Gemme hjemmebag?
Fra : Fister

Dato : 23-05-10 19:38

Brødkasse er ikke en option, men hvordan kan jeg ellers bedst gemme 2
friskbagte franskbrød, så de holder sig rimelig sprøde uden at blive
tørre?
Kai

Fra : dufur

Dato : 23-05-10 19:49

On 23/05/10 20.37, Fister wrote:
> Brødkasse er ikke en option, men hvordan kan jeg ellers bedst gemme 2
> friskbagte franskbrød, så de holder sig rimelig sprøde uden at blive tørre?
> Kai

Syntes hjemmebagt franskbrød er umanerlig kedeligt efter et par dage, så
de ryger i fryseren.
Godtnok ikke sprødt når de tøes op, men de smager fint.

Fra : Emil

Dato : 23-05-10 21:20

Fister <ikke@interessant.nej> wrote:

>Brødkasse er ikke en option, men hvordan kan jeg ellers bedst gemme 2
>friskbagte franskbrød, så de holder sig rimelig sprøde uden at blive
>tørre?

Det kan du simpelthen ikke, hvis du følger de gængse opskrifter. Det
skyldes de naturlige krystaldannelser (som binder væden) i brødkrummen
i løbet af et par dage, så det forkommer tørt, selv om vandindholdet
er det samme.
Skorpen vil også suge fugt og blive blød.

Hvis du straks efter rimelig afkøling, så brødene er håndterbare,
pakker i plastposer, kan de bruges i en uges tid derefter, opbevaret
ved stuetemperatur, eller i måneder på frost.

Før brug skal brødene så opvarmes (bages) igen, men denne gang til en
lavere centrumtemperatur, som jeg ikke lige kan huske. Herved opløses
krystallerne igen, så fugten frigives, og brødet fornemmes som nybagt
og med sprød skorpe.
Fremgangsmåden er ikke reversibel, så den kan kun bruges én gang.

Andre opskrifter bruger groft mel, som skolddejes og koldhæves i 2
døgn, eller tilsætning af 20% revne grøntsager (gulerødder, æbler
m.v.) som kompentation for fugttabet ved krystalliseringen.
Så vil brødet opfattes som friskt, selv efter 4-5 dage.
Også her vil en genopvarmning forlænge tiden, hvori brødet opfattes
som friskt og med sprød skorpe.

m.v.h. Emil

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 23-05-10 22:13

On Sun, 23 May 2010 22:20:17 +0200, Emil wrote:

> [...]
> og med sprød skorpe.
> Fremgangsmåden er ikke reversibel, så den kan kun bruges én gang.

Så vidt jeg husker, er det 60 °C.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Emil

Dato : 23-05-10 23:46

"Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> wrote:

>Så vidt jeg husker, er det 60 °C.

OK. Jeg har tidligere skrevet om den nøjagtige temperatur, som jeg
husker er mellem 47 og 57 grader C.
Tages der udgangspunkt i et alm. stegetermometer, som har visning +- 2
grader, uden decimaler (nedrundet) lyder de 60 grader som en brugbar
retningslinie, da det er en miniumtemperatur vi taler om.

m.v.h. Emil