Sælge båd til hollænder
Fra : Olga

Dato : 24-05-10 02:14

Hejsa
Vi har haft vores båd til salg på internettet og nu er der en
hollænder der vil købe den.
Hvordan sikrer man sådan en handel ? Vi tænker på hvordan arrangeres
det økonomiske og hvordan udformes den skriftlige aftale ? Er der
nogen der har erfaring vi kan anvende ?

Bente & Sven

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 24-05-10 05:18

Hej

Først sikrer i jer at hollænderen er seriøs og ikke en svindler. Det
bedste i kan gøre er, at i ikke sælger uden at i har mødtes med køber
face to face. En køber som vil købe en båd ubeset er ikke seriøs. Der
er ikke længere til holland end køber kan komme hertil for at
besigtige en båd. Hvis i har mødtes med køber skal i sikre jer korrekt
billedlegitimation f.eks pas. Hvis køber er reel burde det ikke være
noget problem.
Der er rigtig mange svindlere, som reagerer på salgsannoncer i f.eks
den blå avis. Typisk sender de en check på et for stort beløb og beder
jer overføre det resterende beløb til en konto i udlandet. Når i så
har gjort det får i en meddeelse fra jeres bank at checken ikke var
gyldig. Et andet brugt trick er at i skal overføre penge for transport
til en udenlandsk konto. Se www.dba.dk hvordan i kan sikre jer mod
svindlere.
Jeg fik selv adskillige useriøse henvendelser af denne art da jeg for
et par år siden solgte min forrige båd. Pas på for svindlerne er altid
et skridt foran.

Hilsen
Ole Jeppesen
"Søfie" Larsen 28
Hejlsminde

Fra : Olga

Dato : 24-05-10 09:30

Hej Ole

Tak for feed back !
For os virker køber seriøs. Der er tale om et ægtepar på ca. 50. De
var og besigtige båden et kort visit fredag eftermiddag og igen lørdag
formiddag hvor vi også ude at sejle en tur. De virker helt normale og
seriøse.
Men alligevel skal såvel aftale som betaling jo arrangeres så der ikke
bliver problemer ?

MSH Bente & Sven

Fra : Klaus H

Dato : 24-05-10 16:44

"Olga" <svennielsen@email.dk> skrev i en meddelelse news:c2d6d5d4-83c8-4a06-8fc6-9747d187ddfa@c11g2000vbe.googlegroups.com...
[...]

http://www.danskebaadejere.dk/om%20koeb%20og%20salg%20af%20baad/juridiske%20emner/~/media/Baseline_site/om%20koeb%20og%20salg%20af%20baad/juridiske%20emner/koebskontrakt_01%20doc.ashx.
Her er en købekontrakt fra danske bådejere.
Brug den og få kontant betaling. Så burde alt være i orden.

Klaus H

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 24-05-10 18:10

Olga wrote:
> [...]
> seriøse.
> Men alligevel skal såvel aftale som betaling jo arrangeres så der ikke

Jeg købte min nuværende båd af en ældre mand fra Tyskland. Vores deal blev
indgået med en købskontrakt og overdragelse af købssummen KONTANT ved
levering af båden her i DK.

Det må også være muligt for dine hollandske købere at stille med x-antal
Euro som betaling ved overdragelse og dermed slipper du for falske checks og
deslige.

Jeg tror, at jeg har en kontrakt liggende på engelsk, men ellers er jeg
næsten sikker på, at du kan finde én på hjemmesiden hos Dansk Sejlunion.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben
http://www.123hjemmeside.dk/FamilienBach

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-05-10 17:14

Torben Skovgaard Bach wrote:
> [...]
>
> Det må også være muligt for dine hollandske købere at stille med x-antal
> Euro som betaling ved overdragelse og dermed slipper du for falske

Vær varsom med at føre større kontant beløb med over grænsen. Der er
regler for hvor stort et beløb du må have med i kontanter ... vist noget
med terror og narkohandel og den slags pjat.
Betaling af større beløb på tværs af landegrænser skal normalt foregå
via banken. Så mener myndighederne de kan holde øje med tingene.
Tilgengæld er der så som regel heller ikke problemer ved at gøre det via
banken. Men det kan tilgengæld være problematisk hvis man bliver stoppet
med et stort kontant beløb ved grænsen.

- Lars

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-05-10 19:51

Lars Kristensen wrote:
Klip

> [...]
> via banken. Men det kan tilgengæld være problematisk hvis man bliver
> stoppet med et stort kontant beløb ved grænsen.

Jamen Lars - det var jo derfor, at jeg valgte betale kontant *her* i DK
Jeg kender ikke de hollandske regler, men kan ikke se, at det skulle være et
problem for en hollænder at medbringe betalingen kontant - måske skal han
angive det udførte beløb o.f. det hollandske myndigheder - som vi skal, når
der er tale om helt lovlige projekter. Under alle omstændigheder, så vil det
jo være hollænderens problem og ikke en sælger her i DK, hvis handlen
foregår her i landet.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : claus.b.p.

Dato : 26-05-10 22:37

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Tilgengæld er der så som regel heller ikke problemer ved at gøre det via
> banken. Men det kan tilgengæld være problematisk hvis man bliver stoppet

Det skal blot anmeldes, - er ikke helt sikker hvor. (Told/skat - et eller
andet sted... oplysningen findes sikkert på deres hjemmeside.)
Det er hverken kriminelt eller dubiøst at tage kontanter med over grænsen.

Mvh. Claus

Fra : HKN

Dato : 24-05-10 18:39

Jeg købte min egen båd i Holland - først blev båden inspiceret 2 gange, så
blev der underskrevet en kontrakt, så overførte jeg pengene til sælgers
konto, og dernæst fik jeg udleveret nøglerne, samt diverse dokumentation.

Et relativt simpelt forløb.

Mvh
Henrik