Lige et lille hurtigt spøgsmål
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-05-10 19:47

Lige et lille hurtigt spøgsmål, jeg har med Carbon Copy Cloner fået
lavet en kopi af min installations DVD på en FireWire harddisk, og jeg
er for så vidt klar til at køre en installation på den gamle iMac, som
ikke har et DVD drev.

Men jeg er kommet til at tænke på en enkelt lille ting, for når man i
gamle dage lavede kopier af installations disketter, så var det
vigtigt, at man navngav kopi disketterne med de sammen navne som dem de
var kopieret fra.

Skal jeg på samme måde omdøbe min FireWire harddisk til at hede "Mac OS
X Install DVD"
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-10 20:05

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> var kopieret fra.
>
> Skal jeg på samme måde omdøbe min FireWire harddisk til at hede "Mac OS

nix, det er ligemeget ..

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-05-10 21:23

On 2010-05-25 21:05:05 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> nix, det er ligemeget ..

Det driller...

- første forsøg mislykkedes, iMac'en kunne ikke læse disken og foreslog
at den skulle formateres.

Jeg lod iMac'en formatere disken, og med CCC lavede jeg en ny kopi.

- andet forsøg, jeg startede op med ALT tasten holdt nede, og valgte
FireWire disken som startdisk, den stod så i ca. et kvarter med æblet
på skærmen, og uden at der skete mere.

Jeg har prøvet et par genstarter, og nu kan iMac'en slet ikke se
FireWire disken, den kan fint ses af mine andre Mac'er.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-10 21:25

> [...]

> Jeg har prøvet et par genstarter, og nu kan iMac'en slet ikke se
> FireWire disken, den kan fint ses af mine andre Mac'er.

hvordan er den formateret ? ... har den været forbi en Intel mac og evt.
er formateret med GUID istedet for Apple Partition Map ?

Kan iMac'en se andre firewire diske ?

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-05-10 22:34

On 2010-05-25 22:25:19 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvordan er den formateret ? ... har den været forbi en Intel mac og evt.
> er formateret med GUID istedet for Apple Partition Map ?

Disken var jo formateret med iMac'en

> Kan iMac'en se andre firewire diske ?

Nej jeg har prøvet at sætte en anden harddisk i FireWire drevet, og den
plejer iMac'en godt at kunne se, men nu kommer den ikke op på
skrivebordet.

Jeg spekulerer på, om jeg har været så uheldig, at FireWire portene er
gået i udu.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-10 22:35

> [...]

> skrivebordet.
>
> Jeg spekulerer på, om jeg har været så uheldig, at FireWire portene er

det lyder sandsynligt ...

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-05-10 22:52

On 2010-05-25 23:35:29 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> det lyder sandsynligt ...

Så er det bare spørgsmålet om det er hard- eller softwaren der er
blevet dårlig.

Fra : Esben

Dato : 25-05-10 23:02

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Så er det bare spørgsmålet om det er hard- eller softwaren der er
> blevet dårlig.

Tjah, det er vel den maskine firewire-porten oftest er død på (idet jeg
antager det er en ældre imac model).

Og jeg har endnu til gode at se porten holde op med at virke af
softwaremæssige årsager, men én gang skal vel være den første...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-05-10 13:50

On 2010-05-26 00:01:39 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Og jeg har endnu til gode at se porten holde op med at virke af
> softwaremæssige årsager, men én gang skal vel være den første...

Ok, så har du ikke længere det til gode.

Jeg har geninstalleret OSX 10.1.3 fra den system CD, der oprindligt
fulgte med iMac'en, og så lavede jeg de opdateringer som der lå på
Apples server, og nu kan den godt se FireWire disken.

Og lige nu forsøger jeg at starte op fra FireWire disken, men den har
stået temmelig længe med den grå skærm med æble logo'et, og det er
nøjagtig det samme problem, som jeg oplevede sidste gang.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-10 18:10

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> stået temmelig længe med den grå skærm med æble logo'et, og det er
> nøjagtig det samme problem, som jeg oplevede sidste gang.

Så kommer det rigtigt spændende spørgsmål - mon firewireporten virker
korrekt nu?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-05-10 19:03

On 2010-05-28 19:09:33 +0200, nospam0002@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Så kommer det rigtigt spændende spørgsmål - mon firewireporten virker
> korrekt nu?

Jeg kan fint overføre filer mellem FireWire disken og iMac'en, jeg har
også opdateret til 10.2.x og alle de tilhørende sikkerhedsopdateringer,
men jeg har ikke fået gjort et nyt forsøg på at installere Mac OSV
10.4.x fra FireWire disken, det må vente til jeg har lidt bedre tid.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-10 19:59

> [...]

> men jeg har ikke fået gjort et nyt forsøg på at installere Mac OSV
> 10.4.x fra FireWire disken, det må vente til jeg har lidt bedre tid.

hov ... hvilken nøjagtig model iMac snakker vi om her ?

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-05-10 20:28

On 2010-05-28 20:58:33 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hov ... hvilken nøjagtig model iMac snakker vi om her ?

G3 600 MHz

http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=imacse_cdrw&sort=date&performa=off&order=ASC

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-10 06:49

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Så er det bare spørgsmålet om det er hard- eller softwaren der er
> blevet dårlig.

det plejer at være hardware .. især fordi den også har bøvl når du
forsøger at starte fra disken hvor det kun er minimal firmware som kører
på maskinen.

/thomas