En lille hurtig - fjern røde øjne
Fra : Steen

Dato : 27-05-10 16:38

Der snakkes tit om diverse småprogrammer herinde - hvis jeg lige skal
have fjernet nogle røde øjne - og det er ikke pga alkohol - hvad er så
lige hurtigt og gratis?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 27-05-10 16:44

On 2010-05-27 17:37:54 +0200, Steen said:

> Der snakkes tit om diverse småprogrammer herinde - hvis jeg lige skal
> have fjernet nogle røde øjne - og det er ikke pga alkohol - hvad er så
> lige hurtigt og gratis?

Hvad med iPhoto?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Steen

Dato : 27-05-10 16:44

In article <htm3ki$7co$2@news.eternal-september.org>,
Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Der snakkes tit om diverse småprogrammer herinde - hvis jeg lige skal
> have fjernet nogle røde øjne - og det er ikke pga alkohol - hvad er så
> lige hurtigt og gratis?

Aghr, glem det - man bruger selvfølgeligt iPhoto.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 18:10

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Der snakkes tit om diverse småprogrammer herinde - hvis jeg lige skal
> have fjernet nogle røde øjne - og det er ikke pga alkohol - hvad er så
> lige hurtigt og gratis?

lader være med at bruge den indbyggede flash ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-10 23:52

> lader være med at bruge den indbyggede flash ?

Det er desværre nærmest umuligt at finde kompakte og/eller prisrimelige
kameraer med mulighed for ekstern blitz (jeg kan altså ikke vænne mig
til, at det pludselig hedder en flash). Det irriterer mig, for jeg gider
ikke slæbe rundt på et stort spejlreflekskamera, og jeg vil heller ikke
ofre alverden. Jeg ved godt, at man ofte kan finde gode tilbud på
forrige model, og jeg har skam været fristet.
Jeg husker med nostalgi mit Minox 35 GT, som var verdens mindste
35 mm kamera, og som samtidig havde ekstern blitz, så folk aldrig fik
røde øjne. Der var ikke noget med ventetid og fokusering. Når man
trykkede på knappen, tog det billedet. Det var simpelthen et pragtfuldt
kamera til snapshots og til at have med overalt. Og billederne var
såmænd glimrende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 00:12

> Det er desværre nærmest umuligt at finde kompakte og/eller prisrimelige
> kameraer med mulighed for ekstern blitz (jeg kan altså ikke vænne mig
> til, at det pludselig hedder en flash).

Se, der kan man se hvordan jeg tænker .. når folk siger "kamera" så skal
jeg altid huske at de fleste bruger et "point & shoot" ...

> [...]
> ofre alverden. Jeg ved godt, at man ofte kan finde gode tilbud på
> forrige model, og jeg har skam været fristet.

Hvis du kan finde f.eks. et Canon 400D eller 450D så har du et
fantastisk kamera til en super pris ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-10 02:30

> Se, der kan man se hvordan jeg tænker .. når folk siger "kamera" så skal
> jeg altid huske at de fleste bruger et "point & shoot" ...

Det lyder så frygteligt nedsættende. Der findes gode, kompakte kameraer,
som tager glimrende billeder. Endelig skal man jo huske, at det kamera,
der tager de bedste billeder, er det, man har med.

> Hvis du kan finde f.eks. et Canon 400D eller 450D så har du et
> fantastisk kamera til en super pris ...

Som jeg skrev, så har jeg været fristet. Sidste år kunne man også få et
Nikon ned til kr. 2.500,-. Problemet er bare, at jeg ikke gider slæbe et
stort kamera med. Jeg har prøvet det længe før den digitale tidsalder.
Når vi kom til feriens sidste dag, opdagede jeg altid, at jeg slet ikke
havde fået taget billeder. Hver morgen besluttede jeg mig nemlig for at
lade kameraet blive hjemme, fordi jeg ikke lige gad slæbe rundt på det
den dag.
Det er jo også dyrt at købe et spejlreflekskamera. Måske kan
selve kameraet med standardoptik fås til kr. 3.000,- eller mindre. Men
det er jo bare starten. Skal man have en ordentlig blitz, er det let kr.
1.000,- oveni. Skal man udnytte muligheden for at skifte objektiv, så
kommer man let af med flere tusinde pr. ekstra objektiv. Så skal man
have en taske at slæbe udstyret rundt i. Det løber hurtigt op, og ud
over pengene så synes jeg ikke, jeg orker at få endnu en tidskrævende
hobby.
Noget andet er, at der faktisk findes spændende kameraer. Jeg
kan bare nævne Ricoh GRIII med en meget lysstærk vidvinkel. Der er også
de meget spændende mikro 3/4 som Olympus PEN og Panasonic GR1. De giver
jo mange af spejlreflekskameraets fordele uden at være helt så klodsede.
Til gengæld er det noget dyre, og måske sætter de sig i virkeligheden
mellem to stole.
Hvis du er interesseret, så har jeg faktisk lige købt et
Panasonic TZ10 for et par uger siden. Det har en meget kraftig zoom
(svarende til 28-300 mm). Det er altså noget, der vil noget. I hvert
fald for mig, er aldrig har haft så ekstreme brændvidder. Nu kan jeg
pludselig tage rigtig gode billeder af børnene, når de spiller tennis
eller fodbold. Men det er rigtigt, at der kan være problemer med røde
øjne, og så er kameraet ikke så hurtigt og billederne ikke så støjfrie
som med et spejlrefleks.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 07:08

> [...]
> have en taske at slæbe udstyret rundt i. Det løber hurtigt op, og ud
> over pengene så synes jeg ikke, jeg orker at få endnu en tidskrævende

Du har argumenterne i orden for ikke at gå dSLR vejen ;)

> [...]
> jo mange af spejlreflekskameraets fordele uden at være helt så klodsede.
> Til gengæld er det noget dyre, og måske sætter de sig i virkeligheden

Ja micro4/3 er en lidt underligt fisk ... men dem der har et af dem er
begeistrede for dem ..

> Hvis du er interesseret, så har jeg faktisk lige købt et
> Panasonic TZ10 for et par uger siden.

Har selv et LX3 som "backup kamera".... som jeg bruger så sjældent at
det næsten er synd ...

/Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-10 11:02

> Ja micro4/3 er en lidt underligt fisk ... men dem der har et af dem er
> begeistrede for dem ..

Jeg har også været meget fristet, men jeg synes ikke lige, jeg har lyst
til at ofre så meget lige nu. Når man begynder på et system, så skal man
jo have ekstra objektiver, blitz, måske en søger til 3/4-systemet.
Kameraet med standardoptik koster typisk 5-6.000,- kr., så man nærmer
sig hurtigt de 10.000,- kr. Jeg har ellers set, at Olympus har
tv-reklamer for deres Pen-modeller. Det undrer mig lidt, for det er jo
et halvdyrt kamera for entusiaster. Normalt er det mere
mainstream-produkter, der reklameres for.

> Har selv et LX3 som "backup kamera".... som jeg bruger så sjældent at
> det næsten er synd ...

Det har ellers fået fantastisk god kritik. Flere anmeldere skrev, at de
selv havde anskaffet et, efter de har testet det, og bedre anbefaling
kan man vel dårligt få (Har man for mange penge, findes det også i en
Leica-udgave). Jeg var lige ved at købe et LX3, men så var jeg blevet
lidt opsat på at få en god tele, så jeg kan tage billeder af børnene,
når de spiller tennis eller fodbold, på skiferier og andre steder, hvor
jeg altid har manglet en tele. Derfor købte jeg et TZ10.
Jeg drømmer så lidt om, at jeg en dag også kan købe et mere
eksklusivt kamera, der samtidig er kompakt. Det kan være sådan noget som
et Ricoh GRIII eller Panasonic GF1 med den meget lysstærke
pancake-vidvinkel. Det kan jo være et alternativ til at opbygge et
system med spejrefleks og flere objektiver. Så kan man i stedet have et
par kompakte kameraer, der har hver sine styrker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 11:05

> [...]
> system med spejrefleks og flere objektiver. Så kan man i stedet have et
> par kompakte kameraer, der har hver sine styrker.

Hvis jeg ikke var så investeret i mit Canon grej så måske var 4/3 mere
attraktivt ... men når man først har brugt et fullframe dSLR så er det
_meget_ svært at gå tilbage til noget andet....

/thomas