Deaktivere nødkald - er det muligt?
Fra : Bjørnar

Dato : 23-05-10 18:42

Hej NG

Vi har 2 piger på 6 år som har arvet storesøskendes gamle mobiler til
at lege med.
De skal ikke kunne ringe fra dem, så der er ikke noget SIM-kort i.
Men nødkald-funktionen virker jo stadig, så de kan komme til at ringe
112, hvilket vi selvfølgelig ikke vil have.
Vi kan ikke gå og passe på, at de ikke kommer til at ringe 112, da de
jo også har venner på besøg som måske også kunne komme til at lege med
telefonerne.

Så til mit spørgsmål:
Kan man deaktivere nødkald-funktionen, sådan at de under leg ikke kan
komme til at ringe 112?

Telefonerne er:
- Samsung SGH-i450
- Nokia 6131

Håber nogen kan hjælpe os med dette.

Mvh. Bjørnar

Fra : Per

Dato : 23-05-10 19:32

Bjørnar wrote:
> [...]
> Men nødkald-funktionen virker jo stadig, så de kan komme til at ringe
> 112, hvilket vi selvfølgelig ikke vil have.

Godt tænkt

> Så til mit spørgsmål:
> Kan man deaktivere nødkald-funktionen, sådan at de under leg ikke kan
> komme til at ringe 112?

Nej det kan man ikke umiddelbart - det er jo netop en sikkerheds-feature,
men:

Du kan fjerne batteriet.

Fjerne 1 tasten fysisk.

og eller ødelægge telefonerne så de slet ikke virker - fx. give dem for
meget spænding.

Jeg ved ikke om det er godt nok.

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-10 19:37

Bjørnar skrev:

> Kan man deaktivere nødkald-funktionen, sådan at de under leg ikke kan
> komme til at ringe 112?

Jeg tvivler. Det er jo netop beregnet til at det altid skal kunne
virke.

Hvis I kan skille mobilerne lidt ad, kan i måske fjerne tasterne
til 1 og 2. Det ville jeg nemt kunne med min SE-mobil.

--
Silly er et tæskefedt tysk band:
http://www.sillyhome.de/

Fra : Jean

Dato : 24-05-10 11:40

"Bertel Lund Hansen" skrev:
> Hvis I kan skille mobilerne lidt ad, kan i måske fjerne tasterne
> til 1 og 2. Det ville jeg nemt kunne med min SE-mobil.

Det er desværre ikke nok. Mange telefoner som startes uden SIM-kort stiller
følgende spørgsmål, når man tænder dem:

"Intet SIM-kort - vil du lave nødopkald"

Og så skal man bare taste "Ja", eller "rør"... og så har vi balladen.

Fjern batteriet, det er bedste måde.

Mvh Jean.

Fra : Leif Neland

Dato : 24-05-10 11:46

Den 23-05-2010 19:42, Bjørnar skrev:
> [...]
> telefonerne.
>
> Så til mit spørgsmål:
> Kan man deaktivere nødkald-funktionen, sådan at de under leg ikke kan

Hvis "lege" betyder at kunne spille de indbyggede spil, så der der nok
ikke andet end at få en elektronik-kyndig til at lave en operation, så
de ikke kan gå på nettet.

Hvis "lege" bare betyder at kunne bruge den som en fætter-BR-telefon,
der ikke kan noget, så fjern batteriet.

Leif

Fra : Bjørnar

Dato : 26-05-10 19:11

Tak for forslagene alle sammen.
Det var den fra Leif jeg søgte :)
Er det muligt, at gøre sådan, at den ikke kan komme på noget net, men
beholde mulighederne for at lege med kamera, video, spil, lydoptager,
etc.

Mvh. Bjørnar

Fra : Brian Lund

Dato : 26-05-10 19:24

Den 26-05-2010 20:11, Bjørnar skrev:
> [...]
> Er det muligt, at gøre sådan, at den ikke kan komme på noget net, men
> beholde mulighederne for at lege med kamera, video, spil, lydoptager,

Ja, hvis du kan bruge disse ting uden simkort (ikke alle telefoner kan
dette).

Men det kræver som sagt fysiske indgreb f.eks. at man åbner telefonen og
ødelægger antennen.

Brian

Fra : Bjørnar

Dato : 29-05-10 10:21

Hej Brian

Tak for dit indlæg/svar. Det er den løsning jeg vil gå efter.

Mvh. Bjørnar