iPad! En magisk revolutionerende enhed til~
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-05-10 05:48

Skyldes det mon min alder, at jeg føler et lille stik af irritation
over at Apple i flere måneder har haft den overskrift på deres danske
hjemmeside, uden dog at kunne fortælle hvad den "Utrolig pris" rent
faktisk dækker over??

Burde de der varder siden ikke lige tænke sig om inden de ukritisk blot
undersætter teksten på den amerikanske side??

Hilsen Henrik

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 05:53

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
>
> Burde de der varder siden ikke lige tænke sig om inden de ukritisk blot
> undersætter teksten på den amerikanske side??

Basalt set er det jo komplet ligegyldigt hvad den kommer til at koste i
DK. Bliver den for dyr i forhold til fx. Sverige eller Tyskland, tja så
skaffer man jo bare derfra eller fra det billigste sted i verden.

Der er jo et virtuelt tastatur på, så den er jo statsløs!

Det næste bliver at Apples bærbare kommer med samme tastaturtype og så
slipper vi for de høje danske priser. Skønt.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik

Dato : 27-05-10 07:37

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Basalt set er det jo komplet ligegyldigt hvad den kommer til at koste i
> DK. Bliver den for dyr i forhold til fx. Sverige eller Tyskland, tja så
> skaffer man jo bare derfra eller fra det billigste sted i verden.

Det har du da principielt ret i!

Men jeg snakker rent markedsføring, tænk hvis du fylder aviserne med
reklamer der sagde "Fantastisk køleskab til en fantastisk pris" men uden at
varen var prissat, så er jeg ret sikker på at forbruger ombudsmanden ville
rømme sig kraftigt!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 08:56

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> [...]
> varen var prissat, så er jeg ret sikker på at forbruger ombudsmanden ville

Du kan jo kun diskutere om en pris er fantastisk eller ej.

Den kan jo fantastisk høj og lav.

iPad'en kommer garanteret til at være samme antal procent dyrere som alt
andet Apple grej er i DK.

Forskellen her er bare at den nemt kan købes i andre lande og ikke er
låst til noget som helst. Desuden skifter du bare til dansk tastatur og
så er du kørende.

Alt det pjat med told og moms og andet fis kan man jo ikke bruge til en
prut. Man køber den i USA, pakker den ud, syncer den op og så er den i
vinkel.

Alle de gange jeg har rejst har stort 75% af alle der tjekkede ind haft
en bærbar med. Ingen har nogensinde fået tjekket om i hvilket land den
er købt.

Det er jo ikke anderledes end at købe et sæt tøj i USA.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 09:02

> [...]
> er købt.
>
> Det er jo ikke anderledes end at købe et sæt tøj i USA.

Jo, men det giver jo stadig kun mening hvis man alligevel er i USA ...
med fly, anden transport, mad evt. hotel bliver det en dyrere fornøjelse
end at købe den i Danmark.

Derudover er langt de fleste alt alt alt for dovne til at hoppe over
grænserne for at få fat i en dims. De fleste gør det der er nemmest ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 09:05

> [...]
>
> Derudover er langt de fleste alt alt alt for dovne til at hoppe over
> grænserne for at få fat i en dims. De fleste gør det der er nemmest ...

Enig. Men med de mange som i dag rejser eller kender nogen som rejser,
så er det jo forholdsvis nemt at få en med hjem fra et sted i verden.

I øvrigt har Apple vist Worldwide garanti på deres håndholdte ting ikke?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 09:13

> [...]
>
> Enig. Men med de mange som i dag rejser eller kender nogen som rejser, så
> er det jo forholdsvis nemt at få en med hjem fra et sted i verden.

jeg gætter på at tyskland nok bliver det mest nærliggende sted at tage
til ... men ligger der noget mac forhandler i nærheden af grænsen ?

> I øvrigt har Apple vist Worldwide garanti på deres håndholdte ting ikke?

jow ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-10 10:09

> jeg gætter på at tyskland nok bliver det mest nærliggende sted at tage
> til ... men ligger der noget mac forhandler i nærheden af grænsen ?

En hurtig søgning efter forhandlere på Apples tyske hjemmeside giver 17
adresser i Hamborg og fire i Kiel. Nogle få af dem ser dog ikke ud til
at være udsalg til private, men værksteder og forhandlere rettet mod
professionelle. I hvert fald er der rigeligt at vælge mellem. Jeg har
søgt på Husum, Flensborg og Slesvig, men der dukker ikke nogen adresser
op nærmere den danske grænse.

I har vel set de tyske priser? De går fra ¤499 til ¤799 med spring på
¤100, hvilket er kr. 3.700,- til kr. 5.940,- med lidt afrunding. Der er
¤100 mellem hver af de tre størrelser hukommelse og ligeledes ¤100 Euro
mellem Wi-Fi- og Wi-Fi + 3G-modellerne. For ¤599 (kr. 4.450,-) kan man
altså få enten en 32GB Wi-Fi eller en 16GB Wi-Fi + 3G iPad.

> jow ..

Kan det overføres til iPad? Det er jo trods alt et nyt produkt. På den
tyske hjemmeside nævnes et års garanti. I Danmark skal man jo desuden
opfylde købelovens krav om to års reklamationsret. Gælder det også i
Tyskland?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 10:28

> [...]
> tyske hjemmeside nævnes et års garanti. I Danmark skal man jo desuden
> opfylde købelovens krav om to års reklamationsret. Gælder det også i

Det kan vel læses i deres EULA et eller andet sted. Men garanti og
reklamationsret er altid lidt "fishy" når man begynder at handle over
grænsen.

Jeg kender ikke de tyske garanti/reklamations regler til bunds ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-05-10 11:18

> Det kan vel læses i deres EULA et eller andet sted. Men garanti og
> reklamationsret er altid lidt "fishy" når man begynder at handle over
> grænsen.

Nej det er ikke korrekt.

Der er fælles regler i EU. Værst tænkelige scenario er at den skal
sendes tilbage til tysk forhandler.

Det betyder dog ikke at Apple ikke kan finde på at påkalde sig egne
regler, de er jo ikke ligefrem stærke i forhold til at overholde
købeloven, men reglerne gælder også dem.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-10 11:21

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Nej det er ikke korrekt.

jo

> Der er fælles regler i EU. Værst tænkelige scenario er at den skal
> sendes tilbage til tysk forhandler.

ja, det er jo det jeg mener ... hvis du sidder i skagen er det jo ikke
smart at skulle over grænsen for at få dit produkt fixet ..

> Det betyder dog ikke at Apple ikke kan finde på at påkalde sig egne
> regler, de er jo ikke ligefrem stærke i forhold til at overholde
> købeloven, men reglerne gælder også dem.

sikke noget sludder .. især når deres 1 års _garanti_ er bedre end hvad
loven kræver ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-05-10 22:51

> ja, det er jo det jeg mener ... hvis du sidder i skagen er det jo ikke
> smart at skulle over grænsen for at få dit produkt fixet ..

Det er da op til den enkelte at afgøre og så kan man tage sit valg
derefter. Det er dog næppe overraskende at det forholder sig sådan. Det
er jo præcis som i DK.

Igen i EU er der fælles regler, ingenting "fishy" der, det er helt klart
og letforståeligt.

> sikke noget sludder .. især når deres 1 års _garanti_ er bedre end hvad
> loven kræver ...

Ja ja man kan da vælge at lukke øjnene og tro at alle historier i
medierne er opdigtede. Det tror jeg personligt ikke.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-10 23:12

> [...]
> er jo præcis som i DK.
>
> Igen i EU er der fælles regler, ingenting "fishy" der, det er helt klart

jeg kan se du absolut vil fortolke hvad jeg siger efter dit hovde ...

> Ja ja man kan da vælge at lukke øjnene og tro at alle historier i
> medierne er opdigtede. Det tror jeg personligt ikke.

hvilke historier ?

/thomas

Fra : Henrik

Dato : 27-05-10 10:25

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in> Du kan jo kun
diskutere om en pris er fantastisk eller ej.

> Den kan jo fantastisk høj og lav.
>
> iPad'en kommer garanteret til at være samme antal procent dyrere som alt
> andet Apple grej er i DK.

Jeg tror vi taler forbi hinanden!!

Jeg hentyder til retorikken i at skrive "utrolig pris" uden at skrive
prisen, alt det andet er vi stort set enige i!!!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 10:36

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> Jeg tror vi taler forbi hinanden!!
>
> Jeg hentyder til retorikken i at skrive "utrolig pris" uden at skrive
> prisen, alt det andet er vi stort set enige i!!!

jo, men det er jo klassisk Apple Danmark ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 10:34

Hej,

> Jeg hentyder til retorikken i at skrive "utrolig pris" uden at skrive
> prisen, alt det andet er vi stort set enige i!!!

Tror kun det er dig, der synes det er underligt?

De skriver bare at der snart kommer et fantastisk produkt til en
fantastisk pris. Hvis de ikke selv syntes det hele var fantastisk, hvem
skulle så synes det?

Kan ikke på nogen som helst måde se at det skulle være på kant med nogen
lovgivning eller berettige til løftede øjenbryn fra forbrugerombudsmanden.

Om den så kommer til at koste 2500 kr. eller 25.000 kr. har Apple vel
ret til at synes at det er en fantatisk pris (enten for os - eller for
dem selv).

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-05-10 10:34

> tyske hjemmeside nævnes et års garanti. I Danmark skal man jo desuden
> opfylde købelovens krav om to års reklamationsret. Gælder det også i
> Tyskland?

Ja da.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : jagge

Dato : 30-05-10 11:16

> [...]

> Burde de der varder siden ikke lige tænke sig om inden de ukritisk blot
> undersætter teksten på den amerikanske side??

Det har du da ret i. Det er akurat lige så plat som hjemmeside der højt
proklamerer "under construction".

MVH

Jakob