/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Ophavsret og monetos
Fra : Andreas Jensen


Dato : 26-05-10 22:17

Hej alle

Måske er dette forkert gruppe at spørge i, men da jeg er ny på usenet, så
bær over med mig.

Jeg har i forbindelse med en større skriftlig opgave taget en del billeder i
en kommune. Nu er kommunen interesseret i at overtage disse billeder og
bruge en del af dem på deres officielle hjemmeside.Men de ønsker ikke
umiddelbart at betale for dem.

Hvordan skal jeg forholde mig til dette ?

Det er trods alt mit arbejde og det er mit private udstyr, der er anvendt
til optagelserne.

Opgaven derimod er skrevet på kommunens udstyr, og de har brugt tid og
ressourcer på at vejlede mig undervejs.

Opgaven og hjemmesiden har intet med hinanden at gøre.

M.v.h.
Andreas Jensen



 
 
Allan (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 27-05-10 04:30

Andreas Jensen skrev:
> Hej alle
>
> Måske er dette forkert gruppe at spørge i, men da jeg er ny på usenet, så
> bær over med mig.
>
> Jeg har i forbindelse med en større skriftlig opgave taget en del billeder i
> en kommune. Nu er kommunen interesseret i at overtage disse billeder og
> bruge en del af dem på deres officielle hjemmeside.Men de ønsker ikke
> umiddelbart at betale for dem.
>
> Hvordan skal jeg forholde mig til dette ?
>
> Det er trods alt mit arbejde og det er mit private udstyr, der er anvendt
> til optagelserne.
>
> Opgaven derimod er skrevet på kommunens udstyr, og de har brugt tid og
> ressourcer på at vejlede mig undervejs.
>
> Opgaven og hjemmesiden har intet med hinanden at gøre.
>
> M.v.h.
> Andreas Jensen
>
>
Du mangler en væsentlig oplysning:
Dit eventuelle ansættelsesforhold?
Uden den viden kan ingen vel afgøre, hvem der besidder ophavsretten.
Aben

Per H. Nielsen (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 27-05-10 12:07

Allan wrote:
> Du mangler en væsentlig oplysning:
> Dit eventuelle ansættelsesforhold?
> Uden den viden kan ingen vel afgøre, hvem der besidder ophavsretten.

En fotograf har som udgangspunkt altid ophavsretten til sine billeder
uanset om de er fremstillet i forbindelse med et ansættelsesforhold
eller ej.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.



Allan (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 27-05-10 12:48

Per H. Nielsen skrev:
> Allan wrote:
>> Du mangler en væsentlig oplysning:
>> Dit eventuelle ansættelsesforhold?
>> Uden den viden kan ingen vel afgøre, hvem der besidder ophavsretten.
>
> En fotograf har som udgangspunkt altid ophavsretten til sine billeder
> uanset om de er fremstillet i forbindelse med et ansættelsesforhold
> eller ej.
>
Ja, de er nogle værre nogle de fotografer , men ophavsret har de
f.eks ikke på bestilte bryllupsbilleder.

Per H. Nielsen (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 27-05-10 13:06

Allan wrote:
> Ja, de er nogle værre nogle de fotografer , men ophavsret har de
> f.eks ikke på bestilte bryllupsbilleder.

Jo det har de som udgangspunkt. Mon ikke du tænker på følgende paragraf
i lov om ophavsret:

§ 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Denne paragraf fratager ikke ophavsretten fra fotografen.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.



Allan (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 27-05-10 13:42

Per H. Nielsen skrev:
> Allan wrote:
>> Ja, de er nogle værre nogle de fotografer , men ophavsret har de
>> f.eks ikke på bestilte bryllupsbilleder.
>
> Jo det har de som udgangspunkt. Mon ikke du tænker på følgende paragraf
> i lov om ophavsret:
>
> § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
> portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.
>
> Denne paragraf fratager ikke ophavsretten fra fotografen.
>
Joda det var samtykkeerklæringen jeg egentlig havde i hovedet, og det er
en begrænsning af retten. Jeg beklager misinformationen.

Så nu kikker vi ud i den virkelige Verden:
Kik på "Tillæg til normalkontrakt for pressefotografer" i
http://www.jppol.dk/media/18148/dma-dj%20politiken%20og%20eb.pdf

Den er ganske herlig.

Soeren Friberg (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Soeren Friberg


Dato : 27-05-10 16:03

On 27-05-2010 14:42, Allan wrote:
> Så nu kikker vi ud i den virkelige Verden:
> Kik på "Tillæg til normalkontrakt for pressefotografer" i
> http://www.jppol.dk/media/18148/dma-dj%20politiken%20og%20eb.pdf
>
> Den er ganske herlig.

Morsom, det er da muligt, men vi er ovre i faste ansættelsesforhold.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://sfriberg.smugmug.com
http://1x.com/v2/#member/10362/

Hans Kjaergaard (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 27-05-10 08:09

On Wed, 26 May 2010 23:16:37 +0200, "Andreas Jensen"
<Fjernes_ccc2500@vip.cybercity.dk> wrote:
>Jeg har i forbindelse med en større skriftlig opgave taget en del billeder i
>en kommune. Nu er kommunen interesseret i at overtage disse billeder og
>bruge en del af dem på deres officielle hjemmeside.Men de ønsker ikke
>umiddelbart at betale for dem.
>
>Hvordan skal jeg forholde mig til dette ?
Du får dem højst sansynligt ikke til at betale for billederne.
Så får de ikke lov at bruge dem gratis bliver de sure.
Det kan du være ligeglad med med mindre du da påtænker en ansættelse i
kommunen.

Men, du kunne også være lidt pragmatisk og vælge at give dem lov til
at bruge billederne til hjemmesiden og sørge for at du bliver tydeligt
kreditteret ud for hvert billed, det kan du bruge som reference så
længe hjemmesiden består med dine billeder på.
Sørg for at din tilladelse bliver begrænset til kun at omhandle
hjemmesiden, så kan du jo komme og forlange ekstra hvis de senere vil
bruge billederne i anden sammenhæng.

>Det er trods alt mit arbejde og det er mit private udstyr, der er anvendt
>til optagelserne.
Optagelser du har foretaget hvor du ikke viste at andre kunne være
intereseret i billederne, billeder der udelukkende var tiltænkt din
opgave, her må man græde tørre tårer, dårligt argument.

>Opgaven derimod er skrevet på kommunens udstyr, og de har brugt tid og
>ressourcer på at vejlede mig undervejs.
Det er her du skulle overveje hvorfor du måske skulle forærer
billederne til kommunen. Noget for noget princippet.


/Hans

Andreas Jensen (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Andreas Jensen


Dato : 27-05-10 21:45

Takker for svarene.

Nej - jeg er ikke ansat i kommunen, og mit ulønnede studieophold har da (om
ikke andet) så lært mig, at dér skal jeg nok ikke arbejde, medmindre det er
sidste udvej *G*

M.v.h.
Andreas Jensen


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:uh5sv5d1uqebo1qojjnm5udsr4233jp7e1@4ax.com...
> On Wed, 26 May 2010 23:16:37 +0200, "Andreas Jensen"
> <Fjernes_ccc2500@vip.cybercity.dk> wrote:
>>Jeg har i forbindelse med en større skriftlig opgave taget en del billeder
>>i
>>en kommune. Nu er kommunen interesseret i at overtage disse billeder og
>>bruge en del af dem på deres officielle hjemmeside.Men de ønsker ikke
>>umiddelbart at betale for dem.
>>
>>Hvordan skal jeg forholde mig til dette ?
> Du får dem højst sansynligt ikke til at betale for billederne.
> Så får de ikke lov at bruge dem gratis bliver de sure.
> Det kan du være ligeglad med med mindre du da påtænker en ansættelse i
> kommunen.
>
> Men, du kunne også være lidt pragmatisk og vælge at give dem lov til
> at bruge billederne til hjemmesiden og sørge for at du bliver tydeligt
> kreditteret ud for hvert billed, det kan du bruge som reference så
> længe hjemmesiden består med dine billeder på.
> Sørg for at din tilladelse bliver begrænset til kun at omhandle
> hjemmesiden, så kan du jo komme og forlange ekstra hvis de senere vil
> bruge billederne i anden sammenhæng.
>
>>Det er trods alt mit arbejde og det er mit private udstyr, der er anvendt
>>til optagelserne.
> Optagelser du har foretaget hvor du ikke viste at andre kunne være
> intereseret i billederne, billeder der udelukkende var tiltænkt din
> opgave, her må man græde tørre tårer, dårligt argument.
>
>>Opgaven derimod er skrevet på kommunens udstyr, og de har brugt tid og
>>ressourcer på at vejlede mig undervejs.
> Det er her du skulle overveje hvorfor du måske skulle forærer
> billederne til kommunen. Noget for noget princippet.
>
>
> /Hans



Soeren Friberg (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Soeren Friberg


Dato : 27-05-10 21:58

On 27-05-2010 22:45, Andreas Jensen wrote:
> Takker for svarene.
>
> Nej - jeg er ikke ansat i kommunen, og mit ulønnede studieophold har da (om
> ikke andet) så lært mig, at dér skal jeg nok ikke arbejde, medmindre det er
> sidste udvej *G*
>
> M.v.h.
> Andreas Jensen
>
>
> "Hans Kjaergaard"<hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:uh5sv5d1uqebo1qojjnm5udsr4233jp7e1@4ax.com...
>> On Wed, 26 May 2010 23:16:37 +0200, "Andreas Jensen"
>> <Fjernes_ccc2500@vip.cybercity.dk> wrote:
>>> Jeg har i forbindelse med en større skriftlig opgave taget en del billeder
>>> i
>>> en kommune. Nu er kommunen interesseret i at overtage disse billeder og
>>> bruge en del af dem på deres officielle hjemmeside.Men de ønsker ikke
>>> umiddelbart at betale for dem.
>>>
>>> Hvordan skal jeg forholde mig til dette ?
>> Du får dem højst sansynligt ikke til at betale for billederne.
>> Så får de ikke lov at bruge dem gratis bliver de sure.
>> Det kan du være ligeglad med med mindre du da påtænker en ansættelse i
>> kommunen.
>>
>> Men, du kunne også være lidt pragmatisk og vælge at give dem lov til
>> at bruge billederne til hjemmesiden og sørge for at du bliver tydeligt
>> kreditteret ud for hvert billed, det kan du bruge som reference så
>> længe hjemmesiden består med dine billeder på.
>> Sørg for at din tilladelse bliver begrænset til kun at omhandle
>> hjemmesiden, så kan du jo komme og forlange ekstra hvis de senere vil
>> bruge billederne i anden sammenhæng.
>>
>>> Det er trods alt mit arbejde og det er mit private udstyr, der er anvendt
>>> til optagelserne.
>> Optagelser du har foretaget hvor du ikke viste at andre kunne være
>> intereseret i billederne, billeder der udelukkende var tiltænkt din
>> opgave, her må man græde tørre tårer, dårligt argument.
>>
>>> Opgaven derimod er skrevet på kommunens udstyr, og de har brugt tid og
>>> ressourcer på at vejlede mig undervejs.
>> Det er her du skulle overveje hvorfor du måske skulle forærer
>> billederne til kommunen. Noget for noget princippet.
>>
>>
>> /Hans
>
>
Du har mulighed for at se mere her:
http://www.journalistforbundet.dk/sw28769.asp


--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://sfriberg.smugmug.com
http://1x.com/v2/#member/10362/

Soeren Friberg (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Soeren Friberg


Dato : 27-05-10 22:05

On 26-05-2010 23:16, Andreas Jensen wrote:
> Hej alle
>
> Måske er dette forkert gruppe at spørge i, men da jeg er ny på usenet, så
> bær over med mig.
>
> Jeg har i forbindelse med en større skriftlig opgave taget en del billeder i
> en kommune. Nu er kommunen interesseret i at overtage disse billeder og
> bruge en del af dem på deres officielle hjemmeside.Men de ønsker ikke
> umiddelbart at betale for dem.
>
> Hvordan skal jeg forholde mig til dette ?
>
> Det er trods alt mit arbejde og det er mit private udstyr, der er anvendt
> til optagelserne.
>
> Opgaven derimod er skrevet på kommunens udstyr, og de har brugt tid og
> ressourcer på at vejlede mig undervejs.
>
> Opgaven og hjemmesiden har intet med hinanden at gøre.
>
> M.v.h.
> Andreas Jensen
>
>
Som udgangspunkt deler jeg Hans's synspunkt, men jeg har med succes
anvendt inspiration her:
http://www.journalistforbundet.dk/sw1956.asp

Men der var tale om koncertbilleder, der blev brugt udpræget kommercielt
og bedste udvej var utvivlsomt at betale kravet.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://sfriberg.smugmug.com
http://1x.com/v2/#member/10362/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408153
Brugere : 218880

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste