet. Når man klikker på et sådant kommer informationerne
fra det pågældende input op som forklaring.
Det næste bliver at overføre piktogrammerne fra EfS til de respektive
placeringer på DLSkortet.

Laver DS noget tilsvarende og lægger det op på Danske Bådejeres
hjemmeside behøver vi ikke selv ugentligt at lave individuelle opdates
men blot trække update fra et tilpasset tema udlagt på Danske
Bådejeres hjemmeside.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-05-10 12:45

Et VHF radioanlæg med DSC vil på sigt være nødvendigt for fortsat at
kunne være dækket at den maritime nød- og sikkerhedstjeneste.
Lyttetjenesten på kanal 16 vil ophøre inden for en overskuelig tid.
Pålideligheden af en VHF er ikke bedre end andre modtagere og hertil
skal lægges sendesidens evne i fremtiden til fortsat at være den
lyttende modpart hvor DSC ikke indgår.

Der var en tid hvor vi brugte langbølge pejleudstyr og var meget stolt
over at kunne lave krydspejlinger med datidens nøjagtighed. Det var
dengang!
Nu er teknikken og nøjagtigheden meget bedre. Tillige er priserne så
lave at de fleste kan være med.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-05-10 14:41

Der er til DS meddelt at der er et tilgængeligt net i Kolding derfor
den grønne plet.
Når sejlere kommer rundt i havnene hvor der er et lokalt drevet
klubnet, der ikke er et NoPayNet; giver havneassistenten der opkræver
havneleje altid besked om hvilke faciliteter der er i havnen herunder
kode til internet og toiletter.
Heri tror jeg ikke at Kolding udskiller sig.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 31-05-10 06:52

[...]

Harding
Vil du ikke snart vågne af dine drømme, du kan ikke basere noget på klip og
klistere fra diverse hjemmesider.
Den virkelige verden - afprøvet - der er ingen net på Kolding marina - ingen
net på Telka marina Middelfart - ingen net omkring N fyn - ingen net i
Bogense - ingen net i Fredericia - ingen net nogen steder - jeg taler ikke
udfra "grønne prikker" men jeg har SELV VÆRET DER !
I næsten alle havne er der en automat hvor du skal indløse din "bilet" ( i
Kolding har du en time, ellers vanker der en bøde)
Du skal købe en plast kort - den gælder til toiletter og alt andet.
Så din romatiske drøm om en havnefoged i hver havn kan du godt glemme.
Harding, kommer du rundt i havnene? eller er du bare websejler?
Ovenstående og det vi taler om er internet opkopling med egen PC ombord, det
skal vi lige være enige om.

HO

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-05-10 02:10

Hans,

Det er dog skrækkeligt kan du heller ikke læse hvad jeg skriver og
hvilke havne jeg omtaler.
Oplysningerne om havnenes faciliteter ligger både på DS siden i Kommas
Havnelods m.m.
Er det virkeligt rigtigt at det som Kolding havn har opgivet til disse
tjenester og som redaktionerne personligt har checket ikke er
korrekte.
Heldigvis skriver Bent Lyman i Kommas Havnelods, at ingen er
fuldkommen og da redaktionen af havnelodsen sluttede 25. feb. 2009,
kan der forekomme ændringer under begreberne "under etablering" eller
"planlagt".
Alle havnemyndigheder kan begå fejl og derfor er der bagerst i
Havnelodsen et par postkort som den enkelte sejler kan benytte for
information til redaktionen om ændringer. Benyt dem. Ved samme
lejlighed bør du lige checke rigtigheden af om der er rindende vand,
el-stik, brusebad, toilet, proviantmuligheder, møntvask,
benzinstander, dieselstander, toilettømning, flaskegas, bådudstyr,
kran/mastekran, bedding, bådværft, motorværksted, sejlmager, klubhus,
legeplads, cafeteria, grillbar, restaurant, cykeludlejning foruden
selvfølgelig internetopkobling, som angivet i informations bøgerne.
Det kan jo være at f.eks. et toilet er nedlagt.

Når du SELV VÆRET DER ! burde du være den første til at gøre opmærksom
på forandringer de relevante steder. Hermed hjælper du andre sejlere.

Måske er man blevet så restriktive i Kolding som du skriver, så kan
man jo blot fravælge den havn. Mere rigtigt er nok at de blot følger
det almindelige havnereglement og herunder meddeler havnefaciliteter
de relevante steder.

Og ja det er opkobling med egen PC med netkort vi taler om, for
benyttelse i havnene af sejlerne.

Desuden har efterhånden mere end 700.000 danskere nu mobilt internet.
Der er tre ting i livet som er svært at undvære når først man har
prøvet det, skrives der i dag i Berlingske. Det er "God vin, god sex
og mobilt bredbånd".
Flere selskaber begynder at give mobilt bredbånd, og der er også glæde
over at kundegruppen bliver ældre og ældre.

Mine logbøger afspejler mange tusind sømils udsejlet distance, så jo
jeg kommer rundt i rigtig mange havne i store dele af Skandinavien.
Vi er langt fremme i DK med gratis internet, kan man konstatere når PC
´en ombord altid er tændt.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 31-05-10 09:27

<<Det er dog skrækkeligt kan du heller ikke læse hvad jeg skriver og
<<hvilke havne jeg omtaler.
<<Oplysningerne om havnenes faciliteter ligger både på DS siden i Kommas
<<Havnelods m.m.
klippet en hel lang uvedkommende smøre.

Harding du skriver tidligere:
Citat:
[...]

Citat slut.

Du referer til et landkort og grønne prikker, og slutter med at sige:
"Dækningen er udmærket inden for havnens område"

Gu er det ej, du har klippet/klistret igen, uden at vide noget om fakta.
Din lange smøre om hvad der ellers skal være i en havn, og hvis det ikke er
det, skal jeg sende et postkort, NEJ det er ikke det vi taler om.
Det er DIN påstand om at nettet virker i havne med grønne prikker, og din
ide´ om hvordan verden ser ud.
Jeg kan ikke "bare" blive væk fra Kolding N - det er min hjemhavn, og selvom
jeg har koderne, virker nettet ikke.
Harding det jeg vil, er at få dig til at se realistisk på tingene, alt det
højtravende teori virker og skal virke i luftfarten, men som lystsejler kan
man godt finde "alternative" håndværkerløsninger uden skibet synker.

HO

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-10 12:38

Du er da faktaresistent..!!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-05-10 02:47

Kan du ikke finde en "håndværkerløsning" på hvordan du få nettet til
at virke i Kolding, eller er det fordi du er uden for nettets
dækningsområdet.
Du må gøre noget selv, eller spørge andre der kender til nettets
formåen om hjælp.
Måske skal du have hjælp til at ændre på din PC´opsætning, der er
mange muligheder for at få hjælp lokalt, i stedet fo at være hjælpeløs
og blot flæbe over din afmagt.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 31-05-10 12:40

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
..
<<Måske skal du have hjælp til at ændre på din PC´opsætning, der er
<<mange muligheder for at få hjælp lokalt, i stedet fo at være hjælpeløs
<<og blot flæbe over din afmagt.

Nu kører du igen af sporet - eller er det rygsvømning?
Jeg er ikke hjælpeløs, eller flæber, jeg kommenterer kun på DIT tidligere
indlæg.
Jeg har IKKE klaget over manglende forbindelse i denne NG.
Jeg har ikke startet denne tråd.
IGEN jeg kommenterer kun på DIT tidligere indlæg.
OG jeg bliver ved indtil du kan indse man ikke bare kan klippe og klistre
uden en konkret praktisk viden.
Citat:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-05-10 06:36

Nej fakta er kun at HO ikke kan modtage. Fejlen ligger ikke i det
opstillede net.
Det ligger enten i PC´ens opsætning eller også i rækkevidden. Dem der
har opstillet anlægget har placeret det hvor der er størst dækning og
efterspørsel i klubben, og måske fundet at nordhavnen, det ligger 600
- 700 meter væk, ikke kom med i denne omgang.
Har du fulgt med i tråden omkring WiFi antenner, så kan man købe
aktive antenner der forøger rækkevidden op til 30 gange. Alternativt
kan man selv fremstille en håndværkermodel, forudsat at der ikke er
for mange tommelfingre involveret.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-05-10 09:41

Citater fra dine indlæg i denne tråd, vist nedenfor, taler for sig
selv.

[...]

-----------

Hvem har blandet sig og kun med ét formål?

Du tilfører ikke nogen ny viden til gruppen.

I stedet for at være stolt over at jeres havn ikke mere er en del af
fællesskabet, som du tidligere har skrevet, så burde du lære at sejle
en båd alene.
Du kan tage en diplomuddannelse hos sejlklubben der er ni diplomer og
de kan tages over fire år.
De hedder sældiplom, søløvediplom, sejler 1., sejler 2., og sejler 3.,
efter det sidste diplom er man i stand til at sejle uden træner.

Skal du have en havnelods så køb en, f.eks. Kommas, den er billig p.t.
Sejlerens.dk, er et meget ufuldstændig produkt som de fleste havne har
afvist at være deltagere i.

Ligeledes vil anvendelse at en etableret internettjeneste i stedet for
dine dårlige forsøg på anden adgang nok give dig mere fornuftige
løsninger.
Eller var det et forsøg på at reklamere du fremførte?

Mvh/Harding

Fra : steffen skov

Dato : 01-06-10 20:15

O-Høj
Kunne man ikke henligge denne intetsigende snak til Kolding Havns Bestyrelse
og andre bestyrelser, der måske ikke giver korrekte oplysninger?
Om der er Internet eller ikke Internet kan da være hamrende ligegyldigt og
bør ikke udløse mudderkastning i denne gruppe. Læs da en god bog eller løs
en kryds & tværs på turen. Livet er dejligt. Se ud over kanten på skærmen og
oplev at sommeren er kommet til Danmark!
Hilsen Steffen
---
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus, 1451-1506

Fra : HO

Dato : 01-06-10 22:21

"steffen skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> O-Høj
> Kunne man ikke henligge denne intetsigende snak til Kolding Havns
> Bestyrelse
Hej
Prøv nu lige at klappe hesten.
Jeg prøver lige i kort form.
Jeg klager ikke over forholdene nogen steder, jeg ved godt hvor jeg skal
klage, hvis det var det det gik ud på.
MEN det var / er det ikke.
Eneste mission var at sige, man ikke kan stole blindt på oplysninger på et
landkort lagt på nettet.
Jeg underbyggede mit indlæg med fakta, og dermed var det IKKE en klage eller
andet om konkrete havne.
Det er sådan set ikke min fejl, mit indlæg skulle ende i det rene vås.
Jeg mener bestemt andre drejede emnet væk fra sporet.
Såfremt det bliver fremlagt forkerte oplysninger i NG er det vel tilladt at
korrigere, eller ???
mvh
HO

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-10 17:35

Hej Steffen.
Jeg synes, at dit indlæg er lidt underligt.
Ligesom enkelte andres.

I hænger jer i "Tonen", så man skulle tro, i var tilknyttet Politiken?

Der må, skal, bør være plads til at mennesker taler med deres eget næb.

Ligesom der bør være plads til, at ikke korrekte oplysninger korrigeres,
uden det absolut skal opfattes som "personangreb" og lignende.

Som min gamle bedstemor lærte mig:
"Immer Mensch sein" --

Derudover er der forskel på "Ligge" og "Lægge".

Hvorfor man ikke kan "Henligge" noget som helst nogen steder, men nok
"Henlægge"
(Dert var så lige en personlig idiosynkrasi, ikke at forveksle med et
"Personangreb" )

Venlig hilsen

Egon

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 01-06-10 14:15

Hej
Fuldstændig enig. Har de da ikke andet at tage sig til? Lad dog være
med at bruge vores nyhedsgruppe til mudderkastning.
Hvis der er noget i en havn, som burde virke, men som ikke virker. Så
grib fat i havnefogeden eller en anden på pladsen og gør høfligt
opmærksom på problemet. Hvis der i en havn ikke er andet end en
automat, er der garanteret et telefonnummer, hvor man kan få fat i en
ansvarlig. De er mange gange glade for at få "reklamationer" så de har
en chance for at løse problemet, i stedet for at ders havn bliver
udråbt til en dårlig havn på nettet.
Bortset fra det, oplever jeg de såkaldte net i havnene som de rene
malkemaskiner, som kun har til formål at hive endnu flere penge ud af
vores tomme lommer. Jeg vil ikke betale 50,00 kr pr døgn for
internetadgang, når jeg kan få en hel måned ved telmore for 159,00.
Mange net i havne er "sponsoreret" af smarte udbydere, som formår både
at sælge bannerannoncer til de erhvervsdrivende i byen, samt tage
penge ved sejlerne for netadgang.

Hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"