Duelighedsprøven
Fra : Thomsen Kolding

Dato : 25-05-10 20:41

Jeg overvejer at læse selv og gå op til duelighedsprøven. Nogle spørgsmål
melder sig, og måske kan jeg blive klogere, hvis jeg poster dem her J

Er prøven skriftlig med svarmuligheder, som skal krydses af? Skal jeg
overfor censor vise på søkort 100, at jeg kan beregne en kurs? Skal jeg
virkelig lære alle regler om lanterneføring udenad? Det bliver vist aldrig
paratviden for mig, hvilke lys en minerydder, lille dykkerskib eller fartøj
beskæftiget med uddybning fører.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Bo Carlé

Dato : 25-05-10 20:53

Hej Per
Se også
http://www.duelighed.dk/
---

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-05-10 22:24

Den Tue, 25 May 2010 21:41:25 +0200 skrev Thomsen Kolding:

> [...]
> aldrig paratviden for mig, hvilke lys en minerydder, lille dykkerskib
> eller fartøj beskæftiget med uddybning fører.

Alle dine bange anelser var i hvert fald aktuelle i 2002 da jeg bestod
prøven. Men dumpeprocenten var ca. 0

--
Karl Erik.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-05-10 22:35

Thomsen Kolding wrote:
> [...]
> vist aldrig paratviden for mig, hvilke lys en minerydder, lille
> dykkerskib eller fartøj beskæftiget med uddybning fører.

klik her - spørgsmål 1 -
http://www.duelighed.dk/duelighed/spoergsmaal.asp?sprgnr=1

derefter kører du videre og du i gang og kan se, om det nu også er så
let, som nogle påstår.

Mit råd - selvom vores handel ikke blev til noget - er, at du deltager over
en "vinter" og dermed får hele pensum indenbords.
Viden er magt - og den viden, du har tilegnet dig, kan ingen tage fra dig -
incl. at det hele kommer dig til gavn på den lange bane.

God fornøjelse med alle opgaverne og i den sidste ende held og lykke med
duelighedsprøven

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : claus.b.p.

Dato : 26-05-10 22:55

> [...]
> virkelig lære alle regler om lanterneføring udenad? Det bliver vist aldrig
> paratviden for mig, hvilke lys en minerydder, lille dykkerskib eller
Da jeg var oppe, var det først et antal skriftlige opgaver i navigation,
(med kort 100) derefter mundtlig eksamen. Og jo, lanterner og signaler er en
betydningsfuld del af det.
Det er desværre noget af den lærdom der hurtigt går tabt, når man kun sejler
et begrænset antal timer om året, og mest i dagslys. Men så er der da
heldigvis den mulighed at man laver en samling af laminerede kort, man kan
have med ombord med sådanne oplysninger.
Jeg kan også kun anbefale at deltage i et kursus, om ikke andet så findes
der kurser over nogle få aftener. Det er sikkert ikke helt så udbytterigt
som et kursus i sejlklubben over en hel vinter, - hvor der dukker mange
nyttige ekstra informationer op, - men instruktørerne har ofte nogle gode
tips og huskeregler som gør indlæringen lettere. Jeg skulle mene at det er
en overkommelig opgave at lære stoffet, selvom det evt. er mange år siden
man har været på skolebænken sidst.

Mvh. Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-10 20:36

claus.b.p. <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4bfd98a5$0$284$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> der dukker mange nyttige ekstra informationer op, - men
> instruktørerne har ofte nogle gode tips og huskeregler som gør

Jeg tog på sommerhøjskole på Oure, og tog et 14-dages ophold dér, der
kombinerede "skolegang" og fornøjelse. Og det er ganske sjovt at lave
mand-over-bord-manøvre til eksamen i 15 sekundmeter med en matchracer
(DS37). Når man mestrer dét, mestrer man mand-over-bord på stort set alt
andet

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : HKN

Dato : 28-05-10 09:21

Når man mestrer dét, mestrer man mand-over-bord på stort set alt
> andet

Javel så......

-Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-10 20:29

Thomsen Kolding <news@perthomsen.dk> skrev i meddelelsen
4bfc27e0$0$32173$ba624c82@nntp06.dk.telia.net:

> Skal
> jeg virkelig lære alle regler om lanterneføring udenad?

Ja.

> Det bliver
> vist aldrig paratviden for mig, hvilke lys en minerydder, lille
> dykkerskib eller fartøj beskæftiget med uddybning fører.

Heller ikke paratviden for mig, men en formiddags terperi med et særligt
kortsæt var nok for mig til at klare den, og jeg har selvfølgelig lykkeligt
glemt de fleste igen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 27-05-10 23:47

> Ja.

> Heller ikke paratviden for mig, men en formiddags terperi med et særligt
> kortsæt var nok for mig til at klare den, og jeg har selvfølgelig
> lykkeligt glemt de fleste igen.

Jeg må sige jeg er lettere forundret.
Nuvel, jeg ved godt at mange lystsejlere kun sejler en begrænset tid af
året, og oftest i dagslys, men alligevel.

"Skal jeg virkelig lære alle regler om lanterneføring udenad ?"
"... jeg har selvfølgelig lykkeligt glemt de fleste igen"

Altså, undskyld mig, men hvad er det I tænker på ?
Hvis du ikke ved hvad det er du ser derude i mørket bør du slet ikke færdes
i mørket - så bliv dog i havn!
- men selvfølgelig, alle andre (måske) skal jo vige for en sejlbåd...

M.v.h.

Christian

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 28-05-10 00:11

Christian Stidsen wrote:
> [...]
> færdes i mørket - så bliv dog i havn!
> - men selvfølgelig, alle andre (måske) skal jo vige for en sejlbåd...

Jamen sådan er virkeligheden jo, at mange slet ikke sejler efter mørkets
frembrud.

Det er i øvrigt meget lærerigt at sejle i mørke, men det ved de fleste
søfarende i denne gruppe sikkert.

Da jeg i sin tid begyndte at sejle, så lærte jeg en del grundlæggende ting
såsom at kunne skelne imellem nord-syd-vest- og østbøjer og at kunne aflæse
et kompas og deslige af en kollega, der har sejlet i en menneskealder. Han
forsynede mig endvidere med nogle få A4-sider som hed noget i retning af
"lyn-kursus i sejlads".
Omkring vigepligt står der, at det er mest sikkert at vige for *alt*, der er
større end dit eget fartøj og det uden skelen til sejlføring eller deslige.
Reglen er jo, at man bruger den indvendige side af hovedet, når og hvis de
sædvanlige regler ikke overholdes - så uanset ret og uret, så er det faktisk
en god regel set i min optik.

Lad nu være med at bestorme tråden i forhold til, at den eller den båd for
motor - uanset størrelse skal vige for en båd for sejl.
Almindelig sund fornuft hersker i overvejende grad i vores farvande - tror
jeg i min naivitet.

Den værste søfarende for mig, er ham m/k, der holder på sin ret - eller
rettere den ret, som han troede, at han havde fod på

Der er plads nok til os alle, og der er ikke - efter min mening - nogen
grund til at kræve yderligere færdigheder i forhold til det at føre en båd -
end det, der kræves her i DK, men duelighedsprøven er en god ting, når bare
den ikke bliver taget i løbet af en weekend eller i løbet af en tilsvarende
kort periode.
--
\\\\////
(@@)

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 28-05-10 06:49

Christian Stidsen wrote:
> - men selvfølgelig, alle andre (måske) skal jo vige for en sejlbåd...

Jeg sejler i en motorbåd (og går ikke på restaurant i alle havne, drikker
ikke bajere mens jeg sejler og chikanerer ikke folk i sejlbåde

"Torben Skovgaard Bach" skrev:
> Jamen sådan er virkeligheden jo, at mange slet ikke sejler efter mørkets
> frembrud.
og
> [...]
og
> Almindelig sund fornuft hersker i overvejende grad i vores farvande - tror
m.m.

Jeg er 100% enig med Torben!
I øvrigt tak for alle indlæg indtil nu. Jeg må prøve at finde en rød tråd i
reglerne om lanterneføring og i øvrigt tilmelde mig et kursus, når vinteren
nærmer sig.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : HKN

Dato : 28-05-10 09:07

Helt ærligt - jeg ved godt at visse instruktører kan få både et VHF og et
duelighedskursus til at lyde som et akademisk meritkursus - men ingen af
disse kurser er adgangsgivende til højere læreanstalter

Det er ikke sværere at tage den teoretiske del af duelighedskurset, end det
er at tage teoriprøven til personbil - det kræver at man sætter sig ind i
stoffet og får lært udenad. Ligeledes er den praktiske del et spørgsmål om
at have sejlet med sammen med en erfaren besætning kombineret med sund
fornuft.

Om man tager kursus over vinteren eller over en week-end har da ingen
betydning - hvis man ikke bruger sin viden jævnligt, så forsvinder den
stille og roligt i glemmebogen uanset over hvor lang tid den er blevet
indlært. Hjernen er ikke indrettet således at den bedre husker noget der er
indlært over lang tid ift noget man har indlært over et kort intensivt
forløb - forskellen ligger i hvilken del af hukommelsen man lagrer den viden
man tilegner sig, men det er nok for kompliceret og iøvrigt OT her.

Imidlertid kræver det en hvis disciplin at tage et selvstudium - ligesom det
gør når man eksempelvis læser et fag uden for pensum på universitetet. Et
week-end kursus er en fortrinlig måde at tilegne sig den basale viden
omkring det at føre et fartøj på havet. Og endelig er et vinterkursus er en
god mulighed for at fordrive de mørke aftener med et spændende og
interessant emne, samtidig med at man måske knytter nye venskaber med andre
ligestillede.

Fakta er imidlertid at man ikke lærer at sejle via et duelighedsbevis,
ligesom man heller ikke lærer at køre bil via et kørekort, eller lærer at
dykke via et certifikat - det er først bagefter, når man kombinerer sin
grundviden med den praktiske udførelse at man lærer at sejle...

God week-end!

-Henrik

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-05-10 09:10

"Thomsen Kolding" <news@perthomsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkelig lære alle regler om lanterneføring udenad? Det bliver vist aldrig
> paratviden for mig, hvilke lys en minerydder, lille dykkerskib eller

Hvad er grunden til du vil have et duelighedsbevis?

Hvis du mener det er for svært med at lære lanterner m.v. hvorfor tager du
så ikke bare et speedbådskørekort, der er ingen skriftlig eksamen. og det
kan tages på en weekend....

Omvendt... hvis du virkelig vil det med at sejle, så lærer du det også, og
følger du et kursus over en vinter, evt. kombineret med de øvelser der er på
www.duelighed.dk så vil du blive
overrasket over den paratviden du får, den kommer snigende som en tyv om
natten.

Forskellen på at lære det over en vinter kontra en weekend er hukommelsen,
det du lære på vinterkurset husker du meget længere da det er indarbejdet,
det du lærer over en weekend er glemt ugen efter

Men, burger man det ikke så ruster man med tiden, prøv evt. at sammenligne
med kørekortet til bil...

Iøvrigt fornemmer jeg mange (ikke specifikt dig) synes det er "surt arbejde"
at skulle lære alle disse begreber, men det er faktisk meget sjovt når først
man kommer igang, og husk så lige, "viden er magt"

Mvh
JR

Fra : Thomsen Kolding

Dato : 28-05-10 13:06

"Jan Rasmussen" skrev:
> Hvad er grunden til du vil have et duelighedsbevis?
Tja, jeg behøver det jo ikke med mine 6-7 knob og 21 fod, men det
interesserer mig.

> Hvis du mener det er for svært med at lære lanterner m.v. hvorfor tager du
> så ikke bare et speedbådskørekort, der er ingen skriftlig eksamen. og det
> kan tages på en weekend....
Måske har jeg formuleret mig uklart. Jeg mener ikke, at det er for svært at
lære om lanterneføringen, men måske formålsløst for mig, med mindre det
kræves til eksamen. Det gør det, og så må jeg bare gå i gang med opgaven
Formålsløst fordi jeg aldrig sejler om natten. Skulle jeg komme ud for det
engang, viger jeg for alt, hvad jeg møder, uanset om det er en minestryger,
skib hæmmet af dybgang eller sejlbåd, som sejler for motor.

> Omvendt... hvis du virkelig vil det med at sejle, så lærer du det også
Det tror jeg også, og jeg går straks i gang

> Iøvrigt fornemmer jeg mange (ikke specifikt dig) synes det er "surt
> arbejde" at skulle lære alle disse begreber, men det er faktisk meget
> sjovt når først man kommer igang, og husk så lige, "viden er magt"
Nu ved jeg at alle emner er nødvendige at lære, og så vil jeg i første
omgang kaste mig ud i læsningen herhjemme og skal nok blive bidt af det.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Per Nordahl

Dato : 29-05-10 07:41

> Tja, jeg behøver det jo ikke med mine 6-7 knob og 21 fod, men det
> interesserer mig.

Så ER du jo allerede i gang -:)

> [...]
> natten. Skulle jeg komme ud for det engang, viger jeg for alt, hvad
> jeg møder, uanset om det er en minestryger, skib hæmmet af dybgang

Noget ER du jo tilsyneladende begyndt på. (læsestof/lærebog).
Når du bladre siderene igennem, opdager du formentlig også at det kan
være tåget, nedsat sigtbarhed, tordenbyger, kraftigt overskyet. Eller
i det det hele taget - opmærksom(hed)

> Det tror jeg også, og jeg går straks i gang

Burde alle gøre der færdes på søén.

> Nu ved jeg at alle emner er nødvendige at lære, og så vil jeg i
> første omgang kaste mig ud i læsningen herhjemme og skal nok blive
> bidt af det.

Lærdom er visdom. Erfaring, kommer senere.
Men en begyndelse er bedst.
> --
> ) Hilsen
> ( Per T.
> [_]?
> www.perthomsen.dk

(Med vilje jeg ikke har klippet og klistret denne gang. Min comp.
lever sit eget liv lige nu, synes jeg.
Men de ovenstående indlæg i tråden, siger det meste/vigtigste. Således
at forstå, at mit indlæg er venlig ment

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-05-10 04:00

Forudsætningerne er meget forskellige for kursusdeltagerne.

Afhængig af tiden for et uddannelsesforløb er der forskelligheder i
hvor mange, af en række specificerede opgaver, kan gennemføres af
kursusdeltagerne med en given maximum fejlrate indenfor en
specificeret tidsramme.

Hvor lang en indlæringstid kræves for en nybegynder for at opnå en
rutine svarende til opfyldelse af standard kravene.

Hvor lang en indlæringstid kræves for en normal trænet person efter en
given "glemselstid" for at opnå en rutine svarende til opfyldelse af
standard kravene (genindlæring).

Hvor fleksibel er interaktionen mellem kursusdeltager og lærer. Kan
lærer tilpasse sig til, om det er en øvet sejler eller en nybegynder,
dvs. er læreren fleksibelt mht. f.eks. genveje for den øvede, med
mindre information og flere muligheder for den øvede, hvor meget hjælp
er der til den uøvede, og hvor godt er denne struktureret.

Hvad er omkostningerne for kursusdeltagerne mht. f.eks. træthed,
ubehag, frustrationer, og andre personlige omkostninger.

Hvad er gevinsten for kursusdeltagerne mht. tilfredsstillelse af behov
ved den/de udførte opgaver, og animeres brugeren til fortsat at bruge
det lærte og evt. udvide brugen eller finde avancerede måder at bruge
det indlærte på.

Er der evt. nogle initialholdninger eller barierer, som skal
overvindes, inden kursusdeltagerne accepterer behovet for
duelighedsbeviset.

Ikke alle besidder evnen til kombinationsevne i hurtig rækkefølge; men
kræver mere tid til forståelsen og omsætte det til praktisk brug.

Duelighedsprøvens teoretiske del giver ikke viden om det at sejle en
båd. Det giver en baggrund for at kunne navigere på vandet en
sammenligning til det at køre på veje er som regel meget lille.
Sejlads kræves en indlæring hvor mange andre personlige kvaliteter
indgår, og de kræver tid at opøve.

Et weekendkursus er kun for de hurtige og smarte, der blot skal prøve
det og så videre til andre udfordringer. Her er meritkursus et
passende ord.

Under længerevarende kursusforløb bliver mange begreber m.m. belyst på
forskellige måde med eksempler og det er disse eksempler der huskes
som grundlag for at huske.
At sidde på vandet og prøve at huske nogle farvede pletter alene ud
fra et farvekort vist i undervisningssammenhæng giver ingen mening.
Forståelsen for opbygningen mangler, og hermed sidder pletterne blot
på nethinden uden forbindelse til virkeligheden.

Mvh/Harding