Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nærlinser?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-10 22:17

Fx. til Canon EOS 1N, 33QD, 10s Jubilee, 300V & D60...

Jeg overvejer at anskafee mig et par sæt nærlinser til hhv. 82mm, 62mm
og 58mm filterdiameter til de to opbjektiver, jeg bruger mest. - Jeg véd
godt, der er enorm stor forskel på de kvaliteter, der sælges rundt
omkring på div. sites, og om det er plast- eller glaslinser.

# Er der noget, jeg specielt skal tage hensyn til udover linsekvalitet?
# Nogen, der har erfaring med, hvor tæt på, AF vil virke på flg. optik?
- Sigma EX 18-35mm (min. afs. 30cm)
- Tamron 28-200mm (min. afs. 100cm, macroomr. 18-75cm, kan
bruges med AF)
- Canon EF 24-85mm USM (min. afs. 35cm)
- Canon EF 28-90mm III USM (min. afs. 35cm)
# Vil det være en fordel at købe en 'macro-extender tube' istedet
for (bortset fra, man mister AF på de billige 3.-parts ting,
der er kommet frem til både analoge og digitale EOS)?

Jeg havde et ret godt sæt Kaiser - 1+2+4dpi - for en del år siden - [22
år helt præcis.], men var så dum at sælge dem, da jeg gik over til AF.

mvh. Erik Richard

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-05-10 07:34

On Fri, 28 May 2010 23:17:06 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

>Fx. til Canon EOS 1N, 33QD, 10s Jubilee, 300V & D60...
>Jeg overvejer at anskafee mig et par sæt nærlinser til hhv. 82mm, 62mm

># Er der noget, jeg specielt skal tage hensyn til udover linsekvalitet?
Jeg har valgt Canon 500D Close-up Lens, som er tung men god kvalitet.

># Vil det være en fordel at købe en 'macro-extender tube' istedet
> for (bortset fra, man mister AF på de billige 3.-parts ting,
> der er kommet frem til både analoge og digitale EOS)?
Jeg har valgt Kenkos auto tubes - er bedst, med *fuld* auto
funktioner, hvor de fleste orginale mister dette.
Hvis du bliver bidt af dette kunne en bælg være en mulighed.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 29-05-10 08:07

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> funktioner, hvor de fleste orginale mister dette.
> Hvis du bliver bidt af dette kunne en bælg være en mulighed.

Nu er det et Canon kamera, så hvorfor ikke vælge det, efter min mening
geniale objektiv som
Canon har begået.
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Macro_Lenses/MP_E65mm_f2515x_Macro/index.asp

En kollega har sådan et, og en eller anden skinne til at spænde motivet op
på. Efter hvert billed drejes skinnen et lille hak, og nyt billed tages.
Alle billederne lægges i photoshop og ud af det kommer der et billed der
ikke kun er absolut macrofoto, men også knivskarpt hele
vejen henover.

Bevares sådan et objektiv er ikke billigt, men det løber jo også op med
bælge, mellemringe, og forsats linser.

Elmer

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-05-10 09:17

On Sat, 29 May 2010 09:06:33 +0200, "Elmer Fjort"
<whoknows@whocares.dk> wrote:

> Nu er det et Canon kamera, så hvorfor ikke vælge det, efter min mening
> [...]

Jo - det er den "rigtige" løsning. Men også i en lidt højere
prisklasse Nok først efter at have prøvet lidt makro først.

For øvrigt et objektiv som jeg desværre savner i Nikons serier ..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-10 11:32

> [...]

> bedst, med *fuld* auto > funktioner, hvor de fleste orginale mister dette.
>

> Nu er det et Canon kamera, så hvorfor ikke vælge det, efter min mening

Eller det næst bedste: Canons 100mm f/2.8 macro .. godt nok "kun" 1x
macro, men tilgengæld kan det bruges til andet end macro.

/thomas

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 29-05-10 12:31

Hej Erik/Thomas.

> Eller det næst bedste: Canons 100mm f/2.8 macro .. godt nok "kun" 1x
> macro, men tilgengæld kan det bruges til andet end macro.

Canon lavede en FD200 med makro op til 1:1, et genialt objektiv til f.eks.
fotografering af levende insekter.
Nu til dags laver de et
Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM
Som jeg ikke kender men som sikkert heller ikke er ringe til formålet.
Det er meget svært at komme tæt på levende smådyr for at fotografere dem og
almindelige teleobjektiver kan ikke komme tæt nok på.
Mit FD-200/2.8 kan for eksempel ikke komme nærmere end 1.8 meter.

Hvis du kun er interesseret i døde ting kan den slags selvfølgeligt være
ligegyldigt, men jeg er meget interesseret i det der kribler og krabler

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen

Fra : Brian Lund

Dato : 29-05-10 14:59

> Nu er det et Canon kamera, så hvorfor ikke vælge det, efter min mening
> [...]

Hvorfor ikke? Fordi det KUN kan gå fra 1:1 til 5:1! Det har meget
begrænset brug hvis du spørger mig. Hvis du vil lave makro af levende
insekter, sommerfugle eller lignende så er dette objektiv nærmest
umuligt at bruge for det første fordi du med så stor forstørrelse har
svært ved at fange levende motiver, men din forstørrelse vil selv ved
kun 1:1 være alt for stort til en del makro objektiver ala sommerfugle
og lignende! Iøvrigt er arbejdsafstanden også ret lille selv ved 1:1
hvilket ikke ligefrem er bonus til levende insekter...

Så hellere en ganske almindelig 100mm makro eller lignende, den kan du
også bruge til alt muligt andet end lige makro, det kan MP-E 65 ikke!

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 29-05-10 15:17

> kun 1:1 være alt for stort til en del makro objektiver ala sommerfugle

Makro motiver! Ikke objektiver...

Brian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-10 23:17

Brian Lund wrote:

> Makro motiver! Ikke objektiver...

Hmm...tak for div. inputs, men det har jo strengt taget INTET at gøre
med det, jeg spørger om! - Jeg spørger udtrykkeligt til *NÆRLINSER* og
ikke makrooptik. - Hvis det var makro, jeg var ude efter, så har jeg
faktisk en god makrooptik, der kan gå til 5:1 ved 22cm afstand - eller
for den sags skyld ned til 11cm, hvis jeg sætter en ekstender imellem...

Jeg gider jo ikke altid at slæbe det tunge skyts med, så er der virkelig
ingen, der har erfaringer med ganske alm. nærlinser?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-10 23:34

> [...]
>
> Jeg gider jo ikke altid at slæbe det tunge skyts med, så er der virkelig
> ingen, der har erfaringer med ganske alm. nærlinser?

Det rigtige værktøj til det rigtige job som jeg plejer at sige ... men
hvis det endelig er så vil jeg nok gå med extender tubes .... og makro
kræver som regel manuel fokus alligevel.

/thomas

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 30-05-10 00:01

Thomas von Hassel skrev:

> Det rigtige værktøj til det rigtige job som jeg plejer at sige ... men
> hvis det endelig er så vil jeg nok gå med extender tubes .... og makro
> kræver som regel manuel fokus alligevel.

Gå med hvad? Skriv dog på dansk.

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-10 00:07

Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid> wrote:

> Gå med hvad? Skriv dog på dansk.

ok ... will do ... roger over.

/thomas

Fra : ab©

Dato : 30-05-10 10:49

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Det rigtige værktøj til det rigtige job som jeg plejer at sige ... men
> hvis det endelig er så vil jeg nok gå med extender tubes .... og makro
> kræver som regel manuel fokus alligevel.

Der er nok tale om en skrive-fejl - for "extender" er vel bl.a. Canons
betegnelse for tele-converter og "tubes" er alle andres betegnelse for
mellemringe ?

- Har man først prøvet et sæt automatiske mellemringe - som f.eks. her
http://www.foto-tip.pl/sklep/extension_tube_set_for_canon_ef-p-1141.html til
under kr. 600,- kan man aldrig drømme om at investere i forsats-glas. Jeg
har flere sæt automatiske mellemringe til Nikon og det giver en yderligere
mulighed for brug af mange objektiver i nærområdet.

Samtidigt er der ikke "fedtfinger"-problemer med mellemringene - en god
pustebold kan klare uønskede støvkorn.

ab©

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-10 10:53

ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote:

> [...]
> >

> Der er nok tale om en skrive-fejl - for "extender" er vel bl.a. Canons
> betegnelse for tele-converter og "tubes" er alle andres betegnelse for

jeg brugte bare det udtryk ERS brugte ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-10 15:07

Thomas von Hassel wrote:

> jeg brugte bare det udtryk ERS brugte ...

- Og med 'extender' mener jeg først og fremmest en 2x Kenko Pro
teleconverter, men har overvejet en 'extension tube', men de er
hundedyre, hvis man skal have dem med AF kobling. Og de helt billige til
EOS uden dataoverførsel af nogen slags er ikke aktuelle for mit
vedkommende, da jeg kun har en enkelt 50mm/f:1,4 med manuel
blænderindstilling, jeg så kan bruge.

mvh. Erik Richard

Fra : ab©

Dato : 30-05-10 18:02

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> ... men har overvejet en 'extension tube', men de er hundedyre, hvis man
> skal have dem med AF kobling. ...

Synes du, at de kr. 600,- jeg henviste til, er "hunde-dyre" ?

(og kvaliteten er helt OK)

ab©

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-10 19:25

ab© wrote:

> Synes du, at de kr. 600,- jeg henviste til, er "hunde-dyre" ?
>
> (og kvaliteten er helt OK)

Måske ikke, men spørgsmålet er så, om jeg i det hele taget kan bruge den
på mine analoge huse samt en D60, - det jo er den gamle type AF

"Retains AF function when using new series of AF drive."

Det er meget lidt, der står om sættet... - Og kan jeg ikke bruge det, så
er 600kr. her og dér jo mange penge, hvis jeg skal til at prøve mig
frem. - Så kan jeg jo lige så godt bestille et Kenko sæt først som sidst
til et par tusind kroner...

mvh. Erik Richard

Fra : ab©

Dato : 30-05-10 19:44

> Måske ikke, men spørgsmålet er så, om jeg i det hele taget kan bruge den
> på mine analoge huse samt en D60, - det jo er den gamle type AF ...

OK - jeg har ingen anelse om hvad og hvordan Canon-huse og objektiver
fungerer sammen med disse mellemringe. På Nikon overføres alle informationer
(både mekaniske og elektroniske) mellem hus og objektiv

ab©

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-10 22:17

ab© wrote:

> OK - jeg har ingen anelse om hvad og hvordan Canon-huse og objektiver
> fungerer sammen med disse mellemringe. På Nikon overføres alle informationer
> (både mekaniske og elektroniske) mellem hus og objektiv

Som jeg læser det, så er det samme problem, der gør, at man ikke kan
bruge alle 3.-parts EF objektiver på de nyere EOSD huse - her bare
omvendt, så jeg ikke vil kunne bruge tuben på mine analoge huse...

Hvis jeg nu kunne få fat i en manuel EOS adapterring til K-bajonet, jeg
kunne jeg bruge mine Topcon optikker og mellemringe, men indtil nu har
jeg ikke set sådanne adapterringe. - De findes til Nikon, Olympus,
Zeiss/Contax og M42 optik. - Jeg har købt én til M42, da det jo sker,
der pludselig dukker noget af det rigtige go'e gamle optik-kram op til
næsten ingen penge. - Bl.a. så jeg for ikke så længe siden en Novoflex
650mm/f:8-45 med pistolgreb i 'near mint', - den gik for under 1000kr.
på eBay.de.... - Men det var før, jeg købte M42 adapteren...

Nå, men jeg må se, hvad jeg kan finde af ordentlige nærlinser...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-10 14:46

Thomas von Hassel wrote:

> Det rigtige værktøj til det rigtige job som jeg plejer at sige ... men
> hvis det endelig er så vil jeg nok gå med extender tubes .... og makro
> kræver som regel manuel fokus alligevel.

Det véd jeg, men for mig er det både et spørgsmål om vægt og økonomi.

mvh. Erik Richard

Fra : Jens G

Dato : 30-05-10 07:56

On Sun, 30 May 2010 00:17:11 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

[...]
>Jeg gider jo ikke altid at slæbe det tunge skyts med, så er der virkelig
>ingen, der har erfaringer med ganske alm. nærlinser?

Åbenbart ikke blandt læserne her.

I 1x's forum var der på et tidspunkt en der anbefalede Raynox linser:
http://1x.com/v2/#discussions/19823/tamron-sfaf-90mm-28/

Jeg har ikke selv prøvet nærlinser, men Marta Grzesiak's resultater er
ret overbevisende.
http://1x.com/v2/#/member/8090/marta-grzesiak-cedilmiddotacutemacr/

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-10 14:55

Jens G wrote:

> Åbenbart ikke blandt læserne her.
>
> I 1x's forum var der på et tidspunkt en der anbefalede Raynox linser:
> http://1x.com/v2/#discussions/19823/tamron-sfaf-90mm-28/

Det ser ud til at være en mulighed! - Problemet med de helt billige
nærlinser er jo, at risikoen for fortegning og buede linier er større
end på de bedre typer.

> Jeg har ikke selv prøvet nærlinser, men Marta Grzesiak's resultater er
> ret overbevisende.
> http://1x.com/v2/#/member/8090/marta-grzesiak-cedilmiddotacutemacr/

Imponerende... Nu er det så ikke så meget insekter og andet småkravl,
jeg vil bruge det til, men mest til blomster og lignende 'ukrudt'.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 08:22

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg gider jo ikke altid at slæbe det tunge skyts med, så er der virkelig
> ingen, der har erfaringer med ganske alm. nærlinser?

Jeg har tidligere brugt nærlinser til en del. De er et rimeligt supplement
til deciderede makroobjektiver, da man kommer tættere på end normalt, men
ikke helt så tæt som med en makro. Billedkvaliteten var faktisk rigtig fin.
Dog blødere i hjørnerne. Men det betyder ikke så meget i praksis, med
mindre man fotograferer frimærker eller andet plant. En nærlinse på f.eks.
en 70-300mm zoom er faktisk et rigtig glimrende værktøj til f.eks.
sommerfugle og andre sky insekter, da man kan justere ved at zoome, og
alligevel holde afstand, så de ikke flyver væk.

Jeg havde nogle helt billige Hama linser, som fungerede perfekt. Kom dog
til at forære dem væk på et tidspunkt...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-10 15:02

Claus Petersen wrote:

> [...]
>
> Jeg havde nogle helt billige Hama linser, som fungerede perfekt. Kom
> dog til at forære dem væk på et tidspunkt...

OK, så lader det til, at jeg vil få mest ud af at bruge det sammen med
min 28-200mm Tamron, der jo også har makro-omstilling - og som skrevet,
er det ikke insekter og sommefugle, jeg går efter, men mere 'stationære'
ting som blomster o.l..

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 16:30

> [...]
> ikke insekter og sommefugle, jeg går efter, men mere 'stationære' ting som

Der fungerer det faktisk udmærket. Motivet er jo for det meste nogenlunde i
centrum. En udmærket måde at komme noget tættere på.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-05-10 19:09

On Sun, 30 May 2010 00:17:11 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
cut
> [...]

>Jeg gider jo ikke altid at slæbe det tunge skyts med, så er der virkelig
>ingen, der har erfaringer med ganske alm. nærlinser?

Undskyld jeg var lidt tid om at vende tilbage.. Skulle lige finde lidt
underbygning af min erfaring, som er at enkel linser ikke giver god
nok kvalitet i forhold til eks. 500D.

Denne link viser forskellen:
http://home.comcast.net/~nikond70/GeneralTopics/Close-up/Example_-_Single_versus_Dual_Element_Close-up_Lenses.htm

Hvis du kan acceptere kvaliteten - ja så kan du bruge lette nærlinser.
Valget som kun du kan tage.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-10 02:52

Henning Jensen wrote:

> [...]
>
> Hvis du kan acceptere kvaliteten - ja så kan du bruge lette nærlinser.

Tak for det! - Det siger ret meget om, at man ikke skal købe hvad som
helst.

mvh. Erik Richard