fløde katofler i ovn
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-05-10 13:28

plejer at ligger nogen skive skåret kartofler under lamme stegen når jeg
altså laver lam - men blev så noget traumatiseret en gang over de ikke
havde fået nok og min gæst sagde rod "frugter" altså kartofler kan tager alt
det varm det skal være - så sidste gang ga jeg dem 100 min med en ½ L
fløde - fløden var fordampet og de stakkel kartofler var totale kremeret til
en masse .. nogen bud på hvor længe ved hvilken temperatur ?

Mv.
Bo

Fra : Gamle

Dato : 24-05-10 15:11

Bo M. Mogensen wrote:
> [...]
> kartofler var totale
> kremeret til en masse .. nogen bud på hvor længe ved hvilken

Prøv at se denne opskrift
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=486

Mvh.
Torben

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-05-10 21:18

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at se denne opskrift
> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=486

jo tak det var godt nok ikke længe
ca. 12-14 min.
Mv
BMM

Fra : Gamle

Dato : 25-05-10 13:18

Bo M. Mogensen wrote:
> "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>>
> jo tak det var godt nok ikke længe
> ca. 12-14 min.
> Mv
> BMM

Hej.

Du har ikke set rigtig efter hvad der stod.

kartoflerne:

Kartoflerne koges op med piskefløden, salt, peber og lidt reven muskatnød.

Lægges i ildfast fad og bages i ovn ved 180 grader i ca. 40 min. Lammestegen
krydres og brunes sammen halvdelen af rosmarinen og det knuste hvidløg.

Mvh.
Torben

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-05-10 17:07

Bo M. Mogensen wrote:
> [...]
> fløde - fløden var fordampet og de stakkel kartofler var totale kremeret til
> en masse .. nogen bud på hvor længe ved hvilken temperatur ?

Jeg er egentlig enig- Flødekartofler tager ikke skade af at få længe i
ovnen.
Når jeg laver det er det ofte i forbindelse med en eller anden steg.
I et velsmurt ildfast fad kommer jeg frosne skivede kartofler (jep her
er jeg doven), relativ groft skåret løg, massere af hele fed hvidløg
fordelt nogenlunde godt imellem hinanden. Oven på drysses salt, rigeligt
god peber og muskatnød. Piskefløde hældes over så det trækker
krydderierne med ned indtil det er nogenlunde halvejs op ad kartoflerne.
Fadet stilles nederst i oven ved 200-225 °C alt afhængig af hvad stegen
skal have til at starte med. Det gør ikke noget ovnen ikke er blevet
helt varm endnu.
Nu forbereder jeg stegen med salt, hvidløg eller hvad den nu skal have.
Når stegen er klar ryger den i ovnen midt i. Når stegen er brunet som
den skal, skrues temperaturen ned.
Der kigges jævnligt til kartoflerne fra de kommer ind. Når de får en
passende farve lægges staniol over fadet men ikke så det slutter helt
tæt. Kartoflerne får lov at stå sammen med stegen i ovnen. Når stegen er
færdig tages den ud og får lov at hvile. Kartoflerne bliver stående i
ovnen indtil servering. De har ved servering typisk fået imellem en time
eller halvanden. Hvis saucen virker lidt tynd kan man tage staniolen af
det sidste stykke tid således fordampningen kan blive lidt større.

Jeg har lavet flødekrtofler efter ovenstående fremgangsmåde mange gange
og det er sjældent gået galt. De er næsten altid dejlige bløde, lækre og
cremet men med en sprød stegeskorpe der ikke er brændt.

- Lars