Nye OpenOffice rc2 både til PPC og Inte
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-10 23:56

Her er links til de nyeste OpenOffice 3.2.1rc2 både på dansk og masser
af andre sprog og både til PPC og Intel Macs.

PowerPC Mac
ftp://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/contrib/macosppc/
Intel/x86 Mac
ftp://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/contrib/macosx86/

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-10 00:06

> [...]
> Intel/x86 Mac
> ftp://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/contrib/macosx86/

er der en grund til at du ikke linker til de officielle download sider ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-10 01:09

Thomas von Hassel wrote:

> er der en grund til at du ikke linker til de officielle download sider?

Ikke andet end at på deres egen hjemmeside lister de kun Intel
versionerne. - Og så er Good-Day.net tidligere blevet brugt af OOo til
at huse deres FTP, og det er den åbenbart nu igen.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-10 21:27

Nu har jeg haft tid til at hegle den nye ver. 3.2.1rc2 lidt igennem -
først og fremmest i OOo Writer.

Lige i begyndelsen, - og som det stod refereret på deres webside, skulle
der ikke være lavet det helt store ved ver. 3.2.1, men det er da en
sandhed med en hel del modifikationer.

Hastighed Ver. 3.2.1rc2 er klartt hurtigere i både Intel og PPC
versionen end tidligere. Selve programmet åbner lynhurtigt - selvom man
som jeg - har temmelig mange skrifter installeret - ca. 15-25sek.
afhængig af dokumentstr. og kompleksitet. Fra scratch åbner den på ca.
10sek. med indlæsning og sortering af ca. 2500 skrifttyper - organiseret
i sæt via Fontexplorer.

Udseende / performance
Den gamle fejl med, at nederste statuslinie ikke ville følge med i reel
str., når man gjorde hovedvinduet større/mindre, er nu rettet, så de små
textboxes i status linien nu er dynamiske. Nogle få af ikonerne er
blevet ændret en anelse i både farvesammensætning og kontrast i std.
mode, men ikke i 'high contrast mode'. Dette gør dem lettere for
synshæmmede og farveblinde at bruge.

Indstillinger
Det er nok her, den største ændring / forbedring er sket. I hele
sektionen til dokumentformattering er det nu muligt under
skriftsektionen direkte at vælge indstillinger til CTL og ikke som tidl.
kun i de generelle indstillinger, hvilket gør arbejde i multi-lingual
tekster både lettere og væsentlig hurtigere. Desuden er der tilføjet en
hel del flere nye funktioner i flere af menupunkterne.

Kopier / Sæt ind
Indsætning af kopieret tekst fra både OOo og andre TB programmer er
blevet bedre. Der er nu færre fejl i 'Sæt ind', hvis man indsætter
formatteret tekst fra fx. MSWD, AWKS, MarinerWrite og NisusWriter. En
enkelt lille ting her er dog, at når man indsætter fra andre programmer,
vil teksten bibeholde de linieafstande både i punkter og højde, som er i
disse programmer. Dette er ikke en særlig smart måde, da det vil gøre
dokumenterne ret 'sjuskede' at se på. For at ændre til OOo's egen
linieafstande og liniehøjde skal man så vælge hele dokumentet og klikke
på den linieafstand, man bruger i OOo.

I formattering er der nu kommet en del flere muligheder i både 'Afsnit'
(Paragrpah), kolonner (columns) og lister (listing). Fx. er det nu
muligt også at vælge andre typer listemarkører end de almindelige
bogstaver, tal og knapper. Der er nu både store og små markører,
sort/hvide og farvede. Styring/justering i lister er nu også næsten helt
perfekt.

Skriftstyring og skrifterstatning
De to ting fungerer nu næsten perfekt. Dvs., at en 12p i OOo nu så godt
som fuldstændig svarer til 12p i alle andre programmer. Tidl. var det jo
sådan, at 12p i OOo svarede ca. til 12,8p i fx. NisusWriter og MSWD.
Dette betyder, at reelt er 12p i OOo nu 12,2p.

Selve skrifterstatningen (font substitution) fujngerer nu som det gør i
fx. NisusWriter Pro, så man er sikker på, at den valgte
erstatningsskrift vil blive brugt og ikke som i tidl. versioner kunne
komme ud for, at en Times blev erstattet med Times New Roman, selvom man
havde valgt Cyberbit eller OptimaT Medium som serif erstatning til
Times, - eller at man som erstatning for LucidaGrande har valgt
Helvetica og så kunne risikere, at OOo uden videre valgte Geneva istedet
for.

Andre forbedringer.
Der skulle også være sket væsentlige forbedringer i regnearket, men det
har jeg ikke selv afprøvet - kun læst div. oplysninger fra deres website
og udfra, hvad andre kort har beskrevet. - Bl.a. skulle håndtering af
MS-konstruerede scripts og referencer være blevet så gode, at antallet
af mistede referencer er på det lavest mulige siden den første native OS
X version og nu næsten på højde med styringen i StarOffice 9.x til Mac
og Windows.

Hvad angår databasemulighederne og præsentationsdelen, så har jeg
overhovedet ingen erfaring med dem i hverken OOo eller 'konkurrenten'
NeoOffice, men mit indtryk ud fra andres udsagn er, at både database og
præsentation er bedre i OOo end i NeoOffice - og fuldt på højde med de
tilsvarende moduler i StarOffice 9.x Mac/Win. Men alt i alt, så er
PowerPoint stadig bedst i præsentationsdelen, mens databasedelen vel kan
sammenlignes med det, en Filemaker 6.x kan præstere - avanceret, men
staidg med mangler, men dog stadig bedre end MS Access.

Fortsætter det på den måde, er min vurdering, at i løbet af de næste 1-2
år vil OOo fuldt ud kunne afløse alle versioner af MSOffice - inkl. den
nye MSOffice 2010. Og så skal Microsoft godt nok til at oppe sig
gevaldigt, hvis de skal følge med!

mvh. Erik Richard