It's complikated...
Fra : Z@R

Dato : 05-08-01 15:51

hejsa jeg har et problem... og jeg vil starte med at vise hvordan mit
netværk ser ud

TDC central

ADSL modem og skillefilter på anologlinie

Hub 10 / 100-----------
| |
| |
Stationær (pc1) laptop (pc2)

okay håber i kan se hvad det for stiller
desuden skal jeg lige informere om jeg har fast ip
og at pc 1 er altid tændt - laptoppen bliver smækket i når den er
hjemme.....

så er problemet at få internet på begge pc'ere og evt oxo flere hvis venner
kommer med hjem....

jeg ved det kan lade sig gøre med en router men det jo dyrt men i så fald
hviken og kan man låne en af tdc hvis man har fået oprettet overstående net
værk - ellers hvad koster den?

ellers hvilken software/os løsninger er der? det skal siges at pc2 skal q
kører icq og surfe - evt oxo andet men det er mindre vigtigt. pc1 skal
hovedsageligt være ftp server..

jeg har hørt det har virket fint for nogen uden router men det sys jeg ikke
det gør - desuden kan jeg ikke engang sætte min laptop op på samme måde som
pc1 med kablet direkte i... ved ikke hvorfor... men har hørt der sq være
probs med bærbare...

på forhånd tak...

// Z@R
UIN/ICQ#: 4624-N/A-5436
E-MAIL: h@cker.mailbox.as
"People laugh at me because I'm different -
I laugh at them because they are the same."

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-01 16:49

"Z@R" wrote:

> [...]
> hviken og kan man låne en af tdc hvis man har fået oprettet overstående net

Prisen afhænger af hvad du vil have af funtionalitet, performance og
kvalitet.
Jeg vælger som regel at lave en lille PC om til router istedet for at
købe et billigt (og som regel dårligt) produkt. På den måde kan jeg få
det som jeg vil have det.

Jeg antager at du har TDC BredBånd.
Du kan evt. gøre det ved at bestille flere dynamiske IP adresser fra
TDC. Du har så adgang til op til seks IP adresser og kan dermed sætte et
tilsvarende antal maskiner på af gangen.

En anden løsning:
Lad pc1 og din hub bytte plads og montér et ekstra netkort i pc1. Du kan
så sætte pc1 op til at være gateway for dit LAN til internet.

> ellers hvilken software/os løsninger er der? det skal siges at pc2 skal q
> kører icq og surfe - evt oxo andet men det er mindre vigtigt. pc1 skal
> hovedsageligt være ftp server..

Personligt ville jeg tage f.eks. en Linux eller en NetBSD maskine og
lave en lille router ud af den.

> [...]
> pc1 med kablet direkte i... ved ikke hvorfor... men har hørt der sq være

Ikke pga. løsningen

En bærbar er jo blot en alm. pc, der kører på batteri. Hvis der er nogle
problemer, skyldes de opsætningen af den bærbare eller lignende. Den
skal blot sættes til at køre DHCP på samme måde som pc1 sikkert gør det.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Z@R

Dato : 05-08-01 16:52

ok tak - men hvilken software skal jeg bruge - jeg fortrækker at kører W2k
server som os...

--
// Z@R
UIN/ICQ#: 46245436

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-01 17:03

"Z@R" wrote:

> ok tak - men hvilken software skal jeg bruge - jeg fortrækker at kører W2k
> server som os...

Så kan jeg desværre ikke hjælpe dig. Jeg anvender ikke W2K, da jeg ikke
har tillid til dette system.

Jeg kan dog kun gisne:
Kan W2K ikke både route og NAT'e?

<KLIP>

Fra : complex@pc.dk

Dato : 05-08-01 17:17

Jeg er enig i tillid til w2k, jeg bruger win98se DK
Hvilken sw vil du anbefale til den som "router"
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-01 17:30

complex@pc.dk wrote:

> Jeg er enig i tillid til w2k, jeg bruger win98se DK

Ikke at det er væsentligt, men har du mere tillid til W98 end W2K? I
givet fald; hvorfor?

> Hvilken sw vil du anbefale til den som "router"

Et system som jeg kan se hvordan fungerer. I min bog er det systemer med
åben kildekode som f.eks. Linux, NetBSD eller FreeBSD.

<KLIP - læs venligst http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : complex@pc.dk

Dato : 05-08-01 17:36

On Sun, 05 Aug 2001 18:30:01 +0200, Steen Suder <CAB@earthling.net>
wrote:

>Ikke at det er væsentligt, men har du mere tillid til W98 end W2K? I
>givet fald; hvorfor?

Ligesom biler den sidste vers. inden der kommer en ny model !
jo hurtigere sp kommer jo flere fejl må der have været
hvor sp retter 5000 fejl og laver 3000 nye

win2k skal nok blive helt god i ca 2004-5

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-01 17:43

Fra : Søren Klintrup

Dato : 06-08-01 11:27

"Z@R" <h@cker.mailbox.as> wrote in message
> ok tak - men hvilken software skal jeg bruge - jeg fortrækker at kører W2k
> server som os...

Som routerprodukt til Windows 2000 vil jeg anbefale WinROUTE - det kan
hentes hos www.tinysoftware.com - her er der også en firewall med.

Firewallen kan evt. hentes selvstændigt - og er gratis for private (Tiny
Personal Firewall).

Men ellers kan Windows 2000 godt udføre NAT på et interface - det hedder
Internet Connection Sharing (svjh) - og kan sættes op hvis du højreklikker
på netkortet og vælger properties (tab'en er der kun hvis du har 2
netværksconnections).

Søren Klintrup

Fra : Poul Hansen

Dato : 06-08-01 19:41

Det er rimelig enkelt i W2K. Har netop selv fået ADSL og installeret det med
ICS. Det fungerer helt fint - på alle mine maskiner. Ved dog ikke om det kan
kører ICQ, da jeg ikke bruger det. Det eneste det så behøver er et ekstra
netkort i din staionære. Pas dog på, hvis du i forvejen kører DHCP-server på
din egen maskine. Jeg fik bøvl 1. gang, da jeg lagde det på en server som i
forvejen kørte med 192.168.0.1 (Det er den adresse, som ICS automatisk
tildeler dit lan-kort).
Læg evt en ZoneAlarm ovenpå - som firewall.
Kræver selvfølgelig et netkort til den bærbare, men det antager jeg du har !
Husk at benytte segementet 192.168.0.#

Poul

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 09-08-01 16:25

"Z@R" <h@cker.mailbox.as> wrote:

> [...]
>hjemme.....
>
>så er problemet at få internet på begge pc'ere og evt oxo flere hvis venner

Det ville være dejligt hvis alle der postede om deres problemer med
ADSL-forbindelser ville nævne præcis hvilket ADSL-produkt de har. Jeg går ud
fra at du har TDC BB|ADSL, da du ikke har tegnet en ruter på.

Det betyder at du (når du har fast-IP-varianten af BB|ADSL) kun kan have én
maskine (eller ruter) direkte tilsluttet Internettet. Så pc2 har umiddelbart
et problem.

>jeg ved det kan lade sig gøre med en router men det jo dyrt men i så fald
>hviken og kan man låne en af tdc hvis man har fået oprettet overstående net
>værk - ellers hvad koster den?

Når pc1 alligevel altid er tændt, så skal du bare bruge den som ruter. Hvis
det er en Windows 98/2000/ME har den "Internet Connection Sharing" (ICS), som
er præcis det du skal bruge. Sæt et ekstra netkort i pc1 og lav om på
forbindelserne så det ser sådan her ud:

TDC central

ADSL modem og skillefilter på anologlinie

Stationær (pc1)

Hub 10 / 100

laptop (pc2)

Kablet mellem pc1 og ADSL'en skal måske være krydset - det ved jeg ikke.
Etablér det interne net (med hubben, pc2, og evt. gæster) med interne
IP-adresser, fx 192.168.0.1 og opad med netmaske 255.255.255.0 og lad ICS køre
NAT mellem det net og ADSL-forbindelsen. Jeg har aldrig brugt ICS selv, men
det skulle efter sigende være ganske nemt.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 09-08-01 16:27

Jeg skrev:

>Når pc1 alligevel altid er tændt, så skal du bare bruge den som ruter. Hvis
>det er en Windows 98/2000/ME har den "Internet Connection Sharing" (ICS), som
>er præcis det du skal bruge.

- men jeg aner forresten ikke om ICS understøtter icq. Det kan evt. være et
problem når du vil køre det på pc2.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Karl Otto Sostack

Dato : 09-08-01 19:40

Jeg har med held kørt ICQ via ICS uden at skulle konfigurere noget ekstra, også fra andre maskiner end "Pc1".

--
mvh Karl Otto