Hvor bliver de friske ærter af?
Fra : Peter J

Dato : 27-05-10 11:59

Jeg mener helt bestemt, at jeg tidligere år har kunnet købe friske ærter
(altså dem i ærtebælger) på denne tid af året og også tidligere.

I år har jeg dog ikke kunnet finde friske ærter i nogen af de butikker
jeg har kigget i (Føtex, Bilka, Kvickly, Brugsen og Fakta).

Er der en bestemt grund til, at friske ærter ikke er til at opdrive
eller har jeg bare været uheldig i min søgning?

Peter J

X-postet i dk.kultur.mad+drikke & dk.forbruger

Fra : CC

Dato : 27-05-10 12:43

"Peter J" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Er der en bestemt grund til, at friske ærter ikke er til at opdrive eller
> har jeg bare været uheldig i min søgning?

Foråret/sommeren er forsinket pga vintervejret - Hvordan tror du så det går
med afgrøderne?

Fra : Peter J

Dato : 27-05-10 12:50

CC skrev:

> Foråret/sommeren er forsinket pga vintervejret - Hvordan tror du så det
> går med afgrøderne?

Ja her må mit bedste bud jo så være, at afgrøderne også er forsinkede :)

Betyder det så, at friske ærter ikke importeres fra udlandet? Eller er
foråret/sommeren forsinket i hele verden?

Peter J

Fra : Max

Dato : 27-05-10 13:15

Hej Peter

> Betyder det så, at friske ærter ikke importeres fra udlandet? Eller er
> foråret/sommeren forsinket i hele verden?

Mit skud må være at du bare ikke har mødt dem, jeg har set
dem sammen med friske danske jordbær inden for de seneste dage.

Max

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-05-10 13:36

Max skrev:

> Mit skud må være at du bare ikke har mødt dem, jeg har set
> dem sammen med friske danske jordbær inden for de seneste dage.

Der var ærter i lange baner på Tangkrogen i Århus ved årets
kræmmermarked for to uger siden. Men jeg aner ikke hvor de var dyrket,
kun at vi vadede rundt i bælge mange steder.

--
Jørgen Grandt

Fra : Peter J

Dato : 27-05-10 15:52

Jørgen Grandt skrev:

> Der var ærter i lange baner på Tangkrogen i Århus ved årets
> kræmmermarked for to uger siden. Men jeg aner ikke hvor de var dyrket,
> kun at vi vadede rundt i bælge mange steder.

Mærkeligt at jeg ikke har kunnet finde dem så (Århus C). Men jeg må nok
bare væbne mig med lidt tålmodighed...

Peter J

Fra : J

Dato : 27-05-10 12:55

"Peter J" <peterjusenet@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der en bestemt grund til, at friske ærter ikke er til at opdrive eller
> har jeg bare været uheldig i min søgning?

Det er sikkert, fordi Aldi har købt dem alle og solgt dem.

Fra : JE

Dato : 27-05-10 22:57

On 27-05-2010 12:59, Peter J wrote:
> [...]
>
> I år har jeg dog ikke kunnet finde friske ærter i nogen af de butikker
> jeg har kigget i (Føtex, Bilka, Kvickly, Brugsen og Fakta).

Så kiggede du ikke for 14 dage siden i Føtex - da så jeg dem der.

Hvis du er så "syg" efter ærter du vil lave et indlæg i en nyhedsgruppe,
kan nogle frosne ikke afhjælpe dit problem ind til videre så.

Fra : Peter J

Dato : 28-05-10 15:04

JE skrev:

> Så kiggede du ikke for 14 dage siden i Føtex - da så jeg dem der.

Jeg har kigget hver eneste gang jeg har handlet ind, og ingen steder er
jeg stødt på dem. Kommer lige fra Kvickly (Bruuns Galleri, Århus) og i
dag var der heller ingen friske ærter.

> Hvis du er så "syg" efter ærter du vil lave et indlæg i en nyhedsgruppe,
> kan nogle frosne ikke afhjælpe dit problem ind til videre så.

Det handler såmænd om, at jeg har en nevø på nu snart 1½ år, som har
vist stor interesse og "glæde" når han har fået kogte ærter.

Derfor har jeg godt kunnet tænke mig at tage en bakke friske ærter med
til ham de par gange jeg har besøgt ham de sidste par uger, men de har
som skrevet ikke været nogen af de steder jeg har handlet.

Jeg (eller min nevøen) overlever nok at jeg ikke har kunnet finde de
friske ærter, men netop fordi jeg har kigget flere steder uden held
undrede det mig.

Måske jeg skulle aflægge gartneren midt på strøget i Århus et besøg
inden jeg skal se min nevø næste gang. Han må da for f..... ligge inde
med nogle friske ærter :)

Peter J

Fra : Kirsten Marker

Dato : 29-05-10 01:21

Grønthandleren der står og handler på strøget i Århus, har haft masser af
ærter.
mvh/kirsten

Fra : Armand

Dato : 28-05-10 01:31

Peter J skrev:
> [...]
>
> Er der en bestemt grund til, at friske ærter ikke er til at opdrive
> eller har jeg bare været uheldig i min søgning?

Jeg købte mig en pose ved grønthandleren i Kolding Storcenter for
allerede 3 uger siden.
I sidste uge bemærkede jeg at en grønthandler i en arkade på gågaden i
Flensborg også havde dem.

Så du må bare kigge dig bedre omkring - Hvad med de etniske
grønthandlere :-/

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 28-05-10 15:06

Armand skrev:

> Så du må bare kigge dig bedre omkring - Hvad med de etniske
> grønthandlere :-/

Som skrevet andet sted i tråden så vil jeg forsøge en rigtig
grønthandler (den midt på strøget i Århus), næste gang jeg får brug mine
friske ærter.

Peter J

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 28-05-10 06:26

Peter J skrev:
> [...]
> eller har jeg bare været uheldig i min søgning?
>

> Peter J
>
> X-postet i dk.kultur.mad+drikke & dk.forbruger

Man har også været stærkt tilbageholdende med at importere nye kartofler
og gulerødder, og sidst jeg var i byen fandt jeg kun nogle store og
grimme angiveligt danske gulerødder.
Helt galt er det med f.eks. rødløg, som åbenbart konsekvent er fra
sidste år.

Jeg har også spurgt hos "skumle" grønthandlere, men fået svaret, at det
er importørerne, som er tilbageholdende med at importere til grønttorvet.

Det er dog kun få dage siden at jeg så friske ærter.

Er vi virkeligt så få, som foretrækker friske grøntsager i dette kødland?

Alle tips er velkomne. Skal man til Malmö?

Bjarne

Fra : Niels

Dato : 28-05-10 05:22

On May 27, 12:59 pm, Peter J <peterjuse...@yahoo.com> wrote:
> [...]
>
> Er der en bestemt grund til, at friske ærter ikke er til at opdrive
> eller har jeg bare været uheldig i min søgning?

Jeg forstår ikke denne diskussion. Føtex, Superbrugsen. Fakta, Irma og
den lokale grønthandler har alle røvsyge italienske ærter hver dag. Er
det danske ærter, du mener?

--
Niels

Fra : smiley

Dato : 28-05-10 12:50

On 28-05-2010 18:21, Niels wrote:

> Jeg forstår ikke denne diskussion. Føtex, Superbrugsen. Fakta, Irma og
> den lokale grønthandler har alle røvsyge italienske ærter hver dag. Er
> [...]

November og december er ærte sæson i Indien,
http://www.smileymax.com/2010/2010-5.html
2-3 kr kiloet. hvis man er til ærter på den
årstid. -max-

Fra : Peter J

Dato : 28-05-10 15:10

smiley skrev:

> November og december er ærte sæson i Indien,
> http://www.smileymax.com/2010/2010-5.html
> 2-3 kr kiloet. hvis man er til ærter på den
> årstid. -max-

Så længe kan jeg ikke vente :)

Peter J

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-05-10 19:33

Pseudonymet smiley skrev bl.a.:

> November og december er ærte sæson i Indien,
> 2-3 kr kiloet. hvis man er til ærter på den
> årstid.

Men så skal man jo tillægge rejseomkostninger, når man nu bor i Århus og
ens vej ikke lige falder forbi Indien.

--
Jørgen Grandt

Fra : Peter J

Dato : 28-05-10 15:10

Niels skrev:

> Jeg forstår ikke denne diskussion. Føtex, Superbrugsen. Fakta, Irma og
> den lokale grønthandler har alle røvsyge italienske ærter hver dag.

Og det har mine lokale indkøbssteder (diverse forretninger omkring
banegården i Århus) så ikke haft. Ikke engang nogle røvsyge nogen (hvis
man ser bort fra frosne). Derfor min undren.

> Er det danske ærter, du mener?

Det ville da være det allerbedste. Nogen der har set dem ved diverse
vejsalgssteder (altså dem hvor man køber direkte fra landmanden)?

Eller kommer de danske friske ærter måske først senere på året?

Peter J

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-05-10 19:55

Peter J skrev:

> Eller kommer de danske friske ærter måske først senere på året?

Ja. Sæsonen for danske friske grønne ærter er juli-august.

--
Herluf :·)

Fra : N_B_DK

Dato : 29-05-10 02:29

Peter J wrote:

> Er der en bestemt grund til, at friske ærter ikke er til at opdrive
> eller har jeg bare været uheldig i min søgning?

Ja det undrer også mig, al den sol og varme der har været lige fra december,
gør at alle afgrøder vokser meget hurtigere, så de burde nok have høstet
allerede i marts måned.....

--
MVH. N_B_DK

Fra : Tonni Madsen

Dato : 29-05-10 22:15

> Er der en bestemt grund til, at friske ærter ikke er til at opdrive eller
> har jeg bare været uheldig i min søgning?

If fruen, som som nærmest har samme forhold til ærter som vampyrer til
blod... Har hun købt den i Aldi de sidste par uger... mens hun venter på at
de 40mtr i køkkenhaven bliver modne...

Mvh Tonni Madsen

Fra : Peter J

Dato : 02-06-10 16:11

Peter J skrev:

> Er der en bestemt grund til, at friske ærter ikke er til at opdrive
> eller har jeg bare været uheldig i min søgning?

Det lykkedes mig i dag af få fingrene i en pose ærter hos grønthandleren
midt på strøget. Ikke verdens mest spændende ærter, men trods alt
rigtige frisk ærter...

Peter J

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-06-10 21:15

Peter J <peterjusenet@yahoo.com> skrev i meddelelsen
4c067493$0$32178$ba624c82@nntp06.dk.telia.net:

> Det lykkedes mig i dag af få fingrene i en pose ærter hos
> grønthandleren midt på strøget. Ikke verdens mest spændende ærter,
> men trods alt rigtige frisk ærter...

Hehe. Og du er sikker på, det ikke er bestrålede ærter fra sidste sæson?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter J

Dato : 03-06-10 22:55

Jens Bruun skrev:

> Hehe. Og du er sikker på, det ikke er bestrålede ærter fra sidste sæson?

Der var levende orm i et par stykker af dem, men skal selvfølgelig ikke
kunne sige, om de kunne være overlevende fra sidste sæson.

Peter J