Anmeldelse: Restaurant GQ (Stockholm)
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 25-05-10 07:07

Kære gruppe.

Beklager min tavshed på det seneste, jeg har ikke haft tiden til at berette
om de steder jeg har været. Hermed en lille anmeldelse af Restaurant GQ i
Stockholm.

GQ er ejet af et tysk ægtepar, og slår sig bl.a. meget op på undervisning af
private i at lave gourmet-mad. Derudover har de en række små selskabslokaler
til 6-12 personer, og selve restauranten har vel plads til ca. 40 personer.

Vi ankom fem personer kl. 19.00 onsdag den 19. maj. Der var utroligt godt
vejr, så vi startede med et glas champagne udendørs. Efter en halv time gik
vi indendørs, hvor vi havde reserveret et bord i et hjørne af restauranten.

De havde en 4-retters asparges-menu, som lød spændende - men vi var opsatte
på lidt mere end fire retter, så vi lagde tre ekstra retter ind i den fra
det normale menu-kort. Derudover bestilte vi vin-menu til (vine kan ses på
deres hjemmeside).

Ret 1 - tre hvide asparges - én ren, én med parmaskinke, og én indbagt. Alle
serveret med hollandaise-sauce

Ret 2 - Foie Gras

Ret 2 - Kammusling med confit af asparges og krydderurter

Ret 3 - Lam med rå asparges, purløgscreme

Ret 4 - risotto med asparges - serveret med et short af asparges-suppe ved
siden af

Ret 5 - har glemt

Ret 6 - chokolade-terrin med hindbær-creme, lakridssorbet og citron-skum

Ret 7 - ravioli med mascarpone-fyld, jorbær/rabarber-kombot og
vanilie-eddike

Vi sluttede af med kaffe og whiskey. Tjenerne var under hele forløbet meget
professionelle, og meget velvidende om både mad og vin. Derudover formåede
de generelt at skabe en god stemning. Hele bordet var også på restauranten
for 1½ år siden, hvor vi blev imponeret over det høje niveau i forhold til
prisen. De ligger lige under Michelin-niveau. Vi kom i alt af med ca. 10.000
SEK, dvs. 7.500 DKK for alt - dvs. 7-retters menu, vinmenu, kaffe, whiskey,
for 5 personer. Det må siges at være yderst acceptabelt.

Både kokken og hans kone er også yderst flinke, og er meget passionerede
omkring deres mad. Deres tyske afstamning sætter bl.a. et solidt præg på
udvalget af vine, som dog ikke går udover kvaliteten og sammenhængen med
retterne der serveres.

Restaurantens hjemmeside er www.gqrestaurang.se.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde