Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uskarp HD-kvalitet i kompaktkamera
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-05-10 23:15

Mit nyeste Canon Ixus 990 kan optage film i HD-kvalitet med 30
billeder/sek. og 1280x730 pixels. Fortæller det.

Hvad skal man lægge i det? Jeg har altid - naivt åbenbart - troet at HD
automatisk gav knivskarpe billeder (film), men det gælder nok ikke når
det gøres med kompaktkameraer? Mine optagelser er i al fald ikke helt
skarpe, når jeg har overført dem og ser dem på pc'en i fx Windows Media
Player eller QuickTime Player. Det kan endda gå, hvis jeg slet ikke
zoomer, men selv udendørs i dagslys synes jeg, kvaliteten er skuffende
ringe.

Er det normalt at det er sådan for HD / 1280x730?

--
Jørgen Grandt

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-05-10 10:26

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> selv udendørs i dagslys synes jeg, kvaliteten er skuffende ringe.
>
> Er det normalt at det er sådan for HD / 1280x730?

Der bliver desværre strøet om sig med HD mærkater. Så længe opløsningen blot
er i HD, så tænkes der ikke over kompression, farvegengivelse osv.
Jeg tror desværre ikke sensoren er super til video. Den er garanteret fysisk
lille, det er garanteret en CCD (CMOS skulle være bedre til video, det er i
hvert fald hvad jeg fået tudet ørene fulde af)..

Mvh anders

Fra : Søren A Christensen

Dato : 23-05-10 11:13

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> ringe.
>
> Er det normalt at det er sådan for HD / 1280x730?

Det eneste HD betegnelsen garantere er at der er 1280x730 pixels ...
og det er mere end de 720x576 pixels et gammeldags tv-billede har. OG
billedet er derfor sikkert bedre en hvis det samme kamera kørter i
lavere opløsning.

HD garanterer ikke at kamaraet iøvrigt laver gode video billeder.

Hvis dine optagelser virker uskarpe, kan det være måden autofokus
virker (eller ikke virker) på, eller komprimeringen der er sat højt.

Efter det du skriver med at zoome hælder jeg mest til autofokus ...
har du læst på hvordan fokus virker når du tager video, det er muligvist
forskelligt fra når du tager fastbilleder. Kameraet kan jo nok ikke nå
at justerer fokus mellem hvert videobillede, som det gør på fastbilleder.

/Søren