Nu er Apple større end MicroSoft
Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-05-10 21:53

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 22:12

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Til orientering
> http://www.dagbladet.no/2010/05/26/kultur/tekno/apple/microsoft/11879000/

*suk* ... det er papir penge og betyder minimalt i den store sammenhæng.
... Det kan stortset kun bruges til "dick waving" som de siger på den
anden side af atlanten.

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-10 03:22

Thomas von Hassel wrote:

> *suk* ... det er papir penge og betyder minimalt i den store sammenhæng.
> .. Det kan stortset kun bruges til "dick waving" som de siger på den
> anden side af atlanten.

Tja, det siger /du/, - men i realiteternes verden kan sådan noget altså
også bruges til at lægge et vist pres på konkurrenterne... - Fx. ved at
begynde at købe aktier op og true med at overtage firmaet, hvis de ikke
'makker ret'.

- I tilfældet Apple versus MS kunne det fx. være, at Apple nu (måske)
både kan og vil kræve, at MSOffice bliver lavet i en lige så god
kvalitet og med tilsvarende brugerfunktionalitet som på Windows versionerne.

Så du skal ikke være så skråsikker... Slige ting er set før...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 07:42

> [...]
> både kan og vil kræve, at MSOffice bliver lavet i en lige så god
> kvalitet og med tilsvarende brugerfunktionalitet som på Windows versionerne.

De tider hvor Apple føler sig presset af Microsoft på nogen måde er vist
længe forbi, og ikke pga. hvad deres market cap er for tiden.

Og Apple har efter min mening strengt taget heller ikke brug for at
Microsoft udvikler en Office pakke.

Hvis din teori skulle passe så havde Apple forlængst købt/presset Adobe
og fået _dem_ til at makke ret.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-10 13:49

Thomas von Hassel wrote:

> De tider hvor Apple føler sig presset af Microsoft på nogen måde er vist
> længe forbi, og ikke pga. hvad deres market cap er for tiden.

?? - Det er jo heller ikke det, jeg skriver. - Jeg skriver derimod, at
Apple kan bruge det til at presse MS med.

> Og Apple har efter min mening strengt taget heller ikke brug for at
> Microsoft udvikler en Office pakke.

Hvor skriver jeg noget om det?

> Hvis din teori skulle passe så havde Apple forlængst købt/presset Adobe
> og fået _dem_ til at makke ret.

Det kunne jo være, det er det, både Apple og andre er igang med ved at
frasige sig Flash og vælge HTML5 istedet for. - Der er mange måder at
presse på...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 14:05

> [...]
>
> ?? - Det er jo heller ikke det, jeg skriver. - Jeg skriver derimod, at
> Apple kan bruge det til at presse MS med.

ja, og jeg skriver at der ingen grund er for Apple at skulle presse den
anden vej.

> Hvor skriver jeg noget om det?

Du skriver at Apple kan presse Microsoft på Office for Mac ?

> Det kunne jo være, det er det, både Apple og andre er igang med ved at
> frasige sig Flash og vælge HTML5 istedet for. - Der er mange måder at
> presse på...

Ja, men det har ikke noget med market cap at gøre, med mindre du
planlægger at købe dig ind.

Derudover så vinder Adobe hvadenten det er Flash eller HTML5 der
"vinder" ... Adobe skal nok lave værktøjerne alligevel.

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 28-05-10 10:50

> Derudover så vinder Adobe hvadenten det er Flash eller HTML5 der
> "vinder" ... Adobe skal nok lave værktøjerne alligevel.

De er allerede godt i gang.
i CS5 kan du paste elementer fra Flash ind i Dreamweaver, som så bliver
konverteret til HTML5. Hokus Pokus - HTML5 for flashfolk.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-10 11:51

Franz Berliner wrote:

> De er allerede godt i gang.
> i CS5 kan du paste elementer fra Flash ind i Dreamweaver, som så bliver
> konverteret til HTML5. Hokus Pokus - HTML5 for flashfolk.

Nu har jeg ikke specifikt læst om den side i CS5, men div. omtaler og
gennemgange af CS5 generelt er da egentlig meget blandede... - Jeg har
hentet demoversionen, men er stærkt i tvivl om, om jeg i det hele taget
/tør/ installere den. - Tilsyneladende 'omskriver' den alle bestående CS
pakker, så man ikke igen kan installere en ældre version og bruge den,
hvis man er utilfreds med CS5...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 12:12

> [...]
> /tør/ installere den. - Tilsyneladende 'omskriver' den alle bestående CS
> pakker, så man ikke igen kan installere en ældre version og bruge den,

det passer ikke ... du kan sagtens installere CS5 og have en CS2 eller
CS3 liggende samtidigit ... jeg har længe haft CS2, 3 og 4 installeret
på maskine pga. supportopgaver ... og jeg har hørt fra kolleger at det
ikke er anderledes med CS5.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-10 13:19

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> CS3 liggende samtidigit ... jeg har længe haft CS2, 3 og 4 installeret
> på maskine pga. supportopgaver ... og jeg har hørt fra kolleger at det

Øh...hvordan pokker har du lavet det nummer? - Da jeg fik den tilsv. CS4
Master Collection demo og startede installeren, fik jeg besked om, at
der i forvejen lå en ældre ver., og at denne version ville blive
overskrevet. - Der var kun mulighed for enten at acceptere eller
annullere. - CS5 demoen er også en Master Collection...

- Ingen problemer mellem CS1 og CS2. Her kunne jeg vælge både 'Install',
'Overwrite' og 'Cancel', så i en periode kørte jeg med både CS1 og CS2,
men har nu slettet CS1. Både min CS1 og CS2 er Designer Collection -
altså bl.a. uden Soundbooth.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 13:22

> [...]
> 'Overwrite' og 'Cancel', så i en periode kørte jeg med både CS1 og CS2,
> men har nu slettet CS1. Både min CS1 og CS2 er Designer Collection -

Det var Design Standard og Design Premium TLP licenser ... ingen tricks
eller fifleri.

Har du set screenshot af den dialog ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-10 14:35

Thomas von Hassel wrote:

> Det var Design Standard og Design Premium TLP licenser ... ingen tricks
> eller fifleri.

Hm...

> Har du set screenshot af den dialog ?

På nettet? Nej, - har kun læst nogle indlæg om, at der var nogle
stykker, der havde installationsproblemer med demoerne af CS3 og CS4, -
og jeg har heller ikke taget nogen snapshots selv. Jeg annullerede blot
og smed demoen ud, så jeg har dem ikke længere...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 14:39

> [...]
> og jeg har heller ikke taget nogen snapshots selv. Jeg annullerede blot
> og smed demoen ud, så jeg har dem ikke længere...

nu har jeg aldrig rørt ved demo'erne .. så det kan være det er der
hunden ligger begravt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-10 14:49

Thomas von Hassel wrote:

> nu har jeg aldrig rørt ved demo'erne .. så det kan være det er der
> hunden ligger begravt ...

Tror jeg ikke. - Iflg. Adobe selv, så er demoerne præcis den samme
version som købeversionen - blot med den ændring, at der er indlagt en
30-dages trialcode, som så blokerer for brugen af programmerne efter udløb.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 16:10

> Tror jeg ikke. - Iflg. Adobe selv, så er demoerne præcis den samme
> version som købeversionen - blot med den ændring, at der er indlagt en
> 30-dages trialcode, som så blokerer for brugen af programmerne efter udløb.

Jeg har set demo'erne lave underlige ting hos kunderne .. og hvad Adobe
siger skal man tage med et vist gran salt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-10 21:54

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg har set demo'erne lave underlige ting hos kunderne .. og hvad Adobe
> siger skal man tage med et vist gran salt ...

Hva' så, når det er en diskimage af original DVD'en, hvor jeg så blot
skal indtaste enten en tilsendt trialcode eller klikke på 'trial'? - Og
nej, der er hverken 'activation key', hacks & cracks med. - Jeg havde
ganske enkelt problemer med at downloade den fra Adobes website, så der
var en flink fyr, der sendte mig et andet download link, hvor han havde
lagt en DMG kopi af sin egen købte version.

- En skam, man kun kan 'springe én version over' til upgrade pris... -
Hvis man da så ellers kan tro på de opl. og features, der står på
hjemmesiden, så skulle CS5 faktisk være noget mere venlig overfor folk
med nedsat syn - fx. i form af bedre paletter, mere logiske placeringer
af funktionalitetsgrupper osv.osv... - Nå, men det er jo stort set kun
Photoshop, jeg bruger, så det kan godt være overkill at købe hele
pakken, - selvom jeg da gerne vil gennemtrawle den nye Soundbooth også.
- Den skulle være blevet endnu mere lig den gamle SoundEdit i opbygning
og funktionalitet, så det er da et kæmpeskridt fremad.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 22:21

> [...]
> var en flink fyr, der sendte mig et andet download link, hvor han havde
> lagt en DMG kopi af sin egen købte version.

Så er jeg blank ...

> - En skam, man kun kan 'springe én version over' til upgrade pris... -

Check Adobe's store .. du kan få forskellige grader af upgrade discounts
så langt tilbage som CS2 ... enten fra pakken eller fra enkelt
programmer ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 22:23

> [...]
> så langt tilbage som CS2 ... enten fra pakken eller fra enkelt programmer

DKK 7,450.00 for CS5 Design Std. for updgrade fra CS2 eller CS3 Design
Std.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-10 23:22

Thomas von Hassel wrote:

> DKK 7,450.00 for CS5 Design Std. for updgrade fra CS2 eller CS3 Design
> Std.

Hov! - Den kunne jeg ikke finde... - Hm, gad vide, om ikke min er en
Design Premium, - orker ikke at finde kassen frem.... Den indeholder
ihvertfald Acrobat 7.0 Professional, Bridge, GoLive CS2, Illustrator
CS2, InDesign CS2, Photoshop CS2, Version Cue CS2...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 23:28

> [...]
> ihvertfald Acrobat 7.0 Professional, Bridge, GoLive CS2, Illustrator
> CS2, InDesign CS2, Photoshop CS2, Version Cue CS2...

det er en design premium. og den kan naturligvis også bruges til at
opgradere fra.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-10 22:49

Thomas von Hassel wrote:

> Så er jeg blank ...

...som et ubrændt medie.

> Check Adobe's store .. du kan få forskellige grader af upgrade discounts
> så langt tilbage som CS2 ... enten fra pakken eller fra enkelt
> programmer ..

Det er det, jeg har gjort. Det ser ikke ud til, man kan opgradere
længere tilbage end fra CS3 til CS5 - eller fra CS2 til CS4 for den sags
skyld, og det gælder tilsyneladende også enkeltprogrammer... - Bortset
fra det, så er deres websider utroligt rodede.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 22:53

> [...]
> skyld, og det gælder tilsyneladende også enkeltprogrammer... - Bortset
> fra det, så er deres websider utroligt rodede.

enig ... men det står nu lige her:

"UPGRADE ELIGIBILITY
Design Standard upgrade from any one product
The following products qualify for this upgrade:
• Photoshop CS5, CS4, CS3, or CS2; Photoshop CS5 Extended,
CS4 Extended, or CS3 Extended
• Illustrator CS5, CS4, CS3, or CS2
• InDesign CS5, CS4, CS3, or CS2
• Acrobat 9 Pro; Acrobat 8 Professional, 7.0
Professional, or 6.0 Professional

Design Standard upgrade from Creative Suite 3.x, Creative Suite 2.x, or
certain other suite editions
The following products qualify for this upgrade:
• Creative Suite 3.x Design Premium, Design Standard, Web
Premium, Web Standard, Production Premium, or Master Collection
• Creative Suite 2.x Premium or Standard
• Adobe Production Studio Premium or Standard
• Macromedia® Studio 8
• Adobe Web Bundle (Creative Suite 2 Premium plus Studio
8)
• Adobe Design Bundle (Creative Suite 2 Premium plus
Macromedia Flash® Professional 8)
• Adobe Video Bundle (Production Studio Premium plus Flash
Professional 8)
"

<https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?event=displayProd
uct&categoryOID=4225539&store=OLS-DK&distributionmethodOID=105>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 28-05-10 23:44

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> <https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?event=displayProd
> uct&categoryOID=4225539&store=OLS-DK&distributionmethodOID=105>

Takker! - Så kan jeg opgradere fra CS2. Spørgsmålet er så bare, om det
kan betale sig for mig, når jeg næsten kun bruger Photoshop... - Men
foreløbig er den her arkiveret til senere overvejelse.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-10 09:49

> [...]
> betale sig for mig, når jeg næsten kun bruger Photoshop... - Men foreløbig
> er den her arkiveret til senere overvejelse.

ærligt talt .. jeg bruger CS3 og har kan ikke se hvad jeg skal bruge CS5
til i øjeblikket ... det meste af mit billedbehandling klarer jeg i
Aperture alligevel ... med den fordel at det er "non-destrutive" på RAW
filerne ...

Hvis men derimod bruger hele pakken så er der mere mening i det ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-10 10:46

> [...]
> længe forbi, og ikke pga. hvad deres market cap er for tiden.

> Og Apple har efter min mening strengt taget heller ikke brug for at

Ingen office, ingen Enterprise kunder og dermed vil Apple igen blive mar-
ginaliseret til at skulle betjene konsument markedet og SOHO markedet.

Office til Mac er stadig en bragende god forretning for MS så jeg kan ikke
se hvorfor de skulle droppe den.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-05-10 11:29

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote: > Erik Richard Sørensen

> Ingen office, ingen Enterprise kunder og dermed vil Apple igen blive mar-
> ginaliseret til at skulle betjene konsument markedet og SOHO markedet.

good point ...

> Office til Mac er stadig en bragende god forretning for MS så jeg kan ikke
> se hvorfor de skulle droppe den.

enig ..

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-05-10 19:43

Thomas von Hassel skrev:

> Det var Design Standard og Design Premium TLP licenser ... ingen
> tricks eller fifleri.

Jeg kører pt. CS4 og CS5 Master Collection på samme tid uden
problemer. Det er så godt nok også på Windows 7, men jeg er ret
sikker på, at det også virker under OS X. Det har jo da virket med
tidligere versioner.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-10 19:48

> [...]
> problemer. Det er så godt nok også på Windows 7, men jeg er ret
> sikker på, at det også virker under OS X. Det har jo da virket med

jep .. hver version laver sin egen mappe under Application Support og de
andre steder hvor installationen smider filer ...

/thomas