MS Office only på Handelsskolen (2007 købe~
Fra : Steen

Dato : 25-05-10 20:17

Jeg har lige været til informationsmøde på Handelsskolen med min datter,
hvor man /skal/ bruge Microsoft Office 2007. Faktisk så de helt
forskrækkede ud i ansigterne, da jeg fortalte at vi altså bruger Mac,
hjemme hos os. Der var problemer med Mac i undervisningen, men det må de
hermed bare få rettet til. De understregede, at man absolut skulle have
Office 2007 fra Microsoft - det var et krav, og andet kunne ikke gøre
det.

Nogen der har en 2007 til salg?
(jeg ved ikke om der er forskellige versioner, men Excel er et must)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-05-10 20:34

On 2010-05-25 21:17:07 +0200, Steen said:

> Nogen der har en 2007 til salg?
> (jeg ved ikke om der er forskellige versioner, men Excel er et must)

400 kr. direkte fra Microsoft for Ultimate versionen:
http://www.microsoft.com/student/discounts/ultimatestudent/default.aspx

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Steen

Dato : 25-05-10 21:34

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> 400 kr. direkte fra Microsoft for Ultimate versionen:
> http://www.microsoft.com/student/discounts/ultimatestudent/default.aspx

Tak for tippet, nu må jeg lige prøve at se hvordan man lige får en
godkendt email.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-05-10 22:13

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> Tak for tippet, nu må jeg lige prøve at se hvordan man lige får en
> godkendt email.

Den version kører ikke ret godt på en Mac, tror jeg :(

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-10 22:24

> Den version kører ikke ret godt på en Mac, tror jeg :(

bootcamp, Vmware etc. findes jo ..

.... det er sandsynligt de bruger VBscript/macroer i deres undervisning
hvorfor Mac versionen er "no go"

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-05-10 01:03

> bootcamp, Vmware etc. findes jo ..
>
> ... det er sandsynligt de bruger VBscript/macroer i deres undervisning
> hvorfor Mac versionen er "no go"

Og OP kan sikkert finde en Vista FPP (udgaven i celofanindpackning og
som kan flyttes) til meget billige penge. Office 2007 kører fint på min
Macbook med Bootcamp og 64-bit Vista. Selvom 2007 er møjforvirrende med
dens ikonbånd. Og der er ikke nogen indbygget "Classic visning".

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-05-10 23:56

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Macbook med Bootcamp og 64-bit Vista. Selvom 2007 er møjforvirrende med
> dens ikonbånd. Og der er ikke nogen indbygget "Classic visning".

Jeg har nu brugt 2007 siden januar og jeg synes ikonbåndene fungerer
rigtigt godt. For mig :)

Prøv med et åbent sind

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 26-05-10 11:50

Thorbjørn Ravn Andersen udtrykte præcist:

> Jeg har nu brugt 2007 siden januar og jeg synes ikonbåndene fungerer
> rigtigt godt. For mig :)

Meget enig, alt ligger nu mere lige for og logisk

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-05-10 07:32

On 2010-05-25 22:34:24 +0200, Steen said:

> Tak for tippet, nu må jeg lige prøve at se hvordan man lige får en
> godkendt email.

Der er flere muligheder for at scanne et papir fra skolen og uploade på
den hjemmeside jeg linkede til.
Er det nok med den danske version, eller skal datteren også have
engelsk sprogversion (100 kr. ekstra) pga. undervisningen. Jeg tænker
på formler i Excel.

Iøvrigt kan 2010 versionen downloades gratis, når den udkommer.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Steen

Dato : 26-05-10 12:59

> [...]

> Er det nok med den danske version, eller skal datteren også have
> engelsk sprogversion (100 kr. ekstra) pga. undervisningen. Jeg tænker

En dansk version skulle være rigeligt, ville jeg mene.

> Iøvrigt kan 2010 versionen downloades gratis, når den udkommer.

Vel kun er trial? I øvrigt er der måske undervisere, der kun vil
beskæftige sig med 2007-versionen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-05-10 13:42

On 2010-05-26 13:59:24 +0200, Steen said:

> Vel kun er trial? I øvrigt er der måske undervisere, der kun vil
> beskæftige sig med 2007-versionen

Nej, jeg forstår dette som om det er fuld version:

Køb Office 2007 i dag, download Office 2010 gratis!
Besøg www.office.com/techg for at få flere oplysninger.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-10 15:56

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> Nej, jeg forstår dette som om det er fuld version:
>
> Køb Office 2007 i dag, download Office 2010 gratis!
> Besøg www.office.com/techg for at få flere oplysninger.

Det er for ikke at miste kunderne. Du køber bare 2010'eren nu og får
den senere (og så må du lege med 2007 indtil de er færdige).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-10 22:58

Steen wrote:
> [...]
> hermed bare få rettet til. De understregede, at man absolut skulle have
> Office 2007 fra Microsoft - det var et krav, og andet kunne ikke gøre

For det første er det hamrende ulovlig af handelsskolen at kræve én
bestemt computertype. Dernæst er det lige så ulovligt at kræve, at man
/skal/ bruge ét bestemt program. Og for det tredie, hvis de vil
forlange/kræve det, så *skal* de stille både computere og programmel til
rådighed. - Længere er den ikke! - Det eneste lille 'aber-dabei' er så
blot, at din datter vil blive beskattet efter loven om mediebeskatning
på lige fod som lærere og andre, der får stillet udstyr til rådighed fra
arbejdsplads / undervisningsinstitution.

> Nogen der har en 2007 til salg?
> (jeg ved ikke om der er forskellige versioner, men Excel er et must)

Jeg går så ud fra, din datter vil få et eller andet Windows system
ovenpå i hendes Mac. Lad for himlens skyld være med at anskaffe en
Vista, men køb enten en Windows XP Pro eller Windows 7, (kan også købes
som skolelicenser). Og hvis endelig I vil bruge / anskaffe en Office
2007, så køb den som skole- / undervisningslicens. Den kan købes for ca.
8-900kr. for en Home & Student - eller, hvad de nu kalder dem.

Ellers er alternativet jo OpenOffice 3.2.1rc1, der lige er kommet på
gaden for en uge siden. Den er forbedret en del i regnearket og dermed
bedre istand til at holde indlejrede referencer fra Excel (forbedret VBA
kompatibilitet).

mvh. Erik Richard

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-05-10 23:41

Erik Richard Sørensen kom med følgende:
> For det første er det hamrende ulovlig af handelsskolen at kræve én bestemt
> computertype.

Øh hvad ?

Havde du forestillet dig at, alle skoler/lærer skulle undervise i ALLE
programmer på ALLE platforme, kom nu ind i kampen

> Dernæst er det lige så ulovligt at kræve, at man /skal/ bruge
> ét bestemt program.

Igen...

> [...]

> Og for det tredie, hvis de vil forlange/kræve det, så
> *skal* de stille både computere og programmel til rådighed. - Længere er den

Hvor får du dog alt dit sludder fra ?

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-10 00:06

Brian Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Havde du forestillet dig at, alle skoler/lærer skulle undervise i ALLE
> programmer på ALLE platforme, kom nu ind i kampen

Hvad med om du egentlig læste Undervisningsministeriets bekendtgørelser?
- Desuden har jeg adskillige gange hørt vores nu fhv.
undervisningsminister Bertel Hårder sige det kort og klart i både radio
og TV, samt henvist til ministeriets bekendgørelser. - Desuden kender
jeg til flere skoler - gymnasier og handelsskoler samt bl.a. Århus
Universitet, hvor de har forsøgt det samme nummer, men blev sat godt og
grundigt på plads af ministeriet.

Desuden har jeg et par gange nævt et bestemt genoptræningskursus, der
kører her i området, opr. påbegyndt under Århus Amt, men nu overgået til
Region Midt i samarbejde med Århus Kommujne, hvor en lærer konsekvent
nægter at undervise Mac brugerne, hvilke der er en hel del af. Han har
fået påtale på påtale, men nægter stadig, så det ender nok med en
disciplinærsag mod ham nu.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 26-05-10 11:49

Erik Richard Sørensen frembragte:

> Hvad med om du egentlig læste Undervisningsministeriets bekendtgørelser?

Du vrøvler...

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-10 07:35

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Havde du forestillet dig at, alle skoler/lærer skulle undervise i ALLE
> programmer på ALLE platforme, kom nu ind i kampen

Køreskoler lærer jo heller ikke alle eleverne at køre i alle de
forskellige biler, der findes. Eleverne lærer at køre i én bil, og så
kan man normalt hurtigt vænne sig til andre biler. Den grundlæggende
betjening er jo den samme. Sådan er det også med computerprogrammer. For
eksempel har de fleste programmer til Mac og Windows stort set den samme
menulinie øverst.
Skolen skal vel lære eleverne at løse nogle opgaver. Program og
styresystem er underordnet. Det kan f.eks. være, man skal lave en
præsentation eller en database. Den slags kan jo laves med mange
forskellige programmer med lige gode resultater.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 07:53

> Skolen skal vel lære eleverne at løse nogle opgaver. Program og
> styresystem er underordnet.

selvfølgelig skal de det .. men MS Excel og de tilhørende
hjælpeprogrammer er blevet så meget standardværktøj at det er svært at
undervise uden dem.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-10 09:50

Henrik Münster wrote:

> [...]
> præsentation eller en database. Den slags kan jo laves med mange
> forskellige programmer med lige gode resultater.

Nej, men for at blive i din analogi, vil det svare til, at en køreelev
har lært at køre i en Fiat 500, og så får at vide, at han/hun fremover
kun må købe og køre i en Fiat 500...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 10:22

> [...]
> lært at køre i en Fiat 500, og så får at vide, at han/hun fremover kun må

Det går som regel galt når man prøver at køre bil analogier ind over
noget.

Fakta er bare her at eleverne bliver nødt til at kende _det specifikke_
værktøj. Hvis det specifikke værktøj kun findes til en bestemt platform,
jammen så bliver du nødt til at bruge den platform, i hvertfald til de
ting der kræver det.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-10 15:57

> Det går som regel galt når man prøver at køre bil analogier ind over
> noget.

Pjat med dig.

Bilanalogier er den sande lakmusprøve på om man har forstået 1) hvad det
drejer sig om og 2) hvad biler drejer sig om :)

Et godt tidspunkt at nævne at jeg har set en Fiat Punto med en Windows-tast!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 16:36

> [...]
> drejer sig om og 2) hvad biler drejer sig om :)
>
> Et godt tidspunkt at nævne at jeg har set en Fiat Punto med en Windows-tast!

Eller Ford i USA med deres "SYNC" system som er bygget på Microsoft Auto
;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-10 17:21

> Eller Ford i USA med deres "SYNC" system som er bygget på Microsoft Auto
> ;)

Jeg har ikke været i en Ford i årevis, så det skal jeg ikke kloge mig
på. Til gengæld kiggede jeg en ekstra gang på Puntoen.

Må håbe at Microsoft er bedre til biler end til mp3-afspillere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-10 21:16

> [...]
> værktøj. Hvis det specifikke værktøj kun findes til en bestemt platform,
> jammen så bliver du nødt til at bruge den platform, i hvertfald til de

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad der helt præcis skal laves på det
pågældende studie, men er eleverne virkelig nødt til at kende det
specifikke værktøj? Drejer det sig ikke om, som jeg skrev, at lave en
præsentation, en database, et regneark osv.? Er det ikke det, man skal
lære? Om man så bruger det ene eller det andet program, er vel
underordnet.
Nu kan du jo ikke lide bilanalogier, men hvad så med andre
analogier? Jeg er røntgenlæge. Jeg har lært at ultralydskanne. Jeg har
ikke lært at bruge en Esaote ultralydskanner specifikt. Efter en kort
introduktion kan jeg bruge en hvilken som helst ultralydskanner. Jeg har
lært at se på CT-billeder, men jeg har ikke lært specifikt at se på
billeder fra en Siemens Somatom. Jeg er sikker på, at en svejser kan
bruge flere forskellige svejseapparater, og en maskinarbejder kan bruge
flere forskellige drejebænke.
Jeg er helt med på, at der findes visse højt specialiserede
computerprogrammer, som kan noget, andre ikke kan. Jeg tvivler dog på,
at MS Office hører blandt disse. Hvis undervisningen knytter sig så nær
til MS Office, endda version 2007, at man ikke kan overføre det til
andre meget lignende programmer som f.eks. OpenOffice, er det så ikke
undervisningen, der er noget galt med?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-05-10 21:37

On 2010-05-26 22:15:40 +0200, Henrik Münster said:

> [...]
> til MS Office, endda version 2007, at man ikke kan overføre det til
> andre meget lignende programmer som f.eks. OpenOffice, er det så ikke

I min egen branche har der været undervisning i Quark Express og
Indesign, og der er ikke lige meget hvilken version man sidder med
selv. Selv om begge programmer kan lave det samme, er det ikke lige
meget hvilken version, eller hvilket sprog, man undervises i. Alle
menuer er forskellige på dansk og engelsk, og der er også forskel
mellem de forskellige versioner.

Jeg går ud fra at det er det samme i Excel, at der er forskel på om
lærebogen bruger danske eller engelske betegnelser, og nogle funktioner
ser sikkert forskellige ud i de forskellige versioner af Excel.

Det jeg vil sige er, at man gør det svært for sig selv, hvis man vil
bruge et andet program, end det der undervises i.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-10 22:15

> [...]

> Det jeg vil sige er, at man gør det svært for sig selv, hvis man vil
> bruge et andet program, end det der undervises i.

Det er da rigtigt nok, og måske kan det ikke helt sammenlignes med mit
fag. Jeg synes, det er et noget lavt plan at undervise på. Jeg er jo
vant til, at man f.eks. på et generelt plan lærer at stille fokus, dybde
og frekvens ved ultralyd. Det kan så illustreres ved billeder til
undervisningen. Derimod lærer vi ikke, hvilke knapper man bruger, for
det er jo forskelligt fra apparat til apparat. Det tager jo ikke mange
sekunder at lære, når man bliver sat foran et nyt apparat. Vi kunne
sagtens lære det samme ved at blive præsenteret for et ultralydapparat
og så få vist hver enkelt knaps funktion. Så ville vi bare kun have lært
et enkelt apparat at kende, og det er jo ikke så smart. Men jeg kan da
godt se, at den slags kan være svært at overføre til et computerprogram.
Her er det jo fristende at undervise menupunkt for menupunkt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 22:28

> [...]
> godt se, at den slags kan være svært at overføre til et computerprogram.
> Her er det jo fristende at undervise menupunkt for menupunkt.

Avanceret Excel + Dets tilbehør har mere tilfælles med programmering end
så meget andet.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 21:39

> [...]
> til MS Office, endda version 2007, at man ikke kan overføre det til
> andre meget lignende programmer som f.eks. OpenOffice, er det så ikke

jo, det kan du have ret i ... men hvad vil du ellers gøre i en verden
hvor 90% af eleverne ender med at skulle stirre ind i MS Office når de
er færdige med handelsskolen ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-10 01:41

> jo, det kan du have ret i ... men hvad vil du ellers gøre i en verden
> hvor 90% af eleverne ender med at skulle stirre ind i MS Office når de
> er færdige med handelsskolen ?

Nu _er_ Excel faktisk et godt program som andre har svært ved at hamle
op med. Skal man ikke principielt gå efter det bedst når man underviser?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 07:42

> Nu _er_ Excel faktisk et godt program

enig

> som andre har svært ved at hamle
> op med. Skal man ikke principielt gå efter det bedst når man underviser?

nemlig ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-10 07:54

> enig

> nemlig ..

Egentlig er det her en sjov diskussion i en Mac-gruppe. Vi har jo i
årevis kæmpet for Mac'en, og vi har stået overfor stort set de samme
argumenter fra Windows-folket. Spørgsmålet er jo, hvem der skal afgøre,
hvad det bedste er. I nogle tilfælde er det indlysende, men i andre er
det mere et spørgsmål om personlige preferencer og sympatier.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 08:05

> [...]
> årevis kæmpet for Mac'en, og vi har stået overfor stort set de samme
> argumenter fra Windows-folket. Spørgsmålet er jo, hvem der skal afgøre,

Det er jo meget nemt. I det store billede er det markedskræfter. I en
virksomhed er det hhv. ledelse, IT afdeling og historie (hvis man
starter med at bruge Excel og opbygger en masse viden m.m. så skifter
man ikke bare fordi der kommer noget andet og smart.)

I nogle virksomheder har du mulighed for selv at vælge dine værtøjer ..
i de fleste bruger du dog hvad du får serveret ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-10 12:35

<snip>

> [...]
> hvad det bedste er. I nogle tilfælde er det indlysende, men i andre er
> det mere et spørgsmål om personlige preferencer og sympatier.

Man kunne osse selv ta' et ansvar.

Havde det været mig, så bestemmer jeg selv hvilke programmer jeg
benytter. Jeg ville undersøgt hvad "kravet" om MS Office 2007 gik ud på.

Når det kommer til stykket, så er kravet sikkert noget med at sende og
modtage f.eks regnearkfiler i et bestemt format. Og det det krav kan
løses på andre måder.

Andre skal Fand'me ikke bestemme, hvad jeg skal bruge af programmel!

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 13:13

> Andre skal Fand'me ikke bestemme, hvad jeg skal bruge af programmel!

jeg går ud fra du ikke arbejder i en stor virksomhed ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-10 16:43

> jeg går ud fra du ikke arbejder i en stor virksomhed ?

Var det ikke om en handelsskole?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Steen

Dato : 27-05-10 16:46

In article <1jj5vn6.1vi9ig83jq44N%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Var det ikke om en handelsskole?

Der er vist små 7000 i alt på Tradium, som det så smart hedder nu.
Det er da også en pæn lille sjat.
Jeg tror én af de ting der kunne volde problemer, var når eleverne
sendte trådløst via deres skynet til en printer.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-10 19:53

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Der er vist små 7000 i alt på Tradium, som det så smart hedder nu.
> Det er da også en pæn lille sjat.
> Jeg tror én af de ting der kunne volde problemer, var når eleverne
> sendte trådløst via deres skynet til en printer.

Sådanne små tekniske problemer kan som regel løses. Det er det jeg mener
med at tage et ansvar.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 19:57

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> skynet

betyder det at der er Terminatorer på vej ?

/thomas

Fra : Steen

Dato : 28-05-10 08:49

> betyder det at der er Terminatorer på vej ?
>
> /thomas

I hvert fald til farmand - Terminator Salvation skulle gerne ligge i min
postkasse i dag ;-/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 18:10

> Var det ikke om en handelsskole?

Det var nu mere til Axel om han var så heldig at arbejde i en virksomhed
som tillod de ansatte selv at bestemme deres værktjøer

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-05-10 05:33

> [...]
> løses på andre måder.
>
> Andre skal Fand'me ikke bestemme, hvad jeg skal bruge af programmel!

Ja, det kunne man. Jeg tog et webdesignkursus i vinteren 1999/2000, og
underviser og de andre kursister benyttede FrontPage.

Jeg insisterede på at bruge (dengang) Adobes PageMill, og det var
faktisk ikke svært - det handlede jo blot om at løse opgaverne. Efter
lidt skriveri frem og tilbage fik jeg dem overbevist og gennemførte
kurset.

Jeg vil dog medgive Kurt, at kurserne i Illustrator, Photoshop og
InDesign er temmelige versionsspecifikke.

Jeg begyndte med Photoshop 5.5, da de underviste i version 7, så det var
opgradering, da det ellers ikke hang sammen. Siden har jeg holdt
Designpakken opgraderet.

M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-05-10 16:05

> [...]

> faktisk ikke svært - det handlede jo blot om at løse opgaverne. Efter
> lidt skriveri frem og tilbage fik jeg dem overbevist og gennemførte

Ja, du belyser jo klart med dit eksempel hvor problemet ligger. Det er
undervisningspersonalet, der har begrænset viden - de har lært det på en
bestemt platform og ved ikke at de samme funktioner findes på andre.

Der har været nævnt at MS Office:mac 2008 ikke undrstøtter VBA, men det
gør 2004 udgaven og de virker fint på en Intel Mac med Rosetta.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 26-05-10 23:10

Henrik Münster forklarede:
> Om man så bruger det ene eller det andet program, er vel
> underordnet.

Skal ALLE lærere så kunne ALLE programmer på ALLE platforme ? nej
vel...

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-10 07:14

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> wrote:

> Henrik Münster forklarede:
>
> Skal ALLE lærere så kunne ALLE programmer på ALLE platforme ? nej
> vel...

Nu er det måske mig, der ikke kender nok til det, men er det virkeligt
nødvendigt? Jeg har f.eks. kørekort, og jeg vil da godt påtage mig at
køre en hvilken som helst bil. Derfor kender jeg jo ikke alle biler. Jeg
kan også fotografere, og jeg vil da godt påtage mig at tage billeder med
et hvilket som helst kamera. Derfor kender jeg da ikke alle kameraer.
Mange funktioner er jo fælles, og det gælder også computerprogrammer.
Endelig så har Microsoft jo sørget for, at det er yderst begrænset, hvor
mange programmer og platforme, der findes.
Det er selvfølgelig klart, at de mere avancerede funktioner kan
man ikke umiddelbart finde ud af, hvis man lige skal bruge et helt nyt
produkt. Det kræver lidt introduktion. Så det kommer an på, på hvilket
plan man skal bruge tingene. I det her tilfælde er der tale om
handelsskolen. Jeg forestiller mig, at det er noget med regnskaber,
præsentationer og den slags. De skal vel ikke ligefrem programmere fra
bunden af.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-05-10 07:27

Henrik Münster sendte dette med sin computer:

> [...]
> kan også fotografere, og jeg vil da godt påtage mig at tage billeder med
> et hvilket som helst kamera. Derfor kender jeg da ikke alle kameraer.

Total dårlig sammenligning...

> Mange funktioner er jo fælles, og det gælder også computerprogrammer.
> Endelig så har Microsoft jo sørget for, at det er yderst begrænset, hvor
> mange programmer og platforme, der findes.

Så er det jo åbenbart ikke et problem, for så har alle jo de pågældende
programmer

> Det er selvfølgelig klart, at de mere avancerede funktioner kan
> man ikke umiddelbart finde ud af

Og skal du kunne bruge et program ordentligt, skal man jo lige netop
kende de avancerede funktioner

> [...]
> handelsskolen. Jeg forestiller mig, at det er noget med regnskaber,
> præsentationer og den slags. De skal vel ikke ligefrem programmere fra

Jo de skal vel lære at "programmere" et Excel dokument, sådan så dette
virker 112%, dette kan man jo KUN lære hvis man har Excel og en lærer
der kan Excel 112%

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-10 07:44

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> wrote:

> Henrik Münster sendte dette med sin computer:

> Total dårlig sammenligning...

OK, så lad os tage computerprogrammer. Jeg vil påtage mig at sætte mig
ved et hvilket som helst tekstbehandlingsprogram og skrive et brev.

> Så er det jo åbenbart ikke et problem, for så har alle jo de pågældende
> programmer

Man har normalt kun én platform og som regel kun ét program i hver
kategori. En lærer må naturligvis forventes at kunne mere end eleven.
Det var derfor ikke umuligt, om læreren havde et overfladisk kendskab
til andet end lige det aktuelle. Det vidner ikke om den store
rummelighed, hvis man totalt nægter at have med andet at gøre end lige
præcis et enkelt program. Interesserer man sig for faget, så har man vel
også en vis nysgerrighed og lyst til at lære nyt.

> Og skal du kunne bruge et program ordentligt, skal man jo lige netop
> kende de avancerede funktioner

Overhovedet ikke. Jeg har set masser af fuldtidssekretærer med års
erfaring, som ikke kunne bruge en tabulator eller lave umlaut. Herhjemme
på min computer laver jeg da også regnskaber på et regneark uden
problemer. Derimod ville jeg ikke lige kunne lave et lagkagediagram. Man
kan sagtens bruge et program uden at kende _alle_ funktioner. På mit
arbejde kender jeg da heller ikke alle apparaturets funktioner. Jeg
kender de funktioner, jeg skal bruge.

> Jo de skal vel lære at "programmere" et Excel dokument, sådan så dette
> virker 112%, dette kan man jo KUN lære hvis man har Excel og en lærer
> der kan Excel 112%

Ja, det ved vi jo ikke. Er computeren virkelig så central på
handelsskolen? Der er jo også masser af teori, de skal lære, som ikke
har med computere at gøre. Der er stor forskel på at være bruger af en
computer og at være i stand til de mere avancerede ting. Langt de fleste
computerbrugere kan bare bruge computeren. De er ikke i stand til at
ændre indstillinger, installere programmer og andre mere avancerede
funktioner. Men jeg ser det selvfølgelig ud fra de fag og de personer,
jeg kender. Det er klart, at en programmør eller en tekniker skal kunne
meget mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 07:48

> [...]
> funktioner. Men jeg ser det selvfølgelig ud fra de fag og de personer,
> jeg kender. Det er klart, at en programmør eller en tekniker skal kunne

Lige netop Excel _er_ central ifbm. handelsfag ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 27-05-10 09:04

> [...]
> funktioner. Men jeg ser det selvfølgelig ud fra de fag og de personer,
> jeg kender. Det er klart, at en programmør eller en tekniker skal kunne

Det var det indtryk jeg fik til mødet. Computeren bruges nærmest
konstant i den daglige undervisning....og selvfølgeligt til eksamen.

En lille finte til den igangværende debat - hvad med sprog?
Jeg har ikke lige kunnet se en dansksproget Office til Mac.
På Apples hjemmeside kan jeg vælge mellem en engelsk/norsk (?).

Selvom funktionerne er de samme, mon så et uddannelsessted vil opponere
mod en engelsk udgave?

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-05-10 09:09

Steen frembragte:

> [...]

> På Apples hjemmeside kan jeg vælge mellem en engelsk/norsk (?).

> Selvom funktionerne er de samme, mon så et uddannelsessted vil opponere

Office 2008 findes i dansk version

www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=146220

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Steen

Dato : 27-05-10 11:25

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> wrote:

> Office 2008 findes i dansk version
> www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=146220

AHA....mange tak. Og så et par hundrede billigere end hos Apple

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 09:13

> [...]
> Jeg har ikke lige kunnet se en dansksproget Office til Mac.
> På Apples hjemmeside kan jeg vælge mellem en engelsk/norsk (?).

Den danske version sælges sammen med de andre nordiske sprog..

> Selvom funktionerne er de samme, mon så et uddannelsessted vil opponere
> mod en engelsk udgave?

igen, hvorfor vil du gøre det mere vanskeligt at følge med i
undervisningen ?

Jeg ville købe: Office 2007 til windows, en Windows 7 licens og smide
det i en virtuel maskine (VMware eller VirtualBox), bum færdig. Jeg
synes ikke det er det rigtige tidspunkt at kæmpe for sin platform.

/thomas

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-05-10 09:15

Thomas von Hassel kom med denne ide:
> Jeg ville købe: Office 2007 til windows, en Windows 7 licens og smide
> det i en virtuel maskine (VMware eller VirtualBox), bum færdig. Jeg
> synes ikke det er det rigtige tidspunkt at kæmpe for sin platform.

Også her... det er små penge taget i betragtning af, her er tale om en
uddannelse der måske skal bruges resten af livet

(ellers køb en billig XP)

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Steen

Dato : 27-05-10 11:25

> [...]
> det i en virtuel maskine (VMware eller VirtualBox), bum færdig. Jeg
> synes ikke det er det rigtige tidspunkt at kæmpe for sin platform.

Vi er enige et godt stykke henad vejen. Selvfølgeligt skal tøsen have de
rigtige værktøjer, og ikke stilles anderledes end andre - dermed sagt,
at hun selvfølgeligt skal have en dansk officepakke fra Microsoft, når
det nu er der der kræves.
Alligevel er det som at skulle bide i det sure æble (no pun intended),
at overhovedet overveje at skulle bruge Windows på en Mac.
Der er andre Mac-brugere på stedet, og tallet er sikkert stigende.

Hvorom alting er, så skal hendes fars stædighed ikke ligge hende til
last, så vi tager den sikkert stille og roligt på bedste beskub, når
sommerferien er ovre

Fra : Kurt Brixen

Dato : 27-05-10 10:03

On 2010-05-27 10:03:48 +0200, Steen said:

> [...]
> På Apples hjemmeside kan jeg vælge mellem en engelsk/norsk (?).
>
> Selvom funktionerne er de samme, mon så et uddannelsessted vil opponere

Prøv lige at se her hvor meget der har forskellige navne:
http://www.piuha.fi/excel-function-name-translation/index.php?page=dansk-english.html

Jeg

tror det bliver for besværligt at bruge et andet sprog end der
undervises i. Har I ikke fået at vide om det er dansk eller engelsk,
der skal bruges i Excel?

Så vidt jeg husker undervises i engelsk Excel på økonomistudiet på KU,
men det er fordi mange af deres bøger er engelsk.
(Desuden kan de studerende kun få Windowsudgaven af SAS billigt).

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-05-10 07:54

> tror det bliver for besværligt at bruge et andet sprog end der
> undervises i. Har I ikke fået at vide om det er dansk eller engelsk,
> der skal bruges i Excel?

..... hvis det var mig, ville jeg bede om de omtalte tekniske krav
SKRIFTLIGT. Inklusive sprogvalg.
Måske har jeg en generel mistro til, hvad folk står og siger? Men jeg har
ofte været ude for, at ekspedienter, foredragsholdere, chefer osv. siger et
eller andet i en forsamling, og når man så undersøger sagen, viser det sig,
at det var noget, de havde hørt fra en upålidelig kilde. Eller de husker
forkert. Eller misforstår. Eller de drejer den lidt, strammer, forenkler
osv.

Når man beder om et skriftlig svar eller begrundelse, viser det sig ofte, at
forhindringer og problemer forsvinder.

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-10 10:09

> Det var det indtryk jeg fik til mødet. Computeren bruges nærmest
> konstant i den daglige undervisning....og selvfølgeligt til eksamen.

Jeg er ikke i tvivl om, at computeren bruges konstant. Mit spørgsmål gik
mere på, hvor avancerede funktioner, man skulle bruge. Skal man blot
skrive tekst og lave simple regnestykker, så er programmet jo nærmest
ligegyldigt. Skal man programmere og lave avancerede funktioner, så
begynder der straks at være store forskelle på programmerne.
Det lader til, at man skal bruge nogle avancerede funktioner på
handelsskolen, og som Thomas og Brian siger, så skal man jo vælge sine
kampe med omhu. Det er ikke alle slag, det kan betale sig at kæmpe. Og
skal man kæmpe, så bør man selv gøre det. Man skal ikke tage sine børn
som gidsler. Men OK, så ville jeg nok også selv protestere lidt, som du
har gjort. Om ikke andet, så skal de vide, at der altså er folk, der
bruger Mac. Ellers kan de blive ved med at sige, at de ikke vil have med
Mac at gøre, for det er der ingen, der bruger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 27-05-10 11:25

> [...]
> bruger Mac. Ellers kan de blive ved med at sige, at de ikke vil have med
> Mac at gøre, for det er der ingen, der bruger.

100% enig, både i at man skal vælge sine kampe (os der har børn, ved
dette i høj grad) - og så det at børnene ikke skal indblandes i noget
hysteri ang. platforme etc.

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 09:41

Hej,

> OK, så lad os tage computerprogrammer. Jeg vil påtage mig at sætte mig
> ved et hvilket som helst tekstbehandlingsprogram og skrive et brev.

Kan du da fx finde ud af at skrive et brev i LaTeX eller troff på min
maskine?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-05-10 09:59

Jens Kristian Søgaard sendte dette med sin computer:
> Hej,

> Kan du da fx finde ud af at skrive et brev i LaTeX eller troff på min
> maskine?

Hvem svarer du ? lad venligst være med at klippe navn på den du svarer
væk

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 10:00

Hej,

> Hvem svarer du ? lad venligst være med at klippe navn på den du svarer
> væk

Desværre, det er nu engang sådan, jeg poster. Du kan se hvem jeg svarer
i headers på indlægget (se References headeren fx). Din USENET-klient
burde være i stand til at vise dig det fx i en træstruktur.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-10 10:14

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Kan du da fx finde ud af at skrive et brev i LaTeX eller troff på min
> maskine?

Kun hvis jeg ikke behøver ændre skrifttype
Jeg mener naturligvis main-stream produkter med GUI, som alle
almindelige brugere bruger i dag. Når jeg på samme måde nævner, at jeg
kan køre enhver bil, så tænker jeg selvfølgelig indregistrerede
gadebiler. Jeg vil ikke kunne køre en formel 1 racer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 10:31

Hej,

> [...]
> kan køre enhver bil, så tænker jeg selvfølgelig indregistrerede
> gadebiler. Jeg vil ikke kunne køre en formel 1 racer.

Det er da meget belejligt, at det så er dig der bestemmer, hvad der er
gadebiler og hvad der er formel 1 racere?

Troff er vel nok mest et levn fra fortiden - og dem der bruger det er
typisk folk, der har lært det og ikke gider lære noget nyt (eller dem
som er tvunget til at skrive manualer).

LaTeX er der dog mange, der bruger. Og nej, det er altså ikke bare nogen
særligt nørdede dataloger som benytter det. Jeg kender fx
bygningsingeniører, som bruger det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-10 15:49

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> LaTeX er der dog mange, der bruger. Og nej, det er altså ikke bare
> nogen særligt nørdede dataloger som benytter det. Jeg kender fx
> bygningsingeniører, som bruger det.

Det er matematikere der primært bruger det - det er rigtigt godt til
matematiske formler.

Hvorfor bruger bygningsingeniørerne det? Fordi det er let at suge ting
ind fra programmer?

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-10 15:58

Hej,

> Det er matematikere der primært bruger det - det er rigtigt godt til
> matematiske formler.

Det er vist sådan "standardmyten"... ligesom "Mac er godt til grafik".
LaTeX er godt til mange ting, deriblandt matematik.

Når man tænker på hvor få "rene" matematikere der findes, så tror jeg
ikke den største brugergruppe er matematikere.

> Hvorfor bruger bygningsingeniørerne det? Fordi det er let at suge ting
> ind fra programmer?

Jeg går ud fra at det bruges pga. mange forskellige fordele ved LaTeX.
Fx sådan noget som at det håndterer meget store dokumenter nemt, man kan
tilpasse til ens eget brug, outputtet er af høj kvalitet, man kan lave
versionsstyring af dokumenterne og se diffs med alm. tekstværktøjer,
matematik ser pænt ud, osv.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-05-10 23:52

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det er da meget belejligt, at det så er dig der bestemmer, hvad der er
> gadebiler og hvad der er formel 1 racere?

Jeg beklager, men så meget har jeg desværre ikke at sige. Der er meget
nøje specifikationer, en bil skal opfylde for at kunne indregistreres
til gadebrug. På samme måde er der meget specifikke krav i reglementet
for formel 1.

> [...]
>
> LaTeX er der dog mange, der bruger. Og nej, det er altså ikke bare nogen
> særligt nørdede dataloger som benytter det. Jeg kender fx

Bevares, der findes da den slags specielle programmer. Tråden her drejer
sig om, hvorvidt man skal bruge MS Office på handelsskolen, og om det
skal være i en speciel version. Kan man evt. bruge andre versioner som
f.eks. udgaven til Mac, eller kan man bruger helt alternative programmer
som OpenOffice. Bliver man i den boldgade, er der ikke den store forskel
på programmerne, hvis man blot er en simpel bruger. Skal man derimod
programmere i de indbyggede sprog, som nogen skrev, så er der
naturligvis forskelle.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 17:36

Hej,

> [...]
> meget nøje specifikationer, en bil skal opfylde for at kunne
> indregistreres til gadebrug. På samme måde er der meget specifikke

Det er ikke pænt sådan at misforstå ting med vilje.

Alternativt har du her et fint eksempel på, hvorfor bilanalogier er
noget skidt.

> Bevares, der findes da den slags specielle programmer.

Bevares, bevares. Det er altid nemmere når man kan sætte anderledes ting
i bås som værende "specielle" og "racerbiler" som almindelige mennesker
ikke bør ses i nærhed af.

> Tråden her drejer sig om, hvorvidt man skal bruge MS Office på

Du skrev at du kan bruge alle tekstbehandlingsprogrammer i verden. Jeg
ville bare høre, om det nu også kan være rigtigt. Det du så åbenbart
mente var, at du kan bruge alle de tekstbehandlingsprogrammer, du
(aner)kender.

Det synes jeg er snæversynet - og det er vel det tråden handler om.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-10 15:48

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Kun hvis jeg ikke behøver ændre skrifttype
> Jeg mener naturligvis main-stream produkter med GUI, som alle

"med GUI" - buh!

Det næste bliver vel der skal være mus og det der er værre for at du vil :P

Fra : Morten Lind

Dato : 29-05-10 06:22

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Kan du da fx finde ud af at skrive et brev i LaTeX eller troff på min
> maskine?

Hæ, hæ...
(sorry).

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-05-10 10:53

> Ja, det ved vi jo ikke. Er computeren virkelig så central på
> handelsskolen?

Det kommer selvfølgelig an på hvilke fag man har.
Men i almindelig talbehandling, kan det jo være meget inspirerende for
eleverne at se hvordan andre har løst ting med det samme værktøj.

Excel har jeg også set anvendt i undervisningen til analyse af
databaser-opbygning.

Kan man det? Det spørgsmål bliver så besvaret ved elevernes gode
eksempler overfor hinanden, og er dermed med til at åbne op for
muligheder i et program de ikke havde tænkt på.

> [...]
> funktioner. Men jeg ser det selvfølgelig ud fra de fag og de personer,
> jeg kender. Det er klart, at en programmør eller en tekniker skal kunne

Jeg har personligt altid lagt vægt på det generiske i undervisningen af
programmer. Og bedt om svar på: Hvad skal man kunne i en
tekstbehandling/regneark/database//nodeskrivning? Og hvordan ville det
være smart at man fik adgang til den funktion? Det har også den fordel
at man sætte fokus på programmet, og ikke personen. Og man får talt om
at programmer oftest er uhensigtsmæssigt designet. Eksempel: amerikanske
programmer med amerikanske genveje, oversættes ikke til dansk. At gemme:
Cmd+s (og ikke Cmd+g). Cmd+b (og ikke Cmd+f). Der er mange andre ting
der øger besværet. Som ikke bare vil lettes ved at alle talte engelsk.

Men i praksis viser det sig at vejledning bogstav for bogstav, trin for
trin, er det som oftest giver flest her-og-nu færdigheder, der glæder de
fleste. Så jeg ser det selv som en stor kunst, at kunne gøre dette
trin-for-trin uden støj. Men det kræver jo, at eleven bruger et program
man kender godt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-10 15:46

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> OK, så lad os tage computerprogrammer. Jeg vil påtage mig at sætte mig
> ved et hvilket som helst tekstbehandlingsprogram og skrive et brev.

Hæhæ. Prøv du at starte Terminal.app og skriv "vi brev.txt" :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-05-10 00:15

> Hæhæ. Prøv du at starte Terminal.app og skriv "vi brev.txt" :)

Gnæg gnæk. Og hvad kan vi så lære af det?
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-10 02:30

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Gnæg gnæk. Og hvad kan vi så lære af det?

Strengt taget, er vi så ikke en teksteditor? Et tekstbehandlingsprogram
er vel noget mere avanceret.

<http://da.wikipedia.org/wiki/Teksteditor>
<http://da.wikipedia.org/wiki/Tekstbehandlingsprogram>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-10 06:10

> Strengt taget, er vi så ikke en teksteditor? Et tekstbehandlingsprogram
> er vel noget mere avanceret.
>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/Teksteditor>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/Tekstbehandlingsprogram>

Nåh, du synes "vi" er for simpelt? Lad dig ikke snyde - de moderne
vi-kloner kan en hel del mere end man tror under overfladen :)

Ellers brugte IBM formuleringen "word processor" om deres mest moderne
Selectric-skrivemaskiner i 60'erne. Det var lidt besværliggjort af at
man ikke kunne se hvad man skrev

Men det er rent dril - jeg tror du har ret. Det er muligt at skrive og
udskrive et brev med ethvert moderne tekstbehandlingsprogram uden
timevis af undervisning først.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 17:41

Hej,

> Strengt taget, er vi så ikke en teksteditor? Et tekstbehandlingsprogram
> er vel noget mere avanceret.
> <http://da.wikipedia.org/wiki/Teksteditor>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/Tekstbehandlingsprogram>

Jeg tror du skal tage dig i agt mht. at tage ting der står på især den
danske wikipedia for pålydende altid. Det er mit indtryk at kvaliteten
af de danske entries er meget svingende.

I det her tilfælde mener jeg, at de er gået galt i byen på mange
forskellige niveauer.

Jeg ville nok blive lidt knotten, hvis du fortalte mig at min emacs
teksteditor er "mindre avanceret" end din Word.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-10 20:30

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Jeg ville nok blive lidt knotten, hvis du fortalte mig at min emacs
> teksteditor er "mindre avanceret" end din Word.

Emacs kan mange sjove ting, men det er ikke supergodt til
kernetekstbehandler ting som at lave grafik med 3D tekst, og lave
farvede striber over det hele med Inking (kræver Wacom plade).

Det sidste er faktisk ret skæg. Excel skulle også kunne, men det har
jeg ikke testet.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 20:30

Hej,

> Emacs kan mange sjove ting, men det er ikke supergodt til
> kernetekstbehandler ting som at lave grafik med 3D tekst, og lave
> farvede striber over det hele med Inking (kræver Wacom plade).

Så det "avancerede" ligger i at kunne lave grafik med 3D tekst?

Men anyways... det kan min emacs nu også godt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-10 20:41

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hej,

> Så det "avancerede" ligger i at kunne lave grafik med 3D tekst?

Jeg er ikke hardcore wordbruger, så det kan sikkert også noget andet smart.

> Men anyways... det kan min emacs nu også godt.

Såh? Så er der kommet nye pakker til siden jeg sidst kiggede grundigt
på det. I dag kører jeg med en standardinstallation allevegne - er nemmest.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-10 20:39

Hej,

> Jeg er ikke hardcore wordbruger, så det kan sikkert også noget andet smart.

Du mener altså at Word er langt mere avanceret end emacs?

> Såh? Så er der kommet nye pakker til siden jeg sidst kiggede grundigt
> på det. I dag kører jeg med en standardinstallation allevegne - er nemmest.

Jeg er lidt i tvivl om det er en eller anden form for ironi eller du
mener det, du skriver?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-10 05:16

> Du mener altså at Word er langt mere avanceret end emacs?

På nogen fronter - primært i form af færdigpakket funktionalitet. På
andre fronter er Emacs langt mere avanceret end Word, set fra brugerens
synsvinkel. Der er fx ikke meget sjov ved at køre gdb sammen med Word.

Den store forskel er at brugeren af Emacs har fuld adgang til
motorrummet og kan ændre alt. Det kan brugeren af Word ikke, der skal
man være udvikler hos Microsoft.

> Jeg er lidt i tvivl om det er en eller anden form for ironi eller du
> mener det, du skriver?

Jeg mindedes ikke der var nogen pakker der gav adgang til visualisering
af tekst som 3D til Emacs da jeg sidst kiggede grundigt på det (da jeg
skrev mit speciale). I vore dage bruger jeg mest Emacs til ren editor
og usenet, og har derfor valgt at lave færrest mulige ændringer fra
standardopsætningen. Derfor kigger jeg ikke efter den slags pakker i
dag.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-10 09:14

Hej,

> På nogen fronter - primært i form af færdigpakket funktionalitet. På
> andre fronter er Emacs langt mere avanceret end Word, set fra brugerens

Er det så ikke rimeligt at sige at begge programmer er avancerede?

Kan dårligt se, hvordan man kan sige at Word (og
tekstbehandlingsprogrammer i øvrigt) er mere avancerede end emacs (og
teksteditorer generelt).

> Jeg mindedes ikke der var nogen pakker der gav adgang til visualisering
> af tekst som 3D til Emacs da jeg sidst kiggede grundigt på det (da jeg
> skrev mit speciale).

Det kommer vel nok an på, hvad man mener med at man kan gøre det fra
emacs. Man kan jo sagtens i LaTeX-mode lave dokumenter med 3D-tekst i
(ikke noget nyt). Man kunne også være lidt mere eksotisk og så fx bruge
emacs' POVRay mode. Det har man kunnet i mange år.

> og usenet, og har derfor valgt at lave færrest mulige ændringer fra
> standardopsætningen.

Kommer selvfølgelig også lidt an på, hvad man mener med
standardopsætningen - det varierer jo en del fra distribution til
distribution. På Mac er det jo en relativt skrabet emacs man får med i
kassen.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 31-05-10 13:47

On 2010-05-26 08:35:20 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Køreskoler lærer jo heller ikke alle eleverne at køre i alle de
> forskellige biler, der findes. Eleverne lærer at køre i én bil, og så
> kan man normalt hurtigt vænne sig til andre biler.

Forskellen er vel at du ikke selv skal stille med en bil af en given
type, men at kørelæren har en bil og det er den du bruger!!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-05-10 15:10

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Forskellen er vel at du ikke selv skal stille med en bil af en given
> type, men at kørelæren har en bil og det er den du bruger!!

du skal heller ikke lære at programmere din bil ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-10 15:37

> du skal heller ikke lære at programmere din bil ...

Det kommer nok snart. Kræver det ikke snart en computer når mekanikeren
skal under motorhjelmen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-05-10 15:41

> Det kommer nok snart. Kræver det ikke snart en computer når mekanikeren
> skal under motorhjelmen?

jo, men der kører de fleste jo ned til den lokale SMC forhandler .. og
udstyret er jo nok for det meste noget proprietært skrammel ...

/thomas

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 02-06-10 14:34

On 2010-05-31 16:09:47 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> du skal heller ikke lære at programmere din bil ...
>
> /thomas

Nej men nu blev køreskolen jo brugt tom en analogie her!

Hvis man går på teknisk skole for at blive automekaniker, så skal du jo
heller ikke selv stille med en given bil!! Min pointe er at det er
problematisk når man opbygger sin uddannelse omkring et givet program
som kræver man har et styresystem.

Klart der er mange gode argumenter for at det er en god ide, men også
for det modsatte.

/Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 14:39

> [...]

> som kræver man har et styresystem.
>
> Klart der er mange gode argumenter for at det er en god ide, men også

Det var sådan set bare for at vedkommende ikke har en unødvendig
"hurdle" når der skal tilegnes ny viden. Ikke bare skal hun lære
stoffet, hun skal også "oversætte" instruktioner og opgaver til Offce
2008.

Jeg vil sige at den slags kan man arbejde med _når_ man har lært stoffet
og kender principperne og metoderne ..

Men det er selvfølgelig individuelt om det er et problem eller ej ... vi
kommer jo bare med råd ... der er ingen der siger vi har ret eller at
man skal gøre som vi siger ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 06:49

> [...]
> /skal/ bruge ét bestemt program. Og for det tredie, hvis de vil
> forlange/kræve det, så *skal* de stille både computere og programmel til

Mon ikke skolen har et computerlab. hvor de forskellige programmer står
til fri afbenyttelse ?

Og skolen kan på lige fod med andre undervisningsmaterialer/bøger
bestemme hvilket software der undervises i. Nej, de kan jo nok ikke
forbyde dig at bruge noget andet, men hvis du insisterer på at bruge
f.eks. Office 2008 til mac, og en opgave kræver at du laver noget hejs i
VBscript i Excel, eller bruger en bestemt plugin/add-on så er du jo
fucked ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-10 07:35

> [...]
> f.eks. Office 2008 til mac, og en opgave kræver at du laver noget hejs i
> VBscript i Excel, eller bruger en bestemt plugin/add-on så er du jo

Når du skriver "insisterer", så lyder det lidt som om, man bare er
dumstædig. Virkeligheden er jo, at man har brugt mange tusinde kroner på
computerudstyr og programmer, og man har brugt år på at vænne sig til at
betjene lige præcis sit eget system godt. Så er det jo både dyrt og
besværligt at skulle skifte til noget andet. Det er præcis samme
argument, mange Windows-brugere har brugt for ikke at skifte til Mac. Nu
havde de jo investeret i programmer, computer, printer og andet
tilbehør.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 07:53

> [...]
> argument, mange Windows-brugere har brugt for ikke at skifte til Mac. Nu
> havde de jo investeret i programmer, computer, printer og andet

Korrekt, men det nytter som regel ikke at være stædig og "på tværs" ..

De fleste ender jo med at komme ud i en virksomhed som med 90%
sandsynlighed bruger windows + MS Office ... det er jo bare realiteterne
og man er da godt dum hvis man stiller sig på bagbenene både når man
skal modtage undervisning i værktøjerne og når man engang kommer ud i et
job.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-10 10:00

> [...]
> og man er da godt dum hvis man stiller sig på bagbenene både når man
> skal modtage undervisning i værktøjerne og når man engang kommer ud i et

Du har sikkert ret. Jeg ved jo ikke, hvordan der er ude i de forskellige
virksomheder. Det er en svær diskussion, for der er ikke rigtig noget at
sammenligne med. Jeg kan ikke komme i tanker om andre områder, hvor et
enkelt mærke er så dominerende. Det skulle da lige være barbergrej
Umiddelbart finder de fleste det nok helt naturligt at bruge Windows.
Jeg kender i hvert fald ikke rigtig nogen, der studser over det. Alle
regner med, at det bare er standarden. Hvis man tænker lidt nærmere over
det, så er det jo i virkeligheden fuldstændig grotesk, at alt og alle på
den måde låses fast til et bestemt firmas produkter. Det ville nok ikke
gå andre steder. Vi har jo også software til røntgenbilleder på mit
arbejde, og firmaet bag nævner overhovedet ikke, at det kører på
Windows. Det er blot en selvfølge. Sådan er det mange steder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 10:13

> [...]
> arbejde, og firmaet bag nævner overhovedet ikke, at det kører på
> Windows. Det er blot en selvfølge. Sådan er det mange steder.

I den store kolde verden er det bare nemmere og billigere hvis man kun
skal supportere én type system istedet for 2 eller 3. Og jo større
virksomhed, jo mere ensretning vil der være. At det så er Microsoft som
endte med at løbe med det meste af markedet er mere en tilffældighed end
noget andet .. det kunne ligeså godt have været en af de 2-3 andre, og
der ville have været ligeså meget brok over det. (Apple, OS/2, Linux
osv.)

Derfor er det også naturligt at skolerne følger samme princip.

Der er selvfølgelig forskelle fra brance til brance ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-05-10 13:02

> Jeg kan ikke komme i tanker om andre områder, hvor et
> enkelt mærke er så dominerende.

Hvad med bærbare musikafspillere og dertil hørende
synkroniseringsprogram

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-10 21:16

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Hvad med bærbare musikafspillere og dertil hørende
> synkroniseringsprogram

HA! Så kan de lære det, kan de!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KentBM

Dato : 26-05-10 19:33

Den 26/05/10 10.59, Henrik Münster skrev:
> gå andre steder. Vi har jo også software til røntgenbilleder på mit
> arbejde, og firmaet bag nævner overhovedet ikke, at det kører på
> Windows. Det er blot en selvfølge. Sådan er det mange steder.
Men i dit tilfælde er det vel også lige meget for løsningen af opgaven?
Det er vel et program som skal bruges og ikke en opgave som er afhængig
af styresystemet, som dette program køre på?

Skal du hæve penge i en automat, så er du jo også ligeglad med at vide
om programmet i maskinen i sidste ende er programmeret i COBOL og kører
på en main-frame.

Selvom det at læse et Røntgen-billed nok kræver lidt mere end at bruge
en ATM.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 19:40

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> [...]
> på en main-frame.
>
> Selvom det at læse et Røntgen-billed nok kræver lidt mere end at bruge

Ja, det er nemlig ligepræcist det ... det rigtige værktøj til opgaven
.... men der er stadig folk der tror at deres valg af computer/platform
er andet og mere end bare at vælge et værktøj.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-05-10 21:16

> Ja, det er nemlig ligepræcist det ... det rigtige værktøj til opgaven
> ... men der er stadig folk der tror at deres valg af computer/platform
> er andet og mere end bare at vælge et værktøj.

Skal man tænke rationelt, er det selvfølgelig rigtigt. Jeg kan bare ikke
rigtig lide Windows, men det er selvfølgelig fuldstændig ligegyldigt.
Jeg bryder mig i princippet heller ikke om, at man er i lommen på en
enkelt leverandør, og det synes jeg trods alt ikke er så ligegyldigt.
Når vi køber skannere og røntgenapparater på min afdeling, så kommer
hvert indkøb i udbud. Resultatet er, at vi fra gang til gang køber
forskellige mærker, og vores apparatur er på samme måde en blanding af
forskellige mærker. Det er netop vigtigt for at man ikke bliver for
afhængig af en bestemt leverandør. Jeg synes, det er lidt forkert, at
Microsoft, hver eneste gang vi køber en computer med et dyrt
specialprogram, helt automatisk får penge for en licens af
styresystemet. Det kunne lige så godt fordeles mellem flere firmaer. Men
jeg kan godt se, at der ikke rigtig er nogen at tage af længere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 26-05-10 12:43

In article <1jj39l4.s6xoz81yanjeoN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> f.eks. Office 2008 til mac, og en opgave kræver at du laver noget hejs i
> VBscript i Excel, eller bruger en bestemt plugin/add-on så er du jo

Som du er inde på, er det specifikt Excel der kræves.
Jeg har ikke tænkt mig at lægge Windows på en Mac.
Vil det sige, der ikke findes en Office 2007 til Mac?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 12:49

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Som du er inde på, er det specifikt Excel der kræves.
> Jeg har ikke tænkt mig at lægge Windows på en Mac.
> Vil det sige, der ikke findes en Office 2007 til Mac?

Nej, den hedder Office 2008 for Mac, men mangler et par ting som de
garanteret vil bruge, b.la. VBscript- og macro support.

/thomas

Fra : Steen

Dato : 26-05-10 13:00

> Nej, den hedder Office 2008 for Mac, men mangler et par ting som de
> garanteret vil bruge, b.la. VBscript- og macro support.
>
> /thomas

Det var sgu' da surt. Jeg ved der i forvejen er andre på skolen der
bruger Mac, så det går nok alligevel...på en eller anden måde.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-05-10 07:46

On 2010-05-25 23:57:54 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> 2007, så køb den som skole- / undervisningslicens. Den kan købes for
> ca. 8-900kr. for en Home & Student - eller, hvad de nu kalder dem.

Den hedder Ultimate Student, og koster 400 kr.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Steen

Dato : 02-06-10 08:19

> [...]
> /skal/ bruge ét bestemt program. Og for det tredie, hvis de vil
> forlange/kræve det, så *skal* de stille både computere og programmel til

Du har faktisk ret. På informationsmødet, blev vi orienteret af en
velmenende lærer, der informerede om at Microsoft Office 2007 var
obligatorisk. Efter at have rykket flere afdelinger på Tradium for at
skrivelse der beskrev kravene til elevernes computere, fik jeg besked
tilbage fra IT-chefen, der meddelte at Tradium ikke kunne stille krav om
valg af software, men at man /anbefalede/ Microsoft Office 2007.

Jeg har her til morgen installeret Office 2008 fra Microsoft på 2
MacBooks (ja, jeg har husket at købe flere licenser) - og jeg er ikke
synderligt imponeret...men det er jo heller ikke mig der skal bruge
programmerne
--

Steen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 02-06-10 09:14

Steen skrev den 02-06-2010:
> [...]
> MacBooks (ja, jeg har husket at købe flere licenser) - og jeg er ikke
> synderligt imponeret...men det er jo heller ikke mig der skal bruge

Det er bare ikke optimalt, der er kæmpe forskel på at bruge Office 2007
til Windows og så 2008 til MAC :/

Syntes det er sørgeligt at man ikke ofrer det der skal til, når ens
børn skal uddanne sig, det er en god investering og alt i alt små penge

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-10 10:23

Brian Vestergaard wrote:

> Det er bare ikke optimalt, der er kæmpe forskel på at bruge Office 2007
> til Windows og så 2008 til MAC :/

Stort set den eneste reelle forskel på MSO2008 til Mac og MSO2007 til
Windows ligger i den manglende VBA Script håndtering i Mac udgaven.

> Syntes det er sørgeligt at man ikke ofrer det der skal til, når ens børn
> skal uddanne sig, det er en god investering og alt i alt små penge

Sikke dog en gang ævl, Brian. På den måde er du jo præcis en af dem, der
er med til at ensrette folk til at bruge kun ét produkt. Og som jeg har
påtalt, så er det ganske enkelt ulovligt at kræve brug af kun ét bestemt
program - her Windows + MSO2007.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 11:34

> Stort set den eneste reelle forskel på MSO2008 til Mac og MSO2007 til
> Windows ligger i den manglende VBA Script håndtering i Mac udgaven.

og som jeg snart har sagt et par gange, det er en stor mangel hvis de
bruger det i undervisningen ...

> [...]
> er med til at ensrette folk til at bruge kun ét produkt. Og som jeg har
> påtalt, så er det ganske enkelt ulovligt at kræve brug af kun ét bestemt

de _kræver_ det heller ikke, men _anbefaler_ det da deres undervisning
er optimeret til Office 2007 på windows ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-10 16:06

Thomas von Hassel wrote:

> og som jeg snart har sagt et par gange, det er en stor mangel hvis de
> bruger det i undervisningen ...

Netop /hvis/... Det er langt fra alle, der overhovedet vil bruge VGA.

> de _kræver_ det heller ikke, men _anbefaler_ det da deres undervisning
> er optimeret til Office 2007 på windows ..

Hvis du genlæser Steens opr. indlæg, vil du også se, at det var et krav
fra skolens side, der så nu senere er blevet modificeret til en anbefaling.

Det jeg - og mange med mig - ikke fateter, er, at den slags
undervisningsinstitutioner ikke tager konsekvensen og går over til enten
StarOffice eller OpenOffice. - I mange andre lande har de taget
konsekvenserne på de højere læreanstalter fra handelsskole til
universitet og droppet MSOffice som std. værktøj og istedet netop gået
over til StarOffice/OpenOffice på Windows og Linux og
OpenOffice/NeoOffice - og nu så småt også StarOffice - på Mac. - På den
måde kan _alle_ være med. På den måde vil selve styresystemet intet betyde.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 16:51

> [...]
> måde kan _alle_ være med. På den måde vil selve styresystemet intet betyde.

Det er simpelt ... de underviser efter hvad hovedparten af virksomheder
bruger ....

/thomas

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 02-06-10 12:38

Erik Richard Sørensen formulerede onsdag:
> Stort set den eneste reelle forskel på MSO2008 til Mac og MSO2007 til Windows
> ligger i den manglende VBA Script håndtering i Mac udgaven.

Dig har jeg opgivet at læse indlæg fra, du er alt for præget af en god
gang MAC indavl, du ser ikke andre muligheder end Mac, og i dit liv er
det kun MAC der styrer... sådan er det nu bare IKKE på 99,9% af alle
undervisningsteder i Danmark, og der STOR forskel på 2007 til Windows
og 2008 til MAC, brugerflade, funktioner m.m. det kan du så forstå
eller lade være.

Kan kun forklare tingene for dig, kan ikke forstå dem for dig

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-10 16:22

Brian Vestergaard wrote:
> [...]
> lade være.
>
> Kan kun forklare tingene for dig, kan ikke forstå dem for dig

Ja, der er stor forskel i udseendet, men bortset fra VBA, så er der
stort set ingen forskel i det, de to MSO pakker kan klare. - Jeg bruger
skam også Windows, og jeg har gennemheglet MSO2007, og der _er_ ikke den
store forskel bortset fra VBA. Jeg har faktisk både MSO2003 og MSO2007,
men er gået tilbage igen til 2003, da den er klart bedre og langt mere
kompatibel med andre programpakker på andre platforme end MSO2007 er.

Hvad udseendet angår, så er MSO2007 fuldstændig uoverskuelig at arbejde
med, hvis man er vant til at bruge fx. MSO2003. Og så glemmer du, at en
stor del af alt det gejl og lir i udseendet ligger som billedfelter
baseret på XML, hvilket fx. gør, at folk, der bruger talesyntese og
skærmlæsere, ikke kan bruge MSO2007 medmindre, du bruger den
ualmindeligt dårlige indbyggede talesyntese i Windows 2003, XPPro, Vista
og Win7. Altså bliver man igen stavnsbundet til at bruge Windows som
styresystem.

Så, som du kan se, er jeg ikke udelukkende Mac bruger...

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 02-06-10 13:41

> Stort set den eneste reelle forskel på MSO2008 til Mac og MSO2007 til
> Windows ligger i den manglende VBA Script håndtering i Mac udgaven.

Og efter hvad jeg har kunnet på oplyst fra Tradium, er det ikke dét der
er et problem

--

Steen

Fra : Steen

Dato : 02-06-10 13:41

> [...]

> Syntes det er sørgeligt at man ikke ofrer det der skal til, når ens
> børn skal uddanne sig, det er en god investering og alt i alt små penge

Nu går jeg ud fra du intet kender til kravene på Tradium.
Andre elever klarer sig ganske udmærket med Mac og standardprogrammer. I
går læste jeg sågar en student der klarede universitetet alene med
iWork. Hvad er det præcis du klandrer mig for ikke at tage hensyn til?
Min kone tog for nyligt en merkonomuddannelse med Open Office som
arbejdsredskab, og jeg tvivler på at Tradium er mere kompliceret.

Jeg synes det er sørgeligt, når nogle mennesker prøver at gøre sig klog
på andre menneskers bekostning!
--

Steen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 02-06-10 14:16

Følgende er skrevet af Steen:
> Andre elever klarer sig ganske udmærket

Hvis ganske udemærket er godt nok, så er det jo sådan... men sådan er
verden altså bare ikke skruet sammen, i dag er det bare ikke godt at,
være "ganske udemærket"

> Jeg synes det er sørgeligt, når nogle mennesker prøver at gøre sig klog
> på andre menneskers bekostning!

For ikke at ofre lidt småpenge på at få købt det optimale

Men fred være med det, bare du er tilfreds og du ved din datter bliver
tilfreds, så er alt jo ok... jeg havde bare ikke valgt samme løsning,
for en ting er hvad der kan lade sig gøre, en anden er hvad der er
optimal og derved giver optimale karakterer

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vesergaard (2620)

Fra : Steen

Dato : 02-06-10 14:36

> [...]

> for en ting er hvad der kan lade sig gøre, en anden er hvad der er
> optimal og derved giver optimale karakterer

Hvad er det du mener hun vil mangle i Mac-udgaven fremfor
Windowsudgaven?
--

Steen

Fra : Morten Lind

Dato : 02-06-10 17:57

> [...]
>
> Syntes det er sørgeligt at man ikke ofrer det der skal til, når ens
> børn skal uddanne sig, det er en god investering og alt i alt små penge

Hej Brian - jeg er nysgerrig...hvad er forskellen?

M., der tror, at MAC er en ultimativ, genkendelig pc-identifikation,
hvorimod Mac er et kælenavn for en pc, produceret af Apple, men jeg
tager ofte fejl

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 09:35

> [...]
> MacBooks (ja, jeg har husket at købe flere licenser) - og jeg er ikke
> synderligt imponeret...men det er jo heller ikke mig der skal bruge

første gang de skal bruge VBScript Macro'er eller en af de plugins som
kun findes til windows versionen så falder Office 2008 igennem ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-06-10 14:46

> Steen <isteen@gmail.com> wrote:

<snip>

> første gang de skal bruge VBScript Macro'er eller en af de plugins som
> kun findes til windows versionen så falder Office 2008 igennem ...

Ja, han sku' ha' valgt 2004 - og afviklet dem med Rosetta.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-10 14:47

> <snip>

> Ja, han sku' ha' valgt 2004 - og afviklet dem med Rosetta.

jep .. men jeg har åbenbart overvurderet nivuet på handselsskolen ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-06-10 23:16

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> jep .. men jeg har åbenbart overvurderet nivuet på handselsskolen ...

Der medleveres nogen add-ins til Excel der laver statistiske analyser -
bl.a mindste kvadrater - som man godt kunne forestille sig kunne blive
brugt på en handelsskole.

Jeg mener de kræver VBA, og jeg mener ikke VBA er med i 2008. Jeg kan
huske forargelsen i en af microsoft.public.mac nyhedsgrupperne da Office
2008 kom frem netop i forbindelse med Analysis Toolpak og Analysis
Toolpak - VBA. Jeg husker osse, at Microsofts Mac Unit - eller hvad det
er det hedder - siden har meldt ud, at de har lyttet til brugerne og at
den næste Office udgave til Mac ville understøtte VBA.

Men indtil da, er den seneste Office til Mac der understøtter VBA Office
2004. Og den virker fint med Rosetta under OS X 10.5.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-10 23:25

> <snip>

> Der medleveres nogen add-ins til Excel der laver statistiske analyser -
> bl.a mindste kvadrater - som man godt kunne forestille sig kunne blive
> brugt på en handelsskole.

Det bliver brugt på ASB* ... men det er jo lidt højere niveau ;)

> [...]
>
> Men indtil da, er den seneste Office til Mac der understøtter VBA Office
> 2004. Og den virker fint med Rosetta under OS X 10.5.

For en gangs skyld et eksempel på et stort firma som rent faktisk lytter
til sine brugere ... who would have tought ;)

/thomas

* ASB, Aarhus School of Business eller bare "Handelshøjskolen"

Fra : Steen

Dato : 04-06-10 09:34

> Det bliver brugt på ASB* ... men det er jo lidt højere niveau ;)

Nu er det nogle år siden jeg selv gik på handelsskolen, men dengang var
det ikke specielt raketvidenskab man lærte. Dengang brugte man heller
ikke computer i daglig undervisning (selvfølgeligt undtaget de fag der
specielt havde med edb at gøre)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-05-10 11:02

> [...]

> det.
>
> Nogen der har en 2007 til salg?
> (jeg ved ikke om der er forskellige versioner, men Excel er et must)

Skolen er nødt til at foretage et valg. Og sådan vil det være i alle
virksomheder. Derfor er det en del af den kompetence man lærer: at leve
med forskellige ikt-platforme.
Så vil man have ens datter skal spille klaver, så er det da en god idé
at man selv hører musik, og gerne klavermusik.
På samme måde her, anskaf dig en klon mage til den datteren skal bruge,
og "hør" din musik på den.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 26-05-10 11:21

> [...]
> hermed bare få rettet til. De understregede, at man absolut skulle have
> Office 2007 fra Microsoft - det var et krav, og andet kunne ikke gøre

Hvis det var mig, ville jeg købe en Office pakke med studerende rabat -
hedder vist ultimate. Og køre den på emuleret Windows.

Og hvis det var mig, ville jeg bede om de omtalte tekniske krav SKRIFTLIGT.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 16:01

> [...]

> det.
>
> Nogen der har en 2007 til salg?
> (jeg ved ikke om der er forskellige versioner, men Excel er et must)

Det bliver svært da den ikke findes.

2010 udgaven er dog lige på trapperne.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Steen

Dato : 27-05-10 16:36

In article <1jj5twc.e67u3jlg1wxnN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det bliver svært da den ikke findes.

Næ, det fandt jeg ud af
Jeg har ikke rørt en officepakke fra Microsoft i mange år

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 31-05-10 13:42

On 2010-05-25 21:17:07 +0200, isteen@gmail.com (Steen) said:

> [...]
> hermed bare få rettet til. De understregede, at man absolut skulle have
> Office 2007 fra Microsoft - det var et krav, og andet kunne ikke gøre

Kan man kalde det OS racisme?????

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-05-10 15:10

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Kan man kalde det OS racisme?????

nej ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 31-05-10 15:16

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Kan man kalde det OS racisme?????

Efter at have været i flere afdelinger på Tradium, fik jeg nedenstående
fra IT-chefen:
/En office pakke til mac er jo lidt anderledes end til en pc, så her kan
være en lille udfordring for eleven.
Desuden vil jeg nævne at en mac godt kan komme på det trådløse net, men
på nuværende tidspunkt understøtter vi ikke muligheden for at printe fra
en mac til skolens printere./

Da jeg skrev tilbage og forhørte mig om der var specifikke krav lød
svaret:
/Nej, da vi ikke helt kan stille et krav. Vi kan på det kraftigst
anbefale en microsoft office 2007/

Jeg orkede ikke og skrive tilbage, at der ikke var nogen 2007 til Mac