Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sletning af memory card?
Fra : kk

Dato : 26-05-10 14:52

Må det være tilladt for en foto-newbie at fremføre et problem, som nogen
sikkert har et svar på?:
Jeg har for nylig anskaffet et kamera: Canon IXUS 95 IS, som kan anvende
forskellige memory cards, - mit har en adapter med et lillebitte 2GB kort i.
Det tager udmærkede billeder, og ved hjælp af den medfølgende software er
det intet problem at overføre billederne til min computer (som jeg er fuldt
fortrolig med).
Problemet opstår når jeg sætter adapteren med kortet i computerens
kortlæser, idet den viser kortet ok, og jeg kan hente billederne over på
computeren og gemme dem der. Men, jeg kan ikke slette billederne på kortet,
idet den konstaterer at kortet er skrivebeskyttet, OG DET KAN JEG IKKE SLÅ
FRA - der kommer blot en fejlmelding, som jeg kun kan sige ok til. Det vil
sige, at den eneste måde jeg kan "rense" kortet på, er ved at bruge
funktionen i kameraet. Mit spørgsmål er derfor: Kan det være rigtigt? Skal
jeg ikke kunne rense og evt. formatere kortet i computeren?
Lang udredning, på forhånd tak for evt. svar.
Mvh
kk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 26-05-10 15:48

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev :

> [...]
>funktionen i kameraet. Mit spørgsmål er derfor: Kan det være rigtigt? Skal
>jeg ikke kunne rense og evt. formatere kortet i computeren?

Du burde kunne slette på computeren, men du bør altid gøre det i
kameraet.
Kender ikke mini-SD kort, men på de store er der en låsepal, så
kortet bliver beskyttet mod sletning. Mon ikke det er det samme?

Det er for at sikre, at de mapper, der skal være på kortet,
bliver korrekte og ligeledes nummereringen.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-05-10 16:48

On 26-05-2010 15:52, kk wrote:
> [...]
> jeg ikke kunne rense og evt. formatere kortet i computeren?
> Lang udredning, på forhånd tak for evt. svar.

Hvis kortet er skrivebeskyttet, burde du jo ikke kunne gemme billeder på
det i kameraet. Undersøg, om der er en meget lille "knap" på siden af
kortet, som kan skubbes frem/tilbage. Den kan stå forkert. Lad dit
kamera formattere kortet, der findes en meny til det.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-05-10 17:01

On 26-05-2010 17:48, Bo Bjerre wrote:

> [...]
> kortet, som kan skubbes frem/tilbage. Den kan stå forkert. Lad dit
> kamera formattere kortet, der findes en meny til det.

Måske en tilføjsel: det kan være at skrive-beskyttelses switchen sidder
på adapteren ??

Bo //

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 26-05-10 20:39

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Måske en tilføjsel: det kan være at skrive-beskyttelses switchen sidder på
> adapteren ??
>
> Bo //

det gør den:) eller der er i hvert fald en...

Fra : kk

Dato : 27-05-10 08:36

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse

> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> det gør den:) eller der er i hvert fald en...

Tilbagemelding: Det gør den!- og alt virker nu som det skal og alle er
glade.
Tak igen,
mvh
kk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-05-10 20:32

On 27-05-2010 09:35, kk wrote:
> "Nikolai R. jensen"<ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
> Tilbagemelding: Det gør den!- og alt virker nu som det skal og alle er
> glade.

Øv, så går news-net-diskussionen i stå. Men OK: nyd at der var hjælp at
hente

Bo //

Fra : kk

Dato : 27-05-10 07:22

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>Rigtig mange tak for de venlige svar. Nu har jeg da noget at finde ud af,
>og skal nok melde tilbage om evt. "opdagelser".
Mvh
kk