Smøring af Facnor fulleforstag - model R 1~
Fra : Ukendt

Dato : 25-05-10 23:03

Det er mig umuligt at få skilt rulleforstagsmekanismen så meget, at
jeg kan komme til at smøre det. Jeg har kigget på deres hjemmeside,
http://www.facnor.com/uk/main.asp?url=http://www.facnor.com/uk/products/headsail_furlers/default.asp&f=2,11,,22,a
men kan ikke finde den nødvendige dokumentation. Nogen af Jer, der kan
hjælpe med et tip?

Flemming Torp
PS - I brochuren står at systemet er vedligeholdelsesfrit ... men det
gælder vel ikke smøring? Jeg synes "den trænger" ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-10 00:21

Hej Flemming,

Rullesystemets kugler er af plast og skal ikke smøres. Man skyller
blot godt med ferskvand.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-10 22:22

Harding E. Larsen wrote:
> Hej Flemming,
>
> Rullesystemets kugler er af plast og skal ikke smøres. Man skyller
> blot godt med ferskvand.
>
> Mvh/Harding

Det lyder lidt underligt på mig - ingen smøring? ...
Det er et element på båden, der ofte oversprøjtes med saltvand ... og
ind imellem nærmest er under saltvand ... Men det er et "lukket
system" med tæt pakning for oven, men næppe helt vandtæt ... , og det
er svært at se, hvor man skal skylle ...
Der er i tidens løb trængt smørefedt ud for neden - ret meget synes
jeg ... Skal det ikke erstattes? ...

Flemming Torp

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-05-10 23:02

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> PS - I brochuren står at systemet er vedligeholdelsesfrit ... men det
> gælder vel ikke smøring? Jeg synes "den trænger" ...

Prøv at spørge her Flemming

http://www.danfurl.dk/default.asp

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 00:19

Jan Rasmussen wrote:
> Prøv at spørge her Flemming
>
> http://www.danfurl.dk/default.asp

Tak, det prøver jeg ...

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 07:27

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i meddelelsen
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Prøv at spørge her Flemming
>
> http://www.danfurl.dk/default.asp
>

> Mvh,
> JR

Hej,

Du må gerne fortælle om resultatet her, da jeg også er indehaver af en
Facnor rulleting - og jeg har også bemærket den mindre udsivning af
smørefedt på undersiden.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 16:17

JN wrote:

> [...]
> en
> Facnor rulleting - og jeg har også bemærket den mindre udsivning af

Hvis og når, jeg får et svar, vil jeg gerne gengive det her.
Her er en kopi, at den mail, jeg har sendt til Danfurl:

"Hejsa,

På min X-342 er der i 2003 monteret et Facnor R 150 rulleforstag.
Det har fungeret fint, men jeg synes jo det skal have noget smørelse .
Der er kommet en del "fedt" ud under tromlen i tidens løb.
Det har ikke fået noget smørelse siden 2003.

Når jeg spørger andre og læser i materialet fra Facnor, står der, at
systemet er vedligeholdelsesfrit.
Men gælder det også smøring?

Jeg har prøvet at skille det ad, men kan ikke se, hvor det evt. skal
smøres . hvis det altså skal smøres.

På forhånd tak for svar.

Mange sejlerhilsener
Flemming Torp"

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-05-10 16:34

> [...]
> systemet er vedligeholdelsesfrit.
> Men gælder det også smøring?
>
> Jeg har prøvet at skille det ad, men kan ikke se, hvor det evt. skal

Hvis man ringer får man som regel svar

Jeg har talt med en i Kolding for ca. 2 år siden, han havde ringet til dem
og fået oplyst noget med man skulle løsne de fire skruer øverst og så
sprøjte noget fedt ned der.
og det havde afhjulpet hans problem.

Jeg skal indrømme at det ene af mine forstag også er et facnor og at jeg
heller ikke kan se logikken? og at det ibland kører lidt træg.

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 17:16

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Jeg skal indrømme at det ene af mine forstag også er et facnor og at
> jeg heller ikke kan se logikken? og at det ibland kører lidt træg.

Mener du dermed, at man skal sprøjte fedt ned i skruehullerne? Når jeg
spørger at det fordi nede i bunden af skruehullet kan jeg trække lidt
hvidt "smøremiddel" op på en lille pind, så jeg tænkte, at det måske
er den vej, man smører ...? Desværre har jeg ingen dokumentation, der
kan illustrere konstruktionen ... Skruerne er 6 mm og 20 mm lange. En
dimension, der undrer mig, da de blot skal holde det øverste skjold og
tromlen på plads ...

(Desværre sad skruerne så fast, at jeg ikke kunne få dem af med
umbraco-nøglen, så toppen blev boret ud og en solid tang klarede
resten ...).

Ellers er der faktisk ingen "adgang" til et leje eller andet, der
kunne bruge lidt smørefedt ... Jeg kan i hvert fald ikke finde det ...

Når jeg rejser spørgsmålet i denne gruppe er det ikke fordi, jeg har
haft problemer med mit Facnor rulleforstag ... tværtimod har det
fungeret meget sikkert og stabilt. Det er for at sikre, at også den
fremtidige brug vil være problemfri ...

Flemming Torp

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-05-10 08:43

> [...]
> sikkert og stabilt. Det er for at sikre, at også den fremtidige brug vil

Hej Flemming

Nej, jeg tror ikke man skal sprøjte fedt ned i hullerne, men det kan
importøren fortælle dig.

Se evt. dette link for installationsmanual

http://www.bluemoment.com/manuals/sd_headsail_fur.pdf

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-10 02:54

Der kan ikke trænge smørefedt ud fra lejer der ikke er smurt med
smørefedt.
Lejerne er lavet af et plastmateriale som er registreret under navnet
Torlon.
Lejerne er vandtætte og som Facnor skriver:
2 elastomer molded twin rim joints proofing against salted water and
sun light.
Self- lubricating polymer fiber bearings. Maintenance free.

Man skyller kun udvendigt med ferskvand.

Jeg vil tro at man har presset konstruktionen samme og evt. limet
samlingerne.

Mit tilsvarende Facnor rullesystem kører fint og der er ingen
udtrængen af olie.
Man skal blot ikke sætte faldet for hårdt, det giver en unødig
forspænding af lejerne og det kan føles som om lejerne går trægt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-10 05:58

Hej Flemming,

I en af konstruktionsudgavernes manual står der:

The SD drums are fitted over the original forestay without cutting the
wire. Our drums are mainly made of extruded aluminum parts, machined
and black hard anodized as well as the 2 plates containing the
furling line. There are two large stainless bearings, packed in
grease, fitting into the drum to ensure smooth furling . The drum
being completely sealed is maintenance free.

Så jo i disse typer findes rustfrie lejer smurt med fedt. Sikkert en
vandfortrængende fedt.
Da tromlen er fuldstændig sealed vil det kun være lidt overskydende
fedt der sveder ud og det kan ske hvis temperaturen har været høj
således at der er blevet overtryk i lejerummet.
Lejerummet kan være helt udfyldt af fedt der vil beskytte mod
indtrængende vand, al dette fedt deltager ikke i selve smøringen af
lejet.
Fedttypen kan være en syntetisk type og derfor bliver den ikke
"Gammel". Den meget lille fedt der ligger i selve kuglernes trykbane
mod inder- og ydre ringene er utrolig lille i mængde og ligger
beskyttet af den omkring liggende "Isolerende" fedt. Nogle fedttyper
har tillige den egenskab at de laver en glashård overflade mod
kuglebanerne og den resterende fedt bliver tyndere og egenskaberne
nærmer sig olie og ligger som en lille perle foran hver kugle.
Du kan ikke genopsmøre lejerne og det burde heller ikke være
nødvendigt.

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 17:07

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> nærmer sig olie og ligger som en lille perle foran hver kugle.
> Du kan ikke genopsmøre lejerne og det burde heller ikke være

Ja, den tekst har jeg også læst ... men det var nu mere den udsivende
"smørelse" (som jeg ikke havde gjort noget ved) end problemer med
rulleforstaget, som gav mig "skrupler". Jeg følte, at der skulle gøres
noget for at sikre fortsat problemfri drift.

Nu er jeg godt nok ikke ingeniør, men føler intuitivt at
"vedligeholdelsesfrit" på et skiv - ikke mindst ude i stævnen, som fra
tid til anden "lever et hårdt liv" - er en utopi ... Det virker på mig
som om man bare skal vente på, at det ikke fungerer mere? Jeg er mere
til "rettidig omhu" end til "wait and see" ... Men måske den danske
importør også har et par beroligende kommentarer ... ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-05-10 01:02

Du har ret i at intet er vedligeholdelsesfrit alt kræver omsorg og
pleje. I dette tilfælde vil aluminiumdelene nok først gå til grunde.
Fabrikanten har gjort sig overvejelser om produktets levetid og
vurderet at helsealede lejer vil være at foretrække frem for at give
mulighed for at den enkelte bådejer skulle forsøge en opsmøring med et
tilfældig smøremiddel, mere eller mindre forurenet og indføre det i
lejer hvor også den forudgående rengøring aldrig vil blive
tilfredsstiullende. Kuglelejer er komplicerede relative store
overflader med meget små tollerancer og de har derfor en stor
tilbøjlighed til ikke at virke tilfredsstillende efter opsmøring
ligesom de ikke vil være så tætte at de ville kunne modstå indsivning
af saltvand.
At smøre med forkerte fedttyper vil ligeledes kunne fremme nedbrydning
af lejet.
På den baggrund vi fabrikatets renome være bedst tjent med ikke at
skulle være under indflydelse af individuelle tiltag som ikke vil
forbedre produktets funktion og levetid.
Smøring af kuglelejer foregår ikke på den måde at man blot trykker
mere fedt in gennem f.eks en nippel. Det giver ingen mening.

Alt i alt er det ikke lejer der belastes med særlig mange omdrejninger
i løbet af rulleforstagets levetid, og det har fabrikanten
selvfølgelig taget højde for.

Ja i dette tilfælde er wait and see løsningen det fabrikanten har set
som det bedste alternativ. Skal man foretage sig noget bør man kunne
skifte lejerne om nødvendigt; men har han valgt at lime dem fast, og
det kan være under hensyntagen til evt. korrosion materialerne
imellem, ja så er muligheden for udskiftning heller ikke tilstede.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-06-10 13:04

Hej Flemming

Kom du videre med dit Facnor projekt?

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-10 15:41

Jan Rasmussen wrote:
> Hej Flemming
>

> Kom du videre med dit Facnor projekt?
>

> Mvh
> JR

Det kan man godt sige.
Importøren i Bogense - Danfurl - gav omsider lyd fra sig.
Havde haft travlt med kapsejlads ...
Ifølge ham, skal Facnor-enheden *ikke* smøres.
Så jeg fik det samlet igen - med nye skruer - og det har fungeret
upåklageligt hele sommeren.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør